Soms moet je er aan geloven, he? Het is makkelijk om te blijven hangen op wat je kent (Twitter, Facebook, in mijn geval). Maar vandaag leek het me goed om eens wat meer tijd te besteden aan LinkedIn en Google+. Daar valt volgens mij heel veel te doen. De vraag is alleen – wat?
Google+
Mijn vriendin Jeannie zei vorige week dat ik echt eens wat meer rond moest gaan kijken op Google+. Daar heb ik natuurlijk wel een profiel, maar wat moet ik er mee?
Toegegeven, sommige functionaliteiten zijn waanzinnig gebruiksvriendelijk. Het is zo makkelijk om mensen te volgen en aan cirkels toe te voegen, bijvoorbeeld. En je kunt zien wie er online is, dat mis ik wel eens bij Twitter. Je hebt er ook veel meer ruimte dan op Twitter, en het ‘blogt’ lekkerder dan Facebook. Mooi design ook. De nieuwe ‘communities’ lijken een mooie aanvulling op wat er al was. En dan zijn er natuurlijk alle (vermeende) voordelen voor je SEO.
Bouwen aan je eigen gebruikservaring
De uitdaging is dat je een platform flink moet gebruiken, wil je er in thuis raken. Je moet eerst de interessante mensen vinden om te volgen, dan moet je ze daadwerkelijk gaan volgen, dan moet je zelf dingen gaan delen, dan moet je gaan reageren op andermans updates, en pas dan ontstaat er interactie.
Dat vraagt tijd. En hoe begin je met zoeken? Op Twitter heb ik een heerlijke groep met mensen en accounts die ik volg en die mij volgen. Omdat dat de mensen zijn die ik in beeld heb op Twitter, heb ik het er naar mijn zin. Ik heb geen last van ruis.
Zoekt, en gij zult vinden?
Bij Google+ heb ik geen idee hoe ik het in moet richten. Moet ik mensen ’terugcirkelen’, bijvoorbeeld? Of hoeft dat niet? Waar zitten de mensen die bereid zijn tot interactie? Waar zitten de mensen om mee te delen? Ik ben lid van een aantal groepen, maar daarin linken mensen vooral naar eigen blog posts en praten over hun prestaties. Niet helemaal wat ik zoek.
Ik moet zeggen dat het een beetje ontmoedigend is als je onder ‘explore‘ kijkt en je ziet met name
- Foto’s van inrichting en gebouwen
- Semi-grappige foto’s en meme’s
- Quotes
- Foto’s met romantische quotes
- etc.
Het valt me ook op dat er zo weinig echte conversatie is tussen al die trending updates en de mensen die comments achterlaten. Maar dat is op Facebook natuurlijk niet echt anders.
Ik probeer er maar gewoon tijd voor te maken. Kwestie van volhouden? Als zoveel mensen die ik hoog heb zitten het zien zitten, zal er toch wel iets heel leuk aan zijn!
Ik heb in ieder geval mijn blog en mijn Google+ gekoppeld zodat mijn foto voortaan zichtbaar wordt in de zoekresultaten in Google als het een artikel van mij betreft: author ranking (zie hier een uitleg). En ik neem op mijn gemak dit artikel door, vol Google+ tips.
Ook op LinkedIn ben ik aan de slag gegaan. Nu ik bijna een echte auteur ben, moet ik dat natuurlijk wel vermelden he??! Als ik iets geleerd heb van mijn tijd in de VS en mijn vriendschappen met professionals daar, is het dat je je prestaties gewoon moet claimen.
Ik ben in mijn KPN-tijd ‘op LinkedIn gegaan’. Dat is alweer een aardig tijdje geleden. 29 september 2004, om precies te zijn. Er zitten dan ook heel wat mensen in mijn netwerk die ik nooit meer gesproken heb, de afgelopen 8 jaar of zo. Nu er zo veel mensen hun LinkedIn-messages gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen, menen dat connecten op LinkedIn een nieuwsbrief opt-in inhoudt, en willen connecten ook al ken je ze niet, begin ik het een beetje lastig te vinden.
Hoe manage je zo’n netwerk nou?
Toon
Vandaag reageerde ik op een LinkedIn Update van een van mijn beste vriendinnen, die net aan haar nieuwe baan is begonnen. Ik reageerde zoals ik op Twitter of Facebook zou reageren (hee J, woohoo, koffie op onze oude koffiespot – dat werk). Maar kan dat eigenlijk wel? Zijn mensen op LinkedIn net als op Twitter gewend om zo informeel te zijn, zo persoonlijk? Zijn mensen dat, for that matter, ook gewend op Google+? Wat is de toonzetting?
Praat je over jezelf in de 3e persoon? Of in de 1e? Ik vind dat 3e persoon maar niets. Maar weinig mensen praten over zichzelf in de eerste persoon op LinkedIn, valt me op.
Als je een auteur bent, is je boek dan je werkgever (ik heb even zitten kijken wat anderen doen, en het antwoord is ‘ja’)? Is dat niet gek? Moet je profielomschrijving op LinkedIn echt zo’n pitch zijn als de meeste mensen hebben? Of mag het ook anders?
De velden
Nou ja. Zo’n rondje langs de velden levert heel wat food for thought op, dat is een ding dat zeker is. Het is grappig dat ik op Twitter en Facebook nauwelijks nadenk over hoe ik me gedraag, en wat mijn toon is, en waar ik leuke mensen of bedrijven kan vinden. Maar op LinkedIn en Google+ moet ik mijn draai nog vinden….
Jullie?
PS En meteen nog een vraag: zou het nou wel of niet handig zijn om automatisch al mijn blog posts (door) te plaatsen op Google+ en LinkedIn?? Lijkt me niet toch??
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Peter Pellenaars zegt
Oh ja, da’s waar ook. Dat LinkedIn-account ga ik er ook nog uitkicken. Ik gebruik het toch nooit.
Dat doorlinken heb ik nooit zo begrepen. Juist vanwege het feit dat de sociale platformen toch redelijk verschillend zijn, zoals je zelf al terecht aanhaalt. En daardoor komt de ene update op het andere platform altijd ietwat misplaatst over.
Maar met minder accounts heb je daar minder last van 😉
Mark Bastiaans zegt
Automatische koppelingen heb ik allemaal stopgezet. Als ik het wil, dan plaats ik het. Zo kun je relevant en on topic blijven. Althans dat vind ik.
Google+ en LinkedIn is wel meer op “pochen” gestoeld naar mijn mening. Relatief weinig echte communicatie. Maar je moet blijven proberen, want misschien verandert het toch eens en vind je het alsnog leuk.
Kitty Kilian zegt
Nee, niet doorplaatsen want je wil mensen op je eigen domein. Ja, Google plus, wordt echt nodig. Kunnen we elkaar daar gewoon niet allemaal volgen? 😉
Jacob Jan Voerman zegt
ik heb hetzelfed met google+
vast heel erg goed, maar hoe bouw ik daar op , wat ik op twitter al heb?
daarom nog steeds niks geworden.
ik kies er voor om niet alle standaard op google+ te zetten. dan ben ik daar alleen maar aan het zenden.
ik vergeet eigenlij google+ steeds. ook al doet google erg zijn best met die teller die nu prominent in beeld zit te tellen