Draken zijn het. DRAKEN! Ik heb het over de social media algoritmes (formules) die bepalen wat wij te zien krijgen op Google, Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Op basis van factoren die geheim worden gehouden, bepalen die algoritmes wat gebruikers wel en niet te zien krijgen, online. DRAKEN zijn het.
En daarmee bepalen ze ook hoe succesvol wij zijn op social media als bloggers, marketeers, ondernemers en uitgevers.
Hoe meer likes, shares en reacties jij kunt krijgen op je updates, hoe groter de kans dat de draak je geeft wat je wilt: bereik. Maar je moet er wel content in blijven gooien. Want draken hebben een onstilbare honger.
Als je wilt scoren op social media, dat wil zeggen: wilt zorgen dat een grote groep mensen je berichten onder ogen krijgt, moet je niet alleen voldoende content hebben. Je moet ook het algoritme weten te verslaan. Als een ridder die een draak te lijf gaat.
Het kán wel. Je moet alleen de juiste wapens hebben.
Daarom: 5 hacks om je te helpen die draken, eh, social media algoritmes te verslaan.
1. De insta-pot (ook wel ‘engagement group’)
De social media draak is het blijst als jouw Instagramfoto, tweet of Facebook update direct na het plaatsen al likes krijgt. Dat is een belangrijke indicatie van succes. En dus een belangrijk onderdeel van de formule die bepaalt hoeveel van je volgers je foto te zien krijgen.
Dus wat doe je, als Instagrammer bijvoorbeeld? Je richt een Insta-pot op. Een Instagramgroep bestaande uit bevriende Instagrammers die elkaar willen helpen. Je spreekt af hoe laat je plaatst en dat je allemaal elkaars Instagram posts direct na plaatsing gaat ‘liken’.
Werkt echt.*
En niet alleen voor Instagram. Slimme Facebookpaginabeheerders doen dit net zo goed voor hun facebookpagina’s. En slimme bedrijven doen dat met collega’s. Geautomatiseerd. ‘Employee advocacy’ noemen we dat. 😉
* Kleine kanttekening: het lijkt er meer en meer op al die social media platformen dondersgoed doorhebben wat je met zo’n ‘pod’ aan het doen bent. Dus blijf opletten en kijken of het nog wel werkt.
2. Tag a friend / vraag om input
Weet je waarom die leuke Facebookpagina je altijd vraagt ’tag een vriendin die wel wat lekkers kan gebruiken’, bij dat plaatje van heerlijke chocolade? Omdat iedere reactie op die Facebook update een signaal is voor Facebook dat de update succesvol is. En hoe meer van die signalen, hoe groter het aantal mensen aan wie Facebook die update laat zien.
Als je je volgers zo ver kunt krijgen dat ze in de comments hun vrienden gaan taggen, of hun favoriete song delen, of wat dan ook, dan sla je twee vliegen in 1 klap: je volgers hebben lol, en jouw update krijgt steeds meer bereik omdat je de draak verslaat.
(bonus: reacties zijn eigenlijk wat social media zo leuk maakt! Net als mensen en bedrijven die echt luisteren en terugpraten. Dus het is echt twee vliegen in een klap. En eerlijk is eerlijk: de Hartstichting doet dit het beste van bijna iedereen, oprecht, sympathiek en relevant)
Maar let op: het algoritme van Facebook (en misschien ook Instagram?) is steeds slimmer. Meer en meer gaan die algoritmes herkennen dat je vraagt om die tag. Dus het zou nog beter zijn als je je vraag anders formuleert. Of misschien een OPRECHTE vraag stelt … ik noem maar wat ?
3. Versla dat social media algoritme door berichten te versturen
Niemand weet precies hoe een social media algoritme werkt. Maar soms ontdekken experts factoren die kunnen worden, nou ja, uitgebuit.
In het geval van Instagram heeft het bedrijf bijvoorbeeld toegegeven dat de accounts waaraan je regelmatig berichten verstuurt, hoger in jouw algoritme ranken. Dit onder het mom van ‘de relatie telt’.
Oftewel, als je Albert Heijn volgt en regelmatig Instagram DM’s stuurt aan de AH, zullen de Instagram updates van Albert Heijn een grotere kans maken om in jouw feed te verschijnen.
Hetzelfde geldt overigens voor accounts waarvan jij de Instagramfoto’s of video’s graag deelt met vrienden. Een duidelijk signaal dat je hun content belangrijk vindt.
Hoe kun je dat als bedrijf gebruiken? Simpel. Of eigenlijk: niet simpel, maar ook niet onmogelijk.
- Stimuleer mensen om je een bericht te sturen, door daar om te vragen. Liefst natuurlijk met een beloning, zoals een kans op een meet & greet of een kans om met een foto of video op jouw account te worden getoond. Of gewoon een kans op contact, want waar vind je dat nog? 🙂
- Maak foto’s die vragen om gedeeld te worden met een vriend/vriendin. Niet voor niets werkt de variatie ’tag een vriendin die dit ook heeft’ zo goed bij leuke foto-quotes. Je kunt misschien een variant bedenken waarbij je mensen stimuleert om elkaar je foto te sturen. NB: mensen sturen elkaar alleen leuke dingen door. Zelfden product-foto’s en andere commerciële uitingen.
Alles om het algoritme te verslaan, toch?
Maar even serieus: je moet hard werken voor bereik. Het heeft geen zin om volgers te hebben, als je ze niet bereikt.
4. Laat mensen naar je zoeken
Ook toegegeven door Instagram (en in mindere mate door Facebook): als mensen regelmatig naar je merknaam zoeken in het zoekveld, verhoogt dat de kans dat ze de update van je merk in hun feed gaan zien.
Maar hoe geef je mensen een reden om naar je profielpagina te zoeken? Niet zo makkelijk, he. Want hoewel het klikken op je accountnaam en bezoeken van je profiel misschien ook waarde heeft, gaan mensen natuurlijk niet zo snel zoeken naar je merknaam als ze je al volgen. En als ze je updates niet zien, weten ze ook niet dat je wilt dat ze dat doen. Duh.
Misschien kun je een actie bedenken waarbij je mensen via andere kanalen oproept (Facebook? Twitter? E-mail? Blog?) om je account te vinden op Instagram, zonder een link bij te voegen. Met een stevige reden om de moeite te gaan doen om je op te zoeken, natuurlijk: een aanbieding, een nieuwe collectie, een bijzondere samenwerking met een influencer, etc. etc.
In de informatie die Facebook in mei 2019 deelde over de manier waarop video’s op Facebook in het algoritme gerankt worden (hoe groot de kans is dat gebruikers ze zien), vind je ook iets terug over dat opzoeken. Je moet een beetje tussen de regels door lezen, maar :
we will add more weight in ranking to videos that people seek out and return to week after week.
is een aardige indicatie dat die zoekfunctie op Facebook (en Instagram) telt. En grote kans dat dat ook geldt voor de algoritmes van Twitter en LinkedIn, etc.
Een goed idee is om series te maken waar mensen naar uitkijken, of het nou video’s/vlogs/interviews zijn of andere concepten. Of iedere week de mooiste foto’s te kiezen uit inzendingen. Of de beste tips voor het weekend. Geef mensen een reden om je te missen!
Sowieso een goed idee, op social media.
5. Praat terug
Sinds ik dit artikel schreef, in 2017, is er veel veranderd. Die social media algoritmes worden steeds slimmer. Gelukkig komen we ook steeds meer te weten, zoals bijvoorbeeld over LinkedIn.
Een van de manieren die steeds belangrijker wordt om bereik te krijgen, is eigenlijk een variatie op een oude. Namelijk: terugpraten. Dat wil zeggen dat je gaat reageren op de reacties onder je berichten.
Social media algoritmes vinden niets leuker dan echte conversaties. En conversaties zijn geen eenrichtingsverkeer. Jij plaatst een bericht, ik reageer en daarop reageer jij dan weer. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het heet niet voor niets ‘social’ media. Maar soms vergeten we daar tijd in te steken.
Overigens zijn veel grote influencers groot geworden juist door extreem veel te reageren op de reacties onder hun berichten. Niet omdat het hun bereik hielp, maar omdat het volgers een nog betere band geeft met die influencers. En hetzelfde geldt voor bedrijven. Maar inmiddels zie je aan dit soort aankondigingen dat bijv. Facebook facebookpagina’s ook echt probeert te stimuleren om te reageren.
Niets is gratis. Ook niet social media. Maar als je bereid bent tijd te investeren met je relatie met je volgers, kun je rekenen op loyaliteit en groei. Wil je daar meer over weten, check ook mijn boek: Super social.
Er is iets heel moois aan draken.
Weet je wat?
Ze worden altijd verslagen.
Dus. Je maakt een kans, als je met beleid en kracht te werk gaat.
Let’s beat this monster! ?
PS Een gedeelte van dit artikel verscheen eerder in mijn nieuwsbrief, waar ik dingen publiceer die niet eerder op dit blog verschenen. Maar omgekeerd kan natuurlijk wel! En er kwamen zoveel reacties op dat het me leuk leek om hem ook hier te publiceren, met de nodige aanvullingen. Abonneren kan hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie