Pinterest is zo’n app die heel makkelijk lijkt als je hem privé gebruikt. Maar die voor beginners met zakelijke doeleinden toch niet zo simpel is. Daarom vind je hieronder een uitleg Pinterest voor beginners die Pinterest willen gebruiken als manier om verkeer naar hun website te krijgen.
In mijn Facebookgroep zijn we bezig met een social media challenge. Iedere werkdag de komende weken probeer ik daar een opdracht te plaatsen waarmee mensen die daar zin in hebben aan de slag kunnen. En nu staat Pinterest op het programma.
Pinterests is voor beginners best een beetje lastig. Het is niet wat je verwacht. Dus het leek me handig om eens op te schrijven wat nou de basis is. Een gids voor beginners, zeg maar. Want eerlijk gezegd heeft het voor mij een tijdje geduurd voor ik het door had. Ik had een klant, een tijdschrift, waar de stagiaire de Pinterestaccount had beheerd.
Het was een prachtig account, vol Pinterestborden met prachtige foto’s. Maar het leverde geen websiteverkeer op. En het duurde even voor ik doorhad waar het mis was gegaan (geen enkele van de prachtige pins was gelinkt naar de website!) . Maar ik leerde daardoor ook meteen wat je wél moet doen.
Pinterest terminologie
Pinterest heeft een beetje een eigen jargon, dat wel handig is om te kennen als je met Pinterest aan de slag gaat:
- Pin: een afbeelding of korte video die zichtbaar is op Pinterest en meestal linkt naar een achterliggende pagina. Pins zijn de content op Pinterest.
- Pinnen: het maken van nieuwe pins op je eigen Pinterest account door afbeeldingen van websites aan te klikken en op Pinterest ‘vast te pinnen’
- Boards of borden: verzamelingen die je aanlegt op Pinterest om bepaalde pins te groeperen.
Pinterest is een zoekmachine
Wat je allereerst over Pinterest moet weten, is dat het geen traditioneel social media platform is. In tegenstelling tot Twitter, Facebook en Instagram draait het er voor gebruikers niet om interactie en vriendschap. Het draait om informatie. Pinterest is eigenlijk meer een zoekmachine.
Alles rondom een pin is vindbaar. Dus de titel van de pin, de tekst van de pin maar ook het bord waarop een pin staat is vindbaar.
Dat zie je zodra je een zoekwoord invult op Pinterest in de zoekbalk. Dan krijg je van alles te zien, net als op Google Afbeeldingen. Je krijgt zelfs te zien op welke andere termen andere mensen zoeken die ook zoeken op datzelfde zoekwoord (in dit geval: ‘verbouwing’).
En als je je afvraagt waarom de bovenstaande zoekterm nou juist deze plaatjes oplevert? Dat heeft te maken met de optimalisatie van die pins en wat andere pinners aan het doen zijn. Zoals je ziet zijn er kennelijk maar weinig bedrijven en bloggers die slimme informatie hebben gepind met een mooie pinterest-achtige afbeelding. Tegelijkertijd ligt het ook helemaal aan de zoekterm. Kijk maar wat je krijgt als je zoekt op ‘how to renovate’:
Er liggen dus genoeg kansen.
Pinterest draait voor gebruikers om ambitie
Iets anders dat essentieel is om te begrijpen aan Pinterest is dat het gaat om dingen die mensen ambiëren, die ze willen bereiken: dingen die ze willen doen, zijn en hebben. De meest succesvolle afbeeldingen op Pinterest gaan over reizen, koken, inrichting, knutselen, hobby … dat soort dingen.
Dat wil niet zeggen dat andere onderwerpen niet op Pinterest passen – juist wel! Alleen is het goed om te onthouden dat mensen op zoek zijn naar iets om te doen, zijn of hebben in relatie tot jouw onderwerp. Bijvoorbeeld: beter worden in het gebruik van Pinterest:
Zoals je ziet zijn al deze pins (afbeeldingen) zodanig geformuleerd dat er ambitie uitspreekt. Ze appelleren aan iets dat je wilt bereiken, in dit geval met Pinterest. Mensen die Pinterest gebruiken zijn heel duidelijk op zoek naar iets. Daarom is het ook zo’n waardevolle bron van verkeer voor je website: Pinteresters willen echt iets doen. En dus misschien ook wel kopen.
Pinterest draait voor jou en mij om websiteverkeer
Het andere belangrijke aspect van Pinterest dat je je goed moet realiseren als je de eigenaar bent van een website, is dat alle afbeeldingen op Pinterest in principe links zijn naar webpagina’s. Of althans: dat het belangrijk is dat jij afbeeldingen gaat ‘pinnen’ die leiden naar jouw website.
Dat zit zo: als ik op een pin klik, kan ik ofwel rechtstreeks naar de betreffende achterliggende webpagina gaan, of ik kan de pin open klikken en de rest van de informatie zien, inclusief de website waar de pin naar toe linkt.
Iedere afbeelding en video op Pinterest is een link.
Zorg dat je webpagina’s Pinterestwaardig zijn
Iedereen kan een afbeelding van je website pinnen. Veel fanatieke Pinterestgebruikers hebben een extensie in hun browser waarbij ze alles wat ze tegenkomen direct kunnen pinnen. Ik heb ook zo’n knopje in mijn browser zitten.
Daarom wordt mijn muis, als ik op het internet een afbeelding tegenkom, direct een Pinterestknop (het rode ‘Save’-knopje):
Dat betekent dus wel dat je moet zorgen voor mooie afbeeldingen op je blog.
Pinnen vanuit je browser
Om te pinnen vanuit je webbrowser moet je een Pinterest extensie toevoegen, een Pinterestknop zoals je hierboven ziet. Voor Chrome doe je dat via de app store die vol zit met extentions, zie hier. Door te zoeken op ‘Pinterest’ vind je een extensie die ook door Pinterest zelf is gemaakt:
Hier vind je een overzicht van hoe je de Pinterestknop toevoegt aan alle andere browsers: Save Pins with the Pinterest Browser Button.
Alles kan gepind worden …
Overigens kan alles gepind worden vanaf je browser. Zelfs Instagramfoto’s, bijvoorbeeld. Hieronder zie je hoe ik mijn eigen Pinterestbericht pin vanaf Instagram (via de browser). De lijst rechts bestaat uit de Pinterestborden die ik heb gemaakt.
Maar het feit dat iedereen kan iets pinnen van jouw website maakt visuele websites wel belangrijk. Het is natuurlijk geweldig als mensen dingen van jouw website pinnen. Tenslotte zegt dat meer dan als je zelf dingen pint! Maar wat mensen pinnen, zijn afbeeldingen. Dus als je geen goede, mooie, inspirerende Pinterest-waardige afbeeldingen op je website hebt, zal dat niet zo snel gebeuren.
Omgekeerd kan het zijn dat je zulke mooie afbeeldingen hebt dat Pinteresters direct zullen begrijpen: die zijn om te pinnen! Bij al die prachtige lifestyle en intererieurblogs zie je dat goed, zoals in dit blog van styliste, designer en interieurblog zilverblauw.nl:
De prachtige roze afbeelding waarmee het blog begint is langwerpig, een typisch format voor Pinterest. Daar doen afbeeldingen van dat formaat het het beste. Dat deze blogger op Pinterest actief is zie je ook in de rij social media knoppen op het blog:
En ook onderaan ieder artikel is de Pinterestknop, die lezers oproept om het blog te delen, prominent aanwezig:
Waarom jij zelf je eigen website moet pinnen
Het is natuurlijk geweldig als mensen jouw webpagina’s zelf gaan pinnen. Gratis reclame! Maar daar ga je niet op wachten. Door zelf te zorgen voor interessante borden met je eigen pins, die linken naar je eigen website, ben je minder afhankelijk van anderen.
Bovendien hoop je dat jouw pins vindbaar worden bij de zoekopdrachten van woorden waar jouw doelgroep naar zoekt. Hoe mooier en opvallender je pins/afbeeldingen en hoe vaker je pint (hoe ‘verser’ je pins) hoe groter de kans dat jouw pins tevoorschijn komen als mensen zoeken op voor jouw business relevante woorden.
Het zou nog mooier zijn als mensen zoveel moois zagen als ze op je profiel klikten, dat ze je hele account of bepaalde Pinterestborden gaan volgen! Maar dat begint allemaal met mooie, waardevolle pins. En die maak jij zelf.
Pinterest voor beginners: zo zorg je voor pins naar jouw website
Het stappenplan is als volgt:
- Maak een Pinterestaccount aan
- Zet deze om in een zakelijke profiel
- Maak Pinterestborden aan met de zoekwoorden en onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep
- Pin je eigen webpagina’s, artikelpagina’s en blogartikelen naar je eigen borden.
Voordelen van een zakelijk Pinterest account
Een Pinterestaccount aanmaken en een zakelijk account starten, is niet moeilijk. Het wijst zich allemaal vanzelf. Hier vind je de uitleg van Pinterest zelf. Fijn aan een zakelijke account is dat je de toegang krijgt tot statistieken:
Mijn Pinterestborden moeten nodig worden geupgrade, zoals je ziet. Maar wat je hier niet iet is dat ik een aantal pins heb van andere mensen – afbeeldingen die op mijn borden staan maar leiden naar blogartikelen van andere mensen – die het heel goed doen. Niet echt handig voor mijn eigen websiteverkeer maar wel nuttig voor de mensen die mij volgen en weten te vinden. Ook al zou ik het je niet aanraden 🙂
Behalve de meest populaire pins kan ik ook clicks zien etc. En natuurlijk meer informatie over ‘mijn’ Pinterestbezoekers (de mensen die op Pinterest naar mijn pins kijken):
Voor iedereen die wil groeien op Pinterest dus wel een handige tool
Zo pin je je eigen website op Pinterest
Om nou te zorgen dat je je eigen website en je eigen pagina’s naar Pinterest gaat pinnen, kun je het volgende doen:
- Je pint zelf je eigen artikelen direct van je website
- Je maakt speciale afbeeldingen, pint die op Pinterest en voegt handmatig de link toe.
Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om langwerpige afbeeldingen in je blog te gaan verwerken. Het ziet er voor de mensen die geen Pinterest gewend zijn toch een beetje gek uit. De oplossing is dan om zelf afbeeldingen te maken die geschikt zijn voor Pinterest. Bijvoorbeeld met Canva.com. Daar vind je kant-en-klare sjablonen die je makkelijk kunt aanpassen:
Vervolgens upload je zo’n pin naar Pinterest door een nieuwe pin aan te maken:
Vervolgens krijg je een veld waarin je allerlei informatie moet toevoegen. En natuurlijk de afbeelding moet gaan uploaden. Samen vormen al die onderdelen jouw nieuwe pin:
Upload de afbeelding die je net hebt gedownload vanuit Canva of een ander fotobewerkeringsprogramma en voeg die toe aan de pin. Geef de Pin een titel die zoekwoorden bevat waar je doelgroep op zoekt. Doe hetzelfde voor de omschrijving. Voeg daaraan eventueel ook hashtags toe (die werken op Pinterest).
Maar het belangrijkste, naast de afbeelding, is natuurlijk de link naar je website!
Vervolgens kies je nog op welk bord je de pin wilt laten verschijnen:
En klaar ben je!
Pinterest voor gevorderden
Het is nu zaak om al je belangrijke webpagina’s te gaan pinnen naar geschikte borden. Leuk je borden eventueel op door content van anderen te pinnen. Let op dat de content wel waardevol is en recent (veel pins verwijzen naar verouderde webpagina’s, merk ik).
heb je dat allemaal gedaan, dan zijn er natuurlijk altijd volgende stappen. Bijvoorbeeld:
Meerdere ‘Pinterest’ afbeeldingen aan je blog toevoegen en verbergen
Pinners hebben graag keuze, begreep ik van ervaren Pinterester Wanda. Daarom zullen slimme bloggers altijd meerdere ‘pins’, mooie Pinterestplaatjes, aan hun blog toevoegen en deze gewoon verbergen. Op dit blog lees je hoe dat moet. Let op: als je de code kopieert gaat het soms niet goed. Let op dat in WordPress de aanhalingstekens de rechte versie zijn (“), niet de schuine).
Videopins
Pinterest laat sinds kort ook video’s toe als pins. Veel slimme Pinteresters maken speciale korte video’s in lange formaten, bijvoorbeeld door Instagram stories te maken en te downloaden. Videopins zijn interessant omdat ze opvallen, al hebben ze ook nadelen (een klik leidt niet direct tot een klik naar je website maar laat de video in groot beeld spelen).
Tailwind
Tailwind is een betaalde app die zorgt dat jouw Pinterest account altijd actief blijft. Je zet bij wijze van spreke voor ieder belangrijk artikel op je website 12 verschillende afbeeldingen klaar, verwijzend naar dezelfde webpagina. En Tailwind zorgt dan dat er iedere maand eentje geplaatst wordt. Zo blijft de content op je borden ‘vers’, en daar houdt het Pinterestalgoritme van.
Gedeelde borden
Er zijn borden waarop meerdere mensen samenwerken. Als je daarop toegelaten wordt en je content daarop mag pinnen, heb je kans op een veel groter bereik.
Next level afbeeldingen
Pinterest is visueel. Het loont de moeite om onderzoek te doen naar het soort afbeeldingen dat het meest naar voren komt als je op jouw zoekwoorden zoekt. Zo kun je nieuwe visuele stijlen bedenken die zorgen dat jouw pins nog meer opvallen.
Waarom Pinterest belangrijk is voor iedereen met een website
Voor heel veel bloggers, maar ook voor interieurarchitecten, foodbedrijven, mediabedrijven, webwinkels en retailers is Pinterest een bron van bezoekers. Maar niet zo maar bezoekers: gerichte bezoekers.
Het maken van een Pinterestaccount dat goed loopt is intensief. Zoals je merk kost het veel tijd om mooie afbeeldingen te maken en daar voldoende van te maken.
Het grote voordeel is dat je niet zoals bij andere social media kanalen veel hoeft te doen met reacties, want die zijn er nauwelijks. Veel succesvolle Pinteresters gaan een keer in de zoveel weken een paar uur zitten om afbeeldingen te maken en ze in te plannen en zijn dan klaar. Zo krijgen ze een kwalitatief hoge stroom bezoekers naar hun website.
Interessant toch?!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Martine zegt
Hoi Elja, al surfend op zoek naar meer informatie over de recente updates van Pinterest kwam ik weer eens op jouw blog uit :-).
Helaas niet kunnen vinden wat ik zocht, nergens trouwens, denk dat het heel kort geleden is dat Pinterest titels en omschrijvingen heeft gewijzigd. Dus heb er zelf een stukje aan gewijd (zie laatste post op blog). Groet!
Elja Daae zegt
Goed om te weten! Voor de meelezers: hier staat Martine’s blog https://www.martinebakx.com/2021/10/pinterest-voor-gevorderden.html.
Er is bijna iedere week wel Pinterestnieuws, zie ik in alle social media nieuwsbronnen die ik volg. Ik zit er zelf niet zo veel dus ik zie het zelden in de praktijk. Maar fijne aanvulling, jouw blog!