Je blog verbeteren bloggen, hoe doe je dat? En waarom zou je? Moet bloggen niet vooral leuk zijn? Ik denk dat het de kunst er in ligt om er vooral plezier in te hebben. Maar om daarnaast doelstellingen te hebben en in de gaten te houden. Zo doe ik dat.
Toen ik meer dan 10 jaar geleden begon te bloggen (10 jaar op dit domein, zie het archief), deed ik dat voor de lol. Ik had gewoon niet veel beters te doen. Misschien had ik ergens de vage illusie dat ik de wereld wel eens zou gaan uitleggen hoe Twitter werkte of hoe bloggen in zijn werk ging. Maar dat idee liet ik al vrij snel varen. Ik vond het uiteindelijk gewoon leuk om
- Te schrijven
- Kennis te delen
- Online vrienden te maken en contact te hebben.
Een liefde voor bloggen was geboren. Zo zeer dat ik ook ging werken voor een blog. En een boek schreef over bloggen.
Bloggen met plezier wordt vanzelf doelgericht bloggen
Ik heb zelfs 6 jaar lang (vrijwel) iedere dag geblogd, zoals je in mijn blogarchief mooi kan zien. Het koste me geen enkele moeite, ondanks 3 kleine kinderen, een drukke baan als ondernemer en 3 internationale verhuizingen. Het was gewoon iets dat ik leuk vond.
Toch kon het niet anders dan dat ik af en toe een hitje scoorde in Google. Als je zoveel blogt, komt er vroeg of laat wel een hit. Meestal onstonden die hits per toeval, omdat ik me ergens druk over maakte zoals hier (nieuwe vrienden maken) of hier (ervaringen uit mijn tijd als webwinkelier). Maar meer recentelijk is dit een voorbeeld: instagram influencer worden.
Juist die artikelen leiden tot soms onverslaanbare posities in Google, grappig genoeg. Maar vaak hebben ze weinig te maken met hetgeen waar ik mijn geld mee verdien (zoals trainingen social media voor gevorderden en workshop Instagram).
Nu ben ik altijd een fan geweest van analytics. Ik weet dat het privacy-matig niet goed is om Google Analytics te gebruiken, maar ik vind het heerlijk om te leren van de cijfers. Het gaat me totaal niet om wie er op mijn blog komt, maar wel hoe en waarom en hoe lang en dat soort dingen.
Die cijfers vertellen me:
- Of ik mensen help met de kennis die ik deel;
- Wat wel en niet werkt op social media (want ik zie waar verkeer vandaan komt); en
- Hoe je met een blog vooruitgang kunt boeken.
Conversie of groei zijn voor mij nooit doelen op zich geweest. Maar ik vind die statistieken gewoon fascinerend. Net als bij social media is de reden dat iets werkt echt een totale black box. Maar zoals ik hier concludeerde is dat eigenlijk wat het zo leuk maakt. Omdat we niet echt zelf aan de knoppen kunnen draaien, proberen we door middel van testen en ervaren te ontdekken hoe die knoppen mogelijk in elkaar zitten.
Je blog verbeteren: mijn aanpak
Ik weet nog goed dat ik ging schrijven over ‘doelgroep’. En zag dat mensen daarop af kwamen. En dacht: dat ga ik vaker doen, over dat onderwerp schrijven.
Ik ben alleen helemaal geen marketeer. Dus zo ver kwam ik daar niet mee. Maar hetzelfde principe pas ik nog altijd toe.
Door heel goed bij te houden waar ik op scoor en OF ik wel scoor op belangrijke zoekwoorden, en daar vervolgens actie op te nemen door bestaande artikelen te verbeteren of nieuwe artikelen te schrijven, blijf ik groeien.
Uiteindelijk kun je natuurlijk budget vrij maken om te adverteren op Google. Niets mis mee. Maar overtuigender en goedkoper is het om een hoge positie in Google te hebben op de voor jouw klanten belangrijke zoekwoorden. Dus daar ben ik heel bewust mee bezig.
[maar niet de hele tijd! verreweg het meeste op dit blog staat er gewoon omdat ik het leuk vind. net als dit artikel, waar ik zakelijk gezien niets aan heb. gewoon. leuk om te schrijven]
Houd je blogstatistieken bij in een spreadsheet
Iedere maand pak ik de statistieken uit Google Search Console en zet ze in een spreadsheet (net een nieuwe tab voor iedere maand). Het is niet zo ingewikkeld eigenlijk, als je die Google Search Console hebt aangemaakt en gekoppeld aan je Google Analytics:
- Ik ga naar ‘performance’ en houd hem op het eerste overzicht (‘queries’ met daarachter ‘clicks’ en ‘impressions’;
- Ik selecteer ‘rows: 1-250’ ;
- En dat exporteer ik naar een nieuw Google Doc;
- Je krijgt dan een overzicht met 5 kolommen:
- Query : het zoekwoord waarop iemand in Google gezocht heeft en jou heeft gevonden
- Clicks : het aantal clicks dat je site heeft gekregen op dat zoekwoord
- Impressions: het aantal keer dat jouw website getoond is in de zoekresultaten voor dat zoekwoord
- CTR: hoe vaak mensen naar jouw site hebben doorgeklikt uit de zoekresultaten
- Position: je positie in Google op dat zoekwoord
- Vervolgens plak ik het in een een nieuwe sheet in hetzelfde document, met als naam de betreffende maand;
- Ik heb al eerder bepaald welke zoekwoorden belangrijk voor mij zijn, die staan in de eerste sheet in de eerst rij. Iedere kolom daarachter is een maand van het jaar.
- Voor iedere maandsheet stel ik een filter in (bovenin: data; filter) zodat ik makkelijk kan sorteren en filteren;
- Ik sorteer de sheet op alfabetische volgorde;
- Dan zoek ik van ieder belangrijk key word de positie op en die zet ik in de kolom voor die maand van de eerste sheet met het overzicht.
Zo ontstaat een mooi overzicht in die eerste sheet. Want daar zie je achter ieder belangrijk zoekwoord voor iedere maand de positie.
Zoals je begrijpt veranderen mijn zoekposities iedere maand. Soms is het omdat mensen niet op woorden zoeken. Maar vaker is het natuurlijk omdat er concurrentie op komt doemen. Of omdat ik iets verbeterd heb en mijn positie verbetert. En sommige key words verdwijnen gewoon weer uit het zicht (zoals ’trends 2019′ bijvoorbeeld).
Iedere maand kijk ik ook door de lijst met zoekwoorden (die 250) om te kijken of er iets opvallends tussenstaat of iets nieuws . Soms zie ik dan dat mensen aan het zoeken zijn op voor mij interessante zoekwoorden waar ik nog niet zo veel op scoor. Dan gaan ze in de lijst, zodat ik ze vanaf dan kan bijhouden. Of ik schrijf er natuurlijk *even* een blog over.
Waar liggen de kansen?
Als ik op zoek ben naar mogelijke nieuwe onderwerpen, of naar verbeterpunten, sorteer ik mijn zoekresultaten soms ook op ‘alles met positie tussen 3 en 5’ via de filter. Dan kan ik namelijk gaan kijken of ik die artikelen kan verbeteren. Het is als het ware het laaghangende fruit! Of juist alles dat groter is dan 10 en op de tweede pagina van Google staat.
Vaak zijn dat oude artikelen. Die ga ik dan opnieuw bekijken om te zien of ik ze wel de juiste meta description heb meegegeven (die je in de Google zoekresultaten ziet), of het zoekwoord er wel voldoende in verwerkt is en op de juiste plekken, of er wel een mooie en relevante afbeelding bij zit en of die afbeelding wel de juiste naam heeft … dat soort dingen.
In mijn huidige blogdesign (dank Indigo Webstudio! Geen affiliate hoor, gewoon voor betaald) zie je bij ieder artikel ook staan op welke datum het artikel voor het laatst is bijgewerkt. Dan weten mensen in een oogopslag of ze de informatie nog kunnen vertrouwen.
Wat ik ook wel eens doe is sorteren op CTR. Daar kan ik dan aan zien welke artikelen misschien gewoon een betere titel of meta description nodig hebben, zodat ze meer opvallen in de zoekresultaten.
Ach ja. Zo blijf ik lekker bezig. Het houdt me van de straat!
Welke pagina’s van je blog scoren het beste?
Als je je trouwens afvraagt welk artikel hoort bij dat zoekresultaat, moet je even iets anders doen, want dat vertelt dat overzicht van hierboven je niet. Je kunt die informatie rechtstreeks uit Google Search Console halen door bij ‘Performance’ op ‘pages’ te klikken. Als je dat overzicht download krijg je een overzicht van de meest gevonden pagina’s.
Maar je kunt natuurlijk ook het zoekwoord in Google typen (eventueel in een anoniem browservenster) om te zien welke van je webpagina’s naar boven komt.
Je begrijpt, ik wil die data ook graag op een rijtje hebben. Dus dat overzicht van webpagina’s download ik ook iedere maand. Zo houd ik in een andere Google Spreadsheet bij hoe mijn top 10 best bezochte artikelen aan het veranderen is.
Fascinerend vind ik dat: zo zie ik dat mijn werk echt vruchten afwerpt. De afgelopen twee jaar schreef ik ongeveer elk half jaar een groot artikel, gericht op mijn zakelijke doelgroep. En die artikelen – die dus eigenlijk vrij recent zijn vergeleken bij sommige van mijn oudere artikelen – zie ik nu opeens de top 10 in komen, nadat daar al jaren dezelfde artikelen stonden. Best wel kicken is dat hoor!
Verbeterpunten bijhouden
Vorig jaar heb ik een aantal weken, toen ik het rustig had, heel veel tijd gestoken in het optimaliseren van mijn website voor de zoekmachines. Dat deed ik met de handige tool SEMrush (zoals je hier kunt lezen). Ik ben toen ook begonnen om alles wat ik verbeter aan een webpagina of blogartikelpagina bij te houden.
Ik heb daarom nu een Google Spreadsheet met een lange lijst aan ‘acties’ (zoals ik het heb genoemd). Het is leuk om daar eens doorheen te lopen en te kijken hoeveel ik gedaan heb. En ik kan soms ook zien hoe het komt dat een artikel beter is gaan scoren.
Ik ben eerlijk gezegd niet alles na gaan lopen nog, om te zien wat effect heeft gehad. Maar het is een fijn idee dat dat kan als het nodig is.
Hetzelfde doe ik trouwens ook in Google Analytics. Daarin kun je namelijk ‘annotaties’ maken. Die zien er zo uit:
Dat doe ik vooral als er iets groots of belangrijks is gebeurd. Ik heb een nieuw blogdesign bijvoorbeeld. Of ik ben mijn Google Analytics code per ongeluk kwijt geraakt (is wel eens gebeurd!). Of een oplettende lezer zag dat ik jaren lang mijn google analytics code dubbel in mijn website had staan en al mijn cijfers dus feitelijk verdubbeld waren. Het was even schrikken om het op te lossen en te zien dat mijn verkeer de helft was, maar er staat netjes een opmerking/annotatie zodat ik ook als ik later nog eens kijk weer weet wat er gebeurd is.
Heel eerlijk gezegd maken die absolute cijfers me ook niet echt uit. Ik vind het leuk om groei te zien, maar voor mij is de positie in Google op belangrijke zoekwoorden veel belangrijker. Daar stop ik dan ook veel meer tijd in.
Je blog verbeteren is een must
Kijk, ik zie het zo: als je een tijdje blogt heb je gewoon een hele website vol mooie content. En die content gaat als vanzelf bezoekers aantrekken via de zoekmachines. Je zou wel gek zijn als je daar niet meer mee zou doen.
Door te kijken wat mensen leuk vinden en ook juiste welke zoekwoorden voor jou nou handig zouden zijn, kun je heel veel gaan verbeteren.
Tuurlijk, het kost tijd, maar ook niet weer zoveel dat het onmogelijk is. Met een paar uurtjes in de maand kom je een heel eind.
Eigenlijk is het zonde om het niet te doen, toch? En je ziet: als je dat zoals ik blijft volhouden, gaat het vanzelf zijn vruchten afwerpen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Frederique zegt
Ik heb uiteraard alles in het Nederlands, dus het is wel even zoeken hoor. Mocht je nog een plaatjeshandleiding maken, dan houd ik me aanbevolen.
Verder schrik ik altijd als ik in die searchconsole zit. Ik krijg nog steeds de meeste klikken op de zoekwoorden ‘gebakken banaan opnieuw opwarmen’. Ik ben uiteraard wel supertrots dat ze liever bij mij kijken dan bij iets als gebakkenbanaan.nl 😉
Elja Daae zegt
Oh dat heb ik ook met sommige woorden. Zo irritant. Je kunt natuurlijk overwegen om dat artikel op non-follow te zetten zodat Google het niet meer indexeert. Maar ja, dan verlies je ook al dat verkeer. Aan de andere kant heb je er toch niets aan. Maar aan de andere andere kant kan het nooit slecht zijn voor je ranking dat je goed scoort op iets. ZUCHT.
Mail me anders even wat je wilt weten? Dan zoek ik even de juiste termen voor je op.
Audrey zegt
Interessant artikel! Ik doe eigenlijk te weinig met Analytics. Ik kijk ernaar uit nieuwsgierigheid en pas soms wat aan of doe inspiratie op, maar de meeste van mijn SEO-hits zijn ook toevalstreffers.
Elja Daae zegt
Ja dat had ik ook, dat het toevalstreffers waren. Maar toen ik me er in ging verdiepen en meer ging doen van die onderwerpen waarop ik die toevalstreffers had, zag ik dat dat resultaat had. Ik denk dat 90% van de artikelen op dit blog totaal zonder doel zijn geschreven – misschien wel 95%. Maar ik ga wel af en toe kijken wat werkt en of ik daar nog iets aan kan verbeteren. Vooral in relatie tot de dingen waar ik mijn inkomen uit haal!
Gerard Rathenau zegt
Leuk om te zien dat je Analytics actief gebruikt, Elja.
Ik moet zeggen dat ik me wel verbaas over je werkwijze.
In je boek heb je het over human-to-human. Dus een menselijke relatie aangaan en opbouwen.
Daar kan ik me in vinden.
Dat sluit toch niet aan op bovenstaand artikel?
Met SEO bouw je toch geen relatie op?
Dat is alleen het 1ste contact. Je dient toch ook relatie op te bouwen?
Als je puur focused op alleen 1ste contactmoment, lijkt me dat wel zeer platte tactiek!
Elja Daae zegt
Gerard, volgens mij ken je me langer dan vandaag. En weet je dat ik het uiteindelijk gewoon leuk vind om mensen te helpen. Ik lever altijd (gratis) waarde. Sterker nog, ik deel al jaren en jaren en jaren gratis kennis op dit blog, op alle socials.
Ik kan me moeilijk schuldig voelen over het feit dat ik het leuk vind om naar mijn analytics te kijken en te zorgen dat ik soms inspeel op wat mijn potentiële doelgroep wil weten.
Het gebeurt heel vaak dat mensen via mijn blog zich op mijn nieuwsbrief abonneren, mijn Facebookgroep vinden of de gratis online blogcursus volgen. Of dat ze mijn trainingen ontdekken. Gelukkig maar, want anders had ik geen inkomen. Maar dat is niet mijn drijfveer geweest achter 2400+ artikelen (!).
In de afgelopen tien jaar hebben tienduizenden, misschien wel honderduidenden mensen gratis kennis kunnen opdoen via al mijn kanalen. Zonder tegenprestatie. Ik spam bezoekers niet met Google ads (gebruik ik niet, al heb ik er ook niets op tegen) of andere advertenties, ik gebruik geen cookies of Facebook pixels om ze te tracken en tracen en advertenties te laten zien. Ik gebruikte zelfs mijn nieuwsbrief jarenlang niet om te wijzen op mijn eigen aanbod of mijn boeken.
Ik dacht niet dat ik ergens, noch in dit artikel, noch elders, beweer dat SEO de end-all is van relaties. Of dat ik alleen focus op dat 1e contactmoment. Om te zeggen dat je je verbaast over mijn werkwijze, dat verbaast mij dan weer! Er is voor mij geen discrepantie tussen human-to-human en geld proberen te verdienen aan het overdragen van kennis.
Super social is gericht op bedrijven en zakelijke gebruikers van social media. Als ik de indruk heb gewekt dat het fout is om geld te willen verdienen via social media of je blog, heb ik iets verkeerd gedaan …
Gerard Rathenau zegt
Volgens mij begrijp je me verkeerd, Elja!
Je hoeft je niet schuldig te voelen over je werkwijze.
En dat je geld verdient als consultant/trainer lijkt mij alleen maar prettig voor je.
Het gaat me hierbij om je beschreven marketing-tactiek. Daar verbaas ik me over.
In je boek beschrijf je heel andere werkwijze. Is inderdaad gericht op social media. Maar marketing is marketing denk ik persoonlijk.
Ik dacht dat je website inzette om relatie met je lezers op te bouwen.
Dan lijken mij statistieken zoals CTR, bekeken pagina’s niet erg praktisch. Dat zijn (ijdelheid)statistieken gericht op acquisitie.
Daarmee kun je niet bepalen of je een relatie met je lezers opbouwt.
Ton Zijlstra zegt
Er zijn ook alternatieven voor analyse waarbij je niet gebruik maakt van Google. Is ook beter voor de AVG compliance 🙂 Zie https://opensource.com/article/18/1/top-4-open-source-analytics-tools Voordeel is dat het alleen data lokaal gebruikt, en onder jouw controle blijft. Van die 4 weet ik dat Matomo vaak genoemd wordt door andere bloggers in mijn feedreader. De eerste twee werken ook als WordPress plugins. Zelf kijk ik alleen af en toe in Awstats, dat je hele serverlog visualiseert.
Elja Daae zegt
Hi Ton! Ik ken Matomo, ik heb het voor een klant op een website gehad (mijn webdesigner kende het). Maar ik vond het eerlijk gezegd best ingewikkeld. Het was allemaal niet zo overzichtelijk.
Ik ben ook echt dol op mijn Google rapportages. Ik dacht overigens dat het niet zo zeer is dat het niet AVG-compliant is, maar meer dat je gedwongen bent om mensen te waarschuwen dat je het gebruikt. Daarom heb ik het ook op mijn privacypagina staan (als het goed is!! Ik moet hem weer eens even opzoeken). Maar geen cookies-warning dus dat is weer minder goed.
Ik ga een kijkje nemen bij de wordpress plugins … wie weet is dat wat! Dank Ton!
Elja Trum zegt
Misschien is een volgende stap om nog een call-to-action toe te voegen onder al je blogs? Bijvoorbeeld voor een van je boeken?
Dan haal je wellicht nog sneller wat uit al die bezoekers. 😉
Elja Daae zegt
Haha ja goed idee Elja! Zou op zich logisch zijn he? Ik ga eens bedenken hoe ik dat slim kan doen …