Ik heb een nieuw websitedesign sinds een tijdje. Deze dus. Heel blij mee. Maar waar ik minder blij mee ben, is mijn eigen navigatie. Die heb ik veranderd. En nu zien mensen niet meer wat ik te bieden heb.
Dat komt omdat ik daar met iemand over gepraat had. Ze vond dat ik duidelijker moest kiezen. Mijn belangrijkste product moest voorop staan. Leek me goed idee op zich. Kiezen! Kiezen is goed.
Van je klanten moet je het hebben
Tot ik gisteren een klant aan de lijn had. Ze was op zoek naar een training Instagram. En die geef ik heel toevallig.
Dat wist ze ook wel, maar alleen omdat ze mijn training in Google gevonden had (yay hoge zoekmachinepositie!). Vervolgens dacht ze ha, Elja! En nam zich voor om even verder te kijken en me te bellen. En deed haar browser dicht.
De volgende dag had ze tijd en ging ze even naar mijn website. Maar daar was de training onvindbaar. ONVINDBAAR! Ze klikte en zocht maar kon hem niet vinden.
Gelukkig belde ze me (1) en vertelde ze me dit (2)! En gelukkig ging er toen bij mij een lampje of twee branden.
Van je blije klanten moet je het maar hebben he?!
Kiezen is goed
Het is wel ene beetje ironisch.
Ik zeg namelijk altijd tegen mijn klanten en cursisten dat ze meer moeten kiezen.
Als je kiest word je duidelijker. Als je alles doet op al je social media kanalen voor iedereen, straft het algoritme je vanzelf met een laag bereik. Gewoon omdat mensen zich de ene dag wel en de andere niet aangesproken voelen door je verhalen.
Zie je daarentegen social media accounts met focus, dan weet je in 1 keer of het iets voor jou is. En zo ja, klik je op volg. En dan krijg je dingen die passen bij je interesse. En dan blijf je connected en engaged (jajaja zo praat ik mensen, met vaagtaal. Vergeef me maar gewoon).
Keuze geven is beter
Het omgekeerde is ook waar. Of misschien is het niet het omgekeerde. Maar in ieder geval: klanten die iets willen kopen houden van keuzes. Het is belangrijk om mensen meerdere opties te geven, een goedkope, een medium en een duurdere. Een kleine, een middelgrote en een enorme. Een blauwe, een rode en een gele.
De meeste mensen gaan voor de medium versie, heb ik geleerd in mijn werk de afgelopen 10 jaar. Maar sommige mensen gaan voor de kleinere, uitgekledere versie. En sommige mensen willen maatwerk of uitgebreide versies.
Ik zeg niet dat ik dat allemaal bied, hoor. Zou wel goed zijn. Maar heb ik nog niet helemaal in mijn pakket zitten.
Maar wat ik wel heb, is keuze in onderwerpen. Ik heb verstand van social media en ik ben een goede trainer. Maar wat ik voor jou kan doen, dat kan binnen verschillende dingen vallen.
Wil je een workshop Instagram, top. Liever Instagram stories (meer gespecialiseerd), ook leuk. Of misschien wil je meer combinatie van stories en andere dingen – want veel van mijn klanten zijn met meerdere dingen bezig op social media gebied – dan kan dat ook. Heb ik een hele mooie training op open inschrijving voor, echt voor gevorderden.
Zo geef ik ook trainingen van een dag, workshops van een halve dag en lezingen.
En geef ik in company trainingen en trainingen op open inschrijving.
Keuzes die mijn klanten kunnen maken zodat ze krijgen wat bij hen past.
Alleen staan al die keuzes niet meer op mijn website. Althans, niet vindbaar.
Je buikgevoel
Toen de expert die ik sprak zei dat ik moest kiezen en gewoon strak mijn navigatie er op aan moest passen, dacht ik: OK. OK…. OK…? Ok. En ik deed het.
Maar mijn buikgevoel vond het serieus iedere keer gek om naar mijn eigen menu (bovenaan deze pagina ?) te gaan. Letterlijk iedere keer dat ik het zag – da’s dus honderden keren – voelde het raar.
Toch luisterde ik niet naar mijzelf. Nee. Ik had flink betaald voor dat advies. Ik wilde juist van iemand anders horen wat er beter kon.
(ik bedoel overigens niet mijn webbouwers, want die ❤️ ik)
Op zich wel grappig hoor. Ik heb echt een boven-boven-bovengemiddeld verstand van websites, blogs, content en dat soort dingen. Maar toch koos ik deze optie.
Misschien is dit ook helemaal niet wat die persoon bedoelde. Ik weet het niet. Ik dacht destijds van wel. Maar al die tijd had ik er een gek gevoel bij.
Dat buikgevoel, daar moet je naar luisteren. Ook als het heel stil is en diep verborgen zit. Als er toch dat stille kleine stemmetje is dat zegt: raar dit, dan moet je luisteren.
Kiezen is goed maar keuze bieden beter
Vaak is kiezen heel goed. Gestroomlijnder en duidelijker.
Maar in de commercie is een beetje keuze bieden kennelijk ook wel slim. Niet voor iedereen. Niet voor mensen die alles proberen te zijn voor iedereen.
Maar dat gaat in mijn gevoel niet op.
Dus. Binnenkort kun je via het menu hierboven weer fijn mijn hele aanbod zien hoor. Of kijk gewoon hier!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ximaar zegt
Wat mij opvalt, is dat er bovenin geen zoekvak of zoekoptie is. Zelf gebruik ik dat overigens nooit. Ik gebruik al 15 jaar de zoekbalk van Google in m’n browsermenu en daar zit ook de knop zoeken binnen dit domein in. Werkt vaak veel beter, maar weinigen gebruiken deze optie. Als je die Googlebalk niet hebt kan je ook site:eljadaae.nl zoekwoord gebruiken. Dat is wat omslachtiger en hoor ik mensen ook nooit doen. Vraag me ook af of dit soort opties op een smartphone worden gebruikt.
Elja Daae zegt
Ja goed punt. Hij was er wel dus ik weet niet waar hij gebleven is. Ik ga mijn webbouwer vragen hem terug te zetten!