“Chaos in je kamer, is chaos in je hoofd!”, zeiden de ouders van een studiegenootje altijd tegen haar. Ik vond het nogal eng klinken, uit de mond van een eerstejaars studente. Maar haar ouders hadden gelijk, denk ik nu. En hetzelfde geldt voor je blog. Chaos in je content, is chaos op je blog. Je blog opruimen, geeft focus.
Want wat blijkt? Hoe minder chaos, hoe meer focus.
Of misschien komt de focus bij veel mensen eerst? En daarna pas de vermindering aan chaos? Maar bij mij werkt het in dit geval omgekeerd. Door al die artikelen netjes in hokjes te plaatsen, door categorieen en tags op te ruimen, door artieklen onder loep te nemen en her in te delen, kreeg mijn blog meer focus. En daarom ik ook.
Je blog opruimen kan ik je dus van harte aanbevelen. Het helpt jou om meer focus te krijgen. En daarmee helpt je automatisch je lezers ook. En je positie in de zoekmachines (duidelijke focus geeft duidelijke structuur en is makkelijker te duiden).
Kanttekening: niet alle blogsoftware maakt gebruik van categorieën en tags. Ik gebruik WordPress, daar heb je dat wel.
Categorieën en tags: lees je in
Als je je blog witl gaan opruimen, begin je met twee dingen: de categorieën en tags. Door de content op je blog in te delen, kun je pas echt opruimen. En dat kan door ze onder te verdelen met categorieën en tags.
Het is een gecompliceerd onderwerp, de taxonomie van je website, hoe het totaal aan artikelen, is ingedeeld.
Hieronder vind je daarover een aantal interessante artikelen. Ze komen met name uit tips van deelnemers van twitterchat #blogpraat (meer tips vind je in het transcript):
- Categorieën en tags gebruiken in WordPress (via @Blogtrommel)
- Categories and tags: which one is better? (via @rsnijders)
- Hoe categorie- en tagpagina’s gebruiken in WordPress? (via @hierislisa)
- Using category and tag pages for your site (via @elja1op1 – dat ben ik)
Hoe ik er achter ben gekomen wat de belangrijkste thema’s waren op mijn blog
Ik blog op dit blog vanaf 2009. En ik had nooit een hele duidelijke focus. Bovendien veranderde ik na een paar jaar van idee, ging meer bloggen, en werd steeds persoonlijker. Ik wist zelf eigenlijk ook niet helemaal waar mijn blog nou over ging. ‘Marketing’ riep ik altijd. Maar ik twijfelde of het de lading nog dekte.
Mijn lezers vinden die afwisseling prima. Maar ik was zelf op zoek naar duidelijkheid. Ik was op zoek naar inspiratie voor mijn nieuwe boek. En het leek me slim om te beginnen bij de plek waar ik al zoveel geschreven heb en zoveel feedback heb gekregen: mijn blog.
Ik heb een heleboel artikelen op mijn blog. En ik heb mezelf de tijd gegund om ze allemaal door te nemen. Om op te ruimen, moet je wel weten wat je hebt.
Artikelen sneeuwen snel weer onder, op social media. Vooral als ze niet goed vindbaar zijn in Google. Ook al hadden ze op het moment van publicatie succes, voor je het weet zijn ze verdwenen in de massa content op het internet. Ik kwam dan ook heel wat mooie stukken tegen, die ik eigenlijk al een tijd niet meer had gezien.
Ik ben met name op zoek gegaan naar:
- de artikelen die ik zelf het mooist vind; of
- de artikelen waar ik veel verkeer op krijg uit Google; of
- de artikelen waar ik veel reacties op kreeg.
Alle artikelen die aan deze criteria (of 1 er van) voldeden, heb ik bewaard in Evernote. 200, waren het er ongeveer. En toen ben ik ze gaan categoriseren. Op gevoel. In 1 steekwoord.
Aan het einde van deze oefening (waar ik zo’n 12 uur over heb gedaan!) had ik een heel aardig beeld van waar mijn blog nu eigenlijk over ging.
Maar ik had al snel door dat de indeling van mijn blog, en de manier waarop ik oude artikelen vindbaar maakte voor lezers, daar niet bij aansloot.
De rol van categorieën en tags
Iedereen heeft zijn eigen systeem voor categorieën en tags en haar eigen redenen voor een bepaalde indeling. Mijn redenen om hiermee aan de slag te gaan, zijn als volgt:
1 Ik vind het zelf fijn om meer focus en duidelijkheid te hebben.
Door een beperkt aantal categorieen en tags maak ik veel duidelijkere keuzes bij het indelen van nieuwe artikelen. Ik denk ook, voordat ik iets schrijf, beter na over waar dat artikel past.
2 Een duidelijke structuur maakt het zoekmachines makkelijk
Doordat ik duidelijker focus op bepaalde termen, wordt het voor zoekmachines makkelijker om mijn site te inventariseren en om te begrijpen waar mijn blog over gaat.
3 Meer overzicht voor bezoekers
Als ik wil, kan ik bezoekers ook direct overzichten laten bezoeken op basis van categorie of tag door ze naar de tagpagina’s of categoriepagina’s te verwijzen die WordPress automatisch maakt. Je vindt die links voor die pagina’s door naar de overzichtspagina’s te gaan. Als je met je muis over de naam gaat en op ‘bekijken’ klikt, krijg je de url te zien. Die link kun je gebruiken in artikelen, als achtergrondinformatie. Je kunt er ook een eigen overzicht mee maken naar de belangrijkste tags, bijvoorbeeld in een widget. Hier vind je daar een mooie beschrijving van. Je kunt ook gebruik maken van een tag cloud, een widget in je sidebar waarmee je alle tags toont.
Maar wat ik belangrijker vind, is dat zoekmachines de tagpagina’s ook indexeren, meenemen in de zoekresultaten. Ik zie dergelijke pagina’s al langer terug in Google Analytics, in hele beperkte aantallen bezoekers. Maar wie weet, gaat dat wel toenemen (beter zou nog zijn om die tagpagina’s als bezoeker zelf te kunnen sorteren op basis van nieuwste/relevant!).
Categorieën en tags verwijderen en opruimen: een aanpak
Toen ik mijn blog bekeek, bleek ik honderden tags te hebben en een enorme hoeveelheid categorieën. Heel onoverzichtelijk. Ik besloot beiden (categorie en tag) te gaan beperken.
Ik wist nog niet precies wat mijn hoofdcategorieën werden. Ik heb het gaandeweg uitgevogeld. Maar ik begon met het verwijderen en reorganiseren van categorieën die me niet meer relevant leken.
NB: in mijn url’s, de directe links naar mijn artikel, staan geen categorieën en tags opgenomen. Ik kan dus de categorie verwijderen zonder angst voor het onvindbaar worden van mijn url’s. Dat kan voor jou heel anders zijn. Verwijder dus nooit zo maar een categorie! Ook als je de naam van een categorie wijzigt, kan het misgaan. Ik raad je aan om dit niet zo maar te doen. Je moet in dat geval met behulp van een plugin zorgen voor redirects. Als je het niet zeker weet: vraag het een expert voor je verder gaat. Als je een artikel alleen aan een andere categorie toekent, is er geen probleem. WordPress zorgt dat iedereen die naar de oude link verwijst, doorverwezen wordt naar de nieuwe link.
Zo ging ik te werk (WordPress):
- Klik in de linkerbalk op ‘categorieën’, onder berichten
- Je krijgt een overzicht van alle categorieën op je blog. Je kunt bij iedere categorie zien hoeveel artikelen er in staan.
- Besluit welke categorie je wilt gaan verwijderen. Dit doe je bijvoorbeeld omdat:
- de categorie nietszeggend is;
- omdat de categorie dubbelop is;
- omdat de categorie zo weinig artikelen bevat dat je die beter onder een andere categorie kunt onderbrengen;
- omdat de categorie oud is en niet meer relevant;
- omdat het eigenlijk geen hoofdcategorie is maar meer een subthema (een tag!);
- omdat je de categorie niet meer vindt passen bij waar je op je blog op wilt focussen.
NB: Als de links onderdeel zijn van je url’s, moet je, om te zorgen dat je links blijven werken, je je artikelen eerst toewijzen aan een andere categorie voordat je een categorie verwijdert! Dat is voor iedereen eigenlijk een goede manier van werken.
- Ik besloot eerste de categorieën met de minste artikelen op te ruimen. Om die te zien, klik je in het overzicht op ‘count’. De categorie met het laagste aantal artikelen staat nu bovenaan.
- Open nog een tab in je browser, open je blog in die tab, en ga naar je dashboard
- Klik op ‘berichten’ > all posts
- Bovenin zit een filter. Klik hierin op de categorie die je wilt verwijderen. Laat het dataveld op ‘all dates’ staan en klik op ‘filter’.
- Je krijgt nu een lijst met alle artikelen die toegekend zijn aan de betreffende categorie.
- Je kunt artikelen heel makkelijk onderbrengen bij een nieuwe categorie of een nieuwe tag met de knop ‘snel bewerken’. Mijn doel was om een andere categorie toe te wijzen aan deze artikelen, zodat de categorie leeg zou zijn en ik hem kon verwijderen.
In dit voorbeeld zou ik de categorie ‘Bloggen als een pro’ kunnen wijzigen in #blogpraat door het vinkje voor #blogpraat aan te klikken en het vinkje voor ‘Bloggen als een pro’ uit te klikken. - Klik op ‘bijwerken’
- Ga de hele lijst langs en bewerk ieder artikel tot er geen artikelen meer zijn voor die categorie.
- Ga naar je andere tab, het overzicht met categorieën, en verwijder de categorie.
Voor tags kun je precies dezelfde werkwijze volgen.
Door de lijst met categorieën en tags te bestuderen, vooral op basis van het aantal artikelen dat die categorie of tag had, zag ik al heel snel welke ik wilde verwijderen.
Daarnaast was ik in mijn inventarisatie nieuwe categorieën en tags op het spoort gekomen. Bijvoorbeeld mijn eigen favorieten. Of de populairste artikelen.
Nog een tip: geef je tags en categorieën omschrijvingen mee
Tenslotte: je kunt al je tags en categorieën omschrijvingen meegeven en de landingspagina’s die ontstaan door de tags en categorieën ook nog eens optimaliseren voor zoekmachines (ik gebruik voor het optimaliseren van de SEO de plugin van Yoast).
Dit doe je door naar de betreffende categorie te gaan, te kiezen voor bewerken, en een omschrijving in te vullen.
Niet alle WordPress thema’s laten deze omschrijving zien! In mijn huidige thema bijvoorbeeld, helpt het niet om het veld ‘beschrijving’ in te vullen. Daar wordt alleen het veld ‘Archive intro text’ getoond. Dat is jammer, want daar kan ik geen hyperlinks en afbeeldingen kwijt.
Je blog opruimen is veel werk
Vooral als je, zoals ik, 1728 artikelen hebt om voor te zorgen. Maar ik denk dat het de moeite waard is. De tijd (en Google Analytics) zal het leren!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
karlien zegt
Interessant ! Ben nu ook bezig met de tags & categorieën en ga eerst eens schetsen hoe ik mijn tags wil gebruiken. Categorieën tijd terug aangepakt, nu de tags.
Elja Daae zegt
Je moet het leuk vinden, he? Maar als je dat vindt, dan is het echt heel interessant om te zien hoe je je blog hebt opgebouwd en hoe je dat kunt verbeteren!
Ali zegt
Ik was gisteren na blogpraat ook al begonnen, maar had het even uitgesteld tot donderdag, want vrij, meer tijd. Handige tips, dank je
Elja Daae zegt
Het is nogal een werk he?
Ali Molenaar zegt
Het is niet dat het niet nuttig is hoor, maar je bent bezig met die tags en je ziet de grijze bolletjes en dan denk ik, oh, dat ook even doen. Voor je het weet, ben je met 60 dingen tegelijk bezig. Donderdag: even op een rijtje zetten wat ik wil doen en dan aan het werk
Elja Daae zegt
Oh die grijze bolletjes! Heb ik ook. Heb ik me gisteren ook door laten verleiden! Maar ja, het zijn er meer dan 1200 geloof ik, dus dat gaat niet werken. Ik sorteer ze dan op comments (als indicatie van een belangrijk artikel) en dan probeer ik die nog even op groen te krijgen. Al weet ik dat het een beetje onzin is.