Social media bereik. Voor sommige mensen is het maar een willekeurige term. Maar voor social media marketeers bereik de kern van de zaak. Alles draait om bereik, op social media. Want als je niemand bereikt, gebeurt er niets. Het is al een behoorlijke kunst om te zorgen dat je huidige volgers je verhalen te zien krijgen. Maar hoe krijg je op social media ook bereik buiten je eigen volgers?
Wat is social media bereik?
Over de term ‘bereik’ bestaan heel wat misverstanden. Logisch ook. Op social media kun je echt alles meten, maar al die statistieken doen ook een beetje duizelen. Want hoe verhouden al die cijfers zich tot elkaar? Volgers, impressies, bereik, groei en engagement? En welke zijn eigenlijk echt belangrijk?
Om het even bij de term ‘bereik’ te houden:
Je bereik bestaat op social media uit alle mensen – volgers en niet-volgers – die je berichten te zien krijgen.
Niet te verwarren met impressies: het aantal keren dat je berichten gezien zijn. Want het kan zijn dat iemand je bericht meerdere keren bekijkt of te zien krijgt.
Maar let op: niet alles is wat het lijkt. Want het zodra je een social media app opent, berekent het algoritme razendsnel welke berichten je waarschijnlijk interessant zult vinden en zet die voor je klaar zodat je er doorheen kunt scrollen. Maar als je de app voortijdig dicht doet, heb je misschien niet al die berichten echt te zien gekregen. Toch tellen ze op sommige social media apps dan als bereik. Tot februari 2018 was dat bijvoorbeeld zo voor Facebook.
Daar komt bij dat het bereik van je bericht niets zegt over hoe lang mensen je bericht hebben gezien en of ze het écht ‘gezien’ hebben. Ook als ze er in een fractie van een seconde voorbij zijn gescrolld, tellen ze mee als +1 bereik. Goed om in de gaten te houden. En je collega’s en management aan te herinneren, als ze zich blindstaren op bereik.
Op zich is dit allemaal niet zo heel belangrijk. Wat belangrijk is om te onthouden, is dat ‘bereik’ een fijne maatstaf is. En dat het in de gaten houden van je bereik je helpt om door de tijd heen te zien wat werkt, wat niet en het je lukt om te verbeteren.
Bereik opbouwen onder niet-volgers
Natuurlijk wil je zo veel mogelijk van je volgers bereiken. Dankzij algoritmes is dat nog niet zo makkelijk (meer daarover vind je hier: Social media algoritmes: versla de draak). Maar daar gaat dit stuk niet over. Dat gaat over bereik opbouwen onder potentiële nieuwe volgers. Want bereik buiten je eigen volgers moet een belangrijk onderdeel van je strategie zijn. Omdat dat de beste manier is om te groeien. Hoe meer bereik onder nieuwe mensen, hoe meer kans op nieuwe volgers. Hoe groter je potentiële bereik … etc.
Als social media – en marktingexpert is dit vraagstuk voor mij een terugkerend onderwerp in gesprekken. En natuurlijk heb ik de nodige tips en tricks, zie hieronder. Of navigeer direct naar het onderwerp van je keuze:
1. Social media bereik start met goede content. Of liever nog: de beste.
Het is een open deur natuurlijk. Maar alles start en eindigt op social media met goede content. Oftewel: alleen met goede content vergroot je je social media bereik. En ‘goed’, dat is niet alleen een kwestie van smaak.
Als je nou regelmatig artikelen publiceert en video’s en instagramfoto’s en er gebeurt niets met je bereik en je volgers, kan dat aan heel veel dingen liggen. Zie verderop. Maar het kan natuurlijk ook zo maar zijn dat wat je de wereld in stuurt gewoon:
- Niet goed genoeg is;
- Niet het juiste onderwerp aansnijdt;
- Niet op de juiste doelgroep gericht is.
De hoeveelheid content op social media, de strijd om de aandacht van de consument, is gigantisch. Dus jouw succes valt of staat met goede content.
Maar wat is goed? Kwaliteit is tenslotte relatief. Wat voor mij interessant is, is dat voor jou misschien niet. Als jij dit leest omdat je geklikt hebt op een link die je tegenkwam via Google, is het waarschijnlijk een onderwerp dat jou bezig houdt. Maar heel veel mensen die de link ook voorbij zagen komen in de zoekresultaten, hebben NIET geklikt.
En er zijn ook wat mensen die dit artikel ooit lazen omdat ze geabonneerd zijn op dit blog en hier he-le-maal niets mee hebben. Zij vinden dit niet echt een ‘goed’ artikel, omdat het niet is wat ze verwachten en niet wat ze interesseert. Zij zijn niet de doelgroep van dit artikel.
Hoe beter je in staat bent om content (foto, video, artikel) te maken die bij die doelgroep past, hoe groter je bereik.
Dus als je echt echt écht nieuwe volgers wilt op LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter, zorg dan dat je een doelgroep kiest. Echt kiezen, he. Niet ‘Nederlands sprekende moeders’ maar ‘Nederlands sprekende moeders in de randstad met minimaal 2 kinderen van maximaal 5 jaar’. Of ‘zzp-ers die coach zijn geworden na een carrière switch en boven de 45 zijn’. Of ‘mensen met interesse in het bouwen van een eigen website maar weinig budget en geen eerdere ervaring met techniek’.
Ik noem maar iets.
En dan schrijf je een knalartikel (of maak je een fotoserie) over een onderwerp precies voor die mensen:
- De beste gratis speeltuinen van Amsterdam die geschikt zijn voor kleine kinderen
- Geld verdienen als coach: hoe social media je kan helpen om cliënten te vinden
- Bouw in 30 minuten je eigen website zonder voorkennis met het handige programma van WordPress
Knalartikel = minimaal 800 woorden, veel tips en links en afbeeldingen, uitleg op detailniveau over locaties en namen en websites of wat dan ook van toepassing is. Informatierijk, zeg maar.
Het mag ook een geweldige video zijn, natuurlijk. Of een adembenemende fotoserie. Of een serie korte vierkante video’s voor Instagram. (Waarom een serie? Omdat 1 video of foto op visuele platformen natuurlijk nooit genoeg is om iets uit te leggen en de aandacht vast te houden).
Wat het ook wordt: alles draait om goede content. Is nu eenmaal zo. Dus tip 1: vraag je af of je wat dat betreft nog kunt verbeteren. Of vraag anderen wat ze opvalt als ze je social media bekijken.
2. Gebruik hashtags voor meer bereik
I know, I know, hashtags zijn voor veel mensen een joke geworden.
We gebruiken hashtags te pas en te onpas op welk platform dan ook (hint: op Facebook hebben ze eigenlijk geen zin!). Maar op Twitter, Instagram en LinkedIn zijn ze wel degelijk een effectieve manier om bereik te krijgen onder nieuwe volgers. Of liever, en dat is het geheim van goede hashtags, om te zorgen dat die nieuwe volgers JOU kunnen vinden.
Geheim 1:
Hashtags zijn er niet voor jou, maar voor die ander.
Geheim 2:
Hoe specifieker de hasthag, hoe beter.
In het kader van ‘things you didn’t realize but should have‘: hashtags zijn niet zo maar een woord met een # er voor.
Ik wil niet de nuffige juf uithangen maar echt, de hashtags die ik soms zie in tweets van mensen en organisaties die doelmatig op social media zitten…argh. Ik was er van de week nog over aan het foeteren tegen een opdrachtgever. Ik kon me niet inhouden. Ik word gek van die communicatiemensen die denken dat geen tweet compleet is zonder hashtag. En dat een hashtag vooral hun eigen merknaam moet zijn. Of die op Instagram tags als #love gebruiken (net als miljarden andere mensen!).
Soms zeggen mensen letterlijk tegen me: wij hebben de opdracht om altijd twee hashtags in onze tweet te gebruiken. Daarom zetten ze willekeurig twee keer een # voor willekeurige woorden uit iedere tweet.
Maar ik zie hetzelfde bij persvoorlichters. En communicatieprofessionals die beter zouden moeten weten.
ARGGHHHH!
Niet alleen staat het stom, je mist er ook zoveel kansen door. Want je hoeft geen wonderen te verwachten van het gebruik van hashtags. Zelfs niet op Instagram. Maar door hashtags te gebruiken, kun je op termijn echt gaan groeien.
Wil je hashtags slim en doelmatig inzetten?
Zorg dan dat:
- De tweet (of foto of het bericht) echt relevante informatie bevat. Een link naar een knalartikel, een geweldige video, een waanzinnig goede grap. Kortom: voor je doelgroep mega-waardevolle content.
- Je het aantal hashtags beperkt. Meestal is 1 voldoende. Behalve op Instagram (20-30!) is het gebruiken van meer dan 2 stom en smekerig en spammy en een signaal dat je niet weet wat je doet.*
- Je een hashtag kiest die te maken heeft met de inhoud van je bericht én de interesse van je doelgroep. #joomlatips #blogpraat #fashionchicks
- Je de hashtag die je wilt gebruiken altijd even checkt door er op te klikken. Is het wel wat je denkt dat je was? Waar komt jouw tweet tussen te staan? Hoe kun je zorgen dat je opvalt in die lijst met tweets? En geven de andere tweets of berichten met die hashtag inderdaad de juiste context?
- Je niet zo maar populaire hashtags gaat spammen voor je eigen gewin (zie Geheim 1) door in te haken op dingen die niets met jouw verhaal te maken hebben.
Dat betekent dus dat je echt even na moet denken over die hashtags. Kost moeite, tijd en energie. Is niet anders.
Vergeet ook niet om de 3 of 5 relevante hashtags in de gaten te houden.
De kunst van de hashtag bestaat niet alleen uit het gebruik van hashtags. Maar ook om het volgen van hashtags. Het is strategisch handig om te kijken wie de voor jouw doelgroep belangrijke hashtags nog meer gebruiken.
Kijk wat mensen delen, wie er reageren en sluit aan bij de conversatie. Volg mensen en accounts die dezelfde hashtag gebruiken.
Of nog beter: reageer ook op andere berichten met die hashtag. Als je me niet gelooft, probeer het een maandje lang iedere dag een kwartiertje te doen. Gaat verschil maken. Let op mijn woorden. Dát is pas een manier om een nieuwe groep volgers aan te boren.
Meer over hashtags vind je hier:
- Kansen en valkuilen van hashtags op Twitter
- Beter Instagrammen: ervaringen
- Instagram voor bedrijven – in de praktijk
3. Zorg voor social media bereik door reacties uit te lokken
De grote kracht van social media, en de reden dat je juist daar zo makkelijk nieuwe volgers kunt krijgen, zijn de algoritmes en het key word: ‘social’.
Wat bedoel ik? Simpel:
- De meeste social media platformen – Twitter, Facebook, LinkedIn in ieder geval – proberen gebruikers actief te houden door ze ook berichten te tonen van mensen die ze niet volgen.
- Als mensen echt geraakt worden door je bericht, zijn ze bereid om jouw bericht te delen met hun eigen netwerk op social media.
In beide gevallen neemt je bereik buiten je eigen volgers toe. En vergroot je de kans dat een gedeelte van die mensen die jouw account nog niet kenden op ‘like’ zal klikken en/of je gaat volgen.
Hoe krijg je interactie op social media?
Wat betreft het eerste – het zorgen dat jouw content getoond wordt in de feed van mensen buiten je eigen volgers – hebben we helaas hebben niet veel invloed. Niemand weet precies wanneer het gebeurt.
Wat zeker is, is dat de algoritmes zoeken naar overeenkomsten tussen mensen en hun facebookvrienden, tweeps en LinkedIn-contacten. En op basis van gedeelde kennissen en interesses besluiten dat iets dat iemands contacten leuk vinden, ook voor diegene interessant zou kunnen zijn. Maar als bedrijf heb je daar natuurlijk geen invloed op.
Er is wel iets anders waar je invloed op hebt. Iets waarvan we zeker weten dat het belangrijk is voor de verspreiding van je bericht via die algoritmes. Namelijk dat de hoeveelheid likes, reacties en ‘shares’ van je berichten heel belangrijk is, evenals hoe snel er interactie komt.
Oftewel: engagement.
Engaging content?!
Het is de heilige graal als het gaat om online content. Zeker sinds de baas van Facebook in januari 2018 begon over ‘meaningful interaction’ als belangrijkste factor in het algoritme. En niet alleen op social media. Maar het voordeel van social media is dat je eerder inzicht krijgt in hoe ‘engaging’ je content is.
De basisregel voor content die likes, reacties en clicks oplevert is
Maak wat mensen raakt.
Voeg waarde toe, entertain, vraag om reacties, betrek. Sommige bedrijven blinken er in uit.
Maar content die mensen weet te raken vraagt denkwerk, tijd, energie en creativiteit.
Op zoek naar inspiratie? Het helpt om te kijken wat grote social media accounts doen. Daar kun je veel van leren. Vooral omdat grote bedrijven vaak heel teams hebben zitten en dure adviseurs kunnen betalen, helpt het om af en toe te analyseren wat zij doen.
- Wat voor type posts delen ze??
- Hoe zorgen ze voor likes en shares?
- Welke content op hun pagina werkt het beste?
Want mensen raakt, daarvoor bestaat geen gouden formule. Maar als je wilt weten wat je kunt maken dat mensen bereid zijn te delen met hun vrienden en contacten, kijk dan niet alleen naar wat grote bedrijven doen. Kijk allereerst naar het platform waarop je succes wilt hebben. Want op Facebook delen mensen andere berichten dan op LinkedIn of Twitter. Gewoon omdat hun netwerk daar heel anders is en een ander doel dient.
Vergeet ook niet om je statistieken te checken. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram: zakelijke accounts hebben altijd toegang tot statistieken die je in een oogopslag vertellen welke berichten het beste hebben gescoord. Houd het bij en leer er van.
Pas als je weet wat mensen raakt, kun je echt bereik gaan opbouwen. Ook onder mensen die je pagina nu niet volgen.
TOPTIP: wat echt helpt voor je bereik is als je zelf weer reageert op de reacties van anderen onder je berichten. Dus wees geen domoor: reageer op reacties. Dan 1) houd je het algoritme tevreden 2) bouw je aan een band met volgers 3) laat je eventuele nieuwe volgers zien dat je social media serieus neemt en 4) gedraag je je gewoon als een mens (wij praten ook terug als iemand iets tegen ons zegt!)
4. Influencers: bereik opbouwen via anderen
Er is natuurlijk nog een slimme manier om een heel nieuw netwerk en potentieel social media bereik aan te boren: door gebruik te maken van het netwerk van anderen.
‘Influencer marketing’ wordt gezien als een nieuw fenomeen. Maar het is al zo oud als de wereld. En het wordt al toegepast sinds social media apps hun intrede deden.
Als je iemand met invloed binnen een bepaalde doelgroep zo ver kunt krijgen dat hij of zij jouw artikel deelt of jouw naam noemt, zit je gebeiteld. Hoe meer diegene vertrouwt wordt door zijn of haar volgers, hoe groter de kans dat het werkt.
Met influencer marketing wordt meestal bedoeld dat ‘influencers’ jouw verhaal, product of account noemen tegen betaling. Dan wel in natura, dan wel tegen een geldelijke vergoeding. Maar er zijn andere vormen die net zo effectief zijn en niets kosten.
Super excited to be part of this epic app marketing course with @SplitMetrics!
55 lessons from 30 experts ? https://t.co/hFZNxjy2MC
— Brian Peters ? (@Brian_G_Peters) October 24, 2017
Hoe krijg je mensen zo ver dat ze jouw verhaal gaan delen of je noemen op social media?
Je kunt een aantal dingen doen:
- Vraag diegene om input of maak er een interview van
Je ziet ook wel eens een variatie waarbij een blog een heleboel mensen om hun mening vraagt over een bepaald onderwerp. Favoriete tools, leukste boeken, beste tips … alles kan. Een mooi voorbeeld vind je hier: 14 social medie tools recommended by the pros. Extra slim, omdat al die pro’s maar wat graag geassocieerd worden met dat blog. In vaktermen noemen we dit ‘ego bait’. 😉 - Review ongevraagd iemands boek, tool, bedrijf, website
Door in te gaan op iemands prestaties en daar enthousiast over te schrijven, bestaat de kans dat mensen bereid zijn dit te delen met hun netwerk. Vergroot je kansen door er echt een gedegen stuk van te maken dat verder gaat dan dat van andere reviewers.
Vergeet niet om diegene te wijzen op je artikel – via e-mail, DM of wat dan ook. Pushy? Ja. Maar zolang je vriendelijk blijft en je stuk echt inhoudelijk is, doe je mensen een plezier. Aan hen de keuze om er iets mee te doen. - Maak slim gebruik van tags en mentions
Het leuke van social media is dat beheerders van accounts een notificatie krijgen als ergens genoemd of getagd worden. Vraag je daarom af hoe je een bericht of tweet kunt maken dat hen noemt, dat past bij de interesse van jouw volgers én wat die ander bereid zou zijn te delen met het eigen netwerk. - Gastbloggers/gastauteurs
Misschien wil diegene wel iets schrijven voor jouw blog, site of nieuwsbrief. Ook in dat geval is het handig om diegene te noemen op social media en/of hem of haar te vragen om de link naar het betreffende bericht te delen. - Betrek collega’s
Soms vergeet je wel eens hoeveel collega’s je om je heen hebt met invloed in een bepaald netwerk. Of het nou is op LinkedIn, via een vakblad of op een ander social media platform. Door hen te betrekken en actief te vragen om jouw bericht of link te delen, zorg je op een effectieve manier voor meer social media bereik
Natuurlijk ga je op zoek naar mensen die toegang hebben tot een voor jou interessante doelgroep. En voor wie jij op jouw beurt waarde toe kunt voegen door hem of haar toegang te geven tot jouw netwerk. De win-win is in dit scenario belangrijk. Vooral als je niet betaalt!
5. Adverteren op social media voor meer bereik
Tip 5: adverteren. Met adverteren kun je op social media zorgen voor meer bereik. Zo simpel is het. Niet voor niets de laatste, want heel veel organisaties hebben onvoldoende budget om te adverteren. Begrijpelijk dat ze daar niet aan beginnen.
Het is wel belangrijk om je te realiseren dat:
- Social media platformen voor hun inkomsten afhankelijk zijn van adverteerders;
- Bereik voor zakelijke accounts altijd in toenemende mate lastiger wordt gemaakt met als doel de overstap naar advertenties te stimuleren. Dit zie je bij Facebook, bij Instagram, bij Snapchat. Het is in feite onvermijdelijk om te gaan betalen;
- Het zin kan hebben om extreem goed presterende content een betaalde boost te geven door als promoted post (je weet al dat de inhoud goed is, dus waarom niet proberen er meer uit te halen?);
- Slimme adverteerders een lage cost per click weten te bereiken door slim te werk te gaan. Het heeft daarom zin om een expert te betrekken;
- Het nog veel slimmer is om te blijven werken aan alternatieve vormen van communicatie met je doelgroep. Werk aan een sterke website, een goede positie in Google, bouw aan een bestand van nieuwsbriefabonnees en zet al je geld niet in op dat ene social media paard maar op meerdere. Met name als je volledig afhankelijk bent van bijv. Facebook.
Bereik buiten je huidige volgers: tot slot
Nog een tip: als je vastberaden bent om via social media nieuw bereik op te bouwen, vergeet dan niet wat je al hebt aan kanalen. Staan je social media accounts goed vermeld op je website, je email-handtekening? En je nieuwsbrief is ook goede plekken om mensen te wijzen op je social mediakanalen. Het gaat meestal niet hard, maar toch. Alle beetjes helpen.
En wat het opbouwen van bereik buiten je huidige volgers betreft, vergeet niet dat juist die huidige volgers een goudmijn van potentieel bereik zijn. Grote kans dat in hun netwerk, in hun vriendenkring, onder hun collega’s, mensen met dezelfde interesses zitten. En via social media zijn die allemaal verbonden. Dus vraag hen af en toe gewoon op de man af om je bericht te delen. Zodra ze bereid zijn om jouw content te delen, gaat het vliegwiel draaien.
Tot slot: ben je samen met collega’s op zoek naar een concrete aanpak voor het vergroten van jullie bereik op Facebook, Instagram of LinkedIn? Neem dan een kijkje bij de social media workshops die ik aanbied. Wie weet zit er iets voor jullie tussen!
PS Dank Hans voor de inspiratie!
* Geschrokken? Sorry. Maar no worries, je bent niet de enige die zijn of haar bericht volzet met hashtags. Weet alleen dat mensen dat spammerig vinden en waarschijnlijk niet gaan klikken.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Escrita zegt
Wauw! Ik ga dit morgen nog een keer lezen en overmorgen nog een keer….
Elja Daae zegt
:)) het is veel werk! maar wel slim om te doen.
Lisa zegt
Topartikel!
Elja Daae zegt
Thanks Lisa!!!