Weet je wat me opvalt de laatste tijd, in al die trainingen en lezingen die ik geef over social media? Dat er zoveel growth hackers zijn die niet weten dat ze dat zijn.
‘Growth Hacking‘ is een manier om ‘low-cost’ marketingkanalen in te zetten op een manier waardoor de snelste groei van een bedrijf gerealiseerd wordt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van social media en het virale effect dat daaruit voortvloeit. Bij Growth Hacking staat groei in bereik of data centraal.
(bron)
Growth hacking kost geen geld maar wel tijd, energie en aandacht. Je kunt het eigenlijk niet kopen, growth hacking.
Ik zie het overal. Overal kom ik mensen tegen die slimme dingen doen op social media. Dingen die ze hebben ontdekt en waarvan ze resultaat zien zodat ze ze blijven doen. Dingen die een mindset vragen van nieuwsgierigheid en testen en klantgerichtheid.
Meestal weten die growth hackers helemaal niet dat wat ze doen niet door iedereen gedaan wordt. Ze vinden het normaal. Als ze me vertellen hoe ze bepaalde dingen doen, sta ik enthousiast te klappen. Ze leren mij dingen terwijl ik er ben om hen dingen te leren! En dat doe ik ook hoor. Maar ik leer zelf ook van hen.
Ik hoor mezelf telkens opnieuw vragen: hoe doe je dat precies? En telkens die verbaasde blikken als ik zeg dat ik het niet eerder heb gezien of gehoord. Kleine slimmigheden die de (technische) elementen van een platform uitnutten.
Als je een social medium als Facebook echt onder de knie wilt krijgen, moet je er mee bezig zijn. Je moet uit willen vogelen hoe het werkt. Dingen uitproberen. Nieuwsgierig zijn en het lef hebben om dingen te proberen.
Gisteren zei ik tegen iemand: wat je collega doet, dat is growth hacking. Hij ziet zijn facebookpagina groeien en groeien, omdat hij dingen heel slim aanpakt. Al die kleine dingetjes die hij doet (het taggen van mensen en bedrijven, bijvoorbeeld), die hebben uiteindelijk effect. En al die aandacht en energie geeft hem een voorsprong op concurrenten.
Ik zie dat overal, die mindset. Onbedoeld of niet. Growth hacking is niet alleen iets voor startups zonder geld.
En ik denk dat het een neveneffect heeft, die mindset: plezier. En dat Peter gelijk heeft, in zijn comments onder dit artikel. Mensen die altijd willen blijven leren en dat ook kunnen en mogen in hun werk, blijven het altijd naar hun zin hebben.
Ik zie iedere week het bewijs.
Droombaan heb ik.
- Radertje - 12 januari 2025
- Saai - 10 januari 2025
- Goodbye Instagram (deel 2) - 9 januari 2025
Geef een reactie