Ik krijg de laatste tijd heel vaak de vraag hoe je een Instagram influencer wordt. Want influencer zijn is een goede manier om geld en spullen te verdienen. En wie wil dat nou niet?
Iedereen kan Instagram influencer worden. Ook jij. Maar je moet er wel wat voor doen! In dit artikel vind je daarom 3 belangrijke stappen om Instagram influencer te worden.
Hoe verdien je geld als Instagram influencer?
Om te beginnen bij het begin (of eigenlijk het einde): je moet goed beseffen hoe een Instagram influencer zijn of haar geld verdient. De mogelijkheden zijn beperkt maar zeker interessant:
- Adverteren voor bedrijven
Bedrijven betalen je in geld of spullen om over hun producten te praten op Instagram. Ouderwets reclame maken - Affiliate marketing
Je verkoopt andermans producten op Instagram en verdient geld aan iedere sale - Een eigen webshop met merchandise
Je hebt zelf producten die je via Instagram promoot en verkoopt; - Een webshop met dropshipping
Een variatie daarop is een webshop via dropshipping, waarbij je de producten niet zelf in voorraad hebt en niet zelf hoeft te bezorgen; of - Andere diensten
Je gebruikt je bekendheid op Instagram om als spreker, trainer, zanger, coach of schrijver je geld te verdienen. Instagram is dan dus een opstapje naar iets anders - Brand advocate
Een merk betaalt je een vast bedrag (per maand) of sponsort je met spullen om het gezicht van dat merk te zijn. Soms doe je optredens namens het merk of ga je naar congressen etc. Dit zie je veel in de sportwereld, maar bijvoorbeeld ook in de wereld van de IT.
Bij het woord ‘Instagram influencer’ denken de meeste mensen aan die eerste optie: betaald krijgen in geld of in natura (met producten) om over andermans producten of diensten te praten of die te laten zien. En dat is ook een prima verdienmodel, als je er althans voor betaald krijgt en niet alleen spullen krijgt.
Dropshipping is ook een goede optie. Je hebt dan eigenlijk een webwinkel, zonder dat je de spullen thuis op voorraad houdt en zonder dat je de spullen op de post doet. Hier staat dropshipping beter uitgelegd. Met de software van Shopify kun je je webship in elkaar zetten. En met een dienst als Oberlo ga je producten zoeken en toevoegen. Let op: dropshipping is risicovoller en moeilijker dan de goeroes je willen laten geloven. Dus lees je goed in en lees ook de kritische verhalen.
Je hoeft natuurlijk nog niet meteen te weten weten wat je verdienmodel wordt. Je moet beginnen bij het begin: een idee van wat je op Instagram gaat plaatsen
Stap 1 Zorg voor een goede Instagram feed
Hoewel op Instagram niet meer alles perfect hoeft te zijn, besteden influencers meestal heel veel tijd en aandacht aan hun Instagram feed. Ze hebben prachtige foto’s of video’s of in ieder geval hele interessante content. Omgekeerd betekent dat het daar allemaal mee begint, als je iets op wilt bouwen op Instagram.
Zo’n mooie Instagram feed krijg je niet vanzelf. Als het een mooie feed is, kun je er van uitgaan dat de Instagrammer in kwestie er veel tijd mee kwijt is. Er is geen kortere weg. Er zijn geen hacks. Achter goede Instagram feeds zit een uitgekiende strategie. En vaak ook nog een hele goede fotograaf. Dus dat moet jij ook worden, als je Instagram influencer wilt worden. Behalve als je het gooit op een meme account 🙂 of je kunt bijvoorbeeld geweldig zingen. Maar dat vraagt weer andere skills.
Een strategie betekent dat je er als Instagram influencer bewust voor zorgt dat de gefotografeerde situatie zich voordoet. Hij of zij gaat er naar op zoek. Hij creëert situaties, speciaal voor Instagram.
Dat betekent dat influencers:
- bij zonsopgang op dat strand staan;
- omrijden naar dat speciale lunchtentje;
- hun eten koud laten worden terwijl ze de perfecte foto maken;
- altijd iemand bij zich hebben om ze op de foto te zetten;
- een goede camera hebben;
- goed zijn in video editing;
- fotobewerkingssoftware gebruiken om hun foto’s te editen; en
- zorgen voor een consistente stijl, onderwerp en kleurenpalet.
Instagram influencer worden is hard werken.
Kies een niche
Het goede nieuws is dat er ook succesvolle Instagrammers zijn die geen foto’s nodig hebben op het strand van Bali. De andere manieren om te bouwen aan je Instagram, ook zonder fantastische foto’s is:
- Zorg dat je Instagram over een heel specifiek onderwerp gaat (ook wel ‘niche’). Bijvoorbeeld de leukste mode-accessoires, lelijke Belgische huizen of lekkere recepten met avocado. Het liefst kies je dan natuurlijk voor iets waarvan je weet dat mensen er ook geld voor over hebben!
- Wees gewoon jezelf. Geen supergelikte plaatjes maar gewoon persoonlijkheid. Of maak een account over je kat, papagaai, hond of hamster.
- Memes. Meme accounts blijven populair. Officieel mag je natuurlijk niet zomaar andermans memes gebruiken, maar je kunt mensen wel toestemming vragen om ze door te plaatsen. Of je eigen memes maken.
- Quotes. Met quotes kun je alle kanten op. Je kunt een account maken met inspirerende quotes, humoristische uitspraken van bekende mensen, etc. etc. Mooie quotes maak je in de handige gratis app Canva.
Zorg wel dat je een vast thema of onderwerp en een vaste stijl hebt. Bedenk bij alles dat je wilt plaatsen: past dit bij mijn plan? Zo niet, plaats het dan niet. Kijk goed naar wat andere Instagram influencers doen, zodat je een idee krijgt van wat werkt en wat niet. Houd in de gaten hoeveel likes en reacties ze krijgen en welke foto’s het het beste doen. Zo kun je leren wat werkt.
TIP Je kunt zelf in ieder geval een bedrijfsaccount nemen. Dat kan via de instellingen. Volg gewoon de stappen. Instagram maakt dan ook een Facebookpagina voor je aan. Vanaf dat moment krijg je de statistieken van je Instagramberichten te zien en kun je zelf ook bijhouden wat op je eigen account goed werkt.
Goede omschrijvingen horen er ook bij. Het is meestal niet meer genoeg om een goede foto te hebben. Probeer ook altijd een verhaaltje te vertellen bij je foto. Vinden mensen leuk.
Stap 2 Zorg voor engagement
Instagram laat je berichten lang niet aan al je volgers zien. Dat heeft te maken met het algoritme (hier meer over social media algoritmes). Instagram kijkt van iedere foto of die
1) mooi of leuk genoeg is en
2) of de foto leuk genoeg is voor iedere afzonderlijke volger.
Instagram weet van mij of ik vaak op je foto’s reageer. Doe ik dat nooit, dan krijg ik jouw foto’s gewoon niet meer te zien. Simpel.
Hoe meer likes en reacties je hebt, hoe hoger de betrokkenheid van je volgers, de ‘engagement’. Dat vindt het algoritme leuk. Hoe meer mensen reageren op je bericht, aan hoe meer mensen Instagram je bericht laat zien.
Bedrijven willen steeds meer werken met Instagram influencers die een hoge engagement rate hebben. Heel veel volgers is niet genoeg, want volgers kun je ook kopen. Maar betrokken volgers kun je niet zo makkelijk kopen. Je kunt 10.000 volgers hebben, maar als maar weinig van die volgers liken en reageren, dan weten bedrijven dat je ofwel veel nepvolgers hebt, of dat de kwaliteit van je berichten niet zo hoog meer is.
Maar ook als je je eigen spullen gaat verkopen, of een dropshipping webwinkel hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je volgers je berichten ook echt zien. En hoe groter je wordt, hoe moeilijker dat is.
Hoe hoger je ‘engagement’, hoe meer mensen reageren op je berichten met likes, reacties, tags en DM’s, hoe groter de kans dat de rest van je volgers je berichten ook te zien krijgt. Kortom: hoe hoger je bereik onder je volgers.
Een hogere engagement op Instagram kun je krijgen door:
- In berichten langere verhalen te vertellen en mensen te vragen naar hun ideeën, tips of gewoon hun dag;
- Actief te reageren op de reacties op je eigen berichten;
- Actief te reageren op de berichten van andere mensen (die dan weer bij jou gaan reageren);
- Veel Instagram stories te plaatsen, liefst met interactieve stickers zoals polls en vragen;
- Instagram live’s te doen waarbij je mensen dingen vraagt;
- Snel te reageren op privéberichten;
- Persoonlijk te zijn in je berichten en verhalen.
Zonder bereik kun je nooit geld verdienen met Instagram. Dus probeer je volgers echt te betrekken.
Stap 3: Groeien op Instagram
Natuurlijk moet je flink wat volgers hebben om een echte Instagram influencer te worden. In de marketing (hoe bedrijven kijken naar de influencers waar ze mee werken) wordt onderscheid gemaakt tussen micro-influencers, met 1.000 – 10.000 volgers, influencers van 10.000 – 100.000 volgers en daarboven. Voor alle groepen geldt dat je geld of spullen kunt verdienen. Maar dan moeten bedrijven wel interesse hebben in jouw groep volgers en een hoge engagement zien.
Groeien kun je op verschillende manieren:
- Volg andere Instagrammers (niet te veel per dag);
- Reageer actief op anderen zodat ze je zien en misschien je profiel bekijken;
- Gebruik andere plekken om op je Instagram te wijzen (Snapchat, YouTube, je blog, etc.)
- Gebruik altijd hashtags en locatietags (zie hier een lijst van Instagram tools voor het vinden van goede hashtags);
- Gebruik stories inclusief polls, vragen en tags;
- Maak IGTV video’s;
- Werk samen met anderen;
- Geef regelmatig shout-outs en mentions aan anderen zodat ze dat misschien bij jou ook doen (of vraag er naar, bij vrienden bijvoorbeeld).
Wat belangrijk is om succesvol te zijn als Instagrammer is dat je veel volgers hebt. Maar dan wel de juiste. Bedrijven vinden niet iedereen interessant. Ze zoeken bijvoorbeeld gamers, of jonge moeders, of autoliefhebbers.
Het heeft daarom ook geen zin om volgers te kopen. Als je een gesponsord bericht plaatst over auto’s maar al je volgers geven vooral om make-up, gaat de sponsor dat terugzien in het aantal likes en het bereik. Bedrijven zien direct dat je engagement rate naar beneden gaat (want nepvolgers reageren niet). Instagram wordt zelf ook steeds beter in het herkennen van nepvolgers en nepreacties. Op de lange termijn heb je er dus niets aan.
Instagram influencer worden: stappenplan
Het kan echt. Jij kunt Instagram influencer worden. Jij kunt de volgende zijn met miljoenen volgers. Iedere dag staan er nieuwe influencers op, tenslotte. Maar je moet er wel iets voor doen. Daarom nog even een kort stappenplan, in herhaling:
- Bedenk heel precies wat je stijl en onderwerp gaat worden (en waar je geld mee zou kunnen verdienen);
- Maak daar hele mooie of bijzondere of leuke foto’s (of video’s) over;
- Wees iedere dag actief met terugvolgen, reageren, liken en posten;
- Maak een business account van je Instagram account;
- Verdiep je in het Instagram algoritme (lees er over!);
- Ga werken aan je engagement;
- Gebruik de tips hierboven om meer volgers te krijgen;
- Wees ook actief op andere plekken dan Instagram;
- Kies een business model en ga ervoor!
Instagram influencer wordt je niet zo maar. Je moet er hard voor werken. Maar het kan wel. Het is een kwestie van doen!
Succes!!
PS Je vindt mij hier: @supersocialboek.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Noah zegt
Hoeveel ik een influencer
Gita zegt
Hi Elja, super leuk artikel. Bij LinkPizza – influencermarketing platform zien wij ook wel eens het verdien model als content creator. Hier is de Influencer de expert die een merk inzet om specifiek als doel nieuwe content te creëren.
Elja Daae zegt
Aha! Goede aanvulling! Dus als adviseur/creative?