Beter gevonden worden op LinkedIn is voor bijna iedereen belangrijk. Maar zoals het hard werken is om je website vindbaar te maken in Google, is het hard werken om jouw naam bovenaan de zoekresultaten in LinkedIn te krijgen. Gevonden worden op LinkedIn is geen kwestie van zo maar wat doen. Het is eigenlijk een kwestie van LinkedIn-SEO: zoekmachineoptimalisatie. Hieronder lees je het hoe, wat en waarom.
Waarom je vindbaarheid op LinkedIn belangrijk is
Veel mensen hebben wel een LinkedInprofiel, maar ze doen er niets mee. Ze besteden weinig tijd op het platform. En ze hebben weinig tijd besteed aan het invullen van hun LinkedInprofiel.
Toch is het best zonde. Zoals een deelnemer aan een training van de week zei: ‘je kunt social media voor je laten werken’. Als je flink wat moeite steekt in zo’n LinkedIn-profiel, kan dat als een vliegwiel gaan werken. Ook op het moment dat jezelf helemaal niet op LinkedIn bezig bent.
Waarom je die tijd zou investeren? Ik zou bijna zeggen: geef me een goede reden om het niet te doen! Want vrijwel iedereen heeft er belang bij om gevonden te worden op LinkedIn:
- Ondernemers en zzp’ers: zorg voor autoriteit, opdrachten en klanten plus een steeds groter netwerk;
- Werkzoekenden: wees vindbaar voor recruiters en werkgevers;
- Verkopers: zorg voor toegang tot een steeds groter ‘warm’ netwerk; en
- Professionals: werk aan je zichtbaarheid als expert en vergroot je netwerk onder vakgenoten.
Bovendien: je LinkedInprofiel is niet alleen belangrijk op LinkedIn zelf! Het is bij de meeste mensen ook een van de eerste resultaten als iemand hun naam intypt in Google. Probeer maar eens.
Zelfs voor iemand als ik, die zo’n sterke zoekmachinepositie heeft op haar eigen naam op basis van haar eigen site, is LinkedIn een van de hoogste zoekresultaten:
Ik sta er zelfs twee keer, omdat ik een Engels en een Nederlands profiel heb. Niet echt nuttig misschien, maar ach. Kan ook geen kwaad. En reken maar, dat mensen klikken op resultaten op de eerste pagina van Google!
Wil je niet alleen zelf beter gevonden worden op LinkedIn maar vraag je je ook af hoe je collega’s of partners beter vindbaar kunnen worden? Dan is de workshop LinkedIn voor bedrijven misschien iets voor jullie.
Zo werkt het LinkedIn-algoritme als iemand op LinkedIn zoekt
Om beter gevonden te worden op LinkedIn moet je eerst de basis begrijpen. En die basis – het algoritme – is best ingewikkeld. Bovendien is de manier waarop het LinkedInzoekalgoritme werkt ook nog eens grotendeels geheim. Die algoritmes zijn company assets, he.
Toch weten we wel een paar belangrijke dingen, door de informatie van LinkedIn hierover en met wat logisch nadenken.
1. Je wordt niet gevonden op zoekwoorden die niet voorkomen in je LinkedInprofiel
In de week voorafgaand aan dit artikel, zijn dit de zoekwoorden waarop ik ben gevonden. Zoektermen dus die mensen hebben gebruikt op LinkedIn en waarvoor LinkedIn ze mijn profiel heeft laten zien als zoekresultaat:
Toegegeven, ik weet niet precies waarom mijn profiel naar voren kwam in de zoekopdracht “LiveChat – customer service software + Klantenservice + Klantenservicemedewerker” die je hierboven ziet. Maar ik heb wel degelijk ‘oprichter’ en ‘productontwikkelaar’ in mijn profiel staan. Dus dat klopt.
Wat niet klopt, is dat de woorden waarop ik WEL gevonden wil worden er niet tussen staan. Maar ik begrijp wel hoe het komt. Ik heb te veel zitten spelen met alternatieve functie-omschrijvingen en andere dingen in mijn profiel.
Mijn punt is dit: je kunt niet gevonden worden op zoekwoorden die je niet hebt gebruikt in je profiel.
Evengoed kun je natuurlijk wél gevonden worden op allerlei andere dingen waarvoor je niet zelf de tekst invult, zoals je vaardigheden en je opleiding.
2. LinkedIn zoekresultaten worden bepaald door de ZOEKER
Misschien is het je opgevallen dat niet iedereen die iets in Google zoekt, dezelfde zoekresultaten krijgt. Dat klopt. Google probeert de resultaten zo relevant mogelijk te maken, op basis van wat Google van je weet. Bijvoorbeeld op basis van je locatie, zodat je bakkers vindt in de buurt in plaats van elders in het land. Of, als je ingelogd bent in Google, op basis van wat Google over je weet en op basis van eerdere zoekfuncties.
Zo werkt dat op LinkedIn ook, alleen dan in veel sterkere mate. LinkedIn legt hier uit dat ze bij het bepalen van de zoekresultaten rekening houden met een heleboel factoren:
- Het profiel van de zoeker;
- De activiteit van de zoeker;
- De connecties van de zoeker;
- Hoeveel en welke andere mensen diezelfde zoekopdracht hebben gedaan;
- De zoekhistorie van de zoeker.
Dat klinkt vaag en dat is het ook (met opzet!). Maar je moet je voorstellen dat LinkedIn over enorme hoeveelheden data beschikt die veel verder gaan dan wat hierboven staat. LinkedIn weet niet alleen wie er nog meer gezocht hebben op ‘oprichter’, maar kan ook zien op welke zoekresultaten die andere mensen hebben geklikt en op welke niet. LinkedIn kan zelfs zien wie van de mensen in de zoekresultaten uiteindelijk een contact zijn geworden van de zoeker! Als ze die data zouden laten meewegen (weet ik niet zeker), kan hun algoritme steeds beter voorspellen welke zoekresultaten voor de zoeker relevant zijn.
In de simpelste toepassing van dit algoritme kan LinkedIn zien dat jij en ik geen LinkedIncontacten zijn van elkaar. Maar dat ik wel een LinkedIncontact ben van 5 van jouw LinkedIncontacten. En dat die mensen ongeveer eenzelfde functie hebben als jij. En dat daarom mijn LinkedInprofiel voor jou misschien relevanter is dan dat van iemand anders, met minder gemeenschappelijke contacten.
Wat heel duidelijk een grote rol speelt, is de nabijheid. Je krijgt vooral mensen te zien uit je eigen netwerk en uit het netwerk van je netwerk (de zogenaamde tweedegraad).
Dit ‘nabijheidseffect’ is precies de reden dat het belangrijk is om je LinkedIncontacten te blijven uitbreiden. Ik zou dat niet ten koste van alles doen – ik wil de kwaliteit van mijn netwerk in stand houden – maar wel actief aan de slag blijven met het uitnodigen van mensen.
Hoe word je *nu* gevonden op LinkedIn?
Het is handig om even te beginnen bij het begin: de manieren waarop mensen je op dit moment al vinden. Die kun je eenvoudig vinden door hier te klikken: bekijk je LinkedIn wekelijkse zoekstatistieken. Of ga naar je profieloverzicht door op je profiel te klikken en klik in je dashboard op ‘zoekvermeldingen’:
Scroll vervolgens helemaal naar onderaan de pagina om de zoektermen te zien waarop je bent gevonden. Je komt eerst langs ‘Waar zoekers werken’ en ‘Wat zoekers doen’. Ook interessante informatie. Maar je bent op zoek naar deze gegevens, onderaan:
Ik kan natuurlijk niet met je meekijken, maar de kans is groot dat daar woorden staan die je niet had verwacht. En termen waarop je helemaal niet gevonden wilt worden. En mogelijk niet de termen waarop je wél gevonden wilt worden.
(nu had ik als experiment vorige week mijn kopregel aangepast en mijn belangrijkste zoekterm overhoop gegooid. ik kan concluderen dat dat geen goed effect heeft en dus, als positieve les, dat je je beter kunt houden aan die paar belangrijke zoektermen!)
Belangrijk om te onthouden is dat het niet zo belangrijk is, waar je nu op gevonden wordt. Wat belangrijker is, is de vraag op welke zoektermen je gevonden zou willen worden.
Zoektermen vinden
De vraag is nu natuurlijk welke zoektermen belangrijk voor zijn om de resultaten te halen die jij nastreeft. Maar de makkelijkste manier om goede zoektermen te vinden is altijd om je te verplaatsen in de zoeker. Misschien is dat je potentiële klant. Of misschien zijn dat recruiters of werkgevers. Of misschien zijn dat journalisten of vakgenoten.
Wie je ook als doelgroep hebt, je moet je afvragen welke zoektermen zij invullen als ze op zoek zijn naar jouw expertise. Zo doe je dat:
- Check vacatures
De makkelijkste manier om daar achter te komen is door vacatures te bekijken van het type functie dat je zou willen hebben. Maak een lijst van de woorden die gebruikt worden om de functie te typeren. - Gebruik Google
Een andere manier is om je functie of expertise in Google te typen en eens te kijken wat voor zoekresultaten je krijgt. Welke woorden worden gebruikt op de pagina’s die hoog in de zoekresultaten staan? - Kijk naar je huidige ‘vaardigheden’
Tenslotte vind je misschien ook aanknopingspunten in de ‘vaardigheden en onderschrijvingen’ in je LinkedIn-profiel. Realiseer je ook dat recruiters en werkgevers met hun speciale LinkedIn-abonnement zelfs zoeken op die vaardigheden. Laat ze dus terugkomen in je profiel, voor zover handig: - Bekijk het profiel van ‘concurrenten’
Wat je ook kunt doen: zoek concurrenten op in LinkedIn. Wie scoort er hoog op de zoekterm of functiebenaming waarop jij gevonden wilt worden? Spit hun profielen door en kijk eens welke termen zij gebruiken – en op welke plek.
PS Als je dit onderdeel niet kunt vinden in je profiel, betekent dat je het nog moet toevoegen. Dat kan door op je profiel te klikken en rechts te kiezen voor ‘profielonderdeel toevoegen’.
Zoektermen verwerken in je LinkedInprofiel voor betere vindbaarheid
Er zijn meerdere plekken om zoektermen te verwerken. Aan de slag dus:
Zoektermen in je kopregel
Je kopregel is de eerste regel die mensen zien. Hij heeft een prominente plek in de zoekresultaten en is dus een belangrijk marketinginstrument (je wilt tenslotte dat mensen klikken op jouw profiel!). Maar het is wel duidelijk dat de inhoud van die kopregel ook zwaar weegt in de ranking van de zoekresultaten.
Bedenk daarom of je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam in die kopregel wilt hebben, vooral als je in loondienst bent. Is het belangrijk dat je gevonden wordt op de naam van je werkgever? Wil je als ondernemer je bedrijfsnaam hebben staan in je kopregel, of is het belangrijker om die plek te gebruiken om een indruk te geven van wat je kunt?
Verbeter je samenvatting
In je samenvatting heb je de kans om zoekwoorden te gebruiken. Maar met name natuurlijk ook om te overtuigen. Het oude SEO-adagium ‘Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines’ blijft ijzersterk.
Toch moet je je zoekwoorden wel terug laten komen in die omschrijving. Het is bij uitstek een veld waar je de vrijheid hebt om creatief te zijn. Overigens betrapte ik zojuist mezelf er op dat ik mijn zoekwoorden NIET in mijn omschrijving had staan. Ha. Benieuwd wat het effect is van mijn aanpassingen!
Gebruik zoekwoorden als rode lijn in je werkervaring
Functie-titels en werkervaring zijn een beetje lastig. Je kunt er tenslotte niet gaan liegen. Je werkgevers weten wat je functie was en wat je hebt gedaan. Daar mag je ook juridisch gezien niet over liegen. Als ondernemer en zzp’er is het een stuk makkelijker. Jij geeft je eigen carrière vorm en hebt wat meer vrijheid in wat je doet.
Het hangt er dus een beetje van af of jouw zoekwoorden passen bij de lijn in je carrière. Zo ja, probeer ze te gebruiken.
Overigens kun je natuurlijk wel iets anders doen: je kunt je vrijwilligerswerk of je website of blog als werkervaring toevoegen. Zo heb ik mijn boeken bij werkervaring staan en de twitterchat die ik al jaren run. Misschien heb je wel projecten gedaan naast je gewone baan, die prima passen in je ‘propositie’ en de bijbehorende zoekwoorden. Gebruik die dan ook!
Beter gevonden worden op LinkedIn: andere dingen die je kunt doen voor betere vindbaarheid
Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen om beter vindbaar te zijn, nog los van je gebruik van zoekwoorden:
- Vul je profiel zo volledig mogelijk in
- Ga creatief om met je functieomschrijving (hier worden slimme voorbeelden gegeven)
- Zorg dat je ‘aanbevelingen en onderschrijvingen’ aansluiten bij je zoekwoorden
- Vul ook de velden als ‘publicaties’ en ‘certificaten’ in waar mogelijk
Als je je profielfoto en achtergrondfoto maakt, sla die dan op je computer op met je eigen naam en je zoekwoorden (bijvoorbeeld: bedrijfscoach Jan Jansen.png). Doe dit voordat je de foto’s upload. Slimme tip (hier vind je er meer)!
Overigens helpt dat niet alleen je vindbaarheid binnen LinkedIn, maar ook erbuiten. Hoe dat werkt en wat je nog meer kunt doen om je LinkedIn-profiel te gebruiken om in Google vindbaar te worden, lees je hier.
En het belangrijkste is natuurlijk iets heel anders: blijf je LinkedIn-netwerk uitbreiden! Hoe groter en beter je netwerk is, hoe groter de kans dat zoekers jouw profiel te zien krijgen als zoekresultaat.
Beter gevonden worden op LinkedIn werkt net als gevonden worden in Google
Eigenlijk lijkt het optimaliseren van je vindbaarheid op LinkedIn heel erg op zorgen voor betere vindbaarheid van je website. Ook als het gaat om do’s en dont’s.
Vermijd ‘key word stuffing’
In de wereld van de zoekmachinespecialisten is er zo iets als ‘key word stuffing’. Dat betekent dat een websitebeheerder een zoekwoord te vaak laat terugkomen in de tekst op een pagina. Zo vaak, dat het zoekmachines als Google achterdochtig maakt. En het de tekst vrijwel onleesbaar maakt.
Ook bij de LinkedInzoekmachine werkt dat zo. Als je overdrijft en je zoekwoorden te vaak laat terugkomen in je LinkedInprofiel, word je als spammer aangemerkt.
Een simpele leidraad voor de vraag of je een zoekwoord te vaak gebruikt is deze vraag: is wat er staat nog leesbaar en aantrekkelijk voor de mensen die je profiel bezoeken? Als het antwoord ‘nee’ is, moet je flink gaan schrappen. Want uiteindelijk is dat niet alleen vervelend voor LinkedIn, maar vooral voor de mensen die de moeite nemen om je profiel te bezoeken! En daarmee ook helemaal niet effectief.
Oppoetsen mag, maar tot op zekere hoogte
Wat je toevoegt aan je profiel moet logisch en waarheidsgetrouw zijn. Ik raad je ten zeerste af om bijvoorbeeld de functietitels van voorgaande functies aan te passen, alleen omdat dat een beter vindbaar profiel oplevert. Zo langzamerhand ontstaan er zelfs rechtszaken over dit soort dingen, dus pas op en neem de werkelijkheid als uitgangspunt.
Verzamel links
Net als in ‘gewone’ SEO zijn inkomende links een waardevol signaal. Inkomende links zijn links naar je profielpagina op LinkedIn vanaf andere online plekken.
Zorg daarom dat je de ‘mooie URL’ claimt die bij je naam hoort en gebruik die URL online. Bijvoorbeeld op je blog of website, in je online profielen elders (bijvoorbeeld als gastblogger) en in je e-mailhandtekening. Je kunt er van uitgaan dat LinkedIn bijhoudt hoeveel van die links van buiten LinkedIn verwijzen naar jouw profiel. Maar ook dat LinkedIn ‘ziet’ hoe vaak mensen op je profielpagina landen.
Zie het maar zo: hoe meer links naar LinkedIn en hoe meer mensen LinkedIn bezoeken via jouw profiel, hoe beter het is voor LinkedIn. En daarmee ook voor jou.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Marleen zegt
Elja, hartelijk dank voor deze uitleg voor deze leek! 🙂
Elja Daae zegt
Graag gedaan! 🙂 Het is een beetje een black box, die zoekfunctie van LinkedIn, maar gelukkig kunnen we wel een paar dingen destilleren uit de resultaten.