Als je een blog hebt, je afvraagt hoe je meer lezers kunt krijgen en in je zoektocht het woord SEO tegenkomt kun je de indruk krijgen dat het heel ingewikkeld is. Maar niets is minder waar. Daarom 5 stappen die je kunt doorlopen om je blog te gaan SEO-en.
SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization) is niets anders dan bedenken hoe je zoekmachines als Google kunt helpen om te begrijpen waar je blogartikelen over gaan. Dat doe je door eerst te kiezen wat de kern van je verhaal is. En dan zorg je dat je wegwijzers inbouwt voor zoekmachines en voor lezers.
SEO is niet zo ingewikkeld. Als je een webwinkel hebt, of een nieuwsorganisatie bent, of de overheid bent die fake news sites moet bestrijden, dan is het iets anders. Dan moet je meer doen dan de tips die ik hieronder geef.
Maar als huis-, tuin- en keukenblogger kun je met deze tips al een aardig eind komen. In 5 niet al te ingewikkelde stappen.
1 Bepaal je focuswoorden
Als mensen in Google zoeken, typen ze meestal maar een paar woorden in. Voor SEO is het handig om bij je artikel te bedenken welke woorden, of eigenlijk welke zoektermen, centraal staan in jouw specifieke blogartikel.
In dit geval bijvoorbeeld is dat ‘simpele seo’. Die twee woorden geven samen iets weer dat past bij de mensen die iets aan dit artikel zouden hebben.
Als ik wil checken wat goede termen zijn, kan ik heel simpel even die termen intypen in Google om te zien wat er dan naar voren komt.
Er zijn heel veel tools om onderzoek te doen naar handig zoektermen. Je kunt zelfs onderzoeken hoeveel concurrentie je hebt. Maar dat slaan we allemaal over.
Als je bedacht hebt wat je ‘key words’ zijn, kunnen we verder stap 2.
2 De titel
Zoekmachines als Google scannen je website. Ze zien niet alleen de woorden en de afbeeldingen maar ook de HTML-code. En het is handig om in die code een paar wegwijzers aan te geven. Een soort duiding mee te geven. Onder andere door een titel toe te voegen en kopjes (‘headers’), zie bij stap 3.
Maar het eerste signaal voor zoekmachines om te begrijpen waar een blogartikel over gaat (of een webpagina) is de titel. Dus het is belangrijk om de key words die je bij stap 1 hebt bedacht, in de titel te verwerken.
Dat klinkt makkelijker dan het is. Want een titel is er niet voor Google, maar voor je lezer. Een titel moet
- de aandacht van de lezer trekken;
- een lezer een idee geven van waar het over gaat;
- de nieuwsgierigheid van de lezer opwekken; of zelfs
- de sfeer zetten van je heel verhaal.
Vanwege het belang dat zoekmachines hechten aan die titel, is het slim om je ‘key words’ in de titel van je artikel te zetten (in het veld dat daarvoor bestemd is). Maar je kunt nooit ten koste van alles die woorden gebruiken. En als je voor de lol blogt, zul je zien dat het best wennen is om zo te gaan denken.
Dus, kortom, doe het niet ten koste van alles. Je grootste kracht als blogger is dat je doet wat je wil en je eigen stijl ontwikkelt.
Maar mocht je willen ‘optimaliseren’, dan moeten de key words in je titel.
En zorg dat je de titel in het daarvoor bestemde veld zet: zie screenshot hierboven. Dan voegt je blogsoftware automatisch de juiste HTML-code toe.
Bonustip: meestal proberen slimme SEO-ers de key words van hun pagina in de eerste zin van het artikel, in de inleiding, te gebruiken. Dat leidt vaak tot hele onnatuurlijk zinnen. Aan de andere kant kun je het altijd proberen!
3 Tussenkopjes
De volgende manier om zoekmachines hints en wegwijzers te geven over het onderwerp van je blogartikel, zijn tussenkopjes.
Door tussenkopjes aan te geven maak je je artikel niet alleen leesbaarder en scanbaarder en begrijpelijker. en geef je het niet alleen meer structuur. Je helpt er ook de zoekmachines mee.
Je kunt rustig iedere 300 woorden een kopje toevoegen als je wilt, maar het moet allemaal wel kloppen met je tekst natuurlijk. Aangezien je altijd voor je lezer schrijft en niet voor zoekmachines, moet dat je uitgangspunt zijn.
Maar mocht het kunnen, probeer dan je key words in die kopjes te gebruiken (als dat op een natuurlijke manier kan). Synoniemen van je key words werken trouwens ook, want zoekmachines als Google worden steeds slimmer.
Kopjes maak je niet door de tekst vegedrukt te maken. Net als bij titel moeten kopjes in de HTML worden aangegeven als kopjes, wil je werk effect hebben. Als blogger in bijvoorbeeld WordPress doe je dat door simpelweg aan te geven dat iets een tussenkop is.
Net zoals je dat in Word-documenten doet: door de tekst te selecteren en hem aan te klikken:
Daarna kies je in het menuutje dat je te zien krijgt voor ‘Koptekst’. Je kunt dan ook nog kiezen welk soort kop, want in HTML wordt onderscheid gemaakt tussen de belangrijkste, meestal ook de grootste kop (H1) en die daarna (H2) etc.
Hoe de kop er uit komt te zijn, hangt af van je WordPress-thema. Daarin staat al aangegeven welk lettertype, welke grootte en welke kleur de verschillende koppen moeten zijn.
Ik gebruik standaard ‘H2″. H1 is me een beetje te zwaar. Maar eigenlijk moet je het lekker zelf weten 🙂
4 De Meta Description
Als je je key words hebt bedacht, je titel hebt gemaakt en je kopje hebt toegevoegd, moet je nog je meta-omschrijving aanpassen.
Iedere webpagina heeft een meta-description, een omschrijving van de inhoud van de pagina. Samen met de titel geeft die in de zoekresultaten aan waar een pagina over gaat. En beslissen mensen of ze gaan klikken.
Dat is belangrijk, want hoe meer er geklikt wordt op dat zoekresultaat hoe hoger je door zoekmachines op de pagina wordt gezet.
Maar zoekmachines kijken ook naar je metadescription om te begrijpen waar je blog over gaat. Handig dus om hem in te vullen.
Eerlijk gezegd weet ik niet eens hoe je dat moet doen als je niet de Yoast-plugin gebruikt! Dat is een hulpmiddel voor WordPress-bloggers om alle velden in te vullen. Zie stap 5.
5 Gebruik de Yoast plugin
Het handigst om te doen als je begint met SEO, of althans actief gaat proberen om je artikelen geschikt te maken voor zoekmachines, is om de WordPress plugin ‘Yoast’ te installeren.
Die is gratis en wordt wereldwijd gebruikt (best gaaf als je bedenkt dat Yoast van Joost is, een Nederlander en inmiddels ook een Nederlands bedrijf met die naam!).
Hoe je zo’n plugin installeert, kun je hier lezen. Het is echt een kwestie van een paar keer klikken … meer niet. En de software is betrouwbaar dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Yoast.com heeft zelf een handleiding voor beginners, maar die is wel in het Engels. Als je even naar Google gaat vind je ook heel veel Nederlandse handleidingen. Maar zo ingewikkeld is het niet. Er zijn een paar dingen handig om te weten:
- Dat je je ‘key phrase’ oftewel de woorden uit stap 1 er kunt invullen
- Dat je er je meta-beschrijving kunt invullen
- Dat je ook nog eens hints krijgt om je artikel verder te optimaliseren
Het eerste is die key phrase. Die vul je onderaan je artikel in, in dit veld:
De plugin van Yoast gaat dan kijken of je pagina inderdaad voldoende te zeggen heeft over deze woorden en dat zoekmachines gaan begrijpen dat dit je focus is.
In de plugin vul, als je iets verder naar beneden scrollt, ook je
Last but not least krijg je door de Yoast-plugin te installeren allemaal handige hints om je artikel SEO-proof te maken. Je vindt de hints onderaan, het knopje ‘leesbaarheid’ rechts van het stuk waar je de meta-omschrijving hebt ingevuld.
Daarnaast zie je als het goed is rechts in je scherm ook diezelfde stoplichtjes die aangeven of je goed scoort op de ‘key phrase’ die je hebt ingevuld.
Het gaat niet om SEO
Voordat ik nu allemaal reacties krijg van experts dat er dingen missen: dit is maar een hele basic uitleg van SEO. Als je het echt heel belangrijk vindt om meer lezers te trekken via zoekmachines, kun je overal cursussen vinden en boeken en honderden blogs. Fijne blogs zijn o.a.:
- Het blog van Rutger: https://www.seozwolle.nl/seo-blog
- Het blog van Ruben: https://000.nl/zoekmachine-optimalisatie/ (dit is maar een van de artikelen, kijk rustig even rond op zijn blog zou ik zeggen)
De artikelen over SEO en zoekmachineoptimalisatie op dit blog vind je hier: alle artikelen over SEO.
Er zijn heel wat experts die vinden dat Yoast te kort door de bocht is of onvoldoende goede hints geeft of weet ik wat allemaal … ik weet niet precies waar ze kritiek op hebben. Zelf gebruik ik de leesbaarheidshints van Yoast niet echt. Ik doe het alleen als ik heel graag wil scoren met mijn artikel 🙂 Maar als je net begint, is het gewoon heel handig.
Uiteindelijk gaat het altijd om de lezer en niet om de zoekmachines. Maar eerlijk is eerlijk: goede titels, sterke inleidingen, goede tussenkopjes en een duidelijke meta-omschrijving helpen je lezers ook!
* Maaike, zoals beloofd een simpel, kort overzicht. Op dit blog vind je ook veel langer artikelen over bijvoorbeeld het werken met de Google Search Console om je beste pagina’s nog beter vindbaar te maken. Maar met de stappen hierboven kom je een heel eind!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Natasja zegt
Goeie uitleg van de basics! Het groene bolletje van Yoast is inderdaad niet heilig, wel een handige richtlijn. Ik gebruik H1 eigenlijk alleen voor de titel van mijn website. In de tekst van een artikel gebruik ik H2 zelf vooral voor de belangrijkste koppen waarin ik de titel of het onderwerp laat terug komen; en H3 (en eventueel H4) voor de verdere tussenkopjes om het leesbaar te houden.
Maaike Bakker zegt
Hartelijk dank voor je tips, Elja. Wat leuk dat mijn naam noemt!
De tips zijn nieuw voor mij, ik ga me er in verdiepen en er mijn voordeel mee doen.
Wie weet wordt mijn site daardoor beter vindbaar.
Hartelijke groet
van Maaike