Instagram is een geweldige manier om je doelgroep te bereiken als je bezig bent met een evenement zoals een vakbeurs, festival of ander meerdaagsevenement. Vooral als je een betalende exposant of standhouder bent en je precies in je doelgroep zit, biedt Instagram een uitgelezen kans om nieuwe klanten te bereiken. Het is een kwestie van plannen. En van doen!
Haal meer uit je beursdeelname of evenement met Instagram
Een vriendin van mij staat op het punt om een nieuwe meubellijn te introduceren. Ze doet dat op een van de grootse meubelvakbeurzen van de VS. De beurs biedt exposanten natuurlijk de mogelijkheid om de badges van deelnemers te scannen en zo een database op te bouwen. Maar er ligt voor haar nóg een uitgelezen kans om bezoekers (potentiële klanten!) bekend te maken met haar merk: Instagram. Want Instagram en evenementen gaan heel goed samen.
Instagram is nog steeds een snelgroeiend medium. Niet iedereen is er actief mee bezig, maar voor bepaalde groepen is het een ideaal medium. Bijvoorbeeld als je merk draait om:
- Lifestyle en interieur
- Design en trends
- Food, tuinieren, buitenleven, sport
- Evenementen, recreatie en entertainment
- Mensen in de leeftijd van 15-30
… kun je er van uitgaan dat je er de bezoekers van de vakbeurs kunt bereiken. En hoewel e-mail natuurlijk een geweldig medium blijft, is juist voor deze branches Instagram een prachtig medium om je doelgroep kennis te laten maken met je merk.
Wat zet je op Instagram?
Belangrijk om te weten over Instagram is dat alles draait om de ‘feed’, de posts die gebruikers te zien krijgen als ze je volgen. De foto’s/video’s die mensen tegelijk zien als ze je profiel bekijken en er doorheen scrollen met hun smartphone worden aangeduid als ‘het grid’. In de ideale situatie brengen die foto’s of video’s samen een bepaalde sfeer, idee of thema over. Vooral de foto’s die gebruikers als eerste zien als ze je profiel bezoeken en vervolgens iets naar beneden scrollen om te zien wat je te bieden hebt.
Dus dat is 1: je grid. Maar dan: wat zet je op Instagram? Behalvedat je je ‘grid’ mooi en aantrekkelijk houden? In wezen is het simpel: wat je wilt bereiken is dat mensen die je nog niet kennen en je opzoeken, zo overtuigd raken dat ze op de ‘volg’-knop klikken!
Zo kun je bijvoorbeeld:
- een kleurenschema gebruiken om continuïteit te geven aan wat je op Instagram zet;
- spelen met afwisseling. Bijvoorbeeld: elke 3e foto is ingezoomd of bevat een quote; elke zoveelste foto is zwart-wit of juist verticaal … verzin het maar!;
- zorgen voor terugkerende elementen zodat je feed herkenbaar wordt én er doordacht uit ziet.
Ideeën voor Instagram: plan vooruit
Het is niet makkelijk om doorlopend te bedenken wat je nu weer zult plaatsen. Zowel voorafgaand aan een vakbeurs als tijdens die beurs wil je voldoende dingen hebben klaarstaan. Maak het jezelf makkelijk door in rubrieken te denken, een beetje alsof je de uitgever bent van een weekblad. Bijvoorbeeld:
- plaats regelmatig foto’s van de mensen die aan je producten werken als ontwerper of als fabrikant;
- plaats iedere zoveel tijd een foto van een productdetail;
- deel details van de ontwerptekeningen van je producten
- gebruik mooi vormgegeven quotes over jouw thema (dat doe je supermakkelijk met de gratis app Canva, zowel voor je smartphone als op de desktop);
- door iedere donderdag een #tbt, ’throwback Thursday’ te plaatsen: een foto uit de oude doos.
Instagramwaardige foto’s maken is niet moeilijk
Mooie foto’s maken is niet zo moeilijk als je denkt. Maar je moet er wel even over nadenken. En je moet letten op lichtinval. Als je dat doet, kom je een heel eind. Met veel van nieuwe smartphones maak je geweldige foto’s en video’s en heb je eigenlijk geen speciale camera meer nodig. Gewoon een kwestie van nadenken over leuke details, de achtergrond, een beetje focus en wat trucjes. Zoals zorgen voor scherpte-diepte.
Met de gratis app Snapseed kun je je foto’s snel nog even nabewerken. Ik gebruik zelf InstaSquare om een witte rand om mijn foto’s te krijgen en zo wat lucht in mijn grid te krijgen.
Wil je ook andere foto’s plaatsen die niet passen bij de uitstraling die je nastreeft? Gebruik dan de optie om meerdere foto’s te plaatsen (een ‘fotocarrousel’). Volgers zien de eerste foto en krijgen de optie om naar links te swipen om de rest te zien. Zorg dat de eerste foto past bij je grid. Je krijgt de carrouseloptie nadat je op het plus-tekentje hebt geklikt om een foto te uploaden en je foto-album is geopend:
Je kunt natuurlijk ook andere leuke dingen doen. Instagram heeft zelf ook een aantal losse, gratis apps om te proberen om te spelen met content:
- Hyperlapse, om een timelapse te maken. Leuk om de bezoekers in je stand te laten zien in versneld tempo;
- Layout, een app om meerdere foto’s in een grid te plaatsen;
- Boomerang, om gifjes mee te maken.
Video’s plaatsen op Instagram?
Je kunt op Instagram ook video’s plaatsen, zelfs meerdere binnen een carrousel. Goed om te weten: video’s krijgen gemiddeld genomen niet altijd de respons en engagement die foto’s krijgen op Instagram. Het is dus niet erg als je video overslaat. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die er heel goed mee scoren, bijvoorbeeld omdat hun merk draait om activiteit. Of omdat ze een grappig format hebben gevonden, zoals animaties of stopmotion. Als je ze wel gebruikt, zorg dan dat ze er mooi uitzien en passen bij je grid.
Liever wat spontanere video’s plaatsen? Daarvoor zijn Instagram stories ideaal, zie verderop.
Instagram’s algoritme
Niet iedere foto die je plaatst wordt getoond aan al je volgers. Helaas. Het zou zo maar kunnen zijn dat minder dan 10% van je volgers je berichten te zien krijgt (niemand weet zeker wat het werkelijke percentage is, maar het ligt heel laag). Net als op Facebook heeft dat te maken het het algoritme, dat voor iedere gebruiker een selectie maakt van alle berichten die binnen een bepaalde tijd zijn geplaatst door de profielen die die gebruiker volgt.
Het algoritme is persoonlijk, dat wil zeggen dat het rekening houdt met de voorkeuren van de gebruiker. Als je wilt zorgen dat het algoritme voor in plaats van tegen je werkt, is het goed om te weten dat het algoritme prioriteit toekent aan berichten van jouw Instagramaccount als:
- een gebruiker de laatste tijd regelmatig reageert op je berichten;
- je bericht al heel snel na het plaatsen reacties krijgt;
- een gebruiker recentelijk je profiel heeft opgezocht en bekeken;
- een gebruiker je een bericht heeft gestuurd of jij die gebruiker;
- iemand jouw bericht onlangs heeft doorgestuurd aan een vriend (via Instagramberichten)
- je bericht een heleboel likes en reacties krijgt (reacties wegen zwaarder dan likes); of
- je bericht een boel reacties krijgt EN jij zelf weer snel reageert op die reacties.
Helemaal zeker weten we het niet, want algoritmes zijn geheim. Maar dit soort elementen spelen duidelijk een rol. Goed om te weten, dus.
Instagram stories
Sinds de introductie van Instagram stories, de berichtenreeksen bovenaan de app die na 24 uur verdwijnen, zijn je kansen om beursbezoekers te bereiken exponentioneel toegenomen. Omdat ‘stories’ weer een andere manier van communiceren zijn, vind je elders op dit blog een heleboel handige ideeën en uitgebreide uitleg:
- Instagram stories maken, zo doe je dat
- Instagram stories: formats voor bedrijven
- Instagram stories voor bloggers; of
- Volg een workshop Instagram stories.
Omschrijvingen bij je Instagramberichten: jouw kans om een verhaal te vertellen
Sjongejongejonge. Ik was op zoek naar goede voorbeelden van fabrikanten, merken en leveranciers die verhalen vertellen op Instagram, in de omschrijvingen. Maar ik kwam thuis van een koude kermis. De meeste merken zijn nog niet zo ver, dat is duidelijk.
Gek eigenlijk, want iedere foto die je plaatst is een kans om een verhaal te vertellen en je volgers (en potentiële volgers) te betrekken bij je merk. Plaats dus altijd een goede beschrijving bij je foto. En niet zo’n beschrijving van 1 zin met de productnaam en 3 onzinnige hashtags, alsjeblieft (bah!). Promotie is prima maar je bent eerst nog iets aan het opbouwen, tijdens zo’n beurs. Als je in het echt nieuwe mensen ontmoet, geef je een hand, stel je je voor en wissel je verhalen uit. Dan ga je ook niet meteen staan schreeuwen over je producten. (hoop ik ?).
Omschrijvingen hoeven op Instagram niet meer superkort te zijn. Het mag wel, natuurlijk – als het voldoende is om samen met de foto een verhaal te vertellen. Maar langer mag.
Wat kun je dan doen in die omschrijving bij je Instagramberichten, rondom zo’n vakbeurs of evenement? Nou, vertel bijvoorbeeld:
- wat de achtergrond is van het product op de foto. Waar is het van gemaakt? Wie heeft het ontworpen en waarom? Hoe past het in huidige trends en in welke trend dan? Hoe is het gemaakt?
- een persoonlijk verhaal. Schrijf alsof je praat tegen je favoriete klant. Klink als een mens, niet een bedrijf, want een bedrijf is niet menselijk. Als klein bedrijf geldt dit helemaal, want mensen kiezen gedeeltelijk voor jou vanwege je verhaal. Laat jezelf dan ook zien.
- iets dat waarde toevoegt voor potentiële klanten. Meestal betekent dat dat je niet over jezelf moet praten maar iets vertelt dat die ander interesseert.
- een verhaal met emoji! Emoji zijn een taal van mensen. En er zijn er zoveel dat er altijd wel een paar van toepassing zijn. Kijk maar eens bij de emoji rondom ‘objecten’ of ‘activiteit’. Keuze genoeg. Je hoeft niet altijd alleen maar smileys te gebruiken! ?
Mijn belangrijkste tip is deze: They don’t know what they don’t know. Oftewel: je potentiële klant weet niet wat hij of zij allemaal niet weet over je product, dienst of merk of je deelname aan die vakbeurs. Hoe bijzonder het design is, of met hoeveel liefde het is gemaakt, of dat alles uit duurzame materialen is samengesteld, of dat je samenwerkt met bijzondere leveranciers. Grijp je kans en gebruik de omschrijving om mensen voor te lichten. Educate! Zo voeg je écht waarde toe.
Maak je Instagramteksten mooi op
Je omschrijving bij een foto ziet er mooier uit en is leesbaarder als je hem mooi opmaakt (zoals je doet met een tekst in Word). Het makkelijkste om dat te doen is om je ‘Notitie’-app te gebruiken. Schrijf en edit de tekst in een notitie, selecteer in zijn geheel en plak hem in het veld voor ‘onderschrift’. Gebruik bijvoorbeeld:
- (niet al te lange) paragrafen door enters en witregels toe te voegen. Let op: zet een punt (.) vooraan iedere witregel, want Instagram staat lege witregels niet toe;
- bullets, door emoji te gebruiken vooraan iedere regel;
- de tekens van je toetsenbord om berichten een beetje op te leuken, zoals < > } { [ ] | \!
Maak je Instagramprofiel ook mooi op
Wat je hiervoor deed bij onderschriften kun je ook doen voor je Instagramprofiel. Ziet er leuk en ‘Instagrammig’ uit en dat is in de lifestyle business niet slecht. Zie de voorbeelden hieronder. Je doet dit door in je notitie-app met emoji en enters te werken en alles te selecten en in je profieltekst te plakken. NB: op je desktop zie je deze opmaak niet terug, alleen in de app zelf.
Het kan mooier, maar je krijgt zo wel een idee toch? Kijk maar eens bij deze:
Event- en andere hashtags op Instagram
Hashtags hebben een duidelijke functie op Instagram (anders dan op Facebook en LinkedIn, bijvoorbeeld!). Ze zorgen dat je berichten doorzocht en ontdekt kunnen worden. En dat is belangrijk, want dat doen Instagramgebruikers ook echt, zoeken naar leuke nieuwe accounts en berichten. Helemaal rondom een evenement zoals een vakbeurs! Zorg dus dat je ze gebruikt bij al je berichten.
Als het gaat om vakbeurzen en evenementen, heeft de organisatie vaak een vaste hashtag die ze online promoten. Gebruik die dus in ieder geval. Maar let ook op andere, soortgelijke hashtags, want gebruikers laten zich niet altijd een hashtag aanpraten. Soms hebben ze er gewoon al eentje bedacht, dus let op en gebruik ze in dat geval allebei.
Tijdens de vakbeurs gebruik je die hashtags natuurlijk bij ieder bericht (ja … allemaal!). Want je wilt zoveel mogelijk bereik krijgen. En nee, het is niet spammerig om dat te doen, als je maar zorgt voor mooie berichten met waardevolle informatie. Als je maar waarde toevoegt. En vergeet niet om andere relevante hashtags te gebruiken, afhankelijk van het onderwerp van je foto.
Hoe doe je dat, hashtags toevoegen aan je bericht? Simpel:
-
- Je kunt je hasthags toevoegen aan de berichttekst zelf. Omdat rijtjes hashtags zo lelijk staan, is het het best om een aantal lege regels toe te voegen (dat wil zeggen, regels met vooraan een punt . en verder niets) en dan pas al je hashtags te plaatsen. Zo creeer je wat ruimte tussen je tekst en de hashtags;
- Door de hahstags in de eerste comment bij je eigen bericht te plaatsen. Zo tellen ze alsnog mee in de zoekfunctionaliteit.
Toptips: zet een aantal belangrijke hashtags, zoals die van het event/de vakbeurs, de locatie en je merknaam klaar in je notitie app. Dan hoef je ze alleen nog te kopiëren en te plakken.
TOPTIP: gebruik de kracht van Instagram hashtags ook na het evenement
Net als bij de tip hier verderop rondom locaties, kun je hashtags die horen bij een evenement nog veel langer gebruiken dan alleen tijdens het evenement. Want tegenwoordig kun je hashtags volgen. Door op de blauwe knop hierboven te klikken, krijg je als gebruiker een aantal van de beste berichten met een betaalde hashtag in je feed. En dat betekent dat daar kansen liggen.
Zelf was ik bij een evenement in San Diego met een eigen hashtag, #smmw18. Ik klikte ook op ‘hashtag volgen’. En sindsdien (weken later) krijg ik nog steeds berichten te zien met die hashtag. Er zijn heel wat bedrijven en ondernemers die zich richten op de specifieke groep bezoekers. En door die hashtag te gebruiken spelen ze slim in op die precieze groep mensen.
Ik weet niet hoeveel mensen die hashtag volgen. Maar het is ongelofelijk slim, vind ik.
Een locatie toevoegen aan je Instagrambericht
Als je bezig bent met een evenement, is dit heel belangrijk: voeg een locatie toe aan je bericht. Een locatie is handig om meerdere redenen:
- Mensen kunnen er op klikken. Zodra ze op de locatie bij andermans Instagramfoto’s klikken, bestaat de kans dat ze jouw bericht ook tegenkomen;
- Als mensen zoeken in via de zoekfunctie in Instagram, kunnen ze zoeken op locatie en zo nieuwe stands en exposanten ontdekken;
- Instagram laat automatisch de geaggregeerde ‘stories’ rondom een locatie zien als mensen de zoekfunctie gebruiken. Maar dan moet je bericht wel een locatie mee hebben gekregen.
De optie om een locatie toe te voegen krijg je als je klaar bent voor de berichttekst:
Je vindt je locatie door de zoekoptie te gebruiken, als hij niet al direct getoond wordt.
Uiteraard moeten hiervoor in je telefoon wel de locatievoorzieningen aanstaan. Met een beetje geluk heeft de organisatie een ‘locatie’ aangemaakt voor het evenement, zoals in onderstaand voorbeeld. De beurslocatie is het San Diego Convention Center, maar het is mogelijk om ‘Social Media Marketing World’, de vakbeurs, toe te voegen als locatie.
Instagram hack: berichten met locatie ná het evenement
Als je goed kijkt naar bovenstaande foto zie je iets slims. Het evenement in kwestie is namelijk al lang afgelopen. Zie daar een slimme Instagram hack die niets kost: in dit geval gebruikt de organisatie deze locatie ook weken na het evenement nog als locatie. Want wat gebeurt er:
- De foto krijgt, ook weken later, het evenement als locatie mee;
- Als je op de locatie klikt, krijg je een overzicht van de topfoto’s rondom het evenement;
- Ook andere slimme bedrijven maken hun berichten op die manier weken later nog vindbaar.
Of het veel oplevert, weet je niet. Maar zeker weten dat het in ieder geval voor een beetje extra exposure zorgt. En dat in een superrelevante doelgroep … slimme Instagram hack!
Instagram stories voor evenementen
Instagram stories, de functionaliteit met verhalen die na 24 uur verdwijnen, is extreem geschikt voor evenementen. Sterker nog, het hele idee van stories – door Instagram gestolen van Snapchat – begon als manier om evenementen en belangrijke gebeurtenissen te verslaan.
Een uitgebreide uitleg over het maken van Instagram stories vind je hier.
Een paar belangrijke dingen om aan te denken als het gaat om het maken van stories over/van jouw evenement of vakbeurs:
- Laat je volgers zien wat er gebeurt en waar je staat. Neem mensen mee door echte gebeurtenissen te laten zien, voor en achter de schermen. Denk aan bezoekers, voorstellen van collega’s, opbouwen en afbreken, inrichten, ontvangen VIP’s, etc.
- Stories moeten er goed uit zien, maar ze mogen veel informeler en minder perfect zijn dan je gewone Instagram feed
- Gebruik mogelijkheden om je foto, gif of video in stories op te leuken (ze verschijnen zodra je een foto of video maakt): denk aan het toevoegen van tekst, tekeningen, ‘stickers’, filters, emoji en polls/vragen. Mensen verwachten spontaniteit.
- Vergeet niet om aan elke foto of video in je story de hashtag en/of locatietag van het evenement toe te voegen! Klik op het lachende gezichtje bovenaan je scherm en vervolgens op ‘hashtag’ of ‘locatie’. Vind je dat niet mooi? Je kunt de tags kleiner maken door ze aan te raken en met twee vingers te ‘knijpen’. Probeer maar.
- Als je wilt, kun je verhalen ook ‘highlighten’ en op die manier langer toegankelijk maken vanaf je profiel. Geen gek idee om (vantevoren) te doen met bijvoorbeeld je portfolio, optredende artiesten, belangrijke informatie voor bezoekers, etc.
Instagram is ideaal voor evenementen
Instagram is voor veel evenementen een mooie, extra en gratis kans om bezoekers te bereiken én om bezoekers verder aan je binden, ook na je evenement.. Laat hem niet liggen!
Ben je op zoek naar praktische hulp voor jezelf en je collega’s? In de workshop Instagram help ik jullie op weg.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie