Instagram voor gevorderden? Heb je dat net ingetypt in Google? Dan ben je vast en zeker op een omslagpunt, als het om Instagram gaat. Waarschijnlijk heb je besloten dat het beter moet kunnen, dat Instagram van jou. En dat is misschien ook wel zo. Als je op zoek bent naar tips om meer uit Instagram te halen, ben je op de juiste plek.
Instagram voor gevorderden
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben fan van Instagram. Heerlijk ontspannen medium. Behalve als je er echt iets uit wilt halen en wilt groeien, natuurlijk. Dan is het nog steeds leuk, maar niet meer zo ontspannen. Wie iets op wil bouwen op Instagram, moet serieus aan de slag. Instagram voor gevorderden betekent met name: slimmer, meer en beter!
Groei op Instagram was in de beginjaren van de app heel makkelijk te regelen, gewoon door veel mensen te volgen (die jou dan weer terugvolgden). Maar tegenwoordig zit er een beperking op het aantal mensen dat je per dag kunt volgen. Dus die tactiek werkt niet meer.
Dat is overigens wel de tactiek die Instagrammers als Negin geholpen heeft om een enorme basis aan volgers te krijgen.
1 Instagram voor gevorderden draait om groei en engagement
Het is (misschien niet zo?) jammer dat het volgen van mensen als aanpak voor nieuwe volgers niet meer werkt. Maar natuurlijk zijn er nog steeds andere manieren om te groeien op Instagram. Tegenwoordig krijg je groei door meer aandacht te besteden aan wat je doet op Instagram en actiever te zijn in het reageren op reacties. Hoe meer mensen je berichten liken maar vooral hoe meer mensen berichten achterlaten én jouw persoonlijke priveberichten sturen, hoe groter de kans dat je anderen je berichten ook echt te zien krijgen en dat je bekendheid zich gaat verspreiden.
Om echt een gevorderde Instagrammer te worden, zul je je moeten gaan verdiepen in het algoritme van Instagram. Het algoritme bepaalt welke van je volgers jouw berichten te zien krijgen en welke berichten uberhaupt aan een redelijk aantal volgers getoond worden. Het gemiddelde bereik van een bericht ligt tussen de 2 en 8%! Dus ga maar na: van 1.000 volgers krijgen gemiddeld misschien maar 50 mensen je bericht te zien, iedere keer dat je iets plaatst.
Je bereik kun je bijhouden via je statistieken. Daarvoor moet je een business account hebben, maar dat is een kwestie van de stappen volgen. Belangrijke stap als je Instagram voor gevorderden gebruikt!
2 Begrijp het Instagram algoritme
Gevorderde Instagrammers zijn over het algemeen heel erg goed in werken met het algoritme van Instagram. Ze hebben als eerste door wat wel en niet werkt. Kennis van het algoritme is een sleutelfactor in succes op Instagram.
Het werkt in de basis heel simpel. Van ieder bericht dat je plaatst probeert Instagram in te schatten:
- Hoe goed het is; en
- Hoe leuk iedere volger het zal vinden.
Heeft Instagram een indicatie dat beide punten positief zijn, krijgt je bericht bereik (of niet). Kleinere accounts hebben trouwens vaak een hoger percentage bereik, dus misschien ligt het voor jou een stuk hoger. Vooral als je steeds meer volgers krijgt, is het lastig om zo’n percentage vast te houden.
Misschien vraag je je af waarom bereik – hoeveel mensen je bericht onder ogen krijgen – belangrijk is. In principe krijg je er tenslotte niet meer volgers door. Maar als je je Instagram wilt professionaliseren, bijvoorbeeld omdat je er geld mee wilt gaan verdienen, is bereik wel degelijk belangrijk. Adverteerders hebben geen zin om met je te werken als je 10.000 volgers hebt, maar alleen een paarhonderd van die mensen zien de berichten waarin je over die adverteerder praat.
De enige impact die bereik op groei heeft, is door delen. Instagram maakt het steeds makkelijker om berichten van anderen te delen, bijvoorbeeld via stories. En als je voor elkaar krijgt dat je volgers dat willen doen, ga je echt groeien!
Gevorderde Instagrammers zijn altijd bezig met hun bereik en het begrijpen van het algoritme.
3 Hashtags voor gevorderden
Een aspect van Instagram voor gevorderden is een slim en doordacht gebruik van hashtags. Want hashtags zorgen voor nieuwe volgers. Er zijn wel instagrammers die het helemaal zonder de kracht van hashtags doen, toegegeven. Heel af en toe kom ik accounts tegen die helemaal via mond-tot-mond-reclame en shoutouts lijken te groeien. Maar de meeste Instagrammers maken goed gebruik van hashtags.
Het belangrijkste om te onthouden is dat de hele populaire hashtags weinig kansrijk zijn. Het algoritme maakt het heel moeilijk om bovenaan die hasthags te eindigen, als mensen daarop klikken. Dus je kunt beter andere hashtags gebruiken, specifiekere.
Tools om te onderzoeken welke hashtags werken zijn o.a. Hashtagify.me of top-hashtags.com. Je kunt natuurlijk ook gewoon goed in de gaten houden wat bekende Instagrammers (met dezelfde focus als jij) aan hashtags gebruiken. Ga een half uurtje door Instagram zoeken naar andere mensen met dezelfde niche en kijk welke hasthags zij nog meer gebruiken.
TIP: lokale hashtags werken vaak ook heel goed, dat wil zeggen hashtags rondom je eigen stad of dorp of streek of zelfs wijk.
4 Het ultieme Instagram voor gevorderden: de kwaliteit van je feed
Ik krijg heel vaak vragen van mensen die meer willen doen met Instagram. Of zelfs influencer willen worden. En meestal zie ik in 1 oogopslag waarom het ze niet lukt. Hun foto’s.
Succesvolle Instagrammers hebben bijna altijd hele mooie foto’s die ook samen een geheel vormen. Hun grid – de eerste 9 foto’s na hun profiel – zijn prachtig en passen bij elkaar. Of het nou komt door de kleurstelling, het filter (veel Instagrammers hebben vaste instellingen in hun fotobewerkingssoftware zodat alles een zelfde stijl krijgt!), het thema – er is iets aan hun feed dat herkenbaar is en altijd hetzelfde.
Als je onder de 20 bent en een publiek hebt van onder de 20, is het misschien nog anders. Meme accounts bijvoorbeeld hoeven niet zo heel mooi te zijn 🙂 maar kunnen toch scoren als ze hele goede meme’s of meme’s rondom een bepaald thema of met een bepaald soort humor hebben. Maar de rest van ons moet zorgen dat we hele mooie foto’s hebben en dat alles goed bij elkaar past.
Dat is precies wat Instagram voor gevorderden zo lastig maakt. Want echt mooie afbeeldingen of foto’s of video’s maken, dat is echt heel veel werk. Vooral omdat je niet genoeg hebt aan 1 per week.
Als je wilt groeien, moet je aan de slag met de kwaliteit van je foto’s. Dat neemt niet weg dat je gewoon moet doen wat jij leuk vindt, natuurlijk. Je kunt wel leren van andere succesvolle Instagrammers, maar je zult toch moeten zoeken naar je eigen onderwerp en je eigen stijl.
5 Gebruik andere kanalen om te groeien op Instagram
Als je op zoek bent naar tips om meer te doen met Instagram en vooral meer uit Instagram te halen is er nog iets dat je moet weten: Instagram alleen is nooit genoeg. Succes op Instagram betekent bijna altijd dat je ook op andere kanalen te vinden bent. Als is het maar een eigen website. Maar beter nog is het om ook ergens anders een fanatieke groep volgers op te bouwen. Want als je op andere social media kanalen actief bent, kun je die ook gebruiken om meer volgers op Instagram te krijgen. Zorg dat je regelmatig verwijst naar je Instagram account vanaf Twitter, Facebook, Snapchat, je blog. Zet een link naar je Instagramaccount in je email-handtekening.
Er zijn mensen die automatisch alle Instagramfoto’s doorplaatsen naar Twitter, bijvoorbeeld met behulp van de gratis tool ifttt.com. Hoewel ik dat ooit deed, ben ik er geen fan ben. Het kan niet echt kwaad, maar het doet ook niet echt iets om mensen te overtuigen om je op Instagram te volgen. Een echt goedlopend twitter account is beter. Als je iets met je Instagramfoto’s wilt doen, zorg dan dat je ze daar plaatst met een aparte tekst en af en toe een oproep doet aan mensen om naar je Instagram te gaan.
Het is ook handig om in je settings je adresboek (even eventueel je Facebookaccount) te koppelen. Zodra mensen uit je adresboek op Instagram actief worden, krijg je een melding zodat je ze kunt volgen. Als het bekenden zijn, volgen ze je meestal terug.
Eenmaal een beetje wegwijs en de smaak te pakken? Er zijn dingen die pro’s op Instagram doen, waar jij en ik van kunnen leren.
6 Plaats video’s op Instagram: IGTV en Instagram stories
Video’s zijn belangrijk op Instagram. Niet zo zeer in de feed als gewone Instagramberichten, want er zijn maar heel weinig mensen die dat goed kunnen. Maar video duikt op steeds meer andere plaatsen op. Zoals in Instagram stories (een uitgebreide beschrijving voor het maken van Instagram stories vind je hier). En in IGTV, van waaruit je nu ook video’s kunt delen als gewone Instagramberichten. Een IGTV-uitleg met tips & tricks vind je hier.
Wil je toch met video aan de slag, bijvoorbeeld omdat je ook al veel doet op YouTube, let dan goed op. Net als foto’s moeten je video’s natuurlijk wel mooi zijn.
Wil je zelf gaan experimenteren met video’s, dan zijn er gelukkig heel veel formats en apps die het maken en plaatsen van mooie video’s steeds makkelijker maken.
Denk aan:
- Hyperlapse en stopmotion video’s (bijvoorbeeld met Instagram’s eigen app, Boomerang)
- Leuke gif’s
- Slowmo video’s (met een speciale app, of met telefoons als de iPhone6)
- Sfeerimpressies
Let op: de meeste mensen laten het geluid van video’s uit. Zorg dus dat het videos zijn die geen geluid nodig hebben, of ondertitel ze.
Hier vind je nog meer interessante videotips: 8 ways to create unforgettable Instagram video’s. Een uitleg van slimme video apps waarmee je vierkante video’s kunt maken vind je hier.
7 Wees creatief met foto’s
Flat lay, fairy lights, street photography: foto’s zijn er in vele soorten en maten. Het hoeft niet eens echt om foto’s te gaan, eigenlijk, maar om afbeeldingen. Je kunt veel meer doen met visuele verhalen dan je denkt. Bijvoorbeeld:
- Mooie quotes maken en die over een foto plakken (bijvoorbeeld met de gratis Canva app voor je smart phone of op je computer);
- Foto-collages, bijvoorbeeld met Instagram’s eigen app Layout)
- Zwart-wit foto’s plaatsen (gewoon met een van de Instagram filters);
- De blur of tilt effecten op foto’s gebruiken voor speciale effecten, bijvoorbeeld om ze te vervagen of het focuspunt te veranderen;
- Maak foto’s met scherpte-diepte contracten (hier vind je tips);
- Leuke apps als Prisma gebruiken voor speciale effecten.
Hier vind je een overzicht van apps om creatievere Instagram foto’s te maken.
Je kunt ook veel leren over het maken van goede foto’s door je te verdiepen in compositie (hoe richt je een foto in). De regels uit de traditionele fotografie werken ook voor goede foto’s op Instagram!
Er zijn tegenwoordig ook influencers die hun eigen ‘filters’ verkopen, mocht je zoeken naar manieren om je foto’s stemmiger te maken. Zoek maar eens op ‘Lightroom instagram presets’. Dan zie je wat ik bedoel. Met de Lightroom software en zo’n preset krijgt iedere foto een consistente look & feel.
8 Gebruik de geotag (locatie)
Door een locatie toe te voegen aan je foto, kunnen mensen die dezelfde locatie bezoeken jouw foto terugvinden. Ik deed dat onlangs bij een foto die ik nam bij een museum en merkte dat er likes bleven binnen komen, ook in de week daarna. Meestal heeft een foto maar een beperkte levensduur, dus zo verleng je die een beetje.
Laten weten waar een foto genomen is, is natuurlijk ook gewoon leuke informatie voor je volgers.
9 Ga op zoek naar goede photo-opportunities
Je kunt natuurlijk afwachten tot zich een mooi fotomomentje voor doet. Maar Instagrammen voor gevorderden vraagt meer. Professionele instagrammers gaan net als fotografen en fotojournalisten op zoek naar goede fotomomenten. Ze zoeken mooie plekjes, bijzondere momenten, leuke mensen op. Ze zijn altijd bezig met het volgende shot.
Je hoeft natuurlijk niet de deur uit te gaan voor mooie foto’s of foto’s van mooie dingen. Maak stillevens, fotografeer je eten en maak je bord extra mooi op, maak selfies … alles kan een Instagramfotomoment zijn. Zie ook wat beroemde styisten daarover zeggen tegen Vogue: How to Instagram any Room like a Pro.
Ga naar musea, winkels, parken, restaurants, de kermis, de markt, de dierenwinkel om mooie foto’s te maken die passen bij wat jij op Instagram uit wilt stralen.
Bovendien, een reis of bezoek of mooie plek levert natuurlijk meer dan 1 foto op. Je kunt overal meerdere mooie foto’s maken en die op een later moment of als serie plaatsen. Er zijn interieurbloggers, eh, -Instagrammers die honderden foto’s delen van een paar kamers in hun huis, geloof het of niet. Als je maar genoeg materiaal hebt, kun je lang lol hebben van je reis (je)!
10 Vergeet de omschrijving van je Instagramfoto niet
Misschien heb je zelf wel een lijstje met favoriete Instagrammers waardoor je je laat inspireren. En als je dan kijkt waarom ze je inspireren, is de kans groot dat je het gevoel hebt dat je ze kent. Omdat ze niet alleen hun foto maar ook de omschrijving gebruiken om een verhaal te vertellen.
De omschrijving bij je foto’s (of video’s) is heel belangrijk. Mensen houden van een leuke, goede, interessante of tot nadenken stemmende omschrijving bij je foto. Gebruik emoji’s, grapjes, maak ze heel kort of juist lang, tag anderen.
Voor wie meer wil weten: How to write the perfect Instagram caption. Maar neem het niet te serieus, want de succesvolste Instagrammers hebben gewoon een hele eigen stijl en toon. Steeds vaker nemen ze uitgebreid de tijd om hun verhaal te vertellen. En steeds vaker volstaan korte omschrijvingen dan ook niet meer.
Een goede omschrijving kan zelfs de saaiste foto interessant maken. Dus als je op zoek bent naar Instagram voor gevorderden, ga dan eens goed kijken wat mensen met die omschrijvingen doen. En ga experimenteren met je eigen omschrijvingen.
11 Volgers kopen is geen gevorderdentechniek
Ik heb het nooit gedaan (duidelijk te zien aan mijn volgersaantal :)) maar je kunt echte, vleesenbloed volgers kopen. Net als likes of nepvolgers. Je kunt zelfs automatisch foto’s liken en automatisch comments op foto’s achterlaten. Wie een tijdje actief is op Instagram, ziet die nietszeggende comments regelmatig verschijnen.
Het staat natuurlijk overtuigend, een groot aantal volgers, dat valt niet te ontkennen. De reden dat ik het je niet aanraad, is dat het niets oplevert. Het is geen echte klant, het is geen echte lezer van je blog, het is geen echt oprecht geïnteresseerde instagrammer die jij kunt raken, die bereid is jou te helpen, met je te praten of je bij anderen aan te raden.
Het grote nadeel van volgers kopen is dat je engagement enorm achteruit gaat: het aantal reacties (likes, comments) per aantal volgers. Daarmee gaat niet alleen je bereik achteruit, maar in het Instagram algoritme is dat lagere engagementpercentage ook een indicatie van lagere kwaliteit. En dat kan je bereik nooit helpen.
12 Instagram voor gevorderden: de gouden tip
Eigenlijk is er maar een ding dat echt belangrijk is Instagram (of wat dan ook) tot een hoger niveau te brengen: hard werk, veel doen!
Interessante Instagrammers volgen, je breed oriënteren (je kunt veel leren van bekende merken, bekende fotografen en Instagrammers buiten je eigen niche), veel foto’s plaatsen en bekijken wat er gebeurt als je bepaalde foto’s plaatst.
Je kunt alleen maar beter worden als je weet wat je volgers het leukst vinden en waar ze het meest op reageren. Met een gratis app als websta.me kun je precies zien wat goed werkt op je Instagramaccount en wat niet.
Instagram voor gevorderden is vooral een kwestie van veel kijken en oefenen!
Meer weten over Instagram?
Hier vind je andere artikelen over Instagram die je misschien interessant vindt:
- Instagram Stories: een regelrechte hit: over de kansen van Instagram stories
- Instagram tools voor bedrijven: tools voor Instagram statistieken, inplannen van foto’s, hashtags, volgers en meer
- Workshop Instagram volgen: ik geef regelmatig workshops Instagram op maat, voor bedrijven
- Snapchat voor dummies van een dummie: over Snapchat en wat het leuk maakt
- Goedekope content maken voor Instagram en Snapchat: 5 ideeën voor mooie foto’s en video’s die geen geld kosten
- Instanboel voor fotografen: ik woonde twee jaar in Istanboel en vond de mooiste plekjes voor fotografen, Instagram of niet 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Mervin Willemsz zegt
Als ik een foto plaats op Instagram en ik denk dat het leuk is om te
delen dan doe ik dat via Instagram ook naar Twitter en Facebook. Het is immers een media
waarop gedeeld mag worden. Niet iedereen zal het interessant vinden,
maar ach je kan er ook snel overheen scrollen.
Guest zegt
Als ik een foto plaats op Instagram en ik denk dat het leuk is om te delen dan doe ik dat op Twitter en Facebook. Het is immers een media waarop gedeeld mag worden. Niet iedereen zal het interessant vinden, maar ach je kan er ook snel overheen scrollen.
Agnes Swart zegt
Ja ik vind Instagram nu ook weer leuk om te gebruiken. Sinds ik elke dag een tekening maak post ik die zowel op Twitter als op Fb en bij andere dingen verschilt het, meestal wel naar Twitter (via IFTTT zodat het niet alleen een link is maar de foto meteen zichtbaar in tijdlijn is) en Fb niet altijd. (omdat ik niet altijd zin heb in het commentaar van familie/vrienden haha)
Elja Daae zegt
Ja ik vind jouw tekeningen altijd erg leuk!
Galerie Lucie zegt
Hoi Elja,
Ja, Instagram, ik ben een groot fan! Ik probeer een mix te maken van persoonlijk en werk (creatieve workshops). Nu is mijn werk ook bijna persoonlijk omdat ik zelf erg creatief ben en regelmatig DIY’s plaats dus het “husselt” een beetje.
Wat ik afgelopen tijd wel heb ontdekt is dat “selfies” en foto’s van jezelf met vrienden, kids en mensen populair zijn.
Ik denk dat mensen “het gezicht achter” erg leuk vinden om te zien. Zo krijg je toch een beetje een kijkje achter de schermen.
Instagram heb ik gekoppeld aan Twitter. Ook daar krijg ik vaak reacties op.
Aan Facebook heb ik Instagram nog niet gekoppeld. Twijfel een beetje. Familie en vrienden hebben anders wel mijn fanpage geliked als ze berichten willen zien. Volgens mij kan je Instagram nog niet koppelen aan je Fanpage van Facebook, dit zou anders wel een goeie zijn;-)
Elja Daae zegt
Ja dat zou makkelijk zijn! Ik merk dat mijn vrienden en familie die instagramfoto’s op Facebook heel leuk vinden. En ook dat ze mijn zakelijke pagina volgens omdat ze daar mijn blog volgen. Haha. Ingewikkeld. Instagram plus twitter daar twijfel ik nog over!
Galerie Lucie zegt
Ik zit nu net Instagram te koppelen aan Facebook, en ik zie dat je deze dus wel kunt koppelen aan je Fanpage;-)
Ruth zegt
Ik doe zelfs nog niet aan instagram…. Tijd om onder de steen weg te kruipen, geloof ik…
Elja Daae zegt
Haha welnee. Alleen als je van afbeeldingen houdt, dan is het wel heel leuk hoor. Beetje verslavend wel. …
Ruth zegt
Tja, ik houd wel van plaatjes… wieweet.
Sandra (SSL) zegt
Tsja, Instagram, ik vind het leuk om naar foto’s te kijken en zelf dingen te plaatsen (koffie verkeerd of een boek dat ik heb ontvangen van een uitgever) maar ik weet niet zo goed wat ik er verder mee moet. Ik gebruik vaak # en ik heb toch al aardig wat volgers (bijna 200), maar heb geen idee hoe dat er meer moeten worden. Ik kan mij nooit voorstellen dat mensen graag naar mijn foto’s kijken? De tips van Kirsten klinken goed, ga ik zeker iets mee doen 🙂
Ik plaats mijn foto’s niet door naar FB omdat mijn familie en directe vrienden (dus niet mijn FBvrienden in het algemeen) het niet boeit of ik koffie verkeerd drink of een cappuccino en mijn Twitter gebruik ik vnl. voor mijn blog, dus plaats ik alleen foto’s handmatig op IG als het blog gerelateerde foto’s zijn.
Elja Daae zegt
Het heeft bij mij een tijd geduurd voor ik er meer lol in kreeg en meer ben gaan experimenteren. Ik zie nu ook dat mijn oude, eerste foto’s totaal anders zijn dan die van nu. Maar ik doe ook gewoon wat ik wil. Koffie verkeerd en zo. 🙂 Goed om te weten wat iedereen doet met doorplaatsen! Ik merk dat mijn familie en vrienden op Facebook het gewoon leuk vinden, die foto’s met al hun variatie dus dat bevalt me wel.
Charlotte Meindersma zegt
Instagram is heerlijk! Al ontvloog ik de mensen die geen vierkante foto’s plaatsen of te veel foto’s plaatsen die ze niet met hun telefoon hebben gemaakt. Daar is Instagram niet voor tenslotte. Vind ik.
Ik gebruik weinig hashtags. En nee, heb geen massa’s volgers, maar merk wel dat mensen het leuk vinden dat ik ook persoonlijke zaken deel. Ik krijg er vooral volgers bij wanneer ik eens op een foto gereageerd heb, maar dat doe ik gewoon wanneer ik de foto mooi vind of de situatie grappig is bijvoorbeeld. Daar heb ik verder ook geen marketinggedachte bij. En volgens mij is dat ook waar Instagram om draait.
Elja Daae zegt
Ja ik vind jou foto’s ook leuk. Ik moet wel lachen om ‘daar is Instagram niet voor’. Dat is met al die media he, je hebt je eigen interpretatie van waar het voor is. Ik vind net als jij iphone-only heel leuk maar aan de andere kant geniet ik van mooie foto’s dus ook als ze niet met de iPhone oid gemaakt zijn.
Charlotte Meindersma zegt
Vandaar ook het ‘vind ik’. Uiteraard kunnen er ook heel andere, mooie, foto’s op gedeeld worden. Platformen evolueren ook. Maar ik vind het juist zo mooi om te zien dat je ook met een iphone (of andere telefoon), professionele foto’s kunt maken. Andere foto’s kunnen mooi op Tumblr gedeeld worden 🙂
Elja Daae zegt
Oh ja tumblr! Mooi verhaal over gehoord maandag op de social media club in Groningen. Ik begrijp Tumblr maar niet, het wil er gewoon niet in bij mij, heel raar. Flickr dan weer wel!
Heb een mooi webinar, Online campagnes van Patrick Klerks (@jesuispie) die zo mooi vertelt over hoe platformen zich ontwikkelen en hoe dat iedere keer (radio, TV, internet, social media) hetzelfde patroon volgt. Heel gaaf om er zo naar te kijken en je af te vragen hoe je daar zelf wel of niet in mee gaat.
robert zegt
instagram is voor mij – en steeds meer andere fotografen – nu de beste plek geworden om foto’s te laten zien. ik post geen mobiele snapshots, mijn account is eigenlijk een pocket editie van mijn fotoblog. doordat webconsumptie steeds meer via de smartphone gaat, merk je dat de interactie op een mobiel platform als instagram groter wordt (ten koste van een bijvoorbeeld flickr of het traditionele fotoblog). je kunt daar als content maker eenvoudig niet omheen.
ik fotografeer momenteel vooral weer op film, en op instagram is een leuk netwerk van analoge fotografen ontstaan, dat met tags als #filmisnotdead of #ishootfilm makkelijk te vinden is. grote aantallen likes of volgers boeien me niet, en ik vind het ook triest dat van werkelijk alles op het web een populariteitswedstrijd gemaakt moet worden (het feit dat mensen tags van rampen of andere ellende misbruiken om verkeer naar hun onscherpe selfies te krijgen, vertegenwoordigt voor mij alles wat er mis is aan social media).
doorplaatsen zou ik niet doen. instagram is een mobiel platform, vandaar dat de foto’s een lage resolutie hebben: 612 x 612 px. perfect om op de smartphone te bekijken (daar is het ook voor bedoeld), maar te beperkt voor elders. twitter (1024 px) en facebook (2048 px) laten hogere resoluties (en dus betere kwaliteit) toe. ik zou foto’s daar dus altijd direct plaatsen.
Elja Daae zegt
Goed punt Robert (van die resolutie)…even over nadenken.
fotootje vandaag zegt
Interessant, ik verbaas mij soms ook over de enorme hoeveelheid volgers van de een terwijl een vergelijkbaar account amper bekeken wordt. Zelf twijfel ik soms of ik nu meer werk van instagram moet maken dan ik nu doe. Wat doorplaatsen naar andere social media betreft hangt dit altijd af van de foto. Automatisch doorplaatsen doe ik niet, mede ook omdat ik het er op twitter vaak wat minder uit vind zien.
Elja Daae zegt
Hmmm inderdaad. Soms komt het een beetje, nou ja, spammerig over he? Op Twitter. Hangt ook van de omschrijving af.
Frédérique van Egmond zegt
Ik maak per foto de keuze of ik het doorzet of niet. Standaard staat het uit 😉
Elja Daae zegt
Ah dat had ik eerst ook ja, bij Facebook. En dan op Twitter? Of verschillend?
Frédérique van Egmond zegt
Het is maar net waar ik zelf voor kies 🙂 Soms op allebei, soms op geen van beiden 😉