Instagram live. Ik ben er een beetje bang voor, moet ik toegeven. Maar met de nieuwste tools die Instagram live je biedt, wordt het geven van een gestructureerd live webinar via Instagram live wel steeds makkelijker. Daarom hier een uitleg met screenshots om je te laten zien dat het allemaal toch best wel te doen is.
Wat is Instagram Live?
Instagram live is een mogelijkheid die Instagram biedt om live uit te zenden, te vergelijken met een live webinar. In tegenstelling tot echte webinars heb je voor het live uitzenden met Instagram Live geen dure software nodig.
Maar ook al is het gratis, Instagram Live biedt veel van de mogelijkheden die goede webinarsoftware ook heeft:
- Delen van je presentaties/slides
- Een chatfunctie voor deelnemers
- Mogelijkheid om mensen welkom te heten
- Het in beeld laten verschijnen van andere deelnemers als co-hosts
- Het stellen van vragen aan je deelnemers en het zien van de antwoorden
Hoe kun je Instagram Live gebruiken?
Je vindt de Instagram Live functie via je Instagram stories:
- Open Instagram
- Ga naar de Instagram Stories functie, via het camera icoontje links boven in je scherm
- Swipe naar rechts tot je bij de Live functie komt
- Je ziet je scherm
- Vergeet niet om even de camera om te draaien zodat je zelf te zien bent!
- Bovenin zie je hoeveel van je volgers op dat moment actief zijn op Instagram (en mogelijk een notificatie krijgen van je live stream)
- Klik op de knop om live te gaan
- Je gaat meteen uitzenden (live streamen).
In de afbeelding hier onder zie je de stappen.
Een presentatie geven via Instagram live
Het fijne van Instagram Live is dat je het kunt gebruiken als een presentatie door ‘slides’ of dia’s te tonen aan je volgers. Je eigen live stream, waarbij je te zien bent, blijft bovenin in beeld. Zo ziet dat er uit voor je volgers (met dank aan @ic_verpleegkundige_martinizh voor het screenshot):
De dia’s komen simpelweg uit de afbeeldingenbibliotheek van je telefoon. Terwijl je live bent, kies je onderin voor je bibliotheek met foto’s:
Kies de foto of dia die je wilt tonen en klik die aan. Het scherm verandert in die dia, met bovenin een screen waarin je nog zelf te zien bent:
Het omgekeerde kan ook: je kunt ook een afbeelding delen als onderdeel van de live stream waarbij je zelf groot te zien bent en je afbeelding klein. Uiteraard moet het wel een hele duidelijke afbeelding zijn met grote letters of foto’s, wil dat zin hebben:
Waarom zou je een presentatie gebruiken voor Instagram live?
Een Instagram live stream uitzenden is niet zo simpel. Althans, het uitzenden is simpel, maar het interessant houden voor je volgers zodat ze niet afhaken is een uitdaging. In onderstaande supergoede uitleg van hoe je zo’n Lives stream aanpakt raadt Instagramexpert Jasmine Star zelfs aan om iedere 8 seconden van beeld te wisselen om het interessant te houden:
8 Seconden tussen ieder verhaal en ieder scherm is wel heel weinig. Maar het is wel degelijk slim om telkens ander beeld te tonen en zo de aandacht vast te houden van je volgers. Anders dan als mensen naar een presentatie kijken in een zaal, is het op Instagram lastig om je aandacht langer dan een paar seconden bij een beeld te houden. Niet voor niets zijn video’s op social media ook steeds dynamischer met steeds kortere beelden.
Wat voor afbeeldingen kun je gebruiken om je Instagram live interessant te houden?
Het makkelijkst is om de afbeeldingen synchroon te laten lopen met de punten die je wilt benadrukken en de dingen die je wilt vertellen in je live stream. Steek je presentatie in als een presentatie met een introductie, een middenstuk en een afsluiting met mogelijk een call to action – iets dat je wilt dat mensen gaan doen.
- Introductie: wie ben je, wat doe je, wat is het onderwerp van je uitzending?
- Verhaal, verdeeld in een paar belangrijke punten
- Conclusie of samenvatting
- Afsluiting met call to action: wat wil je dat mensen gaan doen?
Vergeet niet dat het aantal mensen dat naar je Instagram live kijkt waarschijnlijk toe zal nemen naarmate je een tijdje bezig bent. Voor de mensen die halverwege in je Instagram Live vallen is het fijn als je af en toe even opnieuw uitlegt wat je aan het doen bent.
Een ander punt om aan te denken is dat er mensen zijn die je Live video pas later zullen zien (je kunt je videostream publiceren als Story). Dus zorg dat je niet wacht met praten tot er meer mensen in je Live stream zijn. Je Instagram uitzending is ook een op zichzelf staande video.
Ook bij bovenstaande punten (de samenvatting van waar je over praat en het introduceren van je verhaal) kan het opnieuw delen van een afbeelding met een introductie helpen.
Wat voor dingen kun je op je ‘presenatiedia’ zetten?
- Woorden als Welkom
- Korte bullets van een paar woorden
- Afbeeldingen van producten, je boek, etc.
- Screenshot van een website met landingspagina waar je naar wilt verwijzen
- Foto van jezelf om jezelf te introduceren
- Een afbeelding met vermelding van je social media accounts of een URL
Zo maak je een presentatie voor Instagram live
Een makkelijke manier om afbeeldingen te maken is in Canva. Er is zelfs een app die heel makkelijk is, voor op je telefoon. Kies voor het ‘Instagram story’ formaat om de juiste afmetingen te krijgen.
Let er op dat je afbeeldingen met tekst zo inricht dat de tekst in het midden van je scherm komt. Niet alle telefoons hebben dezelfde afmetingen en daarom valt tekst aan de rand van het scherm voor sommige gebruikers weg. Probeer een rand aan te houden rondom je scherm en tekst zoveel mogelijk in het midden te zetten.
TIP Maak je afbeeldingen in Canva op de desktop. Gebruik de smartphone app om je afbeeldingen op je telefoon te downloaden en te gebruiken in je Instagram Live uitzending.
Canva biedt heel veel kant en klare formats die je zo kunt aanpassen met je eigen kleuren en teksten, of maak er zelf eentje volgens je eigen design.
Instagram Live Tips
Als je met Instagram live aan de slag gaat, zul je merken dat het best spannend is. Daarom een paar handige tips.
Tip 1: Oefen met een nieuw, leeg Instagram account
Het is natuurlijk niet handig om live te gaan zonder te oefenen. Het beste is om gewoon een nieuw Instagram account aan te maken en even te kijken hoe het werkt. Idealiter laat je iemand ook vragen stellen, zodat je ervaring opdoet met hoe dat in je scherm komt en hoe je kunt reageren. Want interactie is belangrijk!
Tip 2: Reken op minimaal 10 minuten om te zorgen dat je Instagram live voldoende kijkers heeft
Het duurt even voordat mensen de melding krijgen dat je live bent en ze je uitzending weten te vinden. Zorg dus dat je niet te kort uitzendt.
Tip 3: Heet je terugkijkers welkom
Heel waarschijnlijk ga je je video bewaren of zorgen dat hij via je stories 24 zichtbaar blijft. Maar de mensen die gaan kijken nadat de uitzending is afgelopen, zijn natuurlijk niet hetzelfde als je live kijkers. Gebruik de eerste paar seconden daarom om de mensen die later gaan kijken welkom te heten en uit te leggen wat je gaat doen.
Tip 4: bedenk 3 punten
Het is veel makkelijker om het interessant te houden als je een aantal punten hebt bedacht om te vertellen en te bespreken. Kondig aan waar je het over gaat hebben, benoem je punten, en bespreek ze vervolgens een voor een. Zo geef je je verhaal structuur maar laat je je kijkers ook weten wat er komt. En geef je ze een reden om te blijven kijken.
Je Instagram Live stream beëindigen
Klaar met uitzenden? Klik op beëindigen om te stoppen. Je krijgt daarna de optie om je Live stream te bewaren in stories. Dat is handig, want dan kun je hem ook opslaan en alsnog publiceren naar IGTV en zo bewaren. Je kunt een Live-uitzending die je ook nog publiceert via Instagram stories helaas niet uitlichten, dus je moet andere manieren vinden om hem op te slaan. Bijvoorbeeld door hem als video te publiceren.
Je Instagram Live bewaren
Wil je je Live als video bewaren? Dat kan op twee manieren. LET OP: tot mei 2020 kon je je Instagram live video’s alleen opslaan (als ze minder dan 30 minuten waren). Inmiddels heb je de keuze:
- Opslaan (ik denk dat dit alleen kan bij een live video van minder dan 30 minuten, maar ik weet het niet zeker)
- Toevoegen aan je IGTV.
Als je kies voor ’toevoegen aan IGTV’ kun je de stappen doorlopen die je altijd doorloopt bij IGTV video’s, zoals ik hier heb beschreven. Kies je voor opslaan, dan komt de video op je telefoon te staan en kun je er mee doen wat je wilt.
Is het niet gelukt om je video op te slaan of hem toe te voegen aan IGTV maar heb je wel gekozen voor ‘Delen in verhaal’? Dan zou je kunnen overwegen om een screencast te maken van de video en hem zo alsnog te bewaren. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus ik weet niet in hoeverre het geluid etc. ook goed meekomt.
Instagram Live gebruiken als webinar
Instagram Live heeft een heleboel mogelijkheden. Ik moet ze zelf nog ontdekken! Het is vooral een kwestie van oefenen, desnoods op een testaccount met een paar collega’s of vrienden zodat je alle functionaliteiten onder de knie krijgt en als een pro kunt switchen 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Maaike van Kempen zegt
Wat een supergoeie uitleg!
Interessant voor verschillende doeleinden. Tx voor t delen!
Elja Daae zegt
Als je er even mee speelt, krijg je echt zin om het te doen merk ik! Nu nog even die drempelvrees overwinnen …