Of je nu wilt of niet, Instagram is here to stay. Maar anders dan Facebook, Twitter en LinkedIn is Instagram een visual first medium: alles draait in de eerste plaats om afbeeldingen. Niet een heel makkelijke switch voor organisaties die gewend zijn met tekst te communiceren. Gelukkig biedt Instagram met Instagram stories voor bedrijven juist nieuwe kansen. Want stories zijn visueel, maar ook spontaan en ongepolijst. En met deze Instagram stories formats kun je zo aan de slag.
Meteen door naar de formats? Hier zijn ze:
- Een reeks tips met foto’s en tekst
- Een creatieve prijsvraag
- Een story met 1 foto en tekst
- Weggevertjes a la Instagram stories’
- Take-overs
Instagram stories maken als bedrijf: 6 redenen om aan de slag te gaan
Instagram stories worden inmiddels door vele bedrijven gebruikt binnen hun bestaande Instagram accounts. Dat betekent dat ook steeds beter duidelijk wordt wat die Instagram stories bedrijven kunnen opleveren. Instagram stories gebruiken heeft meerdere voordelen, blijkt:
- De interactie op Instagram stories is veel groter dan die op gewone Instagramberichten. En hoe meer interactie, hoe leuker het algoritme jouw account vindt. Dus hoe groter de kans dat je met je stories OF je berichten je volgers bereikt;
- Instagram stories zijn een goede manier om je volgers op een nieuwe manier te betrekken;
- Met dingen als Instagram Live (een stories feature) heb je de mogelijkheid om echt met je volgers in gesprek te gaan;
- Instagram stories bieden ruimte voor heel veel creativiteit; en
- Instagram stories zijn veel losser dan gewone berichten. Waar gewone Instagram berichten mooi en perfect moeten zijn, vinden Instagramgebruikers het juist leuk om in je stories de wat minder perfecte, spontanere kant van je bedrijf te zien;
- Bedrijven die investeren in goede Instagram stories geven aan dat het ze nieuwe volgers oplevert.
Nieuwe volgers komen waarschijnlijk vooral voort uit de mogelijkheden voor het gebruik van hashtags en locatietags (hoe je die toevoegt vind je hier). Die maken je verhalen doorzoekbaar en dus vindbaar voor nieuwe volgers. De stories hebben een markante plek in het zoekscherm.
Maar ook het feit dat je inmiddels instagramberichten van anderen kunt delen in je eigen story helpt je bereik. Net als het feit dat je als bedrijf andermans stories kunt delen als je daarin getagd wordt. Kansen te over, kortom, om meer bereik en meer zichtbaarheid te krijgen.
Instagram Stories zijn gelukkig niet moeilijk te maken. Ook niet voor bedrijven. Want uit onderzoek blijkt dat juist het spontane, niet-professionele karakter ze zo succesvol maakt. Dat maakt de drempel om ze te gaan maken laag. Bovendien zijn er makkelijke formats waarmee je, indien nodig, iedere dag een story zou kunnen plaatsen zonder al te veel moeite.
Dus wil je aan de slag met het maken van Instagram stories? Hieronder vind je een beschrijving van makkelijke formats om mooie Instagram stories te maken.
Instagram stories voor bedrijven: de ingrediënten van een goed verhaal
Voor we in de creatieve Instagram stories formats duiken, nog even dit: let op je storytelling. Want Instagram stories maken is makkelijk (hier vind je een uitgebreide gids voor het maken van Instagram stories, of volg een workshop). Maar goede Instagram stories maken niet. Een verhaal is niet zo maar een verhaal. Natuurlijk kun je allerlei foto’s en video’s achter elkaar plakken, maar dat is niet hetzelfde als een verhaal vertellen.
Een verhaal heeft een begin, een midden en een einde of een clou. Een verhaal neemt mensen mee en bestaat uit verschillende onderdelen. Hoewel je heel veel mensen ziet die Instagram stories gebruiken als losse flodders, is het eigenlijk veel leuker (en succesvoller) om er echt meer lijn in te brengen. Verhalen vertellen is een kunstvorm, maar wel een die we als mens allemaal beheersen.
Als je daar meer over wilt weten, is het interessant om je bijvoorbeeld eens te verdiepen in de 12 stappen van de hero’s journey. Niet dat jouw Instagram stories daar aan hoeven te voldoen, maar het is leuk om de basis van goede verhalen eens te lezen.
Wat in ieder geval handig is om te bedenken is dat mensen een introductie nodig hebben en context. Vraag je bij ieder verhaal dus af:
- Wat wil ik eigenlijk duidelijk maken? En waarom?
- Wat zou dit verhaal moeten opleveren? Moet er aan het einde een call to action zitten? Wil ik interactiviteit?
- Begrijpen mensen waar het over gaat?
- Kennen mensen de context van wat ik laat zien? Weten ze bijvoorbeeld wie de mensen zijn die je ziet, om welk evenement het gaat of wat het verhaal met jouw bedrijf te maken heeft?
Met een beetje meer denkwerk en een flinke dosis creativiteit, kom je een heel eind. En gaan je Instagram stories ook echt iets opleveren.
Tenslotte: het toevoegen van hashtags en locaties vergroot de vindbaarheid van je Instagram stories enorm. Hoe je hashtags en locaties toevoegt, vind je hier: Instagram stories maken.
En ben je op zoek naar een workshop voor jezelf en je collega’s? Zie mijn workshop Instagram en workshop Instagram stories.
1. Instagram stories formats: een reeks tips met behulp van foto’s en tekst
In onderstaand voorbeeld, van Google op Instagram, zie je een simpel maar slim voorbeeld van een goede Instagram story. Google legt ter ere van #nationalpuppyday in een serie foto’s uit hoe je mooiere foto’s kunt maken van je hond. Alle onderdelen van de story bestaan uit foto’s met tekst.
Slimme dingen van deze story:
- Inhaken is altijd handig. Het geeft je een excuus voor een leuk thema én de hashtag wordt die dag veel bekeken
- De story bestaat uit foto’s. Minder bewerkelijk dan video
- In de eerste foto wordt uitgelegd wat je gaat zien en waarom
- De eerste foto, met de uitleg, bevat ook een trending hashtag zodat die foto vindbaar is
- Iedere foto geeft korte uitleg in tekst die aansluit bij de foto
- Zo vormen de foto’s op zichzelf al een verhaal!
- Door het gebruik van nummers weet je waar je bent en dat het een serie is
- De kleuren van de cijfers zijn geheel in huisstijl
- De story is voorbereid en snel na elkaar geplaatst zodat iedereen de hele story kan zien zonder wachten op het volgende onderdeel
- De afsluitende foto heb ik even gemist 😉 maar die was er vast.
Prachtig gedaan!
Een echt goede instagram story zoals deze vraagt de nodige planning, want je kunt de volgorde van je stories niet veranderen. Er komt wel degelijk een stukje storyboarding of scripting bij kijken, als je het goed wil doen. Maar ook als je spontaan ergens aan begint, houd dan in de gaten dat je een begin maakt waarin je uitlegt wat er gaat komen en een einde waarmee je afsluit.
2. Instagram stories prijsvragen en user generated content
Natuurlijk kun je van alles verzinnen, met Instagram stories. Je kunt hele creatieve dingen doen. Maar nog leuker wordt het als je je volgers vraagt om creatieve dingen te doen en ze daar voor beloont.
De fotograaf Matt Crump, een eigenzinnige fotograaf met een hele eigen, mierzoete, stijl, doet het zo:
De stappen zijn eigenlijk heel simpel:
- Ontwerp een mooi of juist heel simpel plaatje
- Vraag je volgers om het te bewerken en je te taggen of het terug te sturen
- Kies een winnaar en plaats de winnende afbeelding
De eigenaar van dit account maakt slim gebruik van de mogelijkheid om andermans verhalen te delen in je eigen verhaal.
NB: de beloning hoeft niet eens te bestaan uit een echte prijs. Het kan voor volgers ook al heel leuk en waardevol zijn om in jouw stories genoemd te worden, inclusief een mention (een link naar hun eigen Instagram account). Zo geef jij ze jouw podium.
Wat heel handig is, is dat je tegenwoordig de verhalen waarin je account getagd wordt kunt delen via je eigen stories. Vraag je volgers daarom om je te taggen, zodat je hun verhalen kunt delen.
Als je getagd wordt in een verhaal, zie je dat niet in je gewone berichten maar in je privéberichten (het driehoekige pijltje rechtsboven in je scherm). Je krijgt dan ook direct de mogelijkheid om het verhaal via een link toe te voegen aan je story. Verhalen waar je niet in getagd wordt, kun je alleen toevoegen via een screenshot of als diegene hun foto/video downloadt en aan je emailt. Vraag in beide gevallen voor de zekerheid eerst toestemming, voor je plaatst.
3: Een instagram story met 1 foto en tekst
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, een verhaal op Instagram stories. Met 1 goede foto en tekst kun je een heel verhaal bouwen. Je moet alleen even weten hoe je dit slime doet. Toegegeven, dit is niet het meest creatieve stories format, maar het werkt goed voor het vertellen van nieuws. Je ziet het dan ook heel veel bij uitgevers (kranten, nieuwssites, tijdschriften). In het voorbeeld hierboven, van 24kitchen, wordt hetzelfde principe gebruikt.
Eigenlijk is het heel simpel. Je moet alleen even goed opletten en niet te snel op ‘je verhaal’ klikken!
Zo werkt het:
- Zet de teksten die je wilt gebruiken klaar, bijv. in je notities. Gebruik korte zinnetjes.
- Zorg dat de foto die je wilt gebruiken op je telefoon staat.
- Upload deze foto naar je story (hier zie je hoe je dat doet)
- Voeg de eerste tekst toe.
- HEEL BELANGRIJK: bewaar de foto + tekst door op het pijltje onderaan ‘opslaan’ te klikken
- Plaats de eerste foto met tekst
- Voeg opnieuw een foto toe. Kies voor een foto uit je fotoalbum en kies vervolgens de foto die je net hebt opgeslagen
- Voeg nieuwe tekst toe
- Sla de foto met de twee teksten op voordat je hem plaatst
- Herhaal!
In het voorbeeld hierboven van NowThisNews is de eerste foto met de tekst BREAKING en de datum (in een ander lettertype! leuke variatie) meerdere keren opnieuw gebruikt.
Als je geen foto hebt, kun je overigens hetzelfde doen door gewoon een egaal gekleurde achtergrond te gebruiken. Hoe je zo’n achtergrond maakt, lees je hier.
4. Geef je volgers iets waar ze iets aan hebben
Natuurlijk kun je aan de slag met interactieve stickers (hoe dat werkt, lees je hier). Maar je kunt het ook anders doen: door iets te ontwerpen en je volgers de mogelijkheid te geven om dat te gebruiken. Zo geven sommige fotografen op Instagram mensen de aanwijzing om een screenshot te maken van een foto om die als achtergrond van hun telefoon in te stellen. Een truc die marketingoeroe garyvee veel toepast. Hij geeft zijn volgers mooie foto’s met motiverende slogans, waar ze iedere keer dat ze hun telefoon pakken naar kunnen kijken.
De supercreatieve Instagrammer Dominque (all that is she) doet het wel eens zo:
Het idee is dat mensen, net als in de prijsvraag hierboven, een screenshot maken en die vervolgens plaatsen in hun eigen story. Je kunt ze natuurlijk vragen om jouw account daarin te taggen. Maar ook als je dat niet doet, vinden mensen het leuk om zoiets te krijgen. Je ziet aan de afbeelding dat er veel werk in zit (teksten, inhoud, lettertype, etc.).
5. Instagram story take-overs
Je hoeft het natuurlijk niet allemaal zelf te doen. Waarom zou je de camera en de microfoon niet aan iemand anders geven? In onderstaand voorbeeld doet reisorganisatie TUI dat:
Slim aan bovenstaand voorbeeld is natuurlijk niet alleen dat degene die het verhaal vertelt ter plekke is en ervaringen deelt. Ook is het slim dat zowel de ‘influencer’ als de locatie getagd worden in alle foto’s/video’s.
Dingen die je kunt doen voor een takeover:
- Laat iemand zijn of haar dag verslaan
- Vraag iemand om ervaringen te delen (zoals in het voorbeeld van TUI)
- Geef volgers de kans met een bekend/interessant iemand te praten en vragen te stellen
- Instructies en uitleg door een expert
- Vraag mensen naar hun favoriete boek/bestemming/verhaal/product
- Laat iemand verslag doen van een bijzonder moment
- Achter de schermen: laat zien wat er achter de schermen gebeurt
Er zijn natuurlijk vele manieren om zo’n takeover in te steken. Het is zaak om even goed na te denken hoe je het aanpakt. Zo zal niet ieder bedrijf iemand van buiten toegang willen geven tot het Instagramaccount (inclusief wachtwoord!). Mocht je dit wel doen, zorg dan dat je het wachtwoord direct weer verandert nadat de takeover voorbij is.
In het voorbeeld hierboven zou het ook kunnen zijn dat TUI zelf de stories heeft geplaatst. Als de dame die de takeover doet hen de foto’s, teksten en locaties doorgeeft, kunnen zij dit zelf doen. Bij zo’n soort verhaal is dit goed mogelijk, want het hoeft niet ‘live’ geplaatst te worden.
De slimme Instagram management app Later (aff) test momenteel een mogelijkheid om foto’s en video’s van anderen te verzamelen via een slim e-mailadres. Zo komt alles rechtstreeks in het dashboard van Later binnen en kunnen jij en collega’s het van daaruit inplannen. Maar eigenlijk kun je het net zo goed direct naar je eigen e-mail laten opsturen.
Voor zover ik weet is het helaas nog niet mogelijk om Instagram stories vantevoren in te plannen (zoals met gewone video’s en foto’s inmiddels wel kan via apps als Later of Tailwind). Toch een kwestie van goed organiseren en taken verdelen, dus.
Tot slot: Instagram stories workshop volgen?
Wil je meer doen met stories? Neem even een kijkje bij de mogelijkheden voor een workshop Instagram stories. En als je je afvroeg wie ik ben: mijn Instagram vind je hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
[…] ik hierboven al zei zijn Instagram stories zeker een goed idee (hier vind je een aantal ideeën, mocht je er mee aan de slag willen). Maar het is natuurlijk wel iets anders dan gewone Instagramberichten die in de feed van je […]