Dark social. Ik geef toe dat ik best wel gefascineerd ben door dat hele fenomeen. Maar tegelijkertijd vind ik het zo’n e-nor-me onzin.
Stiekem websiteverkeer
Dark social is een term voor al het verkeer naar je website dat uit niet-traceerbare bronnen komt. En dan vooral uit links die door mensen gedeeld zijn via messenging apps.
Zoals je zult begrijpen zijn datamarketeers en, nou ja, alle marketeers eigenlijk, blij dat ze kunnen verklaren dat ze niet alles kunnen verklaren. Ohhhh we weten niet precies hoe die mensen op de website komen maar het zal wel dark social zijn!
Ik hoorde eerder dit jaar een podcast waarin ze beweerden dat het kan zijn dat wel 70% van social shares (het delen van links) dark social is.
Uh-huh.
Zou perfect zijn natuurlijk, qua rapportage.
Met een beetje verhaal kun je al je verkeer dat niet naar de hoofdpagina’s van je website gaat maar wel als verkeersbron ‘direct’ heeft, toerekenen aan je marketingverhaal waarin je content een doorslaand succes is. Zo zeer zelfs dat mensen bereid zijn de links naar jouw mooie artikelen en verkooppagina’s de delen met vrienden in messenging apps!
Meten is weten maar niet altijd
Misschien ben ik te cynisch. Zou kunnen.
Dat komt omdat ik denk dat je nu eenmaal niet alles kunt meten. Niet alles kunt weten. Ook een klein stukje vertrouwen moet hebben. Ik erger me een beetje aan een cultuur die zich blindstaart op cijfers zonder verder te kijken. Dat is nog gevaarlijk ook!
Dat je analytics-programma niet weet waar een bezoeker vandaan komt en als verkeersbron ‘direct’ aangeeft, kan trouwens heel veel redenen hebben (las ik hier! goed stuk).
Ik moest wel lachen om dat stuk hierboven, want inderdaad denk je bij ‘direct traffic’ als snel dat mensen misschien die pagina op jouw website hebben ‘gebookmarked’ (doet iemand dat nog?!). Maar als je ziet dat – in mijn geval – meer dan 100% van dat verkeer bestaat uit nieuwe bezoekers dan gaat die theorie aan flarden. Behalve als alle 320 mensen hun cookies uitgezet hebben.
Anyway. Als je meer dan 100% bezoekers hebt kun je je natuurlijk sowieso al gaan afvragen hoe accuraat al die cijfers nu eigenlijk zijn 😀
Dark social is geen mythe
Natuurlijk is het mogelijk dat mensen jouw mooie artikel delen via Facebook messenger of whatsapp. Gebeurt mij ook, dat iemand (ik noem geen namen. ANNA-MARIA!) me iets stuurt via whatsapp. En als ik daarop klik, kan de websitebeheerder van die link niet zien dat ik het was. Tenzij ze de link getagd had althans.
Dus in die zin bestaat dark social echt wel. En zijn er vast groepen mensen en type websites waarbij veel van de content zo gedeeld wordt.
Maar of het alle ophef waard is?
Hmmm.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Gerard Rathenau zegt
Volgens mij meet Google Analytics wel je rss lezers, omdat er een connectie is met een browser.
Dien je niet vooral naar de impact van je direct verkeer te kijken of dit al dan niet erg is?
Gericht op je belangrijkste KPI’s zoals lezersbetrokkenheid (volledige blogs gelezen) en loyaliteit (% gebruikers dat minimaal 2x je site bezoekt)
Elja Daae zegt
Maar als ik bijvoorbeeld (goed idee) lezersbetrokkenheid wil lezen, dan wil ik toch ook het verschil zien tussen betrokkenheid per verkeersbron? Bijv. twitter vs feedly? Alleen kan ik feedly niet terugvinden. Ik heb niet het idee dat het automatisch gemeten wordt, althans niet herkenbaar. Is het niet zo dat die rss readers je feed eenmalig inlezen en GA vervolgens niet meer kan meten hoe vaak het gelezen is?
Gerard Rathenau zegt
Dat bedoel ik ook, Elja. Lezersbetrokkenheid per bron. In dit geval direct verkeer.
Maar je kunt natuurlijk ook de lezersbetrokkenheid voor Twitter en je RSS bronnen bepalen.
Lezersbetrokkenheid Feedly is bij mij stuk hoger dan Twitter. Echter veel minder volume voor Feedly.
Volgens mij voegt Feedly je site toe aan een categorie, bijv. Analytics of social media. Vervolgens kun je de klikken op je blogs in Google Analytics terugzien.
Niek zegt
Zal daar ook het lezen via een RSS-feedreader onder vallen? Die lezers worden dacht ik ook niet meegenomen in de statistieken. Daar las ik dus dit artikel en ben hier alleen echt naartoe gekomen om een reactie achter te laten. 🙂
Elja Daae zegt
Haha dank Niek dat je langskwam! Ik vroeg me dat ook al een tijdje af dus ik ben even gaan googlen. Ik zie een paar rss readers terug in Google Analytics, zoals bloglovin en feedburner. Kan er verder niets over vinden maar volgens mij moet je je url dan op de een of andere manier utm-codes meegeven?
Niek zegt
Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt. Heb Raymond er wel eens over gehoord en destijds had hij het er over dat het niet wordt meegeteld in je statistieken. Nu begrijp ik dat dit dus van je RSS feedreader afhangt? Als hobbyist zoals ik maakt het niet zo uit maar voor professionele bloggers lijkt het me wel van belang.
Elja Daae zegt
Geerhard (zie comments) heeft me een rapport gestuurd waarmee je ook Feedly kunt meten. Iedere reader wordt inderdaad als aparte verkeersbron aangegeven. Hoewel het maar heel weinig te meten geeft bij mij, maar dat kan aan het verschil tussen zijn en mijn doelgroep liggen.
Niek zegt
Feedly is toch een van de feedreaders of vergis ik me nu? Want dat betekent dat je niet de statistieken van bijvoorbeeld TheOldReader (mijn geliefde RSS feed reader) krijgt. Als dat wel zo is dan heb je toch wel een mooi inzicht in het verkeer op je blogs. Dat zou mooi zijn.