Stel nou dat je een blog hebt. Je blogt veel en vrolijk. Op een dag kijk je naar je dashboard. En dan zie je dat je meer dan 1800 artikelen hebt geschreven. Maar dat je niet echt kunt spreken van een professioneel blog, ook al ben je een professional en blog je over je werk. Soms.
Je hebt jarenlang geblogd zonder na te denken over structuur, design, thematiek en doelgroep. Het ging je er om om content te maken, om er plezier in te hebben, om te creëren. Om contact te leggen. Om waarde toe te voegen.
En op een dag denk je: het is een waarde van 1.800+ artikelen die verdwenen zijn naar de hoeken van het internet waar alleen Google af en toe nog iets kan vinden. Wat zonde.
Het is tijd om je blog professioneel te maken.
Ik heb het, zoals je begrijpt, over mezelf. Ik was altijd zo druk met mijn werk dat ik er gewoon niet mee bezig was, met het optimaliseren van de waarde van dit blog. Het werk kwam toch wel binnen en bloggen deed ik omdat ik het leuk vond. Bovendien zat ik in het buitenland. Het leek me allemaal gewoon niet zo belangrijk.
Het werk komt nog steeds binnen maar ik ben wel anders gaan kijken naar dit blog. Sinds 1 januari heb ik weer de ruimte om opnieuw te ondernemen, nieuwe dingen te ontwikkelen. En ook letterlijk de ruimte om tijd te investeren in dit project. Want dat is het. Stap voor stap werk ik (vooral ‘savonds) aan het optimaliseren van de waarde van deze site. Voor jou. En voor mij.
Een professioneel blog, hoe pak je dat aan?
Ik heb niet alle stappen die ik de afgelopen maanden heb ondernomen al in detail beschreven. Maar hieronder vind je een aardig overzicht.
NB: het kostte me tot nu toe uren en uren werk om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben al maanden bezig, soms overdag, maar heel veel ook ‘savonds. Inclusief een weekend met twee dagen van 12 uur.
Actiepunt 1 Het organiseren van content op basis van categorie en tags
Ik heb uitgebreid beschreven hoe ik aan de slag ben gegaan met het categoriseren van de artikelen op dit blog. Het met een oefening die ik deed om mijn nieuwe boek invulling te geven. Maar het eindigde met een enorme opruimwoede.
Door het aantal categorieën en tags te beperken en opnieuw in te delen heb ik
- veel meer zicht gekregen op de thematiek van mijn blog en wat voor lezers het meest waardevol is
- hebben zowel lezers, zoekmachines als ikzelf veel meer overzicht
- heb ik handige tag- en categoriepagina’s waar ik naar kan verwijzen en die ik o.a. kan opnemen in mijn nieuwe menu. Zo wordt content handig ontsloten.
Wat ik ook gedaan heb, is beschrijvingen gemaakt voor bovenaan de categorie- en tagpagina’s. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over (ik weet dat we bij Frankwatching een veel mooiere lay-out hadden). Ik zou ook liever keuzes hebben in de wijze van filtering. Maar voorlopig is het een enorme verbetering ten opzichte van wat het was.
Actiepunt 2 Organiseren van mijn afbeeldingen/media
Deze site bevat honderden afbeeldingen. Verreweg de meeste bestaan uit screenshots en foto’s die ik zelf gemaakt heb. Ik vind het fijn om ze te hergebruiken en doe dat ook vaak. Maar dan moeten ze wel vindbaar zijn!
Het is ook voor zoekmachines handig als je afbeeldingen namen hebben. En je bezoekers hebben soms baat bij ‘alt tags’.
Om die reden ben ik langzaam begonnen om al die afbeeldingen te bewerken. Ik besteed tijd aan het bekijken en doorzoeken van afbeeldingen. En als ik afbeeldingen tegenkom die ik nog geen naam had gegeven, doe ik dat alsnog. Dan kan ik ze later makkelijker vinden.
Bovendien zoek ik af en toe foto’s uit, verklein ze, en upload ze in series naar mijn blog. Zo heb ik weer nieuwe voorraad.
Actiepunt 3 Optimaliseren van belangrijke artikelen
Wie een aantal jaren blogt, zal zien dat bepaalde artikelen heel goed scoren in de zoekmachines. Anciënniteit speelt toch een rol, blijkt. Maar vaak zijn die artikelen niet meer up to date. Of je bent van mening veranderd. Of je hebt inmiddels nog veel meer interessante artikelen geschreven over dat onderwerp.
Ik ben daarom begonnen om artikelen te optimaliseren. Ik let vooral op
- Artikelen die veel verkeer uit Google opleveren;
- Artikelen die veel comments hebben gekregen;
- Artikelen die ik zelf belangrijk vind en dus meer naar voren wil brengen.
Ook dit is monnikenwerk. Want voor ieder artikel loop ik allerlei stappen door:
- Is de inhoud nog up to date? Moet ik dingen herschrijven?
- Wat kan ik verbeteren aan de SEO (met behulp van de Yoast plugin)?
- Staan er voldoende afbeeldingen in? Moet ik afbeeldingen toevoegen? Hebben de afbeeldingen de juiste omschrijvingen?
- Hoe toont het artikel op social media? Moet ik iets aanpassen, zoals titels, kopjes, quotes, bullets? Moet ik de afbeeldingen verkleinen?
- Backlinks: kan ik vanuit het artikel teruglinken naar andere artikelen die inmiddels ook relevant zijn?
- Aanvullingen: in sommige gevallen voeg ik onderaan een handmatige lijst toe van artikelen die relevant zijn. Ik gebruik weliswaar een ‘related posts’ plugin, maar soms wil ik zorgen dat ik in de tekst zelf al verwijs naar een opsomming van relevante artikelen.
- Commerciele kansen: noem ik boeken waar ik affiliate links van kan maken (dit deed ik vroeger uit principe niet)? Kan ik iets toevoegen om te wijzen op een van mijn diensten of producten of mijn nieuwsbrief?
Het is een grote hoeveelheid werk. En waarschijnlijk is het nooit helemaal af. Maar belangrijk voor lezers, zoekmachines en daarmee natuurlijk voor mezelf.
Actiepunt 4 Optimaliseren van de navigatie
Het zorgen voor overzicht in de tags en categories leidt tot meer overzicht. Vooral als je een tag cloud toevoegt (zo’n wolkje in de side bar met veelgebruikte termen). Omdat ik nog een paar tags gebruik die meer intern gericht zijn, heb ik dat nog niet gedaan. Wel kun je onderaan ieder artikel op de betreffende categorie of tag klikken.
Belangrijker is het optimaliseren van het menu waarmee je door deze site navigeert, hierboven.
Ik besteed altijd aandacht aan dat menu. Maar ik heb het opnieuw ingedeeld met andere keuzes. Zo heb ik submenu’s geïntroduceerd waaronder links naar bijvoorbeeld categorieën hangen. Zo help ik bezoekers filteren en creëer ik overzicht.
Met de side bar ben ik nog aan het spelen. In mijn nieuwe design verdwijnt de sidebar op de home page maar komt hij op pagina’s en blogartikelen wel terug. Wat er precies wel of niet in komt, daar ben ik nog over aan het nadenken. Het verandert wekelijks, eerlijk gezegd. Uiteindelijk gaat het er om wat mijn bezoekers belangrijk vinden en wat zij zoeken. En mijn inzichten daarin wijzigen, dus ook de indeling van de navigatie.
Actiepunt 5 Commerciële optimalisatie
Ik noemde al even het toevoegen van affiliate links. Ik denk niet dat ze veel opleveren, maar ik zie ze meer als een stapje. Hustle is belangrijk. En iedere mogelijkheid op omzet is er eentje. Zo lang ik boeken bespreek omdat ik het wil, omdat ze waarde toevoegen, kan dat prima.
Belangrijker zijn de landingspagina’s voor mijn producten en diensten. Hoewel ik wel een overzichtspagina had, had ik geen aparte pagina’s voor alles dat ik doe. Die heb ik nu wel. Mezelf kennende zullen ze iedere paar maanden weer ietsje veranderen, maar de basis staat.
Bij het optimaliseren van deze site voor commerciële kansen, hoort ook het toevoegen van contactformulieren. Ik heb in de korte tijd dat ik een contactformulier heb op mijn contactpagina al gemerkt dat mensen dat gewoon veel fijner vinden dan mailen of bellen. Dus voeg ik ze nu toe waar dat handig is. Zo kan ik de drempel om contact op te nemen verlagen.
Actiepunt 6 Optimaliseren via Google Analytics
In Google Analytics kun je ‘annotaties’ maken: aantekeningen. Dat doe ik doorlopend als ik grote veranderingen doorvoer.
Wat ik namelijk wil weten, is of het allemaal effect zal hebben. Gaat mijn website beter scoren in Google? Blijven bezoekers langer hangen? Bezoeken ze meer pagina’s, zoals ik verwacht? Gaan mensen die categoriepagina’s via het menu bezoeken en zo ja, blijven ze er? Voegt het waarde toe?
Ik verwacht na verloop van tijd verandering te zien. Met behulp van de annotaties kan ik dan nagaan wanneer die verandering ingezet werd.
Ik heb ook al uitgebreide overzichten gemaakt van de zoektermen waarop ik gevonden wordt en van de ranking van belangrijke pagina’s op deze site (die vind je als je de Google Search Console – webmaster tools – instelt, dat gaat heel makkelijk via een koppeling met Google Analytics). Hier vind je een uitgebreide uitleg.
Actiepunt 7 Professionaliseren van je home page
Ik had nooit een goede home page. De home page was gewoon mijn blog. Maar na la die jaren realiseerde ik me dat het beter kon. Over het algemeen is je home page niet waar het meeste verkeer naar toe gaat. Dat gaat naar indivdiuele pagina’s, waar mensen op landen vanuit de zoekmachines of via social media.
De mensen die op je home page landen, zijn mensen die je nog niet kennen. Dus het is belangrijk dat je weet wat je die mensen wil vertellen en dat je weet wat ze hoogstwaarschijnlijk zoeken.
Het professionaliseren van je blog is nooit af.
Vooral niet als je niet begonnen bent met zakelijke doelstellingen, maar gaandeweg je blog ging gebruiken voor andere dingen dan alleen je hobby. Of als je hobby heel serieus is geworden 😉
Maar dat is eigenlijk ook het leuke van een blog, dat het nooit af is. Dat je er altijd aan kunt knutselen werken. Hoe professioneel ook, daarmee blijft het stiekem toch ook altijd een beetje die hobby…
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
Geef een reactie