Een vriend van mij heeft een geweldig idee voor een blog (of een eZine, zoals hij het noemt). Het gaat om iets voor vaders, en het draait om hele leuke content waar je als vader echt iets aan hebt. Wat het geheel veelbelovend maakt, is dat mijn vriend grafisch ontwerper is, supercreatief, en de content zich bij uitstek leent om zijn creativiteit op uit te leven.
Kun je geld verdienen aan online content?
Maar zijn eerste vraag – kan hij er geld mee verdienen? – heb ik ontkennend beantwoord. Of liever, het is een kwestie van Ja, als:
- Je bereid bent om het komende jaar minimaal 10 uur per dag te investeren om zoiets voor elkaar te krijgen;
- Je geduld hebt (en voldoende geld om het zolang uit te zingen);
- Je bereid bent om iedere dag te investeren in het opbouwen van een community, via je blog, en vooral via sociale netwerken;
- Je heel goed voor ogen hebt wie je doelgroep is, wie je concurrenten zijn en hoe je je gaat onderscheiden van die concurrenten;
- Je oprechte passie hebt voor je onderwerp.
‘Concurrenten’ is een breed begrip
Concurrenten zijn belangrijk om in de gaten te houden. Zij gaan mede bepalen hoe je je gaat onderscheiden, op welke zoekwoorden je online gevonden wilt worden (en waarop je je blog of site gaat richten). Toen ik mijn vriend vroeg wie zijn concurrenten waren, zei hij dat die er niet waren. Maar het gaat er niet om of er blogs en websites zijn die precies hetzelfde doen. Het gaat er om of er andere websites zijn waar jouw doelgroep naar toe zal gaan of terecht zal komen via een zoekmachine wanneer die doelgroep online gaat zoeken naar oplossingen voor zijn/haar ‘probleem’.
De vraag die hij zichzelf nog niet gesteld had was: waar gaan ouders online zoeken naar de informatie die ik ze biedt? Wat typen ze in? Welke sites kennen ze en zullen ze bezoeken om dezelfde informatie te vinden? Waar leiden de zoekmachines hen heen?
Niche
Het is belangrijk om te bedenken wat jou speciaal gaat maken. In het geval van mijn vriend zijn dat een persoonlijke insteek, prachtig vormgegeven content, en inhoudelijk geweldige content. En natuurlijk zijn passie zowel vanuit zijn vader-zijn als zijn creativiteit. Wanneer hij al die dingen bundelt en tot iets unieks maakt, ontstaat een ijzersterk concept, daar ben ik zeker van.
Kansen & uitdagingen voor zo’n online business model
Kansen genoeg, en uitdagingen ook. Hier nog een paar van de zaken waar ik het met hem over gehad heb:
- Houd het persoonlijk
Je kunt je onderscheiden door te bloggen vanuit je persoonlijke ervaring. Misschien ook de toonzetting daarop aanpassen (‘ik’ in plaats van het algemeen houden). En praat niet over ‘wij’ als je bedrijf een eenmanszaak is. - Bepaal je kracht
Wat is je kracht? En hoe kun je die tot uiting laten komen in de vormgeving en de content zelf? - Zoek naar een krachtige naam
Bij het zoeken naar een naam voor je nieuwe ‘merk’ hoef je niet perse te denken aan iets dat de inhoud weergeeft, vind ik. je kunt ook een eigen naam gebruiken. Of een nieuw woord verzinnen. Je begint vanuit niets dus je kunt er van maken wat je wilt. Een feitelijke naam helpt misschien wel in de zoekmachines, maar als je jezelf wat meer vrijheid geeft sluit je merknaam misschien beter aan bij jou unieke concept en kracht. En is de kans ook wat groter dat de domeinnamen nog vrij zijn 😉 - Claim domeinnamen, ook als je ze nu niet gebruikt
Moet hij de domeinnamen .net etc. ook claimen? > Ja – claim de namen die je handig lijken. Een domeinnaam claimen kost niet veel, en je bent zo voorbereid op de toekomst. Je kunt ze altijd weer laten vallen. - Claim de social media accounts
Naam bedacht en domein geclaimd? ‘Claim’ ook direct de twitteraccount, de Facebookpagina en de Facebook-URL, etc. Je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen. - Begin klein, maar begin meteen
Natuurlijk kun je wachten met het lanceren van je blog tot je alles af hebt. Perfecte lay-out, heel veel content, misschien al een webwinkel, ebooks, advertenties. Maar waarom? Je kunt ook gewoon van start gaan. Jezelf dwingen om iedere week twee nieuwe artikelen te publiceren, aan je design te werken, en eens te kijken wat er gebeurt. Ervaring opdoen, ook. Installeer direct Google Analytics, zodat je data kunt gaan opbouwen. - Direct installeren: nieuwsbrief
Ook als je klein begint, zou ik direct beginnen met een module voor een nieuwsbrief (www.mailchimp.com is gratis, en is ook op WordPress en Facebook etc. makkelijk te installeren met een paar kliks). Nieuwsbrieven zijn een belangrijke marketingtool, dus je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het verzamelen van emailgegevens!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
http://ontwerpenvoorgeld.net/ zegt
Dank voor de vele tips op uw site! Ik denk dat geldverdienen veel simpeler is geworden door uw TIPS!!!!
Elja zegt
Dank! Ik hoop het maar 🙂 Ik zie dat je daar op jouw site op in gaat…
Janneke Romijn zegt
Kijk, dat is advies waar je wat mee kunt. Tijd, tijd, tijd en bergen energie gaat er zitten in online succes. Maar als het je lukt is het wel heel gaaf. En inderdaad, gewoon beginnen. Perfectie is een grote belemmering. Laat je bedrijf online ontwikkelen, ook voor je lezers leuk om te zien. En je hebt weer wat om over te schrijven 🙂
Elja zegt
Dank Janneke! Helemaal eens. Aan de ene kant is het heel makkelijk: je hebt niet veel nodig. Een domein en jezelf. En heel veel tijd en creativiteit. Maar aan de andere kant is het wel moeilijk: plan maken, je er aan houden, en doorzetten!
Myjoydy zegt
Goed artikel met bruikbare tips. Je vriend mag maar wat blij met je zijn voor je advies.
Elja zegt
Dank Mark 🙂 Helaas heeft hij er nog niets mee gedaan…hij zit een beetje in limboland, denk ik. Wat moet ik gaan doen? Waar zal ik beginnen? Is het de investering waard? Vind ik het leuk? Etc. etc.
Quirine zegt
Dank je Elja, voor dit realistische artikel! Een verademing tussen alle ronkende beloftes van het schip met geld. En ook nog nuttige tips om toch wat (kleine) stappen te zetten.
Elja zegt
Dank! 🙂 Tsja, volgens mij is het allemaal niet zo makkelijk. Ik heb een abonnement op een besloten website, http://www.thirdtribemarketing.com, waar mensen die geld verdienen met hun blog/kennis online uitleggen hoe ze dat gedaan hebben. Darren Rowse, Chris Brogan, en zo. Heel leerzaam. En 1 ding is duidelijk, ze begonnen allemaal met passie en zochten langzaam hun weg met verschillende business modellen. Maar bij niemand was het van de ene dag op de andere dag gelukt!