Social media voor bedrijven is een vak. Maar gelukkig wel een vak dat iedereen kan leren. Ook als social media iets is dat niet bij je eigenlijke taakomschrijving hoort omdat je eigenlijk vooral bezig bent met communicatie, HR of als assistent van de directie.
Ik spreek wekelijks bedrijven die met social media bezig zijn. En in grote lijnen hebben we allemaal dezelfde uitdagingen. Social media bereik wordt minder maar vraagt mee. En we hebben allemaal weinig tijd.
Gelukkig zijn er een paar dingen die je als social media verantwoordelijke zelf kunt verbeteren. Daarom vind je hieronder de onderwerpen waar vaak vragen over zijn bij bedrijven die met social media bezig zijn. Belangrijke tips voor het gebruik van Facebook en LinkedIn, omdat de meeste bedrijven die ik tegenkom op allebei deze platformen actief zijn met bedrijfspagina’s.
Komt’ie.
1. De koninklijke ‘wij’ van LinkedIn
Je zult ze de kost moeten geven, de bedrijven die het over zichzelf in de derde persoon hebben op LinkedIn. Pfff. Als ik je er op wijs, zie je zelf direct dat het een beetje gek is. Maar toch is het wat de meeste bedrijven doen op hun LinkedIn bedrijfspagina.
Toch is het niet zo logisch. Ga maar na: als je een bericht plaatst op je LinkedIn-pagina is dat voor drie groepen mensen zichtbaar:
- Een aantal van je volgers ziet het bericht direct nadat je het geplaatst hebt (met dank aan die draak van alle social media platformen, het algoritme);
- Als je geluk hebt en mensen bereid zijn om te liken, reageren en delen, komt het bericht ook terecht in de news feed van niet-volgers; en
- Mensen die interesse hebben in je bedrijf, je opzoeken op LinkedIn en je bedrijfspagina bekijken komen je recente berichten ook tegen.
Wie het bericht ook ziet, iedereen weet dat het van jouw organisatie komt, want JE NAAM EN LOGO STAAN ER BIJ. Het is dus wel heel vreemd als je je verhaal vervolgens opent met ‘bedrijfsnaam’ … Ik weet dat traditionele persberichten zo geschreven zijn, maar kom op. LinkedIn is – net als alle andere social media kanalen – geen persberichtenoutlet.
Niet meer doen, dus, dat koninklijke gedrag.
2. Vraag je collega’s om jullie LinkedIn-pagina in te stellen bij ‘werkgever’
LinkedIn is een grote zoekmachine. En het (niet al te geavanceerde??) algoritme is continu op zoek naar verbanden tussen de zoeker en de gezocht informatie. Dat is de reden dat het fijn is om zoveel mogelijk relevante mensen aan je eigen LinkedIn-netwerk toe te voegen (dan wordt je tweedegraads netwerk steeds groter!).
De equivalent van meer mensen in je netwerk is als LinkedIn-bedrijfspagina niet alleen dat je meer volgers hebt, maar ook dat meer collega’s op LinkedIn aangeven dat ze bij jouw organisatie werken. Zo wordt ook je bedrijfspagina steeds relevanter en vergroot je je vindbaarheid.
Het toevoegen van een bedrijfspagina als je werkgever is heel makkelijk:
- Ga naar je LinkedIn-profiel;
- Navigeer naar het onderdeel ‘ervaring’;
- Klik op het potloodje om je huidige werkervaring aan te passen;
- Zoek in het veld ‘Bedrijf’ naar de LinkedIn bedrijfspagina van je werkgever (te herkennen aan naam & logo);
- Klik OK.
Alle mensen die werkzaam zijn bij een bedrijf en dat in hun profiel correct aangeven, zijn te vinden op de bedrijfspagina van je organisatie zoals hieronder bij Philips. Bovendien laat LinkedIn ook automatisch zien hoeveel van je ‘connecties’ er werken. Maar dan moeten die connecties dus wel (in dit geval) ‘Philips’ als werkgever hebben toegevoegd, in plaats van gewoon ‘Philips’ te typen maar niet de bedrijfspagina aan te klikken.
Wil je je LinkedIn bedrijfspagina een echte boost geven? Zorg dan dat je collega’s actiever worden op LinkedIn en ook meer gaan reageren op je bedrijfspagina. In de workshop LinkedIn voor bedrijven leren je collega’s niet alleen hoe ze zichzelf meer op de kaart zetten, maar ook hoe ze het bereik van de organisatie kunnen versterken.
3. Schakel over op vierkante video voor Facebook en LinkedIn
Ga je aan de slag met video voor social media? Goed idee. En niet zo ingewikkeld als je denkt. Een kwestie van uitproberen en een beetje spelen met wat apps. Het kost even tijd, dat wel, maar je krijgt het in de vingers.
Goed om te weten: uit allerlei onderzoek is gebleken dat vierkante video’s het beste werken op o.a. LinkedIn en Facebook. Ik schreef daar een uitgebreid artikel over met een hele lijst van apps en software die je helpt om vierkante video’s te maken.
4. Meer bereik op Facebook? Ga aan de slag met Facebook Live
Als je bedrijf een Facebookpagina heeft, zul je gemerkt hebben dat het steeds lastiger wordt om bereik te krijgen voor je berichten. Dat heeft veel te maken met de veranderingen in het algoritme die Facebook begin januari 2018 aankondigde. En mei 2019 weer, maar dan andere. Zucht/
Een van de dingen die inmiddels blijkt te werken om tóch te blijven scoren, is Facebook live.
Facebook live is een hele nieuwe manier om met je doelgroep te communiceren en laten we we eerlijk zijn: dat is best eng. Maar dat wil niet zeggen dat jouw bedrijf het niet zou kunnen.
Dingen om in gedachten te houden als je Facebook Live wilt gaan inzetten:
- Ga een keer testen met een collega. Bijvoorbeeld op een moment dat er niet veel mensen online zijn;
- Zoek collega’s of gasten die zich lekker voelen voor de camera en bij ad hoc vragen;
- Zet een aantal vrienden of collega’s klaar achter hun computer om mee te doen en te reageren. Natuurlijk doen je collega’s niet net alsof ze niet van je bedrijf zijn! Iedereen kan tenslotte op hun profiel klikken …
- Bereid een aantal vragen voor die je kunt laten stellen door collega’s of vrienden of die de presentator zelf voor kan lezen;
- Als je officieel van start wilt gaan, zorg dan dat je je Facebook live aankondigt;
- Houd het laagdrempelig maar bereid het wel goed voor;
- Het hoeft niet heel lang te duren. Zorg voor een onderwerp.
Hier vind je een aantal Facebook live tips, maar als je even op Google zoekt vind je steeds meer relevante artikelen en zelfs hele website die over Facebook live gaan, inclusief handige tools speciaal voor Facebook live.
5. Verander je Facebook omslagfoto regelmatig EN VOEG TEKST TOE
Sorry dat ik tegen je schreeuw, hierboven met die hoofdletters. Maar ik word er gek van, al die facebookomslagfoto’s zonder tekst. Het is echt een gemiste kans.
Iedere keer dat je je omslagfoto wijzigt, krijgen (sommige?) volgers daar bericht van. Zo’ omslagfotowijziging is eigenlijk gewoon een status update oftewel een facebookbericht. Maar de meeste bedrijven hebben weinig oog voor detail. Of voor kansen.
Facebook omslagfoto’s:
- Voeg regelmatig een nieuwe toe.
Denk aan: seizoenswisseling, productintroducties, nieuwe interviews op je blog - Geef iedere foto altijd een omschrijving mee, liefst met een link, en tag de mensen in de foto
Er zijn bedrijven die de omslagfoto slim inzetten als een tool om volgers en stakeholders te betrekken. Hier zie je een prachtig voorbeeld.
NB: het is niet mogelijk om een omslagfoto inclusief tekst te plaatsen. Je moet dus eerst de foto wijzigen en die opslaan. Daarna moet je direct terug naar de foto, je de tekst niet direct kunt toevoegen, doe het dan direct na plaatsing. Ga terug naar de foto en klik op ‘Bewerken’.
NB: Omdat mensen de melding in hun timeline krijgen, wil je zo snel mogelijk de tekst toevoegen aan de omslagfoto. Het is daarom handig als je die tekst al klaar hebt staan.
6. Schrijven voor social media: schep context
Een bericht voor Facebook of LinkedIn heb je zo gemaakt. Als het moet, deel je gewoon een link naar de website. Of je deelt op Facebook een bericht van een andere Facebookpagina. Makkelijk toch?
Mis.
Het is nooit makkelijk, social media voor bedrijven.
Ieder bericht dat je schrijft moet namelijk context hebben. Ieder bericht moet gericht zijn op je doelgroep. En dat betekent dat je vaak iets moet toevoegen aan een bericht, of dat nu een foto, een link of het bericht van iemand anders is.
De PR-goeroe van mijn uitgever, Monique, laat hieronder zien hoe moet:
Ze deelt het bericht van auteur Maarten (die haar, heel slim, getagd heeft!). En ze voegt daar een tekstje aan toe. Zo weten haar connecties – waaronder ik – waarom ze dat bericht deelt en wat er in het vooruitzicht ligt.
Op deze website vind je veel tips over het schrijven voor social media. En ik geef zelf regelmatig in company trainingen Schrijven voor social media. In mijn boek, Super social, lees je nog meer over het maken van content die aanspreekt en het zorgen voor bereik.
7. Vergeet de doelgroep van je social media kanaal (niet)
De grootste fout die bedrijven maken op Facebook en LinkedIn (en Twitter en Instagram en …)? Bedrijfsblindheid. Denken vanuit je organisatie in plaats van aan je doelgroep, zonder dat je het doorhebt.
Dat je niet voldoende nadenkt over de doelgroep, merk je bijvoorbeeld aan het praten in de derde persoon (zie punt 1). Maar ook aan het gebruik van jargon en interne terminologie. Aan praten over jezelf en je producten en vacatures maar nooit over de dingen die je doelgroep interesseren. Aan content die niet geschreven is voor mensen buiten je organisatie, of alleen voor journalisten, of alleen voor mensen die al bekend zijn met je merk.
Het is makkelijk om te vergeten tegen wie je het hebt. En toegegeven, het kost tijd om stil te staan bij wat je beter kunt doen. Maar vraag jezelf bij ieder bericht af:
- Wie wil ik hiermee bereiken?
- Begrijpt die doelgroep wat ik bedoel?
- Kent die doelgroep de context?
- Zijn er dingen die ik uit moet leggen?
8. Dezelfde content delen op Facebook en LinkedIn? Ja. Maar.
Als je een mooi stuk content hebt gemaakt, wil je dat natuurlijk overal delen. En soms kan dat prima, ook al heb je een andere insteek op LinkedIn dan op Facebook. Ook al bedien je via het ene social media platform een andere doelgroep dan op het andere.
Maar dat betekent wel dat je datzelfde stukje content (een video, een foto, een artikel) context moet geven. En anders moet insteken. Het is natuurlijk echt een beetje zonde om twee keer hetzelfde te doen. Als het goed is weet je zo goed wat je voor ogen staat met ieder kanaal, dat je dat ook niet wilt.
Dus zet je op Facebook dit:
En op LinkedIn dit:
Ehm. Of je doet precies hetzelfde, natuurlijk…
Voor de duidelijkheid: als je je op LinkedIn bijvoorbeeld richt op de arbeidsmarkt, zou je de video daar kunnen introduceren door te refereren aan de ervaring van de stagiair. Of aan een bepaald moment waarin de stagiair ontdekt wat het werk van een CEO inhoudt. Of met een werkgerelateerde quote uit de video.
Zo kun je een link naar hetzelfde artikel of dezelfde video op veel verschillende kanalen op verschillende manieren delen. Met de nadruk op verschillende aspecten.
Mensen zitten met een hele andere mentaliteit op LinkedIn dan op Facebook. Ze zitten er met een andere reden, op een ander tijdstip en met andere verwachtingen.
Als de verwachtingen per app anders zijn, waarom zou je dan overal hetzelfde doen? Dat levert nooit het optimale resultaat.
9. Wie betaalt, bepaalt het social media bereik van je bericht (+slimme tip)
Alles begint met goede content. Alleen goede content leidt tot groei. Maar wie bereik wil op social media, kan eigenlijk ook niet meer zonder daar budget voor vrij te maken. Het hoeft niet altijd veel te zijn, maar zonder te adverteren is het heel moeilijk om nog bereik te krijgen.
Het mooie is dat je door middel van de content die je deelt nog effectiever kan zijn met dat advertentiebudget. Door je te richten op mensen waarvan je zeker weet dat ze wat je te vertellen interessant vindt.
Neem nou video: op Facebook kun je daarvan met een paar kliks een speciale advertentiedoelgroep van maken.
Zo kun je de volgende video die je maakt promoten onder de mensen die 10 seconden, of de helft, of 25% van je video’s hebben bekeken. Dat is slim, niet alleen omdat de kans groter is dat juist zij die video leuk vinden. Maar ook omdat de kans groter is dat juist zij die video gaan liken en gaan delen en er op gaan reageren. Zodat je niet alleen een betaald effect hebt, maar ook een onbetaald effect. Bereik dat ontstaat uit het enthousiasme van de kijkers.
Je zou een stapje verder kunnen gaan:
- Bedenk wat voor jouw organisatie belangrijke momenten worden. Bijv. een rebranding campagne, een evenement of een productintroductie;
- Zorg dat je in de aanloop naar dat moment video’s plaatst over hetzelfde thema als dat belangrijke moment;
- Bouw op die manier een advertentiedoelgroep op van videokijkers met interesse in het onderwerp;
- Maak een geweldige video over die campagne, dat evenement of de productintroductie;
- Promoot de video onder de betrokken videokijkers (die X seconden hebben gekeken).
Het klinkt ingewikkeld. Maar iedereen die er de tijd voor wil nemen en vooruit wil denken, kan dit doen. Jij zeker. 🙂
10. Geef je social media accounts focus door je content
De belangrijkste en tegelijk moeilijkste uitdaging: focus je social media accounts. Het is een vraag die ik altijd krijg: hoe kunnen we meerdere doelgroepen bedienen met 1 account?
De waarheid is dat dat niet echt kan. Focus is je redding, maar ook je uitdaging. Want er is geen manager die graag hoort dat je doelgroepen gaat uitsluiten met je contentstrategie. Terwijl dat precies is wat je moet doen. Richt je op LinkedIn op een ander thema dan op Facebook.
De NS richt zich op Facebook op consumenten:
Maar op LinkedIn kiezen ze onderwerpen die meer met werk te maken hebben:
Veel logischer.
Door de content die je plaatst, filter je je doelgroep of trek je een bepaalde doelgroep aan.
Maar let op: het is niet zo makkelijk om een pagina puur en alleen te focussen op ‘nieuwe klanten’ of ‘nieuwe medewerkers’. Want het betekent dat je continu content moet plaatsen die zich richt op een groep mensen die nog niet veel weet over je product of je dienst of je organisatie. Maar zodra ze klant worden of collega, is de pagina voor hen niet meer interessant.
Het is dus belangrijk om goed na te denken over wie je aan wilt trekken en hoe je dat kunt doen. Soms is het bijvoorbeeld beter om je te richten op bestaande klanten of collega’s en uit te gaan van een neveneffect. Dat nieuwe collega’s zich aangetrokken voelen tot de pagina omdat je er zulke leuke content plaats over het vak. Of nieuwe klanten zich laten overtuigen door de slimme content op je pagina over het thema van je producten of diensten.
Hoe je het ook doet, focus is heel belangrijk. Eng. Maar belangrijk!
(op zoek naar inspiratie? Hier vind je een lijstje met handige contentformats)
Social media voor bedrijven: investeer in je kennis en ervaring
Als je je een beetje meer verdiept in een medium als Facebook of LinkedIn, ga je al snel meer resultaat halen. Maar zoals je hierboven ziet, vraagt het focus. Het kost tijd en energie. Helemaal als je ook nieuwe dingen gaat proberen.
Tenslotte: het is heel lastig om goed te zijn in zo’n medium als je het zelf niet gebruikt. Het helpt enorm als je er als beheerder ook regelmatig tijd doorbrengt, als privé-persoon. En natuurlijk kan een workshop LinkedIn voor bedrijven of Social media voor gevorderden je op weg helpen naar die volgende stap. Dan ga je echt ervaren hoe het platform werkt, wat mensen er delen en wat mensen er verwachten. Enne, het is nog leuk ook…!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie