Wie zakelijk met social media bezig is – en dat zijn heel veel mensen – kan er niet onder uit: de social media trends 2020. Of liever gezegd, de social media ontwikkelingen die ons allemaal gaan raken. De dingen die belangrijk zijn om te weten, wil je met social media nog bereik hebben en resultaten kunnen boeken. Ik zet mijn voorspellingen voor social media in 2020 voor je op een rijtje.
Ik schrijf ieder jaar trendartikelen, al jaren lang. Maar als je hier ingewikkelde verhandelingen verwacht over deep fake technologie, data privacy en de invloed van blockchain, ga ik je teleurstellen. Want hoe belangrijk ook en visionair sommige bedrijven daar ook mee bezig zijn, hoe ingrijpend al die ontwikkelingen ook zijn voor de maatschappij, daar gaat dit artikel niet over.
Dit artikel gaat over de alledaagse praktijk van social media voor bedrijven. Wat werkt wel en wat werkt niet (meer) op het gebied van social media het komende jaar? Het is geschreven voor mensen zoals jij en ik die dag in, dag uit content plaatsen om doelgroepen te bereiken. Dus dat is even de disclaimer voor dit lijstje met social media trends 2020.
Over naar de trends! Lees verder of ga direct naar:
- Terugblik: social media trends 2019
- Trend 1: Instagram als alles
- Trend 2: The rise of authenticity
- Trend 3: Videocontent verandert
- Trend 4: TikTok komt er aan
- Trend 5: Instagram voor arbeidsmarktcommunnicatie
- Trend 6: Groepen als communities
- Trend 7: Super social algoritmes
- Trend 8: De nieuwe rol van hashtags
- Social media in 2020: Conclusie
Social media trends 2019: had ik het goed?
De andere disclaimer die ik wil maken is mijn betrouwbaarheid. Voordat we kijken naar social media in 2020 is het daarom wel leuk om even te kijken naar wat er in 2019 allemaal gebeurde. En of mijn voorspellingen voor social media trends 2019 zijn uitgekomen. Dit waren mijn trends en voorspellingen:
De groei is er uit.
Hoewel de cijfers dit bevestigen voor Facebook in Nederland, bleek het in de rest van de wereld en overall wel mee te vallen. En doelgroepen van 35+ zitten er ook in Nederland nog massaal.
Conclusie: klopte.
Ga voor LinkedIn, Pinterest en YouTube:
LinkedIn blijft toenemen aan belang. En Pinterest blijft stilletjes positie innemen (het bedrijf ging in 2019 naar de beurs en blijft maar groeien in gebruikers). Hoewel YouTube inderdaad belangrijk is, zou ik voor dit jaar YouTube niet zo snel meer aanraden, tenzij je een grote investering kunt doen in content.
Conclusie: klopte.
Niche apps:
Van de niche apps heb ik in 2019 niet veel gezien. De belofte komt niet echt uit, wat mij betreft. Apps als Mighty Networks (bestaat sinds 2011?) doen hun best, maar krijgen alleen tractie binnen niche communities.
Conclusie: klopte niet echt.
Conversational AI & commerce:
Ook hier geldt dat er niet heel veel nieuws te melden is, althans, dat nieuws heeft mij niet bereikt. Misschien nog steeds een trend, maar qua techniek moeten slimme social toepassingen zich nog laten zien.
Conclusie: onduidelijk.
Het einde van de domme bot:
Hier zat ik denk ik redelijk goed. De excitement over (domme) bots blijft achter bij de resultaten. Ik hoor regelmatig van gebruikers dat ze het gewoon niet fijn vinden. En ik zie veel minder bedrijven en zzp-ers experimenteren dan in 2018.
Conclusie: klopte
Video wordt (niet) langer:
Hoewel Facebook ‘creators’ die een video van langer dan 3 minuten een vinkje geeft na het uploaden, blijft het feit dat langeren video niet echt op Facebook of Instagram horen. Hoewel in dit uitstekende blog over Facebook video niets wordt gezegd over lengte, zijn alle voorbeelden die genoemd worden als topvideo’s van 2018 (op 1 na) korter dan 3 minuten. We zullen zien wat 2020 brengt.
Conclusie: klopte.
Converseren is het nieuwe adverteren:
Dit is inderdaad een grote trend geworden. Ha! Kwam mijn boek op het juiste moment. En dit soort aankondigingen van Facebook helpen ook.
Conclusie: klopte.
Influencen als een pro:
Experts als Gary Vaynerchuk beweren nog altijd dat influencers een van de kosteneffectiefste manieren zijn om bereik te krijgen. Dus deze trend lijkt inderdaad door te zetten. Overigens heb ik van de vele start-ups met influencermarktplaatsen die ik vorig jaar zag, niet veel meer gehoord.
Conclusie: klopte gedeeltelijk.
Stories tot je een ons weegt:
Stories zetten door. Snapchat blijft innoveren, meer bedrijven gebruiken Instagram stories, en zelfs Facebook stories lijken een ding te worden. Voorspelling uitgekomen!
Conclusie: klopte.
Zo. Nu ik mijn eigen betrouwbaarheid heb onderbouwd, over naar de social media trends 2020 waar ik naar uit zie of me zorgen over maak.
1 Instagram als alles
Instagram! Misschien denk je nog over Instagram als een soort van bijzaak waar je misschien af en toe iets doet. Maar voor heel veel mensen en bedrijven is Instagram geen bijzaak meer. Instagram kan zelfs je hele website vervangen (of het verstandig is om volledig afhankelijk te zijn van 1 platform, is een andere vraag!).
Slimme ondernemers hebben tegenwoordig niets anders meer nodig dan een telefoon en een Instagramaccount om een webshop of zelfs een online trainingsbedrijf op te zetten. Apps als Milkshake maken het mogelijk om gratis een Instagramwaardige website op te zetten met een paar kliks. Maar dat kan ook met Shopify. En met dropshipping (zie bijvoorbeeld hier) hoef je niet eens meer zelf de voorraad in huis te hebben of naar het postkantoor – je levert direct aan je klanten. Zo wordt je Instagram account feitelijk een grote marketingmachine. Vanaf je telefoon.
Hetzelfde geldt voor Instagramprofielen: die nemen meer en meer de functie van een echte website over. Met de combinatie van accountnaam, profielnaam, bio, uitgelichte stories en de feed en natuurlijk met op de achtergrond een IGTV-kanaal heb je eigenlijk een mini-website. En dat kan handig zijn als je geen tijd en geld hebt voor een ‘echte’ website.
Maar ook als de website van je organisatie muurvast zit van de huisstijlregels en bemoeienis, biedt een Instagramprofiel nog de nodige speelruimte. Ik zie meer en meer afdelingen hun kans grijpen om van hun Instagramaccount een totaalplaatje te maken en de website daarmee feitelijk een beetje te omzeilen – vaak zonder dat de rest van de organisatie het door heeft.
Critici zouden kunnen zeggen dat het mooie van Instagram, het simpele design, is verdwenen. En dat klopt. Maar tegelijkertijd ontstaan steeds meer mogelijkheden. Instagram wordt steeds meer het volledige plaatje. En dat schept kansen.
Social media trends 2020 in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Als Instagram je enige kanaal is, krijg je al snel behoefte aan allerlei dingen. Denk aan het versturen van berichten op grote schaal, het segmenteren van je volgers, hele uitgebreide statistieken (die zijn nu nog erg beperkt in Instagram), de mogelijkheid om je advertentiedoelgroepen in te richten op basis van gedrag (‘keek langer dan 1 minuut naar IGTV video’ etc.) en natuurlijk de mogelijkheid om je DM (direct messages) te gebruiken voor klantenservice door ze met een team via de desktop af te handelen. Het ligt voor de hand dat Instagram professionele gebruikers het komende jaar tegemoet zal komen met meer zakelijk features.
Voor bedrijven die wél gewoon website hebben, speelt iets anders: zij moeten hun Instagram serieuzer gaan nemen. Hoe kun je Instagram inrichten alsof het een website is? Alsof alles daar te vinden is? Hoe zorg je dat je doelgroep op Instagram op jouw account een one-stop-shop vindt? Denk aan dingen als
- Een mooie en goed opgemaakte profieltekst;
- Een link waarnaar je keer op keer kunt verwijzen (zoals linkin.bio van Later, of linktree); en
- Uitgelichte stories die je doelgroep helpen navigeren naar belangrijke informatie.
Het zou onzin zijn om je website te vervangen door Instagram. Maar het wordt steeds belangrijker om de vele mogelijkheden die een Instagramprofiel je biedt ook echt te gaan benutten. Voorzie je volgers in hun behoefte aan informatie en volledigheid en blijf testen en uitbreiden!
Zoek je inspiratie, dan is misschien mijn training Instagram voor gevorderden iets voor jou.
2 The rise of authenticity: authenticiteit vs #authentic
‘Authenticiteit’ is natuurlijk al jaren een begrip in marketing en content, vooral vanwege de opkomst van influencers. Zij waren voor merken jarenlang de manier om ‘authentiek’ en ‘menselijk’ te kunnen zijn (zie ook: Zo word je een Instagram influencer).
Influencermarketing en het feit dat je geld kunt verdienen aan je volgers (een concept dat we natuurlijk al veel langer kennen uit de wereld van blogs en bloggers) zorgde dat mensen massaal naar Instagram en YouTube gingen om daar iets op te bouwen. Een wereld op zich.
Je ziet de invloed van die influencer marketing terug in de content die op veel social media gedeeld wordt. Een mooie foto met een persoonlijk verhaaltje, een prachtige feed met op elkaar afgestemde foto’s in een herkenbare stijl, lijsten YouTube video’s met herkenbare thumbnails met daarop grote teksten. Het was een stijl die jarenlang succesvol was.
Maar mijn voorspelling voor 2020 is dat die semi-persoonlijke stijl, de stijl die we voor ons zien als we denken aan ‘influencers’, aan zijn einde gaat komen en minder effectief zal worden. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe stijl, die écht authentiek wordt. Niet opgepoetst. Geen Instagramfeed waar voor iedere foto die geplaatst wordt 80 foto’s zijn afgekeurd. Geen semi-persoonlijke verhaaltjes over wat de influencer die dag gaat doen, weken van tevoren ingepland. Mensen snakken naar echt echt in plaats van #authentic.
Als je goed kijkt, zie je deze trend al een beetje terug. Rauwe foto’s die ter plekke met smartphones worden gemaakt, video’s die onderweg met de smartphone worden opgenomen, dingen die *nu* gebeuren, edits die simpel zijn en er op gericht context te scheppen, je ziet ze meer en meer:
Onder invloed van de jongste gebruikers van Instagram (12-20) ontstaat een hang naar echt en ongepolijst. Niet voor niets is TikTok razend populair aan het worden. Als je daar een act in elkaar zet, weet iedereen dat het een act is waar je voor geoefend hebt. En als je daar je oma laat zien die iets raars doet, weet ook iedereen dat je je oma niet 10 keer kunt vragen om hetzelfde nog eens te doen.
Zelfs de manier waarop de camera van de TikTok app werkt is daarop ingespeeld: je houdt de opnameknop vast, laat hem los, houdt hem vast, laat hem los – zo edit je terwijl je aan het opnemen bent. En dat levert een hele nieuwe stijl op (zie hieronder, bij videotrends).
Hoe gepolijster je content is, hoe minder echt hij overkomt. En dat is voor de meeste bedrijven op social media goed nieuws. Want het betekent dat je niet altijd meer bureaus nodig hebt die dure animaties voor je maken of videoeditors die uren werkt moeten stoppen in de perfecte B-roll video.
Een mooi voorbeeld van deze trend vind ik het Openbaar Ministerie op Instagram. Niet voor niets vind je ze ook in mijn boek, Super social. Op dat account, gericht op arbeidsmarktcommunicatie, zie je helemaal geen gladde visuals. Je vindt er niet eens vacaturemeldingen. De hele feed bestaat uit take-overs. En de stories ook. Die foto’s zijn niet mooi of glad. Ze zijn ook niet consistent. Maar ze zijn echt. En reken maar dat dat werkt.
Social media trends in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Eerlijk gezegd is deze trend goed nieuws. Het geeft bedrijven een veel makkelijkere manier om aansluiting te vinden bij hun doelgroep via social media. Door meer te delen wat er echt gebeurt binnen een organisatie, door collega’s zelf foto’s en video’s te laten maken, door zelf je video’s te editen en door zowel collega’s als mensen uit de doelgroep aan het woord te laten en het platform te geven, speel je in op het algoritme, vergroot je je bereik en ga je echt resultaten zien.
Wat daarbij wel een uitdaging wordt, is om ondanks het ontbreken van mooie bumpers en b-roll toch te zorgen voor een zekere uniformiteit en herkenbaarheid. Consistente branding is geen gemakkelijk opgave als alles door je collega’s zelf wordt gemaakt en ge-edit. Blijf testen, want mijn ervaring is dat je de lijn alleen gaat ontdekken door veel te proberen en te doen.
3 Videocontent verandert
Als je je ieder jaar inleest in de social media trends, zie je ieder jaar weer iets over video. De afgelopen jaren kondigden wij social media experts achter elkaar dingen aan over video, grotendeels gedreven door Instagram en YouTube.
We gingen van kort naar langer, naar series, van vlogs naar tekstvideo’s, van horizontaal naar vierkant en van 1 minuutvideo’s naar stories van 15 seconden.
In een lijst met social media trends kan video eigenlijk nooit meer ontbreken. Maar het komende jaar heeft die videotrend wel een andere vorm: namelijk de inhoud.
Dat video verticaal wordt, dat zat er al een tijdje aan te komen. Uit onderzoek blijkt nu ook dat verticale video veel beter de aandacht van de smartphonegebruiker pakt. Niet echt verrassend! Het ging overigens om een onderzoek over video advertenties op Instagram en Facebook. Maar ik denk dat de inzichten ook gelden voor andere, niet-gesponsorde videocontent.
Toch vind ik dat niet de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van social video dit komende jaar. Belangrijker vind ik dit:
- Video wordt niet langer maar korter;
- Video wordt minder profi; en
- Video wordt dynamischer.
Wat ik daarmee bedoel? Onder invloed van TikTok, de social media app die helemaal om video draait, wordt video steeds korter. Hoewel je nu op TikTok niet alleen meer video’s van 15 seconden maar zelfs tot 60 seconden kunt uploaden, ligt de basis nog altijd in die 15 seconden. Succesvolle TikTok creators weten hoe ze hun verhaal in 15 seconden vertellen, welke muziek daarbij hoort en hoe ze kunnen zorgen dat mensen die video nogmaals kijken.
Bekijk de video’s uit bovenstaand voorbeeld zelf maar:
- Comedienne Amy Schumacher op IGTV
- Onderzoeksschip de Nautulus op Instagram
- Waterbedrijf Waternet op Facebook
- En dit vader-dochter paar op TikTok
Onder invloed van TikTok en al haar jonge meesterverhalenvertellers worden video’s in 2020 denk ik eerder korter dan langer (ook al zou Facebook dat graag anders zien, zoals blijkt uit dit persbericht uit mei 2019).
Tenslotte zijn TikTok video’s superdynamisch. Ze zijn kort, er is beweging, muziek, het beeld wordt geplistst… je kunt je video zelfs zo maken dat andere TikTokkers hem in een duet kunnen gebruiken. Kijk maar hoe marcoborsato dat doet en wat zijn fans daar vervolgens mee doen.
Dynamisch heeft dus niet alleen te maken met hoe je kleine stukjes van een verhaal pakt in plaats van alles te willen vertellen of hoe je de video edit. Het zit hem ook in hoe makkelijk je het maakt voor anderen om mee te doen met die content. Die dynamiek zie je ook al langer in Instagram stories en Snapchatfilters terugkomen. En die trendszal zich gaan doorzetten.
Mijn verwachting is dat al die interactieve tools het komende jaar steeds meer binnen Facebook, LinkedIn en Instagram te vinden zullen zijn. Steeds minder hoef je op zoek naar aparte apps, steeds meer zullen dit soort functionaliteiten ingebakken worden.
Social media trends in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
In de praktijk betekent dit dat je zult gaan moeten experimenteren met nieuwe video apps die je helpen om een veel dynamischer beeld neer te zetten. Apps als Mojo helpen daarbij, maar ook Instagram en Facebook zelf zullen denk ik meer tools krijgen om dat voor elkaar te krijgen.
Storytelling krijgt de komende jaren opnieuw een nieuwe impuls en uitdaging: hoe vertel je nog sneller een verhaal? Hoe maak je nog meer je punt? Door processen in te richten waarbij collega’s jou hun (verticale!) korte videootjes sturen krijg jij de beschikking over input voor je Insta stories en andere plekken om video te plaatsen.
Enne, claim alvast je gebruikersnaam op TikTok voordat hij weg is …
4 TikTok komt er aan
Het is idee dat het nog een ander social media bedrijf zou lukken om Facebook en Instagram te verslaan, leek de afgelopen jaren lachwekkend. Nadat Instagram de stories features jatte van Snapchat (want dat was het, puur jatwerk) groeide de app met een niet eerder gezien tempo in gebruikers en gebruik. Jongeren verdwenen massaal naar Insta. En zo pakte Facebook toch nog de markt voor ‘aandacht van jongeren’.
Maar zelfs reuzen kunnen om. En als dat de komende jaren gaat gebeuren, zal TikTok daar een rol in spelen.
TikTok is een app die veel mensen aan het oude Vine doet denken. Je plaatst er video’s van 15 seconden onder begeleiding van muziek. Het vroegere Musical.ly, maar dan ‘on speed’. Want sinds de overname door AI-bedrijf ByteDance in 2017 werd de app groter, beter en leuker.
Video’s worden op TikTok in een loop afgespeeld: ze blijven opnieuw afspelen als ze in je scherm houdt. En dat opnieuw kijken is belangrijk, want hoe vaker mensen de video opnieuw kijken, hoe hoger de video scoort in het algoritme. Dat betekent dat slimme creators zo’n video van 15 seconden inleiden met iets dat de aandacht trekt om de daadwerkelijke actie of clou (een stunt, een prank, een dansje, etc.) pas na een paar seconden of na de helft van die 15 seconden te introduceren. Dat zorgt ervoor dat mensen opnieuw kijken.
Het bijzondere aan TikTok is dat de vibe tot nu toe vrij positief is en zelfs een beetje onschuldig, op wat heftige stunts en pranks na. Natuurlijk kun je er ook vervelende en heftige content vinden, maar je vindt er ook veel tieners die met hun opa’s en oma’s dansjes doen, atleten met indrukwekkende stunts, schoolkinderen en studenten die sketches in elkaar draaien en heel veel muziekvideo’s. Maar je vindt er ook mensen die op hun werk geintjes uithalen of laten zien wat ze doen.
Het grote voordeel van TikTok het komende jaar is dat je nu nog een enorm bereik kunt halen. Het ‘first mover’-principe zal de komende tijd nog in je voordeel werken, zoals het Internationale Rode Kruis ontdekte tijdens hun eerste grote gesponsorde hashtagcampagne.
Social media trends in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
TikTok is interessant als je een jonge doelgroep wilt bereiken of de aandacht van een internationale jonge doelgroep zoekt. Vooral rondom branding en arbeidsmarktcommunicatie, want sketches, dansjes en behind-the-scenes content vanaf je werkplek is een genre. Je vindt er grappenmakende stewardessen, dansend kantoorpersoneel en andere gekkigheid. Naar het schijnt zijn er zelfs collega’s van grote concerns (denk: McDonalds) die elkaar via hashtags op TikTok weten te vinden.
De andere reden om wat tijd op TikTok door te brengen, is om te gaan begrijpen hoe een jongere generatie content maakt, video’s edit en verhalen vertelt. TikTok is voer voor memes op andere kanalen, dus ook wat dat betreft is de invloed van het platform groter dan je denkt. Het kan geen kwaad om er de vinger aan de pols te houden.
Ik verwacht dat er vooral rondom Euro2020 heel veel te doen zal zijn op TikTok. Voetbal leent zich perfect voor TikTok: er is altijd actie, mensen vinden het geweldig om achter de schermen mee te kijken, voetballers zijn celebrities en er is eindeloze content. Niet voor niets kondigde Martin Garrix op TikTok aan dat hij de theme song heeft gemaakt en zie je clubs als Ajax en FC Barcelona al volop aan de gang. Het wachten is op TeamNl, dat het op Twitter zo goed doet.
Wil je zelf ontdekken wat TikTok inhoudt, download dan de app en probeer het zelf eens. Je vindt mij hier. TIP: bekijk de accounts die ik volg om eens te kijken wie er allemaal te vinden zijn op TikTok! Een vrij eclectische selectie maar er zit vast wel iets voor je bij.
5 Instagram voor arbeidsmarktcommunicatie
Een beetje een saaie trend, misschien, vergeleken bij mooie technologische trends, maar wel een hele belangrijke voor veel van mijn opdrachtgevers. Gezien de krappe arbeidsmarkten in o.a. de IT en de zorg, wordt het steeds belangrijk om iets te gaan doen met Instagram.
Ik hoor het van al mijn opdrachtgevers: het eerste dat potentiele nieuwe collega’s doen is op Instagram kijken of je organisatie er aanwezig is en wat jullie daar dan doen. Aanwezig zijn is wel het minste, dus.
Maar slimme organisaties gaan verder. Zij maken hun Instagram een speerpunt van hun social recruitment strategie.
Dat is natuurlijk helemaal niet makkelijk, want hoe lang houden je nieuwe volgers interesse als ze niet bij je gaan werken? Hoe zorg je dat mensen met interesse in je vacatures een goed beeld krijgen van je organisatie? En hoe krijg je het voor elkaar dat ze dan ook daadwerkelijk je vacaturespagina’s bezoeken en actie nemen?
Logisch dat er zo veel ‘werkenbij’-accounts verschijnen op Instagram. En het einde is nog niet in zicht.
Zo lang de arbeidsmarkt krap is en de strijd om jong talent blijft woeden, zullen meer en meer organiasaties gedwongen worden om hun arbeidsmarktcommunicatie voor wat betreft social media uit te breiden van LinkedIn naar Instagram. Niet makkelijk, maar wel belangrijk.
Social media trends 2020 in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Als jong talent belangrijk is voor je organisatie, moet je je realiseren dat mensen je aan het zoeken zijn op Instagram. Zorg dus dat je aanwezig bent en dat je te vinden bent (zorg dat je accountnaam en je profielnaam je bedrijfsnaam bevatten!). Gebruik eventueel ook een eigen hashtag om content te kunnen verzamelen en stimuleer collega’s om dat te doen.
Let ook op de geotags: als je bedrijf verschillende vestigingen heeft, zul je zien dat mensen al lang content aan het delen zijn via die locatietags. Zorg dat ze kloppen en houd ze in de gaten. Wie weet vind je er wel content om te delen via je bedrijfsacount.
Andere overwegingen:
- Als je bedrijf al actief is op Instagram vanuit marketing of communicatie, kan het zijn dat je een aparte ‘werken bij’-account moet aanmaken. Realiseer je dat het meestal wel even duurt voordat je daar ook weer volgers op hebt gebouwd;
- Laat je op Instagram al veel zien van wat jullie doen, zoals het Openbaar Ministerie (zie eerder in dit artikel)? Zoek dan naar manieren om vacatures af en toe de aandacht te geven op een manier die aansluit bij de take-over-achtige content die je al publiceert;
- Overweeg om 1 ‘mooie’ link te maken in je bio die linkt naar een overzicht van vacatures, bijvoorbeeld met de gratis linkin.bio-service van Later;
- Helpt collega’s om met zelfvertrouwen take-overs te gaan doen; en
- Zorg dat je (bijvoorbeeld via uitgelichte stories) antwoord geeft op veelgestelde vragen.
6 Facebook- en LinkedIn- groepen als online communities
Online communities blijven in online marketing en communicatie het hoogst haalbare. Ze zijn bijna het tegenovergestelde van advertentiecampagnes: ze zijn gericht op de lange ipv de korte termijn. Investeren in je online community is investeren in een duurzame marketingmachine, zou je kunnen zeggen.
De afgelopen jaren hoorde je weinig over online communities, maar in 2020 is het onderwerp weer helemaal hot (gelukkig). Maar waar bedrijven voorheen nog uit alle macht probeerden om die groepen op een eigen platform te krijgen – in de vorm van afgesloten websites en fora – zie je dat men nu eerder bereid is om mensen tegemoet te komen waar ze al zijn: op Facebook bijvoorbeeld.
Want als je je met Facebook bezig houdt, kan het je niet ontgaan zijn: Facebookgroepen zijn gigantisch gegroeid. Er zijn er honderdduizenden en ze krijgen steeds meer ruimte in de Facebookfeed. Het lijkt er zelfs op dat actieve, aan je pagina gekoppelde groepen er voor zorgen dat je meer bereik krijgt op je paginaberichten.
Interessante Facebookgroepen om je direct bij aan te melden:
- De Super social groep (over social media in de praktijk, kom er bij)
- Leaf Rakers Society, de groep van Starbucks voor pumpkin latte fans
- Dutch Facebook, dé groep voor Nederlandse en Vlaamse facebookpaginabeheerders.
De afgelopen maanden jaar zag ik steeds meer mensen mijn eigen Facebookgroep in komen, waaronder voor het eerst ook mensen die de groep ontdekten via de zoekfunctie op Facebook (hoewel de meeste groepsleden toch nog via mijn nieuwsbrief en dit blog komen). Groepen worden steeds belangrijker.
Waarom ik deze trend vorig jaar niet op de lijst heb gezet, weet ik niet, want hij was al redelijk duidelijk. Maar dit jaar heeft hij zich gestabiliseerd. Je ziet dan ook dat bedrijven groepen beginnen, bijvoorbeeld voor alumni of fanatieke fans. En regionale omroepen gebruiken Facebookgroepen als tweede platform, om groepen mensen met een bepaalde interesse binnen de provincie een plek te geven om van gedachten te wisselen en informatie te delen. Slim, want als beheerder en oprichter van zo’n groep blijf je een speler in die discussie.
Meer over het beheren van Facebookgroepen en de redenen om er wel of niet eentje te beginnen vanuit je bedrijfspagina, vind je hier.
Tenslotte zie je dat Facebook druk bezig is om beheerders, moderators en groepsleden nieuwe tools te geven om deelname aan een groep en het in stand houden van de kwaliteit van de groep makkelijker te maken. Ik verwacht dat er in 2020 nog veel meer functionaliteit bij zal komen.
En waar blijft LinkedIn in dit verband? Goede vraag.
LinkedIn groepen zijn al zeker een jaar – misschien wel 2 – een ondergeschoven kindje op LinkedIn. Ze staan bol van de spammerige berichten en bieden bedrijven eigenlijk nog steeds geen mogelijkheid om goed te modereren en vanuit het bedrijf duidelijk aanwezig te zijn in de groep.
Het ligt voor de hand dat LinkedIn in navolging van Facebook meer gaat doen om LinkedIngroepen veilige, nuttige plekken te maken met voldoende mogelijkheden voor moderators, beheerders en natuurlijk groepsleden om actief deel te nemen en echt iets te hebben aan het lidmaatschap. Dit past in de onder punt 8, Hashtags, beschreven doelstellingen van LinkedIn.
Maar daarvoor moet nog heel veel gebeuren. Ik heb niets gehoord over plannen in die richting, maar het ligt voor de hand dat LinkedIn hier vol op gaat inzetten. Want online communities zijn de meest duurzame manier om voor online bereik, betrokkenheid en uiteindelijk ook clicks en sales te zorgen.
Social media trends 2020 in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Facebookgroepen zijn interessant, maar ook ingewikkeld. Ze vragen net als Facebookpagina’s intensieve moderatie en aanwezigheid en bovendien een slim en creatief contentplan. Niet echt iets dat je kunt overlaten aan de stagiair, dus (zoals ik soms zie gebeuren).
Overweeg je een Facebookpagina te beginnen, zoek dan naar iets dat emotie betreft of kennis. Facebookgroepen werken alleen goed als je leden zelf informatie gaan delen. En daarvoor is nodig dat er een hele duidelijke gezamenlijke interesse of een gezamenlijk belang is. Dat is makkelijker voor patientenorganisaties, zelfstandig ondernemers en social media geeks, dan voor koffiebedrijven, maar niet onmogelijk (zie de facebookgroep van Starbucks hierboven, voor liefhebbers van hun ‘holiday season’ drankjes!).
Wat LinkedIn betreft geldt hetzelfde. Een goede, actieve LinkedIngroep opzetten en runnen is niet onmogelijk maar wel heel moeilijk. Het is afwachten wat LinkedIn op dat gebied gaat doen in 2020, maar nadenken over de mogelijkheden is geen slecht idee. Vooral niet als je de lessen die we leren uit Facebookgroepen in gedachten neemt. Het zou me niet verbazen als die groepen de komende jaren de boventoon gaan voeren.
7 Algoritmes worden super social
Misschien had ik het kunnen voorzien, vorig jaar. Al noemdeik het in mijn overzicht van social media trends 2019 niet zo expliciet, feitelijk is het de kern van het boek dat ik in 2019 publiceerde: algoritmes zijn op zoek naar sociaal gedrag. En dat heeft enorme impact op de content die nog werkt en wat er van jou als professional verwacht wordt rondom die content – namelijk in de webcare/reacties.
Zoals ik in mijn boek beschrijf willen al die algoritmes graag zien dat we super social worden als bedrijven. En zijn we dat niet, dan is het uit met het organisch bereik.
Er zijn een paar belangrijke aspecten aan algoritmes die daarbij een steeds grotere rol gaan spelen.
1 Het tijdsbestek
Heel lang was het zo dat een bericht binnen de eerste paar uur (of, in het geval van Twitter, het eerste half uur, zie ook ’the half life of a tweet, punt 21)) gezien moest worden om nog kans te maken op bereik. Maar algoritmes zijn zich anders gaan gedragen. Als Facebook, LinkedIn of Instagram denken dat een bericht misschien toch interessant is voor jou, ook al heb je het gisteren gemist, dan krijg je het alsnog te zien.
Op TikTok gaat dat tijdsbestek helemaal op zijn kop: maanden oude video’s kunnen daar viral gaan of viral blijven. Wat je te zien krijgt is zeker niet altijd het laatst gepubliceerde.
Wat je daaruit kunt concluderen is dat als die social media apps steeds meer belang gaan hechten aan relevantie voor jou als gebruiker. Ook al is het bericht oud, je krijgt het toch te zien omdat het algoritme zeker denkt te weten dat het voor jou van belang is.
2 Waar reageer je op?
Reacties krijgen op je content was altijd al belangrijk. Maar nu krijgen reacties om twee redenen weer een nieuwe impuls.
Een aspect dat steeds belangrijker wordt – en dat zie je vooral op LinkedIn – is de voorkeur van de gebruiker als het gaat om reageren. Algoritmes worden er steeds beter in om te voorspellen op wat voor content jij zou reageren (met een echte reactie in plaats van een like). Het LinkedIn algoritme is helemaal opnieuw opgebouwd en richt zich hier sterk op, maar dat zal bij alle andere social media apps ook steeds meer mee gaan tellen.
De tweede belangrijke ontwikkeling is dat Facebook (en ook Instagram) steeds meer hun best doen om de meest relevante reactie van de plaatser bovenaan alle reacties te tonen. Je hebt dit zelf al gezien: als je gaat kijken naar de reacties op de laatste grappige post van bol.com op Facebook, staat bol’s beste reactie op de reacties van volgers al bovenaan voorgesorteerd. En dat fenomeen zie je steeds meer. Sterker nog, Facebook heeft dat ook officieel bevestigd: ‘Making public comments more meaningful’, in Facebook vaagpraat ?.
3 Connecties
Met de steeds verder gaande intergratie van Facebook, Whatsapp en Instagram zie je dat die twee social media platformen proberen de cross-over te maken. Op Facebook krijg je suggesties voor pagina’s op basis van de Instagramaccounts die je volgt. Als je druk whatsappt met iemand, zul je van diegene binnenkort op Instagram ook eerder de berichten te zien krijgen. Spooky, zeker. En met de nodige onbedoelde gevolgen. Wel iets dus om van op de hoogte te zijn, vooral als je ergens een finsta hebt (een fake insta account).
Maar connecties gaan verder – TikTok maakt het bijvoorbeeld heel gemakkelijk voor gebruikers om jouw videocontent te verspreiden op Instagram met 1 druk op de knop. Wie weet wat voor data daarover bijgehouden wordt, van beide kanten?
Overigens zie je dat ‘super social’ gedrag ook op andere manieren wordt gestimuleerd. Bijvoorbeeld door mensen ’topfan’ te maken (zoals mij gebeurde):
Slimme manier om mijn gedrag te belonen en mijn relatie met het bedrijf waar ik topfan van ben te belonen! Bovendien straalt die badge ook weer iets uit naar anderen: deze organisatie heeft topfans. Social proof, kortom, helemaal Cialdini.
Tenslotte denk ik dat hashtagpagina’s ook op LinkedIn en Instagram algoritmisch (en dus relevanter) zullen worden en dat hashtags steeds belangrijker worden in algoritmes. Hashtags vertegenwoordigen communities en conversaties. En die worden in de algoritmes steeds belangrijker. Waarover verderop meer.
We weten nooit zo veel over al die algoritmes, omdat ze proprietary zijn en zwaar geheim worden gehouden. Maar gezien de trend van de afgelopen jaren waarbij apps steeds beter willen aansluiten bij wat ons hart echt sneller doet kloppen, en bij de het tonen van berichten van mensen waar we ons echt betrokken bij voelen, kun je je voorstellen dat die algoritmes nog meer super social gedrag willen zien.
Het algoritme en hoe je zorgt dat je organisch bereik blijft houden is een belangrijk onderwerp van mijn training ‘Super social: social media voor gevorderden’. Neem vooral een kijkje, wie weet is het iets voor jou.
Social media trends 2020 in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Al bijna twee jaar lang zijn bedrijven en influeners massaal op zoek naar content die reacties uitlokt, die mensen willen delen, waarvoor ze terugkomen, die ze herkennen en vooral; waar ze op reageren. Die trend zal alleen maar doorzetten. Niet voor niets zien we steeds meer open vragen op Facebook, grappen op LinkedIn en polls en quizstickers op Instagram.
Als je je organisch bereik hoog wilt houden, zul je hard moeten werken. Minder berichten met links, af en toe een bericht met humor of herkenbaarheid en menselijk emotie, je volgers betrekken door ze om hun mening te vragen en natuurlijk door te reageren op reacties.
8 De veranderende rol van hashtags
Hashtags zijn zo oud als social media, inmiddels. Nou ja, niet helemaal. Maar ze zijn zo ingebed in social media dat we er niet veel meer over nadenken. Maar ik denk dat de rol van hashtags de komende jaren steeds belangrijker wordt.
Afbeelding: de hasthagpagina’s voor #socialmedia op Twitter; LinkedIn; TikTok en Instagram.
Om te begrijpen wat ik bedoel hoef je maar naar LinkedIn te kijken, waar sinds 2018 hashtags kunnen worden gebruikt.
Ten eerste kun je sinds kort een aantal hashtags toevoegen aan je bedrijfspagina om aan te geven bij welke ‘community’ je wilt horen. Want zo zet LinkedIn hashtags neer, als communities. Hun doel is kennelijk dat mensen hashtags heel bewust gaan gebruiken rondom vakthema’s. En bijzonder is dat bedrijfspagina’s kunnen reageren op berichten die dezelfde hashtag bevatten als de hashtag die zij aan hun pagina hebben toegekend. Duidelijk een stap in de richting van meer interactieve bedrijfspagina’s (zie ‘super social algoritmes, hier boven’).
Bekijk het zelf:
- Philips Benelux
- RauwCC
- Elja Daae Marketingadvies (heel belangrijk ?)
- The Coca Cola company (t.t.v. publicatie van dit artikel nog zonder hashtags …)
Ten tweede doet LinkedIn ook andere spannende dingen met hashtags. Zo heeft LinkedIn bevestigd dat je een bericht eerder te zien krijgt als een LinkedIncontact in dat bericht een hashtag gebruikt die jij volgt.
Dat lijkt niet zo belangrijk, maar het volgen van hashtags geeft hashtags een compleet nieuwe rol. Waar hashtags tot nu toe links zijn naar verzamelingen van zoekwoorden – een soort van Google search – met al dan niet algoritmisch georganiseerde resultaten, worden hashtags nu iets extra’s: ze worden een kennisgeving van interesse. En daarmee een factor in de pogingen van het algoritme om te begrijpen wat gebruikers interessant vinden.
Ten derde gebruikt LinkedIn hashtags hoogstwaarschijnlijk ook steeds meer om te gaan begrijpen waar berichten over gaan. Want zonder de inhoud van berichten te begrijpen is het lastig om te weten of een gebruiker het interessant zal vinden. Uitspraken als deze geven ons een vage indicatie in die richting:
… We have rebuilt our machine learning model for candidate selection from scratch with new objectives and different algorithms. As part of this, we introduced the prediction of professional conversation contribution into our model to capture the community-building aspect of each feed update.
Bron
Hashtags kunnen communities verbergen en conversatiestarters zijn, de basis om elkaar te vinden en met elkaar in contact te treden. Hasthags rondom vakmatige onderwerpen passen heel goed in LinkedIn’s doelstellingen zoals hierboven beschreven.
Ook oproepen als deze om vooral hashtags te gebruiken lijken onderdeel van LinkedIn’s besef dat hashtags een community kunnen weergeven en vormgeven. Iets dat ik zelf al 10 jaar ervaar met de #blogpraat community op Twitter.
Hashtags hebben ook een andere functie: je kunt ze gebruiken om social media gebruikers aan je te binden door ze te stimuleren user generated content te maken rondom ‘jouw’ hashtag. Op Twitter kun je hashtags al jaren sponsoren. Hetzelfde geldt voor TikTok, waar de grootste hashtags om challenges draaien en die door bedrijven gesponsord kunnen worden. Het Internationale Rode Kruis was een van de eerste bedrijven die dit probeerde, naar eigen zeggen met overweldigend succes.
Gezien de waarde die hashtags vertegenwoordigen voor gebruikers zou het logisch zijn als het idee van ‘hashtags als communities’ en de daarbij behorende waarde voor bedrijven ook op Instagram en LinkedIn verder worden uitgebouwd.
Een andere voor de hand liggende ontwikkeling zou zijn dat de overzichtspagina’s van hashtags op Instagram algoritmisch worden. Dat wil zeggen dat ze de berichten bevatten die en de hashtag bevatten waarop je zoekt én die volgens LinkedIn of Instagram relevant zijn voor jou. Een mogelijkheid die Twitter al heel lang biedt: door te zoeken op ’top’ kun je de volgens Twitter meest relevante berichten met de hashtag in een keer bekijken.
Zeker is dat het volgen van hashtags een belangrijke indicatie is van de interesse van een gebruiker. En daarmee is het een interessante en belangrijke mogelijke factor in bepalen wat gebruikers leuk vinden. Hashtags krijgen kortom een hele nieuwe rol.
Social media trends 2020 in de praktijk: wat betekent dit voor jou?
Wat steeds duidelijker wordt is dat hashtags heel veel op kunnen leveren aan bereik onder een hyperrelevante doelgroep. En als ze inderdaad een steeds grotere rol gaan spelen voor gebruikers door ze te volgen en voor algoritmes door ze als een soort metadata te gebruiken om de inhoud van berichten te kunnen duiden, worden ze nog belangrijker. Hashtags verbergen communities en conversaties, precies wat de super social algoritmes belangrijk vinden. Maar die moet je wel serieus nemen.
Voor jou betekent dit dat het nu echt de hoogste tijd is om werk te maken van het vinden van de juiste hashtags. Hashtags als #fun, #love of #digital zijn daarmee hopelijk verleden tijd of het toevoegen van # aan willekeurige woorden in je tekst zijn daarmee hopelijk verleden tijd!
Het zoeken is naar de communities áchter de hashtag. En heb je die gevonden, dan schuilt de echte kracht van hashtags er in dat de hashtag perfect aansluit bij de inhoud van je bericht. Want zo zorg je er voor dat mensen die jouw berichten op social media ontdekken je ook echt gaan/blijven volgen.
Social media trends 2020: conclusie
Het lijkt misschien niet zo, maar de wereld van social media is ook in 2019 weer enorm veranderd. Niet altijd in hele grote stappen, maar juist in heel veel hele kleine. Als professionals overkomen al die nieuwe features ons maar een beetje. Hashtags voor bedrijfspagina’s op LinkedIn, nieuwe stories stickers op Instagram, nieuwe kleine wijzigingen voor Facebookgroepsbeheerders, nieuwe manieren om berichte in te plannen op Instagram en Facebook …. we gaan van introductie naar introductie.
Al die honderden kleine veranderingen per platform lijken op zichzelf te staan. Maar ze horen wel degelijk bij een nieuwe, grotere social media trend: de terugkeer naar de social in social media. Social media bedrijven weten dat we niet in zo’n app blijven hangen als we ons niet betrokken voelen. Ze begrijpen dat échte betrokkenheid te maken heeft met community. En wijziging na wijziging leidt ons in die richting.
In 2020 komen er ongetwijfeld weer honderden wijzigingen en ook zeker nog de nodige schandalen, met de op handen zijnde presidentsverkiezingen in de VS , de politieke onrust die Brexit met zich mee brengt en de strijd die daarrondom vast op social wordt uitgevochten, maar ook de voordehandliggende dataschandalen die vast nog uit de kast komen vallen hier en daar.
Neemt niet weg dat de groei van social hoogstwaarschijnlijk door gaat zetten. De aandacht van je doelgroep zat er in 2019 volgens onderzoeken 1 uur en 16 minuten per dag en dat zal vast niet minder worden. Dus houd de ontwikkelingen in de gaten, maar zet vooral in op de social in super social. Dan kun je al die social media trends ook in 2020 het hoofd bieden en er zelfs je voordeel mee doen!
Omslagfoto door HENCE THE BOOM via Unsplash
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Judith zegt
Dank je wel, Elja, waardevolle informatie voor een beginnend ondernemer.
#alotofstuffgoingoninsocialmedia (oh nee, deze is te vaag he) 🙂
Elja Daae zegt
Hahaha. Dat iets werkt of niet wil niet zeggen dat we het niet meer lekker creatief mogen inzetten op onze eigen manier he. ?
Rhodee zegt
Ha Elja,
Wat fijn dit zeg. Alle belangrijke trends en ontwikkelingen op een rijtjes. Super handig. Dus dank daarvoor!
Elja Daae zegt
Dank! Altijd leuk om jezelf te dwingen eens na te denken over het volgende jaar. Ook wel een beetje eng, maar dat hoort ook weer bij bloggen he?