Nog heel even en The Next Web 2018 (TNW) gaat van start in Amsterdam. Ik heb er zin in. Want TNW zorgt er voor dat je nu eens een keer niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen om topsprekers te zien en te horen. Maar heb je daar als marketeer ook iets te zoeken, op zo’n technologiecongres? Jazeker! Ik maakte een lijstje voor je.
Hoe haal je het meeste uit TNW?
Het probleem met grote conferenties als The Next Web is dat er zo overweldigend veel te beleven is. Dit jaar vind je in Amsterdam op het terrein van de Westergasfabriek op 24 en 25 mei meer dan 200 sprekers, verdeeld over 18 ’tracks’ (thema’s). Voor je het weet was je even een uurtje in de zon aan het lunchen en komt iedereen razend enthousiast terug van een wereldspreker die je niet op het vizier had. FOMO is een dingetje, bij zo’n evenement.
Nu was ik in het verleden op TNW ofwel bezig met een klus of ik was er met collega’s die ik volgde naar de dingen die zij wilden zien. Een gebrek aan voorbereiding is funest, dat mag duidelijk zijn.
Gelukkig heb ik mijn lesje inmiddels geleerd. Dit jaar ga ik mijn eigen pad volgen en ga ik op stap met een schema in mijn zak. Of in mijn iPhone, mocht er nog een event-app komen…
TNW voor marketeers
Niet iedereen die naar TWN gaat, wil alles weten over AI en blockchain. Zo ga ik vooral naar TNW om te ontdekken welke technologische ontwikkelingen interessant zijn voor mijn vakgebied van social media, online content en marketing. Om verhalen te horen over ‘digital marketing’, uit de mond van mensen die daar op hoog niveau en op grote schaal mee bezig zijn. En om een stukje inspiratie op te doen op het gebied van ondernemen. Plus een paar leuke mensen die ik zelden zie een handje geven, natuurlijk.
Om er het meeste uit te kunnen halen, heb ik veel van de sprekers opgezocht en gekeken of er video’s waren van eerdere presentaties. Want om heel eerlijk te zijn vind ik het altijd lastig om te luisteren naar slechte presentaties (ik heb wat dat betreft mijn teleurstelling over een beroemde spreker in San Diego nog niet verwerkt). En als je zoveel vakidioten op het podium hebt, bestaat die kans.
Hieronder mijn lijstje. Uiteraard sta ik open voor suggesties, dus als je goede sprekers spot, laat even weten. Desnoods ga ik tóch naar zo’n crypto currency verhaal luisteren 😀
Nir Eyal, auteur van Hooked
De bekende auteur legt in zijn boek uit hoe het komt dat je je iPhone niet neer kunt leggen. Leuk aan Eyal is niet alleen dat hij een interessant onderwerp heeft, maar ook dat hij een ervaren (TED) spreker is. Een goed verhaal is vrij wel gegarandeerd. Voor TWN gaat hij het hebben over de vraag hoe je ‘dé skill van de eeuw’ verwerft: the power to be indistractable.
Kipp Bodnar, CMO, Hubspot
Ik zie uit naar het verhaal van deze man. Want als marketeer wil ik uiteindelijk ook gewoon een lekker stevig marketingverhaal horen, natuurlijk.
Waar sommige van de experts wat minder spreekervaring hebben, kun je van de Amerikaanse CMO van Hubspot verwachten dat hij een goed en entertainend verhaal vertelt. Ik hoop op iets over de toekomst van social media! Hier vind je een dergelijk verhaal van Kipp.
Update: Kipp’s TNW verhaal gaat (natuurlijk?) over AI. Benieuwd welke draait hij daar aan gaat geven.
David Ryan Polgar, Funny as Tech
David’s eerdere TED talk over ‘being human online’ is precies wat me interesseert. Hopelijk komt dat thema terug in de paneldiscussie die hij leidt.
David Allen, auteur van Getting Things Done
Deze man behoeft waarschijnlijk geen introductie. Vorige keren heb ik hem gemist en dat is jammer. Want mensen die hem wel eens hebben horen spreken zijn altijd razend enthousiast. Het zal druk zijn, denk ik, dus wees er vroeg bij om een plekje te bemachtigen. David woont in Amsterdam zoals je hier kunt zien en is volgens mij een vaste gast van TNW.
Geen marketingverhaal, wel een verhaal over productiviteit. Althans, dat denk ik, want de titel van zijn lezing is nog niet bekend.
Tina Essmaker
De oprichter van design magazine The Great Discontent praat (waarschijnlijk) over de menselijke behoefte aan connectie. Een onderwerp dat me in het kader van mijn interesse in social media veel bezig houdt: wat maakt ons menselijk in onze communicatie? Wat is het menselijke aspect van social media? En wat betekent dat voor hoe we als bedrijven organiseren? Zie hier een eerdere presentatie van haar.
Update: Ik kon Tina nog niet vinden in de agenda, geen idee of haar lezing ook daadwerkelijk plaatsvindt.
Rich Pierson, Co-founder & CEO Headspace
Hoe kun je geld verdienen met mindfulness? Door een succesvolle app te maken die helpt bij mediteren en kalmte. Inspirerende man met een goed verhaal (hier vind je een presentatie van hem). Zo te zien wordt het een interview – zie hier de details – dus ben benieuwd.
Kevin Kelly, Co-founder van WIRED
Toevallig hoorde ik laatst een podcast interview met Kelly. Het was een tikkeltje langdradig en wollig maar wat fascinerend is, is dat hij het begin van social media versloeg als journalist. En aan de wieg stond van succesvol magazine WIRED.
Zijn verhaal haakt aan op het feit dat wat we het ‘internet’ noemen voor veel mensen inmiddels alleen nog bestaat uit Facebook en Google. Hier vind je de details.
Heather Zynczak, CMO bij DOMO
Heather is een ‘growth marketeer’ en van wat ik zie een goede, inspirerende spreker. Op mijn must-see-lijst: ‘Secrets of a growth marketer‘ …
Natasha Lytton, Seedcamp
Natasha is de marketingbaas van een investeringsfonds en vanuit die rol verantwoordelijk voor het bouwen van zowel het merk van het fonds als het ondersteunen van de branding van de bedrijven in het portfolio. Ze spreekt (las ik ergens anders) regelmatig over het belang van merken en hoe je een merk opbouwt vanaf nul. En de vraag hoe je als start-up je merk zo neerzet dat je meer kans maakt bij investeerders.
Dat laatste lijkt me iets dat we allemaal kunnen gebruiken. Benieuwd.
Update: kan haar nog niet vinden op de agenda dus even afwachten of ze er is en wat haar onderwerp wordt.
Mike Rigby, Creative Director, R/GA
Leuke man, volgens mij, creative director bij een bureau met ontzettend grote klanten en campagnes. Zie hier een eerder verhaal van hem. Zijn lezing gaat over ‘connected brands’ en ‘disruptive playbooks’. Count me in. 😉
Tricia Wang, technology ethnographer
Ook uit de ‘marketing track’, komt Tricia Wang. Haar verhaal gaat over hoe menselijke inzichten belangrijk zijn voor het kunnen werken met big data. Het is een belangrijk onderwerp in marketing en social media, omdat we steeds meer data hebben. Maar de vraag is of we het goed gebruiken (of uberhaupt zouden moeten gebruiken). Zie hier haar TED talk .
Tricia’s lezing gaat over de vraag of data het antwoord is op marketingvraagstukken en hoe je aan lange termijn relaties kunt werken met je doelgroep. Klinkt goed!
En verder:
Zoveel interessants….de volgende lezingen staan ook nog op mijn lijstje. Heb de sprekers niet opgezocht maar gezien de omschrijvingen ga ik ze op mijn lijstje zetten.
- The future of social media after fake news
- Inside China’s social media eco system
- The future of Customer Experience: the softer side of AI
- The evolution of a new online economy
Ik heb er zin in. Zie ik je daar?
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie