Na de eerste dag van Social Media Marketing World had ik niet het idee dat ik heel veel geleerd had. Het was interessant geweest, dat wel. Maar ik had niet de aha-momenten waar ik naar op zoek was. Dus ik was benieuwd naar dag 2.
Edutainment?
Die begon opnieuw met een muzikaal spektakel. Ik moet het ze nageven: als je 5.000 mensen welkom wilt heten en energiek aan de dag wilt laten beginnen is zo’n spektakel misschien wel een goed idee. Het was dit keer een gospelachtig optreden inclusief koor. Waarna de organisator ons vertelde dat ‘we alle have the right to shine’. En ons vroeg om het hardop na te zeggen: “I have the right to shine!”. Ik zat helemaal achterin de zaal bij de minder enthousiaste mensen, dus de ‘I have a right to shine’-s waren beperkt.
Bots en Facebook Messenger
Maar wat daarna kwam vond ik interessanter: een paneldiscussie op het hoofdpodium. De panelleden bestonden uit twee software founders die een tool hebben om bots te maken (chatfuel en manychat) voor Facebook Messenger en de manager van Facebook messenger. Een heuse Facebookmanager, zo in het wild … dat maak je niet vaak mee! De discussieleider was een oude bekende uit de wereld van social media. Maar ik vond haar zo irritant dat ik haar even oversla :).
Interessante punten waren o.a.:
- Volgens de dame van Facebook zijn er momenteel al 20 miljoen bedrijven actief op messenger;
- Dat ze bots niet zagen als vervanging van klantenservice en menselijk contact maar als een manier om servicemedewerkers meer tijd te geven om echt in gesprek te gaan;
- Ze waren het met elkaar eens dat je klein moest beginnen met zo’n bot om een en ander te laten slagen;
- Ze beweerden dat mensen 80% van hun tijd op hun smart phone doorbrengen in de messenger apps (lijkt me aan de hoge kant);
- De kracht van bots is dat zoekopdrachten meer context krijgen omdat de messenging platformen zoveel over je weten. Waar Google probeert om context te krijgen door je zoekhistorie te kennen, zouden bots in de toekomst misschien nog gerichter suggesties kunnen gaan doen op basis van je vraag en je gedrag (ik vind het nogal eng klinken, maar goed, interessant punt).
Het interessantste kwam eigenlijk achteraf, toen er ruimte was voor vragen. Een meneer uit Spanje stond al een hele tijd klaar bij een van de microfoons. Hij vroeg welke rol messenger zou gaan spelen gezien de recente ontwikkelingen in het algoritme, die het voor bedrijven heel moeilijk maken om nog bereik op te bouwen.
De zaal begon te lachen, want het was natuurlijk een uitgelezen vraag als je iemand van Facebook op het podium hebt. Helaas kreeg hij niet echt antwoord op zijn vraag en moest hij het doen met een neutraal ‘ik ben hier om over messenger te praten’. Het was meteen ook de laatste vraag waar tijd voor was.
De kunst van kiezen en de stress van FOMO
Ik woonde de tweede dag veel meer interessante sessies bij dan de eerste. Het duurde gewoon even voor ik wist wat ik wilde weten. Ik was gerichter in het kiezen uit de sessies en dat werkte een stuk beter! Het blijft lastig, want je weet gewoon niet hoe goed de presentaties zijn en je kiest ieder uur uit zo’n 10 verschillende (de keuzestress die ik ook teruglas in dit verslag van de mensen van FMT over het tech-evenement SXSW)).
Op dag 1 leerde ik dat mensen die bekend zijn vanuit hun online personality en bijvoorbeeld uitstekend kunnen bloggen lang niet altijd goed zijn in het geven van waardevolle presentaties. Dus dat was even stressen. Maar het kwam in grote lijnen goed. Dit keer koos ik voor de onderwerpen en niet zo zeer voor de mensen, dat werkte beter.
Lijstje van presentaties die ik bijwoonde:
- Mari Smith over de toekomst van Facebook marketing.
Ik volg haar al heel lang dus vond het erg leuk om haar eens IRL op het podium te zien. Het is een slimme vrouw en heel innemend. Bovendien kwam ze met veel voorbeelden van kleine ondernemers, dat spreekt aan. Ze is de moeite waard om te volgen, vooral om te zien wat ze met Facebok Live en Messenger aan het doen is. Zie ook haar blog voor handige artikelen. - Jo Saunders over LinkedIn.
Een dame waar ik nog nooit van gehoord had, maar ik wilde iets meer horen over LinkedIn en dat was haar onderwerp. Ik was niet zo onder de indruk van deze presentatie. Het bleef bij algemeenheden. Zelf houd ik altijd meer van óf mensen die je aan het denken zetten óf een presentatie vol voorbeelden uit de praktijk. - Gelukkig kwamen die inspiratie én de praktijk cases in de volgende sessie: een panel over Instagram. Met o.a. de man achter Buffer’s strategie, de Insta-verantwoordelijke van een grote Amerikaanse universiteit en de twee oprichters van een hip sneakermerk. Dit was echt een topsessie. Ga hem nog een beetje uitwerken maar bij deze sessie ging het echt ergens over.
- Dat gold ook voor de sessie daarna, een panel over LinkedIn marketing. De marketingmanagers van SAP en VMware zaten in dit panel en wauw … die wisten waar ze het over hadden. Ze deden ook zoveel uit de doeken van wat ze geleerd hadden … echt heel gaaf. Ik liep blij naar buiten.
- Ook een interessant verhaal was dat van Dennis Yu over social media attributie. Het leuke was dat niet hij maar een grote klant van hem het woord deed. Het was een interessante kijk op analytics – hoe kun je bewijzen dat je social media inspanningen succes hebben? – en het zette me echt aan het denken. Ik heb veel van dit verhaal hier beschreven, zie ook zijn blog en deze uitleg.
- De dag eindigde met weer een optreden (…) en de spetterende key note van Pat Flynn van Smart Passive Income. (passive income … blijft een grappig fenomeen he? zoveel ‘passive’ is er doorgaans niet aan). Zijn verhaal ging over het bouwen aan een bestand vol ‘superfans’. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen over zijn verhaal. Het zat goed in elkaar, was entertainend en voldeed aan alle zaken waar een leuke presentatie aan moet voldoen:
- zelfspot
- een videootje van zijn vrouw
- een verhaal over zijn zoontje
- een persoonlijke rode draad
- etc. etc.
Zijn aanpak was interessant om te zien, want zo’n zaal van 5.000 mensen aan het lachen krijgen is niet makkelijk. Het lukte hem doorlopend en dat vond ik nog het inspirerendste aan zijn optreden. Of ik er inhoudelijk nou ook zo van ondersteboven was…mwah.
Conclusie: heeft zo’n investering zin?
Waar ik na de eerste dag van SMMW18 nog twijfelde of het de investering waard is, ging ik na de tweede dag geïnspireerd naar huis. Er vielen niet alleen een paar grotere puzzelstukken op hun plek, ik kreeg ook veel praktische ideeën die ik direct kan gebruiken in mijn trainingen, lezingen en workshops.
Volgend jaar valt SMMW precies op de verjaardag van mijn oudste zoontje, anders had ik me direct ingeschreven. En – note to self – het zou handiger zijn geweest om het duurdere ticket te nemen, inclusief alle opnames. Als ik die nu nog wil kopen kost dat 600 dollar en dat is me een beetje te gortig. Misschien koop ik voor volgend jaar gewoon een virtual ticket.
Het lastigste bleek toch te zijn om te kiezen voor de juiste, beste sessies. Het zijn niet altijd de bekende namen die goed zijn, maar helaas ook niet de onbekende namen. Ik weet niet precies hoe je er achter komt wie dat zijn, maar ik heb in vanaf de eerste middag iedereen gevraagd wat ze het beste vonden en die sessies aangekruist (ook de slechtste) zodat ik voor een volgende keer wat meer idee heb.
Ander punt is de vraag of je juist wel of niet met andere Nederlanders samen gaat. De meeste Nederlanders die ik tegenkwam waren met 1 of 2 anderen gekomen of hadden ter plekke elkaar gevonden. De vraag is even wat je fijner vindt. Ik ben beide dagen tijdens de lunch in mijn eentje de stad ingelopen en heb in mijn eentje gelunched, in plaats van aan de ‘netwerktafels’ te zitten of andere Nederlanders op te zoeken. Ik had zo’n zin om Amerika ook een beetje mee te maken en om gewoon goed te lunchen.
Ik vond het eigenlijk wel prima om in mijn eentje te zijn. Het dwong me om met iedereen te praten en dat leverde hele inspirerende gesprekken op. Vrijwel iedereen staat open voor een gesprek. Dus ik kan me voorstellen dat ik het nog een keer zo zou doen.
Dus. Het is een aanrader. Vooral als je je met marketing of social media bezig houdt, influencer bent of als expert aan het zoeken bent naar hoe je je hun business verder kunt uitbouwen. De ‘solopreneur’ was in grote getale aanwezig!
De aanraders
Rest mij nog een lijstje met de presentaties/mensen waar anderen enthousiast over waren:
- Duncan Wardle, How to innovate by thinking differently: the Disney way
- John Jantsch, How to grow a highly profitable consulting practice without adding overhead
- Chris Ducker, How to build and monetize your personal brand
- David H. Lawrence XVII, As easy as a phone call: how to shine on-camera
- Nicholas Kusmich, How to ensure your facebook ads are profitable every time
- Jasmine Star, How to create 30 days of Instagram content in a single day
- Brad Martineau, The one metric you’re not watching that is killing your sales and stealing your time: cost per idea implemented
- Jay Bear, How to leverage social to amplify word-of-mouth
- Andy Crestodina, Building better mouse-traps: a content-driven approach to conversion optimization
- Dennis Yu, How to get measurable Facebook ads results for a dollar a day
- Amy Porterfield, Getting over your live video fear and thriving on-camera
Veel van de sessies zijn zoals je ziet gericht op ondernemersschap en marketing voor zelfstandigen. Duidelijk een insteek die ik niet gekozen bij het uitzoeken van de sessies waar ik naar toe ging, maar wel degelijk interessant.
Ik ben uitgenodigd voor een besloten Facebookgroep waarin mensen elkaar motiveren om alsnog de video’s te kijken van gemiste sessies. Omdat ik die video’s niet kan zien ben ik van plan om iedere dag een van deze sprekers op te zoeken en te kijken of er op YouTube of elders misschien key notes van hen te vinden zijn. Mocht ik nog leuke dingen tegenkomen, hoor je het uiteraard!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie