Instagram stories. Ken je het? In aanvulling op je gewone Instagram posts (foto’s en korte video’s) kun je tegenwoordig een timeline van foto’s en video’s plaatsen, die achter elkaar wordt afgespeeld. Maar wat kun je als blogger nou doen met Instagram stories?
Instagram is al langer een belangrijk medium voor bloggers. Het is weliswaar niet makkelijk om het te gebruiken om lezers naar je blog te krijgen. Maar het kan wel. Bovendien helpt een goede Instagram feed je om aan je merk te bouwen, om mensen bekend te maken met je blog, om mensen dichterbij te halen. Een enthousiaste groep Instagramvolgers is veel waard voor jou als blogger. En voor eventuele adverteerders.
Instagram stories is een logische stap voor bloggers
Het is eigenlijk een logische stap om met Instagram stories aan de slag te gaan. Het voegt iets toe aan wat je al doet, tenslotte. En het speelt in op nieuwe voorkeuren van je doelgroep, die steeds meer gewend raakt aan video en aan Snapchat-achtige content.
Toch vinden veel bloggers het lastig. Ze zijn gewend om op Instagram foto’s te plaatsen waar lang over nagedacht is. En om dan ook nog een serie foto’s en video’s te plaatsen is een stap te ver.
Instagram stories worden bovenin het scherm getoond op basis van een algoritme dat gegevens van Facebook en Instagram combineert. Hoe meer views en interactie, hoe groter je kans dat je story bij volgers in het scherm komt te staan.
Instagram stories = kansen!
Je hebt eigenlijk nog weinig concurrentie, als je aan de slag gaat met Instagram stories en je dit nieuwe medium eigen maakt. Niet veel Instagrammers maken er al echt (goed) gebruik van. Daarom 4 tips voor bloggers die hun kansen willen pakken met Instagram stories.
(de foto is van Arnold Daniel, een bijzondere fotograaf die het straatbeeld van New York vastlegt. De pijl wijst op mijn favoriete Instagrammer & vriendin, Annemieke @hollygoyoga die prachtige Instagram stories plaatst uit haar leven als biologische boerin in Italië)
1. Combineer je Instagram story & je Instagram post
De foto’s die je zo zorgvuldig op Instagram plaatst, zijn ergens genomen. Je was ergens, of je ging ergens heen, of je hebt eerst een set gemaakt, of iemand gevraagd te poseren. Wat het ook was, je kunt van dat proces of die situatie een Instagram story maken. Het verhaal achter de Instagram foto.
In onderstaand voorbeeld doet Getty Images dat. In de post op Instagram zie je een moment achter de schermen van de campagne van Hilary Clinton. In het Instagramverhaal (het screenshot ernaast) zie je een langere reeks video’s en foto’s gemaakt achter de schermen van de campagne. Zo wordt het verhaal van de Instagram post verder uitgediept.
2. Creëer context voor je Instagram foto’s en videos
Het is soms lastig om te begrijpen wat er gebeurt, als toeschouwer van een reeks foto’s en video’s in een Instagram story. Zorg dus voor context – en doe dat met text. Laat zien waar je bent, wat we zien en met wie je bent.
In de Instagram story van Charity: Water wordt wat de presentatrice vertelt, in tekst samengevat. In de Instagram story van National Geographic Travel zien we een prachtig chateau. Zonder de tekst zouden we niet weten wat het is, waar het is en waarom we er naar kijken 🙂
3. Denk voor je Instagram story in stappen
Een verhaal heeft een begin met een introductie, een midden en een einde met een afsluiting. Dat geldt ook voor goede Instagram stories. Natuurlijk is het makkelijker om gewoon maar wat te doen, af en toe iets te posten gedurende de dag. Maar voor je kijker is het veel leuker als er 1) meerdere foto’s en video’s achter elkaar staan en 2) er een logica in zit.
In onderstaand voorbeeld van het Amerikaanse Tijdschrift zie je een duidelijk begin, midden (er waren nog veel meer foto’s) en een einde waarbij uit wordt gekeken naar de volgende week.
Processen laten zich makkelijk in stappen gieten: recepten, reizen, afspraken, DIY-projecten. Maar ook andere dingen kun je in verhalen gieten. Foto shoots of hoe foto’s tot stand komen.
4. Deel je reis
Alles wat je doet, onderzoekt, ontdekt, creëert en onderneemt is een reis. En alles wat een reis is, is leuk om te delen. Dat is natuurlijk net zo goed het geval voor je blog. Niets is leuker dan meelezen en meegroeien met een ander.
Zelfs gewoon je dag delen kan interessant zijn. Vooral als je hem altijd begint en afsluit! Hieronder een voorbeeld van blogger Merel van De groene meisjes.
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
Nicole zegt
Hele fijne tips! Bij stap 3 de eerste zin onder de kop ben je trouwens de c vergeten in introductie.
Elja Daae zegt
Oh nee! Is echt een dingetje bij mij. Dank!!!
Charelle zegt
Fijne tips Elja! Ik ben nog steeds een beetje aan het zoeken wat ik met Instagram stories moet, sterker nog, ik vergeet steeds dat de optie er is, haha! Dus een aantal tips als deze kan ik wel gebruiken, dankjewel!
Elja Daae zegt
Volgens mij is het inderdaad een kwestie van er een gewoonte van maken om een reeks te posten op een dag en een beetje te ontdekken wat je leuk vindt en wat niet!