In 2018 reisde ik af naar San Diego voor Social Media Marketing World. Het afgelopen jaar had ik een virtueel ticket: ik kon alle sessies terugkijken en luisteren. Maar komend jaar ga ik weer naar de VS om er live bij te zijn. En ik kan niet wachten.
Als zelfstandig ondernemer is het nogal een investering, zo’n congres in een ander land. Vooral als dat land Amerika is. Ik begrijp wel dat maar weinig mensen uit Nederland zoiets overwegen. Maar toch reis ik in februari volgend jaar weer af naar San Diego. Ik wil Social Media Marketing World niet missen. Om meerdere redenen, waarvan sommige waarschijnlijk alleen voor mij gelden. Maar wie weet, ook voor jou.
Ik mis de VS
Van alle landen waar ik gewoon heb, mis ik de VS het meest. Ik realiseer me dat sommige mensen in Nederland een gek beeld hebben van Amerika. En heel veel daarvan klopt. Maar ik zat er toen Obama nog de scepter zwaaide en iedereen optimistisch was. En ik was er met mijn gezinnetje heel gelukkig. Sterker nog, een van mijn zoontjes is er geboren!
Social Media Marketing World is dus ook een beetje een excuus om weer af te reizen naar de VS. Als ik er 1 keer per jaar naar toe kan, ben ik blij. Al was ik er eerder dit jaar voor een verdrietige reden, een begrafenis (waar ik niet eens over geblogd heb, zie ik nu – ongebruikelijk voor mijn doen). Dat nam niet weg dat het een belangrijke manier was om goede vrienden te zien. Ik zie ze niet zo vaak, tenzij ze toevallig eens in Parijs zijn voor een vakbeurs.
Voordat ik naar SMMW ga, ga ik eerst een paar dagen ergens anders in de buurt van San Diego rondhangen. Hopelijk met een goede vriendin. Dus laat ik voorop stellen dat ik het heerlijk vind om naar de VS te gaan!
Social media marketing world geeft me echt wat ik nodig heb
Naar de VS om vrienden te zien kan ik ook doen zonder dat ik naar San Diego afreis (mijn vrienden wonen in de buurt van Chicago, waar ik ook gewoond heb). En het is een enorme investering. Dus je begrijpt dat ik het niet zou doen als ik het niet echt waardevol vond. Als het me niet gaf wat ik nodig had.
Vorige keer dat ik naar SMMW ging, in 2018, was mijn idee tweeledig:
- Het gaat me helpen in mijn werk als ik dé social media topexperts heb horen spreken;
- Wie weet leer ik nog iets over presenteren (en kan ik mezelf eens vergelijken met die toppers).
Beide bleken waar te zijn. Ik kwam er achter dat ik minimaal net zo goed spreek als de meeste van deze gevierde sprekers. Dat is best lekker voor mijn ego. Ik was zelfs ronduit teleurgesteld in sommige ‘goeroes’ die ik al 10 jaar volg en in het echt niet zo’n superverhaal neer wisten te zetten.
Maar vooral deed ik heel veel kennis op die ik nog steeds iedere week toepas in mijn werk. Want bij social media gaat het toch om ontwikkelingen bijhouden. Wat werkt, wat niet werkt, hoe je iets precies doet: het maakt alle verschil.
Tools, tips, tricks: dat is wat ik wil hebben. Vage, strategische TED-achtige presentaties zonder interactie zijn niet mijn ding. Ik wil CONCRETE informatie. En op Social Media Marketing World krijg ik die ook. Over alle mogelijke platformen, in een tijdsbestek van een paar dagen. Op echt alle vlakken! Het programma staat in concept al online zag ik, om je een idee te geven. Je kiest gewoon de onderwerpen die jou het meeste aanspreken. En vaak gaan die in detail in op een element van social media marketing. Precies waar ik van houd!
De enige uitdaging die je hebt is dat heel veel interessante sessies tegelijk plaatsvinden. Je kunt ieder uur kiezen uit wel 4-8 sessies. Dus het is wel even puzzelen.
De nadelen van een virtueel ticket
Het afgelopen jaar had ik een virtueel ticket (hier meer info). Mijn zoontje was jarig tijdens SMMW dus ik kon niet naar San Diego. Die virtuele tickets zijn – tenzij je er vroeg bij bent – ook niet bepaald goedkoop. Ik had mijn ticket vroeg gekocht, dus heb er denk ik zo’n USD 300 voor betaald. Aan de andere kant hoef je er niet voor naar de VS te vliegen, dus goedkoper (zie verderop) en duurzamer. Op zich de moeite waard dus als je bedenkt dat je zoveel experts kunt horen spreken.
Toch viel het me een beetje tegen. Om een paar redenen:
- De panels, het format dat ik het waardevolst vond, zat er niet bij. Misschien hadden ze die niet meer?
- De ‘session recordings’ bestaan alleen uit de presentatie en de audio, niet uit de videostream. Uit mijn Frankwatching Webinarstijd weet ik heel goed hoeveel je aan kracht inboet als spreker als mensen je niet kunnen zien.
- Het was best lastig om tijd in te plannen om dingen te bekijken. Als je er bent, ben je totaal gefocust. Als je achter je computer zit is het anders.
- Hoewel ik bepaald niet ga om te netwerken (en alle borrels, ontbijtjes en lunches heb vermeden), heb ik wel degelijk interessante mensen ontmoet. Van hen heb ik ook weer dingen geleerd. Het was gewoon heel leuk om dingen uit te wisselen.
Vandaar dat ik op de laatste dag van SMMW2019, toen ik zag dat ze de tickets voor 2020 vet in de aanbieding deden, mijn kans heb gegrepen: een ticket voor de helft van de uiteindelijke prijs. En dit keer heb ik gekozen voor het meest uitgebreide ticket, inclusief een extra dag met workshops en (toch) alle opnames. Dan kan ik wat ik allemaal mis en waarvan ik later hoor dat het geweldig was alsnog terugkijken.
De investering is het waard voor mij
Mijn klanten verwachten dat ik altijd weet wat de laatste trends zijn. Ik heb er dit jaar zelfs een boek over geschreven (oh?!) :). Dus het is voor mij geweldig om 3 dagen lang over niets anders te horen en te praten en te denken dan de laatste social media trends. Het levert zelfs input voor mijn jaarlijkse trendartikelen. Wat ik hoor op SMMW zijn voor mij puzzelstukjes, die vaak later op hun plek vallen.
Mocht je je afvragen wat dat nou kost, mijn kosten zijn ongeveer als volgt:
- Ticket Social Media Marketing World: USD 850 (ik betaalde de helft van de prijs)
- Vliegticket: EURO 800
- Hotel: ik betaal rond de USD 150 per nacht, voor vier nachten. Ik heb iets uitgekozen op loopafstand van de congreslocatie, in een drukke wijk, zodat ik niet meer in het donker door een verlaten wijk naar mijn Airbnb hoef te lopen;
- Overig (ontbijt, lunch, diner, taxi’s, Starbucks): ik probeer het tussen de 100 – en 150 dollar te houden maar het kan soms ook voor veel minder.
Het is echt een behoorlijke investering, dat is zeker. Ook in tijd – ik ben natuurlijk wel weg van mijn gezin! Maar voor mij is dit nou echt de moeite waard.
Investeren kun je leren
Je leest altijd van die blogs of posts van coaches die roepen dat het belangrijk is om in jezelf te investeren. En dan denk ik altijd: pfff. Maar ze hebben natuurlijk wel een punt. Vooral als je zoals ik geen werkgever hebt, die fijne trainingen en cursussen voor je betaalt.
Vorig jaar bezocht ik daarom een heleboel congressen. Wel 4 geloof ik. Maar van die 4 waren er 3 waar ik weliswaar leuke mensen ontmoette en plezier maakte, maar inhoudelijk gewoon niets aan had.
Ik ben een inhoudelijk iemand. Ik word blij van kennis. En dit is nou een investering die bij mij past. Het levert me veel op in kennis, ideeën, energie, mensen die ik wil volgen om op de hoogte te blijven, tips, tricks, tools en meer. Dus ik ga er weer voor, 1-3 maart 2020.
Mocht je ook gaan, of een virtueel ticket aanschaffen, laat het vooral weten (hieronder of via andere kanalen)! Of kom bij de Facebookgroep voor Nederlanders en Vlamingen op Social Media Marketing World.
PS De links in dit artikel zijn affiliate links. Dat betekent dat ik in theorie geld verdien als jij via deze links een ticket boekt. Gelukkig heb ik nog nooit een ticket verkocht met zo’n link dus ik voel me niet zo bezwaard! 😀 En tegelijkertijd investeer ik zelf ook in SMMW, om maar aan te geven dat ik echt geloof dat dit een waardevol evenement is.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie