Wil je aan de slag met je Instagramstrategie? Werk je voor een organisatie die nu eens wil gaan groeien op Instagram? Zoek je naar meer continuïteit of betere content? Wil je organisatie Instagram gaan inzetten voor arbeidsmarktcommunicatie? Wat je doel ook is, met een goede Instagramstrategie kun je zorgen voor meer volgers en voor meer bereik. Een een stukje rust voor jou als beheerder 😁
Instagram is geen makkelijk platform om op te blijven groeien, ook al doen de vele influencers die er succesvol zijn anders vermoeden. Als je als bedrijf probeert om met je Instagramaccount nieuwe volgers te bereiken en het bereik onder je bestaande volgers te vergroten, merk je al snel dat het niet zo makkelijk is als het lijkt.
Met een plan wordt het een stuk makkelijker. En met een goede strategie ga je ook nog eens groeien onder de doelgroep, in plaats van een groep volgers waar je weinig aan hebt.
In dit artikel vind je de 5 (of eigenlijk 4) stappen om mee aan de slag te gaan als je een Instagramstrategie gaat maken. Klik via de inhoudsopgave hieronder door naar het onderwerp van je keuze of start gewoon bij het begin!
Inhoudsopgave: een Instagramstrategie maken in 5 stappen
- Waarom heb je een Instagramstrategie nodig?
- Wat is een goede Instagramstrategie?
- Stap 1 Start met je doelgroep en doelstellingen
- Stap 2 Bepaal je contentpijlers
- Stap 3 Creëer je eigen contentformats
- Stap 4: Aan de slag met je contentplanning
- Stap 5: Let op je cijfers
- Meer tips voor je Instagramstrategie
Waarom je een Instagramstrategie nodig hebt om te kunnen groeien op Instagram
Dat Instagram niet zo’n makkelijk platform is voor bedrijven komt enerzijds door de enorme concurrentie. In januari 2022 had Instagram naar schatting al 500 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Niet al die gebruikers plaatsen ook berichten, maar aan de andere kant zijn de dagelijkse gebruikers maar een fractie van het totaal aantal gebruikers.
Al met al worden er iedere dag ontelbaar veel berichten op Instagram geplaatst waar jij mee concurreert. De strijd om de aandacht is heftig.
De andere reden dat Instagram niet zo makkelijk is als het lijkt, is dat de ontwikkelingen op het platform snel gaan. Stories, Reels, carrousels … er zijn continu nieuwe soorten berichten die nieuwe manieren vragen om jullie verhaal te vertellen. Bovendien zijn er iedere week andere trends, waarmee de verwachtingen van volger beïnvloed worden. Als je op Instagram blijft doen wat je een jaar geleden ook al deed, is de kans groot dat je je succes en groei ziet afnemen.
Je kunt eigenlijk niet succesvol zijn op Instagram zonder plan en goede contentplanning. En zo’n planning moet onderbouwd zijn door je strategie.
Zonder Instagramstrategie:
- Weet je niet wat je nu weer moet plaatsen
- Heb je snel gebrek aan inspiratie
- Heb je geen continuïteit en dus geen bereik
- Maak je minder goede content
- Kun je niet inhaken op trends
- Is het lastig om te weten wat wel en niet werkt
- Kun je geen campagnes maken (en dus voor conversie zorgen)
- Verlies je het van concurrenten met een goede planning
- Kun je niet aan collega’s uitleggen waarom je dingen doet
Het is zinvol om even te gaan zitten en wat dingen uit te werken. En vervolgens een tijdje lang je planning vol te houden om te zien wat werkt.
Een goede Instagramstrategie in 5 stappen
Een goede en slimme Instagramstrategie houdt allereerst rekening met je eigen doelstellingen en met je doelgroep en zorgt ervoor dat je continuïteit hebt. Eerlijk gezegd doen veel bedrijven maar wat … en dat levert nooit goede resultaten op. Met een Instagramstrategie achter de hand heb je geen stress over planning en wel consistente resultaten zoals nieuwe volgers, een hoog bereik en conversie.
Een goede Instagramstrategie bestaat uit een aantal onderdelen:
- Beschrijving van je doelstellingen en doelgroep
- Een beschrijving van je belangrijkste contentpijlers
- Een aantal contentformats
- Een contentplanning
- Let op je cijfers
Een Instagramstrategie hoeft geen document van 20 kantjes te zijn. Liever niet, zelfs. Om effectief te zijn gaat het er vooral om dat je goed weet wie je wilt bereiken en wat je wilt dat die doelgroep gaat doen.
Gebruik je Instagram zelf wel dagelijks?
Ik kom vrij vaak mensen tegen die Instagram ‘er een beetje bij doen’. Ze hebben er gewoon geen tijd voor tussen al het andere dat ze moeten doen. Nu is het heel lastig om goede resultaten te halen als je maar een uurtje per week kunt vrijmaken. Maar met een goede contentplanning, wat hulp van collega’s en een strakke strategie kun je best een eind komen.
Een groter probleem heb je als je Instagram zelf niet gebruikt.
Want kun je goed zijn in Instagram als je er verder niets van weet?
Het antwoord is natuurlijk NEE.
Als je echt serieuze plannen hebt met je Instagramaccount of dat van je organisatie, moet je er wel tijd gaan doorbrengen. Op zijn minst moet je je een beetje verdiepen in
- Het algoritme
- De verschillende soorten content (stories, carrousels, afbeeldingen, Reels, etc.)
- De trends
Trends zijn steeds belangrijker om nieuwe volgers te bereiken. Trends kunnen bestaan uit een nieuwe vorm, bijvoorbeeld tekst in afbeeldingen of infographic carrousels; ze kunnen bestaan uit een sketch of een audiofragment (bij Reels); maar ze kunnen ook bestaan uit nieuwe manieren om volgers te betrekken, zoals de open vraag. Als je te weinig tijd besteedt in de app, mis je al die dingen.
Het makkelijkst is om zelf actief te worden en met een eigen account af en toe wat tijd door te brengen in de app. Zoek concurrenten op, je favoriete sporters of artiesten, nieuwsorganisaties, grote merken die je leuk vindt en ga eens kijken wat er gebeurt.
TIP De nieuwsbrief Jenn’s trends is een aanrader: iedere maand krijg je de nieuwste functionaliteit en veranderingen in je inbox.
Maar om te starten moet je vooral de belangrijkste vragen beantwoorden: wie is je doelgroep op Instagram en wat wil je bij die doelgroep bereiken?
1 Start je Instagramstrategie met je doelgroep en je doelstellingen
Alles wat je doet op Instagram, hangt samen met wat je wilt bereiken. Dat lijkt heel simpel, maar is het niet (is mijn ervaring). Veel van ons doen maar wat. Dus begin bij het begin: maak het concreet, schrijf het op en bespreek het met je collega’s zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.
Wil je jongeren bewust maken van het gevaar van drugs? Zoek je nieuwe collega’s uit de leeftijdscategorie 20-35 in de regio Alkmaar met een technische opleiding? Wil je bouwen aan de bekendheid van je nieuwe biermerk?
Hoe concreter je bent, hoe makkelijker het is. Dat biermerk bijvoorbeeld: het heeft geen zin om de hele wereld bekend te maken met je merk. Je hebt vast een bepaald profiel in gedachten van de mensen die dat bier gaan kopen of er om gaan vragen in de winkel zodat er vraag komt naar jouw bier.
Voorbeelden van doelstellingen Instagram:
- Vergroten merkbekendheid (in regio; onder doelgroep XYZ)
- Vergroten aantal bezoekers/mensen in de winkel/aanvragen
- Meer verkoop
- Meer bekendheid (onder doelgroep XYZ)
- Meer volgers binnen de doelgroep
- Meer bereik binnen de doelgroep
Het kan ook handig zijn om op te schrijven op wie je je NIET gaat richten of wat NIET belangrijk is voor jullie. Dat helpt ook in de gesprekken met collega’s die al hun marketing- en communicatieboodschappen graag via jouw prachtige Instagramkanaal de wereld in willen slingeren. Zo kun je ze fijntjes uitleggen wat wel en wat niet werkt en wat je van ze nodig hebt als je iets op *jouw* Insta willen plaatsen.
Vergeet je bestaande volgers niet!
Als je bezig bent met je doelstellingen en je doelgroep, vergeet dan niet dat je waarschijnlijk al een groep volgers hebt, Deze mensen namen al de moeite om je account te volgen, ook toen je nog geen duidelijke strategie had.
Weet je wie het zijn? Zijn het collega’s of bezoekers, bijvoorbeeld? Komen ze uit een betaalde campagne die jullie ooit gedaan hebben? Wat is je bereik onder je volgers?
Je strategie kan ook zijn dat je je vooral richt op je huidige ‘fans’. Om van daaruit te gaan bouwen. Zie verderop voor tips over het vergroten van je bereik onder je huidige volgers.
Vergeet bij het formuleren van je Instagramstrategie niet dat je huidige volgers een bron van informatie zijn, als het althans de doelgroep is waar je op uit bent. Zo kun je ze in je stories vragen wat ze willen zien of wat ze leuker vinden (A of B). Maar je kunt ook kijken waar ze het beste op reageren, je kunt ze betrekken door hen te vragen hun favoriete producten op te sturen aan je (‘user generated content’), etc. etc. En je hebt natuurlijk de statistieken om te zien wie die volgers zijn en wat ze leuk vinden: klik op
- Statistieken (via je profiel of via het menu)
- Dan op ’totaal aantal volgers’
- Je kunt vervolgens zien wat de verhouding man/vrouw is, de leeftijdscategorieën (per geslacht), de locatie en – niet onbelangrijk – op welke tijden je volgers het meeste actief zijn op Instagram.
Maak ‘meer bereik onder bestaande volgers’ een van de doelstellingen van je Instagramstrategie
Ben je al een tijdje bezig met je account? En heb je al een redelijk aantal volgers (laten we zeggen, meer dan 1000)? Let dan goed op: maak ‘meer bereik’ een van je doelstellingen. Want als je teveel gefocust bent op nieuwe volgers, mis je een belangrijke groep enthousiastelingen die je kan helpen aan meer nieuwe volgers en meer impact.
Want dat je volgers hebt, is geen garantie voor bereik.
Bereik: het aantal individuele accounts dat jouw bericht in het scherm heeft gekregen. NB: Instagram maakt onderscheid tussen ‘weergaven’ (het aantal keer dat je bericht in een scherm is vertoond) en ‘bereikte accounts’ (het aantal accounts dat je bericht 1 of meer keer gezien heeft).
Helaas is je bereik zelden net zo groot als je aantal volgers. Vanwege het grote aantal berichten en accounts op Instagram is er veel concurrentie. Meestal heeft maar een percentage van je volgers je bericht ook te zien gekregen. Dat kun je makkelijk checken in je berichtstatistieken:
In het voorbeeld hieronder zie je dat ik van mijn 1559 volgers (mijn huidige aantal volgers, je ziet dat niet in dit screenshot) 455 mensen heb weten te bereiken met mijn bericht, en 6 niet-volgers.
In dit geval heb ik maar 29% van mijn huidige volgers weten te bereiken. Helemaal niet slecht voor Instagram. Maar ook niet wat je eigenlijk wil. Vandaar dat het eigenlijk altijd een van je doelstellingen moet zijn om het bereik onder je huidige volgers te bereiken.
Wat kun je doen om je bereik onder je Instagramvolgers te vergroten?
Je kunt verschillende dingen doen om je bereik onder bestaande volgers te vergroten. Het gaat er vooral om dat je formats kiest die makkelijk ‘scoren’. Soms betekent dat dat je wat minder bezig bent met je eigen doelstellingen en meer gericht op wat werkt voor je volgers. Denk aan dingen als:
- Prachtige of bijzondere foto’s
- Meme’s en andere humoristische berichten
- Een prijsvraag of open vraag waarbij volgers kunnen reageren (en jullie ook antwoord geven)
- Interactieve stories met een leuke quiz of de mogelijkheid om vragen te stellen of input te geven
- Inspirerende quotes
- Inhakers
- Regelmatig live gaan
Er zijn dingen die op Instagram altijd werken, maar niet echt bij jouw strategie passen. Toch is het goed om af en toe te zorgen voor posts die gewoon goed scoren. Je zult zien dat er veel bedrijven zijn die af en toe de ‘honden en katten’-kaart spelen 😁 gewoon omdat dat altijd likes en dus bereik oplevert:
In dit geval heeft het bedrijf Later toestemming gevraagd aan een Instagrammer om zijn geweldige foto te gebruiken en er een meme van gemaakt, met een grap die herkenbaar is voor hun doelgroep (namelijk: jij!).
Later begrijpt heel goed dat dit soort berichten nu eenmaal bereik oplevert.
Zo plat hoeft het niet. Maar het is gewoon zo dat sommige dingen goed werken. En die heb je nodig om je bereik onder je huidige volgers te blijven vergroten. Speel in op de belevingswereld en vragen van je volgers, wees behulpzaam, en blijf werken aan bereik!
Lees meer over het vergroten van je ‘organische’ (niet-betaalde) bereik: Alles over organisch bereik op social media.
Hoe bereik je nieuwe volgers op Instagram (‘niet-volgers’) met je Instagramberichten?
Iedereen wil nieuwe volgers, natuurlijk, en ieder bericht dat je plaatst kan mogelijk nieuwe volgers bereiken – mensen die jouw account nu nog niet volgen.
Niet-volgers kunnen je bericht op verschillende manieren te zien krijgen:
- Het kan zijn dat ze je bericht als ‘voorgesteld bericht’ in hun tijdlijn hebben gekregen. Dat gebeurt als het algoritme van Instagram denkt dat het bericht interessant is voor diegene, bijvoorbeeld omdat diens vrienden er op hebben gereageerd of diegene soortgelijke berichten leuk vindt;
- Het kan zijn dat iemand je bericht via de DM (direct message) doorgestuurd heeft aan een vriend of vriendin die je nog niet volgt;
- Misschien hebben volgers je bericht gedeeld in hun stories en hebben hun vrienden het zo gezien;
- Als iemand een vriend of vriendin onder je bericht heeft getagd (@mention). De mensen die getagd zijn krijgen dan een notificatie dat ze getagd zijn. Als ze daarop klikken, zien ze jouw bericht
- Het kan zijn dat niet-volgers hebben gezocht op een hashtag die jij hebt gebruikt en je zo hebben gevonden; of
- Je bericht is getoond op de ‘explore’-pagina van een niet-volger, het vergrootglasje/zoekicoon in de app. Of je bericht daar getoond wordt hangt af van het algoritme, vergelijkbaar met ‘voorgestelde berichten’.
Natuurlijk zijn er ook andere manieren om nieuwe volgers te krijgen. Bijvoorbeeld door je Instagramaccount te vermelden in je e-mailhandtekening. op de visitekaartjes, de luifel, de bedrijfsauto en je website. Of een advertentiecampagne te starten. Maar als je nieuwe volgers wilt bereiken met je berichten, zijn de opties beperkt.
Het gaat niet alleen om conversie: denk aan de customer journey van je doelgroep
Als je nadenkt over je doelstellingen en je werkt voor een organisatie die sterk commercieel gedreven is, lijkt het logisch om ‘sales’ als doelstelling op te nemen. Prima natuurlijk, maar vergeet dan niet dat ‘verkoop’ soms niet zo direct is. Je kunt Instagram ook gebruiken om je salesproces te ondersteunen door mensen in verschillende fases van de ‘customer journey’ aan te trekken en mee te nemen naar een uiteindelijke aankoop.
Neem nou een autodealership of een makelaar. Weinig mensen kopen hun nieuwe BMW of huis online zonder een proefrit of een bezoek. Maar mensen die nadenken over een nieuwe lease-auto of op zoek zijn naar een huis kunnen Instagram wel gebruiken om:
- Op de hoogte te blijven van het nieuwste aanbod
- Te zien of een makelaar of autobedrijf betrouwbaar en kundig is
- Tips te krijgen bij de aanschaf van een auto of huis
- Lekker naar nieuwe auto’s of huizen te kijken
Zie dit voorbeeld van een makelaar die Instagram Reels slim inzet om volgers op de hoogte te houden van nieuwe huizen in de verkoop:
Lees ook: Zo kun je succesvolle Instagram reels maken
Met een doordachte Instagramstrategie kun jij er voor zorgen dat mensen bijvoorbeeld contact opnemen om navraag te doen naar een specifiek huis, om zo in gesprek te komen voor een koopopdracht. Of je zorgt dat mensen een keer de showroom bezoeken. Wie weet, lopen ze wel een keer naar binnen als ze langs de zaak komen, gewoon omdat ze je altijd in hun tijdlijn zien. Niet alles is meetbaar!
Hoe dan ook, als je je potentiële klanten wilt overtuigen in verschillende fases van hun klantreis, moet je in je berichten een goede mix maken van overtuigen, meenemen, op de hoogte houden en af en toe een call to action: kom langs, bel ons, stuur een DM voor meer informatie, bezoek ons zaterdag in de showroom … etc.
Daarentegen zou een continue stroom van berichten die vraagt om actie (koop nu, kom nu langs, doe nu een bod) averechts kunnen werken.
Door je doelstellingen en doelgroep voor ogen te houden, wordt het makkelijker om succesvol te worden. En voorkom je onrealistische verwachtingen en de teleurstellingen die daarbij horen.
2 Bepaal de contentpijlers voor je Instagramaccount
Tot zo ver stap 1. Je weet wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken en je hebt je bestaande volgers in kaart. – dat is je basis. De volgende stap is om te bedenken welke thema’s je gaat bespreken op je Instagramaccount.
Het bepalen van je thema’s of pijlers is belangrijk. Als je dat niet doet, zul je zien dat je account overal over gaat. En dat maakt het lastig voor volgers om te begrijpen wat je te bieden hebt als account.
Niet voor niets zijn accounts waar het maar over 1 onderwerp gaat of waar maar 1 thema of format gebruikt wordt vaak zo populair. De schilder die altijd dezelfde video plaatst van hoe ze haar schilderijen maakt; de grote retailer die altijd leuke how-to’s deelt; @olympics met indrukwekkende sportmomenten van nu en toen; influencer accounts die maar over 1 ding gaan of altijd dezelfde kleuren en filters gebruiken: zij maken hun account herkenbaar en simpel.
Jouw doelstellingen zijn waarschijnlijk wat gecompliceerder dan die van hen, dus het is logisch dat je verschillende onderwerpen kiest.
Denk aan 3-5 pijlers of thema’s die voor jouw doelstellingen belangrijk zijn en passen bij wat je je doelgroep wilt laten zien of waar je ze van wilt overtuigen.
Je kunt ook denken aan deze pijlers als ‘emmers’: je hebt 3-5 emmers die je iedere week moet vullen om aan je doelstellingen te voldoen.
Voorbeeld contentpijlers: Online nieuwsorganisatie
Stel dat je een online nieuwsorganisatie bent die op Instagram vooral is gericht op jongeren. Je doel is zoveel mogelijk bereik (vanwege de adverententiemogelijkheden) en dan vooral in je app. Je doel is naast bereik dus dat je lezers naar je app weet te krijgen en een account aan laat maken. Dan zijn je pijlers misschien iets als:
- Wereldnieuws dat jongeren raakt
- Achtergronden bij het nieuws uitgelegd
- Nationaal nieuws *nu* (‘altijd op de hoogte’)
- Nu in de app
Je doel is om bereik op te bouwen onder een jonge doelgroep en hun go-to-nieuwsbron te worden. Er zijn natuurlijk zoveel nieuwszenders op Instagram, maar als je je op jongeren richt wil je je onderscheiden door het nieuws te brengen dat aansluit bij hen leefwereld. Tegelijkertijd wil je niet vergeten om af en toe aandacht te vragen voor je app en de voordelen van die app te benadrukken.
Je thema’s helpen je om te focussen: er is genoeg nieuws dat voor jongeren niet zo interessant is. Dat hoef je dan ook niet op je Instagramkanaal te delen.
Voorbeeld contentpijlers: autodealer
Als je een BMW dealership vertegenwoordigt, zijn je pijlers misschien:
- We love BMW’s
- Ik rijd BMW
- Autosport
- In de showroom
Je weet dat je doelgroep waarschijnlijk dol is op je auto’s en graag mooie plaatjes ziet van auto’s. Tegelijkertijd wil je graag je collega’s een gezicht geven, want je wilt dat mensen vertrouwen hebben in je zaak en de drempel om langs te komen verlagen. Maar je werkt ook aan verkoop – je doet zo’n Instagramkanaal er niet voor de lol bij natuurlijk.
Door enthousiaste BMW-rijders te portretteren terwijl ze hun nieuwe auto in ontvangst nemen overtuig je potentiële klanten. En BMW-liefhebbers zijn misschien ook autosportliefhebbers, dus je account is aantrekkelijk als je daar aandacht aan besteed. Tenslotte wil je mensen natuurlijk een reden geven om langs te komen.
Het zou ook kunnen dat je juist tips geeft of experts aan het woord laat, als je denkt dat dat beter past bij je doelgroep. Je zou ook nog kunnen overwegen om iets van ‘Dit is BMW’ toe te voegen, waarin je mensen meer leert over het merk, de geschiedenis, etc. als je denkt dat dit het soort mensen dat BMW’s koopt over de streep trekt.
Het gaat er om dat je je doelgroep goed voor ogen hebt en begrijpt wat die wil weten.
Voorbeeld contentpijlers: de modewinkel
Stel, je hebt een modewinkel in het hart van een middelgrote stad. Je hebt een aantal vaste klanten maar je wilt graag een wat jongere doelgroep aantrekken (en daar is je collectie ook naar). Als modewinkel kun je dan denken aan thema’s als:
- Tips voor mode, make-up en styling
- Blije klanten
- De laatste modetrends
- Nu in de winkel
Je zorgt zo dat mensen weten wat er in de winkel te krijgen is, maar geeft ze ook een reden om je te blijven volgen als ze nog niet toe zijn aan het kopen van kleding, omdat je styling tips geeft en de laatste modetrends toelicht aan de hand van je eigen collectie. Tenslotte laat je in de een of andere vorm blije klanten aan het woord, omdat dat nu eenmaal is wat anderen over de streep haalt.
Een account dat dat heel goed doet is @Joline_Jolink. Vooral in de stories, waar je zowel collega’s als klanten kleding ziet passen en trots ziet poseren. En altijd in verschillende lichaamstypen, zodat volgers zien dat ieder type er terecht kan.
Kies uit deze contentpijlers voor Instagram
Bij het kiezen van je pijlers, thema’s of ‘buckets’ ben je op zoek naar manieren om je doelgroep te bereiken. Hoewel het uiteindelijk natuurlijk om jouw eigen doelstellingen gaat, is het belangrijk dat je aansluit bij wat die doelgroep interesseert, bezig houdt of raakt. Want als je alleen vanuit jezelf blijft praten en zenden, haakt je doelgroep af en daarmee ook je bereik.
Kies dus thema’s die passen bij wat jij wilt bereiken en bij hetgeen je weet dat je doelgroep overtuigt, vermaakt of interesseert.
Het bepalen van je contentpijlers heeft alles te maken met je doelstellingen. Wie wil verkopen, moet producten of diensten laten zien. Als je vooral vertrouwen wil wekken is het handig je collega’s voorstelt en expertise deelt. Als het je gaat om voorlichting en bewustwording, moet je zorgen voor content die aanspreekt en mensen tegelijkertijd iets leert.
Hier is een lijst met contentpijlers die misschien bij jouw Instagramstrategie passen:
- Social proof: testimonials, reviews
- Succesverhalen
- Bedrijfsnieuws
- Vaknieuws
- Tips (of recepten, instructies, etc.)
- Achter de schermen
- Nieuwe producten of diensten
- Educatief onderwerp/thema
- Trends
- Memes
- Geef je mening (gengagement)
- Wat wij doen
- Persoonlijk
- Events
- Promotie/aanbieding/sales
- Feiten en cijfers
- Publicaties/blogs
- Inspiratie
- Wakkerligpunten
- Ervaringsverhalen
- In de buurt
Dit zijn globale categorieën die je natuurlijk moet aanpassen voor jouw eigen Instagramstrategie zodat ze passen bij wat jij nastreeft en bij je doelgroep. Niet ieder thema past bij iedere doelstelling. Maar mocht je twijfelen kun je het altijd houden bij de simpele pijlers hieronder.
4 Belangrijke contentpijlers voor ieder Instagram account
Twijfel je? Er zijn een paar contentpijlers die vrijwel iedereen kan gebruiken:
- Educatief/voorlichting
- Product/dienst
- Social proof/testimonials
- Nieuws/trends
Voorlichting
Vaak zal er een educatief/voorlichtingsthema bij je thema’s zitten. Bij de nieuwsorganisatie is dat misschien een explainer of infographic van een nieuwsonderwerp dat al jaren teruggaat zodat jongeren grip krijgen en mee kunnen praten. Als de modewinkel uit het vorige voorbeeld een speciale focus heeft, bijvoorbeeld ‘groen’, kan dat een thema zijn waarbij uitgelegd wordt wat kleding duurzaam werkt of hoe je je kleding mooi houdt. Of hoe je met een maatje meer (of minder) kleding vindt die goed past. De BMW-dealer kijkt misschien naar ‘uit de oude doos’ om mensen te doordringen van de historie of een meer diepgaande uitleg van speciale technische innovaties.
Product/dienst
Wat je organisatie ook doet, je account heeft een pijler nodig waarbij je de kern van de organisatie centraal zet. Bij commerciële bedrijven draait dat thema om het product of de dienst. Voor non-profits draait dat om fondsenwerving of actie voeren. Voor overheden draait dat vaak om legitimering: ‘daarom zijn wij hier’. Maar het kan ook zijn dat een overheidsorganisatie evenementen of campagnes centraal stelt.
Social proof
Vrijwel altijd zul je ook een ‘social proof’-achtig thema nodig hebben. Of het nou blije klanten zijn (commercieel) of blije collega’s (arbeidsmarktcommunicatie), je hebt ergens de ‘social proof’ nodig die je volgers overtuigt.
Nieuws & trends
De kans is groot dat je organisatie altijd wel iets te vertellen heeft of er altijd wel iets in je vakgebied gebeurt. Het delen van nieuws en trends is bovendien een goede manier om jullie autoriteit als expert te bevestigen.Als je denkt dat dat nieuws ook inderdaad interessant is voor je Instagramdoelgroep, is het handig om dat thema op te nemen zodat je er aandacht aan blijft besteden. Helaas leent Instagram zich niet goed voor het delen van links, dus je zult een manier moeten zoeken om nieuws te brengen op een manier die past bij Instagram.
Campagnes zijn net zo belangrijk als contentpijlers
Als je nu denkt: ik moet alles volplannen met mijn thema’s, dan klopt dat niet. Want naast je thema’s heb je campagnes. Dit zijn tijdelijke reeksen berichten die allemaal toewerken naar een groot evenement of moment. Een winkel werkt toe naar de feestdagen, het reisbureau naar de zomervakantie of de wintersport, de gemeente of provincie werkt toe naar de verkiezingen, de vuurwerkproblematiek van Oud & Nieuw of naar nieuwe wetgeving die van kracht wordt, de autodealer werkt toe naar de introductie van een nieuw model of een groot evenement in de showroom en veel bedrijven werken toe naar productintroducties.
Je contentplanning is juist daarom zo belangrijk: je moet met campagnes op tijd beginnen. Één bericht is geen bericht: als je wilt dat mensen iets gaan doen, moet je ze ruim voor de deadline mee gaan nemen in je plannen. Je kunt meestal wel uitgaan van een periode van 6 weken voor je grote evenement of deadline. Maar misschien zit het anders – omdat mensen hun zomervakantie al in de winter boeken, bijvoorbeeld. Meer over contentplanning lees je verderop.
Maar eerst de volgende stap in je Instagramstrategie: je formats.
3 Kies contentformats (die passen bij Instagram)
Wat is een contentformat? Contentformats zijn modellen of blauwdrukken die jou een kader geven om je verhaal te vertellen. Het zijn vaste vormen om je verhalen en boodschappen in te gieten. Je gebruikt een format keer op keer, met telkens verschillende inhoud.
Je kunt formats zien als een combinatie van de technische vorm en hoe je die invult. De technische vorm is bijvoorbeeld een Instagram story quiz. Of een quote die bestaat uit tekst in een bepaald font met een gekleurde achtergrond die aansluit bij je huisstijl. Hoe je die precies invult is het andere element. Bijvoorbeeld, je deelt altijd portretten van collega’s waarbij ze kort worden voorgesteld, 3 vragen beantwoorden en dan een afsluiting met een call to action om een vacature onder de aandacht te brengen.
Contentformats zijn niets nieuws. Denk maar aan je favoriete tijdschrift of dagblad: ze hebben allerlei vaste rubrieken (formats!) die iedere dag, week of maand terugkeren. Dat gaat verder dan alleen de columnisten met een vaste stijl, insteek of onderwerp en met teksten van een vaste lengte, maar ook rubrieken met vaak iedere keer dezelfde titel en dezelfde vorm. Interieurtijdschriften hebben bijvoorbeeld ‘Binnen kijken’. Een modeblad heeft ‘favorieten van onze mode redacteur’. Hetzelfde principe pas je toe binnen je Instagramstrategie om je contentkalender in te vullen.
Het voordeel van een vast contentformat is dat het herkenbaar is voor je doelgroep, maar ook veel tijd scheelt voor jou als contentmaker. Je weet van tevoren al welke vorm je gaat gebruiken, dus je hoeft alleen nog het verhaal in de betreffende vorm te krijgen.
Hoe verzin je een contentformat?
Je kunt op twee manieren denken over contentformats:
- Een format met focus op de vorm; of
- Een format dat zowel uit vorm plus inhoud bestaat.
Je kunt er voor kiezen formats te verzinnen die je voor al je thema’s of contentpijlers kunt gebruiken. Dus (denk aan de modewinkel) het format is bijvoorbeeld een Instagram story quiz met telkens drie keer de keuze tussen optie A en optie B (de ‘poll sticker’).
Dit format kan de ene week gaan over je collectie, de volgende week over de beste manier om een kledingstuk te stylen, en de week daarna over de nieuwste trends:
Dit format focust vooral op de technische invulling: je kunt de story quiz met de poll sticker toepassen op al je thema’s.
Maar je kunt je format ook nog strakker afbakenen en gewoon iedere week hetzelfde doen, met net een ander voorbeeld.
Een mooi voorbeeld daarvan zijn de formats die @funxfm gebruikt om hun volgers te betrekken bij hun account en hun merk en tegelijkertijd community te creëren. Dit format zorgt er bijvoorbeeld voor dat volgers hun vrienden gaan taggen (en zorgt daarmee niet alleen voor engagement maar ook voor groei):
De look van de berichten is telkens hetzelfde, net als de opzet (’tag iemand die’ + herkenbare situatie in de vriendenkring). Maar de tekst is telkens net iets anders.
Omdat FunX zich kennelijk sterk richt op het bouwen van community en omdat de doelgroep jong en betrokken is met passie voor muziek, hebben ze ook andere formats met focus op engagement:
Door het format niet alleen qua vorm en opmaak in te vullen (gekleurde achtergrond met bepaald type foto; open vraag met ‘fill in the blank’; gebruik van emoji) kun je het makkelijk opnieuw gebruiken.
Wat je ook kiest, door formats te kiezen zorg je voor continuïteit en herkenbaarheid. En je maakt het jezelf ook makkelijker. Als je al weet wat je gaat doen volgende week, hoef je er niet meer over na te denken.
Hier vind je een lijst met ideeën voor social media formats. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even rondneuzen op Instagram om te kijken wat er binnen jouw productcategorie of doelgroep gedaan wordt.
Voorbeelden van succesvolle contentformats op Instagram
Zoek je inspiratie? Hier zijn een paar contentformats die op Instagram populair zijn:
- De story quiz, zoals die van het Jeugdjournaal op woensdag of die van de gemeente Amsterdam
- De quote, zoals hier bij @vnoncw in de traditionele vorm of hier in een meer moderne versie bij @bsquared.social (die overigens een serie Canva templates gebruikt van @yoursocialteam)
- De indrukwekkende foto, zoals bij @natgeo of society trouwfotograaf @corbingurkin
- De tip of ‘mijn favoriete …’ zoals van deze boekwinkel (als reel) of
- De how-to zoals deze van Hema Nederland of deze in de vorm van een carrousel
- De ‘engagement’ berichten zoals deze van @wnfnederland of deze van @care.org
- De tweet (!?) zoals hier
- De infographic carrousel zoals deze van de politie
- De vergelijking zoals in deze reel
- Het reis-, week of evenementverslag, zoals hier in de vorm van een reel of als fotocarrousel
- De meme, zoals deze (speciaal voor social media managers!) of deze (if you know, you know)
Trends veranderen continu, maar deze formats zijn al langere tijd populair. En je kunt de inhoud meestal aanpassen aan een specifieke vorm zoals reels, carrousels of stories.
TIP: doe wat werkt!
Bij het kiezen van een format is het wel zo handig als het format gebruik maakt van de nieuwste mogelijkheden van Instagram, want die krijgen vaak meer bereik. Instagram wil heel graag dat we al hun nieuwe features toepassen, vandaar. Een Reel van foto’s, bijvoorbeeld, of een carrousel, een story met daarin een quiz, dat soort dingen. Let goed op wat anderen en doen en welke soorten formats er veel in je timeline verschijnen of wat populair is bij anderen.
Als Instagram een nieuwe mogelijkheid introduceert, zoals de ‘BeReal’-selfie of (hopelijk snel) de full screen fotoberichten, ga er dan gelijk mee aan de slag en pas je format aan aan de nieuwe vorm. De eerste weken na de introductie van een nieuwe functionaliteit krijgen accounts die er gebruik van maken vaak een boost in bereik.
Niet alles hoeft in je format te passen
Het zou ongelofelijk saai worden voor jou en voor je volgers als je altijd hetzelfde deed. Dus plan je formats in en maak ruimte voor je campagnes, maar houd ook rekening met onverwachte, spontane dingen. Zodat je, als je een trending muziekje ziet op Reels of een challenge of inhaakmogelijkheid, je daar gebruik van kunt maken. Blijf nieuwe dingen proberen om zo te blijven groeien.
Heb je een strakke planning met mooie formats? Evalueer ze iedere paar maanden om te zien of je een van de nieuwe mogelijkheden van Instagram kunt toepassen en je formats kunt aanpassen aan de nieuwste trends.
Meer lezen over formats en bereik
Meer over formats en andere informatie over het maken van Instagramcontent vind je hier:
- Instagram stories formats voor bedrijven
- Instagram video afmetingen
- Verkopen op Instagram: 10 tips voor zakelijke dienstverleners
- Zo kun je succesvolle Instagram Reels maken
- Een bericht delen in Instagram stories (oude & nieuwe manier)
- Instagram stories maken
Stap 4: maak een contentplanning voor Instagram
Een van de belangrijkste elementen van je Instagramstrategie is natuurlijk de uitvoering. En die begint met een contentplanning.
Een contentplanning is su-per-belangrijk. Echt! Sterker nog, als ik wil weten of een bedrijf een beetje serieus bezig is met het beheer van de bedrijfsaccount op Instagram, vraag ik altijd of ze een contentplanning gebruiken. Want wie werkt zonder contentplanning is eigenlijk maar een beetje aan het freewheelen.
Daar is op zich niets ergs aan. Ik ben er zelf een van! ik heb niet echt een duidelijk doel en daarom ook geen contentplanning. Maar, zoals je in mijn account kunt zien, leidt het tot enorme inconsistentie. En daarmee is het lastig groeien en lastig overtuigen.
Omgekeerd kun je zeggen dat bedrijven die geen contentplanning hebben, hun Instagram ook niet zo heel serieus nemen. Want wie serieus aan de slag gaat met Instagram en daar doelstellingen wil halen, kan niet zonder contentplanning.
Wat is een contentplanning voor Instagram?
Een contentplanning is een overzicht van alle berichten die je van plan bent te gaan plaatsen de komende tijd. In het overzicht kun je zelf zien wat je had bedacht naar aanleiding van alles wat er op de agenda stond, maar ook collega’s kunnen meekijken en zien wat er moet gebeuren.
Welke tool gebruik je voor je contentplanning?
Een contentplanning kun je prima zelf maken in excel of Google docs (zie verderop voor een gratis contentkalender). Maar er zijn ook heel veel andere tools:
- Later: je kunt zowel een betaald als een gratis account aanmaken. Handig is de visuele planner waarmee je kunt zien hoe je grid er uit komt te zien. Was oorspronkelijk alleen voor Instagram
- Planoly: vergelijkbaar met Later
- HeyOrca: ik hoor hier enthousiaste geluiden over. Betaald maar betaalbaar.
- HootSuite: vroeger bekend vanwege Twitter, maar ook te gebruiken voor Instagram
- Buffer: vergelijkbaar met HootSuite
- Trello: deze gratis projectmanagementtool wordt heel veel gebruikt door social media managers. Je werkt met ‘kaartjes’, dus lekker visueel. Er is ook een betaalde versie.
De meeste van deze tools laten je niet alleen berichten inplannen en overzichten maken van je planning, maar zorgen ook dat je berichten automatisch gepubliceerd worden. Zelfs stories kun je automatisch publiceren, maar dan wel zonder alle leuke extra ‘stickers’ die in de Instagram app mogelijk zijn.
Natuurlijk is er ook de ‘gewone’ Facebookmogelijkheid: je kunt, als je je Instagram account koppelt aan je Faceboopagina, alles ook inplannen via de Facebook business manager. Onderdeel daarvan is de Facebook Creator Studio (vraag me niet wat het verschil is, want geen idee … geen fan van beiden).
De Facebook Business Manager geeft je niet echt een mooi overzicht van al je geplande berichten, dus ik vind het zelf geen handige contentkalender. Maar ik wilde hem toch even noemen, omdat het wel een gratis tool is van Facebook/Instagram zelf.
Tenslotte gaat het gerucht dat Instagram binnenkort zelf de mogelijkheid gaat bieden om berichten in te plannen. Maar ook hier geldt dat je vast geen mooi overzicht krijgt.
Welke tool je kiest, hangt gewoon af van hoe je het gebruikt en wat je nodig hebt. Vragen die handig zijn om voor jezelf te beantwoorden zijn o.a.:
- Geeft de tool je ook een goed overzicht van mijn contentplanning, of alleen als je alle berichten gemaakt en ingepland heb?
- Ga je het alleen gebruiken of moeten collega’s mee kunnen kijken?
- Moeten berichten goedgekeurd worden door iemand anders of niet?
- Moeten collega’s ook in de planning kunnen werken en wijzigingen kunnen aanpassen?
- Wil je ook meteen berichten kunnen inplannen zodat ze automatisch geplaatst worden?
- Wat is je budget en wat kost het gebruik van de tool per persoon?
- Gebruik je de tool ook meteen voor monitoring?
- Gebruik je de tool ook voor webcare?
NB: Ik ben niet zo’n pan van automatisch plaatsing, omdat je vaak niet alleen functionaliteit kunt gebruiken; omdat je soms vergeet om de reacties te checken omdat je niet bezig bent met het feit dat je net iets geplaatst hebt; en omdat het soms betekent dat je het gevoel voor de app en je doelgroep verliest.
Binnen de overheid en grote organisaties wordt veel gewerkt met Coosto en Obi4Wan. Het grote voordeel van deze oplossingen is dat je er alles mee kunt: plannen, plaatsen, webcare en monitoring en dat je er rechten per persoon kunt instellen. Zo kunnen sommige collega’s wel dingen wijzigen en anderen alleen meekijken, bijvoorbeeld. Het andere grote voordeel (voor de overheid) is dat het Nederlandse bedrijven zijn. Het grote nadeel is dat het hele dure tools zijn, waarbij iedere extra gebruiker veel geld kost.
Ik gebruik eerlijk gezegd zelf liefst gewoon een excel spreadsheet.
Maak je eigen simpele contentkalender voor Instagram
Zelf werk ik het liefst gewoon met een spreadsheet als contentkalender. Je kunt hem hier gratis downloaden (deze staat in Google Docs, maar je kunt hem opslaan als excelfile).
Als je hem zelf wilt maken kan dat ook. Ik maak heel simpel een paar kolommen:
- In de meest linkerkolom zet ik alle dagen van het jaar
- Daarna zet ik de dag van de week
- Daarna heb ik een kolom voor ‘belangrijke dagen’, om zo niets te vergeten, inclusief belangrijke dagen, inhaakdagen, feestdagen, jubilea etc.
- Daarna komt een kolom voor het idee voor het bericht of de opzet of het format dat ik heb ingepland
- Vervolgens een kolom met eventueel al een tekst, als ik al een voorstel heb dat ik wil bewaren of afstemmen
- Je kunt ook een kolom toevoegen voor bijvoorbeeld relevante hashtags, zodat je die niet vergeet
- Hetzelfde geldt voor ‘mentions’ of tags, als je in je berichten vaak anderen tagt en van tevoren opzoekt hoe of wat zodat je de goede naam gebruikt (hier spreekt mijn ervaring! :))
- Als je wilt kun je in dezelfde spreadsheet na een week aangeven wat het bereik is geweest.
Als ik alle kolommen heb ingevuld en alle dagen heb toegevoegd, ga ik alle belangrijke dagen invullen en kijken wat ik aan campagnes moet inplannen door 6 weken terug te rekenen vanaf belangrijke momenten zoals productintroducties, trainingsdata, etc.
De enige uitdaging die ik dan nog heb is om te zorgen dat ik de excelfile iedere dag bekijk en bijwerk waar nodig, zodat ik altijd weet wat mijn planning is.
Nogmaals, je vindt hier een hele simpele versie. Download en gebruik hem gerust! Je hoeft geen e-mailadres achter te laten om hem te kunnen gebruiken. Hij staat gewoon in Google Drive.
Wat is een goede contentplanning?
Een goede contentplanning heeft een aantal onderdelen:
- Een overzicht van belangrijke data en gebeurtenissen (intern en extern)
- Eventuele inhaakmomenten
- Planning van de contentformats verdeeld over je contentpijlers
- Gereserveerde ruimte voor eventuele campagnes
Het is handig om je planning voor een heel jaar te maken zodat je alle belangrijke momenten en data in je planning hebt staan. Maar meestal werk je in de dagelijkse praktijk maar zo’n 1 of 2 weken vooruit.
Dat neemt niet weg dat je aandacht moet houden voor langere projecten, waaronder je campagnes. Ben je bezig met een grote productintroductie, bijvoorbeeld? Of heb je een voorlichtingsthema waar je regelmatig aandacht aan wil besteden, zodat je niet alleen maar over producten en wat er *nu* gebeurt blijft praten? Dan moet je ook een week of 6 vooruit blijven kijken naar die grote campagnes.
Het voordeel is dat je ze, als je ze maar in je planning zet, vanzelf tegenkomt.
Een contentplanning is de enige manier om consistent te blijven en je Instagramstrategie consequent te blijven toepassen. Dus ik hoop dat je hem gewoon gaat maken!
5 Klaar met je Instagramstrategie? Let op je cijfers!
Als je alle stappen hebt doorlopen, heb je je Instagramstrategie af. Je hebt nu
- Een overzicht van je doelgroep en je doelstellingen;
- Je hebt dit uitgewerkt in 3-5 contentpijlers of thema’s;
- Je contentformats zijn klaar om te gaan testen; en
- Alles staat netjes in een contentplanning, inclusief je campagnes.
Misschien heb je daarnaast ook nog gewerkt aan een persona voor je doelgroep. En heb je ruimte ingepland voor advertentiecampagnes.
Maar als je je Instagramstrategie serieus neemt (en als je verder wilt professionaliseren) moet je ook iets doen met je cijfers. Want meten is weten. En als je niet start met een 0-meting en bij houdt wat er gebeurt, weet je nog niets.
Ik raad je aan om maandelijks je cijfers te bekijken. Tenzij je een (commerciële) tool gebruikt, is dat helaas vaak een handmatig klusje. De Facebook Business Manager geeft je misschien wel wat mooie overzichten, maar waarschijnlijk niet precies wat je wilt hebben.
Je zou kunnen overwegen om na een maand de cijfers in je contentplanning bij te werken, maar ik zou er een apart document voor gebruiken.
Lees ook: Instagramstatistieken: wat je moet weten om je Insta te verbeteren
Cijfers om op te letten
Wat je bij gaat houden, hangt af van wat je doelstellingen zijn. Maar over het algemeen zullen zowel jij als je collega’s waarschijnlijk in ieder geval dit willen bijhouden:
- Aantal volgers en hoeveel procent groei
- Gemiddeld bereik per bericht OF totaal bereik over de afgelopen maand
- Gemiddeld aantal reacties
- Gemiddeld aantal likes
Andere, minder cijfermatige, onderwerpen om een overzicht van te maken zijn:
- Huidige verdeling in leeftijdscategorie, herkomst (plaats) en man/vrouw – als dat belangrijk is voor je organisatie
- Hoeveel berichten vanuit hashtags kwamen
- Hoeveel DM’s jullie hebben gekregen
Sommige cijfers zul je uit je web analytics moeten halen, zoals:
- Aantal clicks naar de website
- Sales op de website vanuit Instagram
- Bounce rate & time on site voor Instagrambezoekers van je website (ook t.o.v. andere verkeersbronnen)
En als je de shopping functie of de advertentiemogelijkheid van Instagram gebruikt, zijn daar ook indicatoren die aangeven hoe succesvol je Instagramstrategie is geweest.
Behalve naar de kwantiteit, zou ik ook kijken naar de kwaliteit:
- Welke berichten, stories of Reels hebben het meeste bereik gehad? Waarom was dat?
- Welke content leverde de meeste reacties op?
- Wanneer kregen jullie de meeste DM’s en waarom?
- Wat zijn de meest gestelde vragen via de reacties of in de DM?
- Wordt jullie merkhashtag gebruikt? Door wie? Waarom?
Hoe je om moet gaan met je Instagramstatistieken leer je ook in dit artikel. Het is een beetje een vak apart. Maar als je je er een beetje in gaat verdiepen en ze probeert bij te houden iedere maand, kun je in ieder geval altijd aan collega’s uitleggen wat je doet en waarom en waar de groei zit of de kansen liggen.
En, niet onbelangrijk, als je na 3 maanden je doelstellingen niet bereikt, is het tijd om je Instagramstrategie bij te werken.
Je Instagramstrategie kan niet de kast in
Een ding is belangrijk om nog te onthouden: een Instagramstrategie maak je niet voor eens en altijd. Iedere drie maanden moet je hem weer evalueren en kijken of je het er nog mee eens bent. Werkt het? Bereik je de doelgroep die je voor ogen had? Zo niet, wat gaat er verkeerd? Waar liggen de kansen? Wat zijn de nieuwste trends en mogelijkheden van Instagram en moet je die opnemen in je plannen?
Weinig platforms veranderen zo snel als Instagram. Dus blijf je Instagramstrategie evalueren en herschrijven.
Meer tips voor je Instagramstrategie
- Instagram video afmetingen
- Verkopen op Instagram: 10 tips voor zakelijke dienstverleners
- Krijg je geen likes op Instagram? Hier ligt dat aan
- Groeien op Instagram met je eigen Instagramplan
- Hoe bereik je je doelgroep op Instagram?
- Instagram voor evenementen: zo gebruik je Instagram voor vakbeurzen en andere events
- Instagram stories formats voor bedrijven
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geertje zegt
Dit is bijna een boek Elja!
Elja Daae zegt
Ja he? Ook heel lang mee bezig geweest. Maar ik krijg zoveel verzoeken om advies en kan daar niet aan tegemoet komen. Dus ik dacht, ik schrijf het op en verwijs mensen er naar, dan kunnen ze alvast aan de slag!