Het gratis delen van kennis, nu helemaal ‘hot’ in de online marketing (‘content marketing‘), is geen nieuwe vorm van marketing. Sterker nog, het uit-delen van wat je weet kan net zo goed op papier, offline, als online. Wat waar is, is dat het gratis delen van je kennis je klanten kan bezorgen (zie deel 1 van de serie voor tips 1 t/m 4).
5. Deel je kennis (uit)
Stel, in je favoriete lunchtent krijgt je bij het afrekenen een leuk kaartje met het recept van die overheerlijke salade. De groenteboer stopt een recept bij je bestelling. De yogalerares geeft je na iedere les een uitdraai met een oefening mee. Je vloerenleverancier geeft je een folder over vloeronderhoud. De makelaar geeft je verhuistips. Je IT-man stuurt je een folder met veiligheidstips voor je computers en websites.
Voor ALLE producten en diensten is informatie te verzinnen: achtergronden, herkomst, tips voor gebruik, recepten, stappenplannen, instructies, geschiedenis, “Meer weten?”, ‘Tips voor beginners’, ‘Wat betekent X voor U als …’, ‘Wat te doen als …’, noem maar op.
Je hoeft geen glossy folder te maken, een kleurenprintje of een printje op gekleurd papier volstaan misschien prima voor jouw zaak. Een leuk kaartje op ansichtkaartformaat hoeft niet duur te zijn. Niet te moeilijk doen, gewoon op papier zetten wat je weet waarvan je denkt dat jouw klanten het interessant zullen vinden.
6. Wie helpt zoeken, zal klanten vinden
Als mensen informatie zoeken, kun jij ze helpen. Bedenk waar jouw doelgroep behoefte aan kan hebben, en zorg voor antwoorden. Ik las bijvoorbeeld over een winkel in baby- en positiekleding die zwangerschapsboeken te leen had.
Werk je vanuit een locatie waar je ook klanten ontvangt, zorg voor materiaal. Vraag een stapel gratis publicaties aan om neer te leggen – relevant voor jouw klant, uiteraard: postbus 51, de gemeente, de KvK, de thuiszorg…, de voedsel- en warenautoriteit, je (hoofd-) bedrijfschap, etc. etc. Print informatie uit en leg die neer. Maak een overzicht van interessante links op je website, en op papier. Zorg voor een prikbord waar mensen gerelateerde informatie kunnen ophangen of vinden.
7. Spreken is goud
Ook als je niet je geld verdient met het delen van je kennis, zoals adviseurs, is jouw kennis waardevol. Jij hebt expertise die anderen niet hebben. Met het spreken voor groepen creëer je een band, vertrouwen, mond-tot-mond-reclame, en nieuwe klanten.
Je hoeft niet te wachten tot je gevraagd wordt om te spreken voor een groep. Je kunt actief groepen benaderen, je kunt in je bedrijfsinformatie opnemen dat je gratis workshops geeft, of je kunt actief (potentiële) klanten uitnodigen voor een bespreking/proeverij/workshop/cursus/informatieavond.
8. Online kennis delen met je doelgroep
Sociale netwerken, het buzzwoord in de online wereld, draaien om het opbouwen van een ‘band met je klant’. Hoe? Door kennis te delen, te praten met je klant en te zien wat je doelgroep bezig houdt. Om op basis daarvan weer nieuwe kennis te delen, in gesprek te gaan, en de resultaten te monitoren.
Twitter, je (bedrijfs-) weblog, Hyves, Facebook, LinkedIn, Ping, Facebook, Google Reader, Digg, Delicious – het zijn allemaal media die bij uitstek geschikt zijn om klanten te trekken door leuke, actuele of interessante informatie te delen. Deel je expertise op het platform waar jouw doelgroep zich bevindt – je zult zien dat het resultaat heeft.
9: Tenslotte – jouw doel: contactgegevens verzamelen
In online marketing is het delen van kennis er vaak op gericht een adressenbestand op te bouwen. Informatie wordt daarom vaak pas gratis aangeboden na het invullen van email- en/of adresgegevens (zie het e-book onder punt 1 van het eerste artikel in deze serie). Je krijgt de gratis tips en kennis in ruil voor je gegevens.
Ook als je dit te ‘aggressief’ vindt: op wat voor manier dan ook, klantgegevens verzamelen is voor IEDER bedrijf belangrijk. Al stuur je mensen maar een keer per maand of per half jaar een nieuwsbrief, je hebt de kans om je bedrijf onder de aandacht te brengen en meer te weten te komen over jouw doelgroep. Let wel op: meer over omgaan met persoonsgegevens.
Kennis delen = klantenbinding
Jij hebt expertise – deel die met je klanten om je merk en klantenbinding te versterken – ook als je geen ‘consultant’ bent!
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
Geef een reactie