De verkiezingen staan voor de deur. De afgelopen jaren waren ze nog nooit zo belangrijk voor de toekomst van ons land, voor de toekomst van Europa, voor de toekomst van de wereld. Het zou dus logisch zijn als partijen en hun lijsttrekkers alle online middelen in de strijd zouden gooien. Maar doen ze dat ook? Ik ging op zoek naar de aanwezigheid van politieke partijen en lijsttrekkers op Instagram en Snapchat. Vooral met het oog op een jongere doelgroep.
Jongeren als doelgroep
Jongeren, die het overgrote deel van het Snapchat- en Instagrampubliek uitmaken, zijn misschien gewoon geen belangrijke doelgroep. Of misschien verwachten politici die jongeren wel via andere wegen te kunnen bereiken (Twitter? Facebook?).
Misschien, dacht ik nog, ligt het aan de beperkte omvang van deze groep mensen.
Ik heb het even nagerekend met behulp van deze tabel. Er zijn zo’n 1.688.703 jongeren in Nederland van 18 tot en met 25 jaar. Op de ongeveer 13 miljoen kiesgerechtigden (volgens dit artikel van vorig jaar).
Ik weet niet hoeveel van hen op Snapchat zitten, natuurlijk. Een kwart? 422.000? En op Instagram – drie kwart? 1,2 miljoen?
Maar het gaat niet alleen om de mensen die er nu zitten. Het gaat ook om de mensen die je er heen kunt krijgen als ze weten dat ze je daar kunnen bereiken. En om de invloed van die 422.000 (of 1,2 miljoen!) mensen op hun omgeving. En om al die andere leeftijdsgroepen die er ook rondhangen.
Instagram en Snapchat zijn belangrijke kanalen voor iedereen die een boodschap heeft en een publiek wil bereiken. Punt.
Gelukkig zijn er mensen die zich wél druk maken over jongeren. En die heel goed begrijpen hoe je dat enorme gat tussen de dagelijkse beleving en de politiek zou moeten proberen te beslechten. Check het YouTube-kanaal #BOOS en de uitzendingen over Polertiek.
Snapchat en Instagram voor politici
Je kunt je voorstellen dat Snapchat en Instagram juist heel geschikt zouden zijn voor politici.
Neem Snapchat: er bestaat geen medium dat zoveel transparantie uitstraalt als Snapchat. En laat gebrek aan transparantie nou net de reden zijn dat mensen zich en masse tot partijen richten die het anders doen.
Snapchat en Instagram voor politici zijn bovendien niet heel ingewikkeld: neem je volgers mee in je dag. Ze zien je vergaderen, overleggen, interviews geven. Ze zien je op de fiets naar het Binnenhof gaan of juist per chauffeur naar een bijeenkomst met kiezers in Tietjerksteradeel.
Snapchat voor Instagram vraagt wel wat meer werk, want je foto’s moeten goed zijn. Maar dan nog. Er zijn overal doorlopend mensen met camera’s, toch? Nog los van je eigen smart phone.
Mooie foto, selfie, kiekje op kantoor, kiekje met enthousiaste stemmers, foto van je voeten in de sneeuw … Eentje per dag. Tekstje erbij. Hoe moeilijk kan het zijn?
Laat zien hoe hard je werkt. Hoe veel je weet. Hoe leuk, echt en menselijk je bent.
Laat zien hoe belangrijk je vak is en met hoeveel passie je het uitoefent.
Je hebt er geen extra mediacursus voor nodig. Geen nieuwe PR-training. Je bent politicus, tenslotte: verhalen vertellen en de pers te woord staan is je vak. Bovendien ben je zelden alleen op pad, volgens mij. Vaak ben je omringd door persvoorlichters en assistenten, toch? Laat die je helpen.
Snapchat en Instagram voor politici, het zou zo logisch moeten zijn.
Daarom maakte ik twee overzichten: politieke partijen en hun lijsttrekkers op Snapchat en op Instagram.
Overigens is het opvallend hoe weinig prominent deze en andere social media kanalen vermeld worden op officiële websites. Soms ontbreken ze in het geheel, ook op de pagina’s ‘contact’. Her en der vind je wel zo’n saai klein twitter of facebook icoontje, maar zelden op de contactpagina. Lijkt me ook niet echt doeltreffend. Maar goed.
Here goes.
Partijen en lijsttrekkers op Snapchat
Ik kon er niet veel vinden, politieke partijen en lijsttrekkers op Snapchat. Maar wie weet, verandert dat nog de komende twee maanden. Zou ook kunnen zijn dat ze onder andere namen aanwezig zijn – ik kwam heel wat accounts tegen die niet-officieel leken maar wel dezelfde namen hadden als partijen of politici.
Laatste update: 13-2-2017
- VVD: vvdonline
- Mark Rutte: niet gevonden
- PvdA: pvda.nl
- Lodewijk Asscher: niet gevonden
- PVV: niet gevonden
- Geert Wilders: niet gevonden
- SP: niet gevonden
- Emile Roemer: niet gevonden
- CDA: niet gevonden
- Sybrand van Haersma Buma: niet gevonden
- D66: niet gevonden
- Alexander Pechtold: niet gevonden
- ChristenUnie: niet gevonden
- Gert-Jan Segers: niet gevonden
- GroenLinks: niet gevonden
- Jesse Klaver: niet gevonden
- SGP: niet gevonden
- Kees van der Staaij: niet gevonden
- Partij voor de Dieren: niet gevonden
- Marianne Thieme: niet gevonden
- 50PLUS: niet gevonden
- Henk Krol: niet gevonden
Partijen en lijsttrekkers op Instagram
Vrijwel geen enkele partij of lijsttrekker verwijst op de partijwebsite naar Instagram. Terwijl veel partijen er wel aanwezig blijken te zijn.
Laatste update: 13-2-2017
- VVD: vvd Het kanaal draait met name om Rutte. Aantal volgers: ruim 3.500
- Mark Rutte: er zijn heel wat accounts in omloop met deze naam. Of er ook een officiële tussenzit? Duidelijk geen prioriteit.
- PvdA: partijvandearbeid Aantal volgers: tegen de 2.000
- Lodewijk Asscher: Lodewijk Asscher. Asscher heeft een geverifieerd account met meer volgers dan dat van de PvdA: ruim 2000. Zo te zien doet hij precies wat ik hierboven beschrijf: hij neemt je mee in zijn werkende leven.
- PVV: niet gevonden
- Geert Wilders: geertwilders. Gaat weinig persoonlijks van uit. Veel banners. Wel veel volgers: richting de 6.000
- SP: niet gevonden
- Emile Roemer: emile_roemer’s account is niet geverifieerd, dus het is niet zeker dat dit het officiële account is. Waarschijnlijk is dat mede een reden voor het beperkte aantal volgers.
- CDA: CDAvandaag. Bijna 2.000 volgers en een duidelijke stijl. Hashtags kunnen beter.
- Sybrand van Haersma Buma: niet gevonden
- D66: d66_insta. Leuk account met bijna 3.000 volgers. Niet voor niets: veel achter de schermen foto’s, leuke teksten, veel enthousiasme en bijna alle foto’s draaien om meer mensen dan alleen de lijsttrekker.
- Alexander Pechtold: alexander.pechtold. Ook hier ontbreekt het vinkje van het ‘verified account’ maar de foto’s laten weinig aan duidelijkheid over. Leuk en persoonlijk. Ruim 3.500 volgers.
- ChristenUnie: christenunie. Niet verified. 600 volgers maar ook veel minder updates dan de andere accounts, dus kennelijk iets ‘jonger’. Ook hier veel mensen – altijd goed.
- Gert-Jan Segers: niet gevonden
- GroenLinks: groenlinks (verified) is helemaal nieuw op Instagram. 9 berichten en toch al 900 volgers. Hopelijk maken ze die belofte waar.
- Jesse Klaver: jesseklaver (verified) duidelijk al langer bezig. Combineert aandoenlijke privékiekjes met serieuze boodschappen. Weet wat hij doet. Mede daarom richting de 5.000 volgers.
- SGP: niet gevonden
- Kees van der Staaij: keesvanderstaaij nog niet verified, maar duidelijk van de man zelf. Leuke foto’s, veel mensen, werkbezoeken maar ook duidelijke privéfoto’s met teksten waaruit het geloof spreekt. Ruim 1100 volgers.
- Partij voor de Dieren: partijvddieren niet verified, wel vrij groot (ruim 4.000 volgers). Helaas veel banner-achtige content en campagne-achtige video’s.
- Marianne Thieme: niet gevonden
- 50PLUS: niet gevonden
- Henk Krol: niet gevonden
Politici op Snapchat en Instagram: conclusies
Ik heb geen diepgaande analyse gemaakt van wat ik tegenkwam. Ik zie maar weinig echt goede voorbeelden van lijsttrekkers op Instagram. Voor Snapchat geldt bovendien dat content niet langer dan 24 uur bewaard blijft. Ik heb dus wat tijd nodig om te ontdekken wat er gedeeld wordt. Ook heb ik nog weinig gezien van de Instagram stories die bij sommige accounts beloofd worden – ben benieuwd.
Wat me wel al opvalt:
- Snapchat is voor vrijwel niemand een prioriteit
- Het blijft belangrijk om ook op je website te verwijzen naar je social media kanalen. Gebeurt maar weinig.
- Andere kanalen zijn de beste manier om volgers te krijgen – ik vermoed dat oproepen op de Facebook- en Twitterkanalen de reden zijn dat sommige accounts toch een flinke omvang hebben. Dat is natuurlijk ook een mooie werkwijze in de wisselwerking tussen het kanaal van de individuele politicus/politica en het account van de partij.
- Zowel Instagram als Snapchat vragen om persoonlijke verhalen, veel beelden achter de schermen en met andere mensen. Wie dat doet scoort.
- Het zou logisch zijn om van officiële Instagramaccounts, vooral die van individuele politici, ‘verified accounts’ te maken. Dat geeft vertrouwen en voorkomt dat anderen met de merknaam of persoonsnaam aan de haal gaan.
Instagram is bemoedigend, vind ik, zij het dat het aantal volgers veel lager ligt dan ik zou verwachten. Het gebruik van Snapchat is ronduit teleurstellend.
Mogelijk zijn er regels die ik niet ken en waar politici wel rekening mee moeten houden. Redenen dat het gebruik van nieuwe social media soms gecompliceerder is dan het lijkt. Maar toch. Als je een goed verhaal hebt, zou het niet al te ingewikkeld of risicovol moeten zijn, toch?
Tegelijkertijd zijn er ook partijen en lijsttrekkers waarvan ik alleen maar blij ben dat ze deze nieuwe media nog niet in de vingers hebben. Eerlijk is eerlijk…
Oproep
Bovenstaande lijsten zijn vast niet compleet. Ik heb een paar uur lang gezocht en vast dingen over het hoofd gezien.
Mocht je een update hebben voor bovenstaande lijsten van Instagram of Snapchat accounts, laat weten. Bijvoorbeeld in de comments hieronder, via Twitter, via een mention op Instagram of stuur me een snap. Dank alvast!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Debbie zegt
Interessant artikel Eljaa, dank je. Ik ga de heren en dames politici eens volgen.
Elja Daae zegt
Benieuwd hoe het zich ontwikkelt!
Rosalinde Markus zegt
Leuk, zo’n overzicht! Wat ik wel vind, is dat de lijsttrekkers best snel Facebook livestreams hebben omarmd. Mark Rutte had een tijdje (volgens mij wekelijks) een livestream waarin hij vragen van volgers beantwoordde. En D66 had vanavond een livestream met het thema onderwijs, waarbij kijkers vragen konden stellen over de plannen van D66 rondom onderwijs. Ik vind het leuk dat ze dat doen, live. Maar ik geloof ook dat er nog veel te winnen is op andere kanalen.
Elja Daae zegt
Facebook heeft het meeste bereik, dus logisch dat ze dat kiezen. Maar ik vraag me af of je niet telkens dezelfde mensen bereikt door daar zoveel te zitten? Misschien ook niet…als het op jongeren aankomt, denk ik alleen dat je een andere taal moet vinden en andere kanalen.
Ximaar zegt
De gewone websites van partijen stellen al jaren bitter weinig voor, dus hier verwacht ik hier ook niet veel van. Hooguit dat ze façadeboek gebruiken, maar daar kom ik dan weer niet.
Zelf zou ik liever hebben dat kiezers stemmen op wat partijen en politici gepresteerd hebben in de afgelopen 4 jaar en of dat bij jouw wereldbeeld past. Alle beloftes, partijprogramma’s of welke manier van klantenbinding dan ook, gaat na de verkiezing in de uitverkoop om maar te kunnen meeregeren. Partijen die niet in de regering komen, kunnen doorgaans vrij weinig realisreren en dan is het makkelijk om aan de (niet te realiseren) idealen vast te houden.
Probleem is de groep die voor het eerst stemt. Zij zullen zich niet bezig gehouden hebben wat de partijen in de laatste 4 jaar uitgespookt hebben. En als ze om die reden niet weten waar ze op moeten stemmen, dan heb ik liever dat ze een keertje niet stemmen dan dat ze overgehaald worden door een slappe slogan die achteraf niets waard blijkt te zijn.
Elja Daae zegt
Die websites zijn inderdaad heel beperkt, zag ik … ik verbaas me er echt over … Wat die jongeren betreft, ik denk dat ze heel goed hun eigen keuzes kunnen maken en juist veel minder dan anderen vallen voor loze slogans. Maar een overzicht van wat er waar is gemaakt…tsja…dat zou logisch zijn maar bestaat het ook??
Robert zegt
Het heeft, vermoed ik, vooral met het huidige klimaat op sociale media te maken. Als ik zie wat voor scheldpartijen ik op mijn totaal irrelevante IG account kreeg na wat foto’s van de anti-Trump demonstratie op het Malieveld (reacties uiteindelijk maar uitgeschakeld), dan kan ik me voorstellen dat partijen of politici hun bedenkingen hebben.
Een Tweede Kamerlid vertelde me ooit dat hij gemiddeld 2000 haatberichten per week ontving via Twitter en Facebook, soms met bedreigingen. Zijn vrouw smeekte hem ermee te stoppen. Lastig om je voor te stellen hoe groot de impact hiervan op je leven en je gezin is.
Elja Daae zegt
Helemaal niet aan gedacht Robert … het zou idd een goede reden kunnen zijn. Je hebt echt een team van mensen nodig om het allemaal te beheren en haatzaaiers te rapporteren. Je zult sowieso een dikke huid nodig hebben, vrees ik. Aan de andere kant zijn er partijen en individuen die al die kanalen wel beheren (inclusief trolling) dus de vraag is of je er onderuit kunt. Denk dat die online wereld een grote rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt, bij de verkiezing van Trump en zijn voortdurende rol.