In 2012 (of was het eerder?) volgde ik twee opleidingen community management strategie van WOMMA, een Amerikaanse club marketeers. Het was erg inspirerend, vooral vanwege de diversiteit aan sprekers. Maar eentje bleef me het beste bij.
Het heeft weinig zin om hem te noemen of hier te linken want zijn website is al jaren niet bijgewerkt en zijn laatste artikel voor de Harvard Review is ook uit 2012.
Gelukkig had ik zijn artikelen bewaard. In Evernote. Yayyy Evernote!
Ik grijp er vaak op terug. Vandaag nog, voor mijn presentatie van morgen. Want wat hij toen zei, klopt nog steeds. En als ik het nu lees, vind ik het nog meer waar dan toen. Grappig is dat.
Hij had het namelijk over de orbit van merken. Over pull in plaats van push. Dat het er om ging in elkaars baan te komen. Een soort van krachtveld te creëren (denk: zwaartekracht) waar mensen naar toegetrokken worden. Een vaste baan om elkaar gaan draaien, bijeen gehouden door zwaartekracht.
Sociale zwaartekracht.
Dat het bij social media niet gaat om ‘kanalen’ in de zin van richten, vuren en raken. Maar om het luisteren, proberen, testen.
Aansluiten bij de bestaande conversatie, zou Patrick zeggen.
Knap dat die man dat toen al riep. En dat wat hij al zei, nog steeds geldt.
Het blijft vechten tegen de bierkaai, natuurlijk. (“Binnenkort kun je met 1 druk op de knop de dingen die je op Instagram ziet, ook kopen, met Apple TV!”, las ik vandaag. Bewijs.) Er zijn gelukkig bedrijven die het wat langer aankijken en proberen om dicht bij zichzelf te blijven en bij hun klanten, als het gaat om social media.
Bouwen aan hun orbit, hun universum, hun dampkring, hun zwaartekracht.
Slim. Want we komen vanzelf, en haast ongemerkt, hun heelal inzweven. En zij het onze.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie