Gisteren verwijderde ik Google Analytics van deze website*. En toen ik daarover een bericht plaatste op Mastodon, vroeg iemand** of ik nou echt iets aan Google Analytics had gehad, al die jaren. En het antwoord is: nee. Ik schrok er zelf een beetje van 😁
Maar eerlijk is eerlijk. Hoewel ik er best wel van heb genoten al die tijd, is het echt maar de vraag of ik het nodig heb gehad. Maar toch was het even slikken om mijn hele historie te verwijderen. Ook al is het de hoogste tijd.
Waarom ik Google Analytics niet meer gebruik
Ik ga iets nieuws doen dit jaar (waarover later meer). En ik vind dat ik in deze nieuwe fase echt eens een einde moet gaan maken aan mijn Google-afhankelijkheid.
Ik switchte daarom mijn standaardbrowser naar Firefox; ik nam een betaald abonnement op privacyvriendelijke zoekmachine Neeva en maakte dat mijn standaardzoekmachine en ik probeerde de cookies van mijn blog te minimaliseren door de privacy-vriendelijke opties in alle plugins aan te zetten. Denk aan het verzamelen van IP-adressen door mijn formulierenapp, dat soort dingen.
Ik moet nog een check doen om te zien of dat nou geholpen heeft en of ik iets vergeten ben. Maar het is een eerste stap.
Maar het belangrijkste was Google Analytics. Ik had al heel lang het idee dat ik daar af moest. En NIET omdat de cijfers niet betrouwbaar zijn (dat zijn dit soort cijfers natuurlijk nooit!). Maar vooral omdat ik geen zin meer heb om Google al mijn data te geven en mijn bezoekers te tracken over het web.
(het is best moeilijk om te begrijpen wat Google Analytics nou precies doet en wat we daar van moeten vinden. Maar bij concurenten als Plausible of Matomo vind je wel een lijst met argumenten, ook al zijn sommige daarvan een beetje onzin)
Ik vond het alleen best moeilijk om het los te laten.
Als zzp’er voor wie haar website zo’n belangrijke rol speelt in haar succes, haar imago, haar autoriteit en in het vindbaar zijn voor nieuwe opdrachtgevers zijn websitestatistieken belangrijk. Dacht ik altijd.
En als trotse blogger geeft het me gewoon voldoening om te zien dat ik door de jaren gegroeid ben in aantallen bezoekers en bezoeken.
Maar als ik heel eerlijk ben, was het allemaal ego.
Het ego wil ook wat
Als je op dit blog gaat rondneuzen, vind je niet voor niets best wat blogs over Google Analytics. Want door de jaren heen was ik er veel mee bezig. Het was gewoon een verslaving. Ik houd gewoon van cijfertjes die echt iets betekenen. Niet van abstracte wiskunde, maar wel van statistieken die voor mij relevant zijn. Lekker een beetje bijhouden wat de groei is, wat de herkomst was van mijn webverkeer, welk artikel het best scoorde … ik heb het altijd leuk gevonden. Maar eigenlijk was het niet echt supernuttig.
Want ik gebruikte het niet eens om te kijken of ik conversie had, zoals serieuze conversiespecialisten doen.
Nee, dat gestaar naar die cijfertjes was gewoon een stukje ego (zit er groei in mijn aantal bezoekers?) en een stukje nieuwsgierigheid (komen bezoekers vanuit LinkedIn of Google? Wat gebeurt er als ik mijn home page wijzig? etc.).
Een alternatief voor Google Analytics: Matomo
Anyway. Ik vond het tijd voor een alternatief. Ik geef Google al genoeg gratis data.
Nu had ik van mijn webhost al jaren geleden geleerd dat er een alternatief is om die cijfers te krijgen: Matomo. Daarmee houd je ook webstatistieken bij, alleen blijven alle gegevens op je eigen website staan. Je deelt ze met niemand, dus je data blijft van jou.
Met Matomo:
- Heb je geen toestemming nodig van bezoekers voor het gebruik van cookies (!)
- Staat al je data op je eigen website, in plaats van bij Google
- Worden IP-adressen geanonimiseerd
- Kun je nog meer doen om je website nog privacyvriendelijker te maken, zoals het uitzetten van cookies (heb ik nog niet gedaan want beetje ingewikkeld)
Er zijn vast dingen die je niet kunt doen met Matomo en wel met Google Analytics (Matomo geeft hier zelf een overzicht). Maar als je zoals ik toch niets anders doet dan kijken naar totaalcijfers maakt dat niets uit.
Het leuke is dat je je bezoekers zelfs een mogelijkheid kunt geven om niet door Matomo getrackt te worden, zie mijn privacypagina ***. Mooi, toch?
Ik dank mijn zoekmachinepositie aan Google Search Console
Tot zo ver dus Google Analytics. Maar: ik stop niet helemaal met Google. Want er is een andere tool van Google die ervoor heeft gezorgd dat deze website succesvol is geworden. En dat is de gratis dienst Google Search Console.
Zoals je misschien wel weet scoort dit blog enorm hoog op bepaalde zoektermen. Sommige daarvan zijn totaal niet relevant voor mijn werk (en mijn inkomen). Sommige zijn indirect relevant. Daarmee bedoel ik dat ik vaak hoor van mijn doelgroep dat ze zochten op een onderwerp en dan mijn artikelen tegenkwamen.
Maar er zijn ook zoektermen die voor mij letterlijk tot inkomen leiden. Ik scoor hoog in Google als het gaat om mijn dienstverlening en dat brengt brood op de plank. Zo hoog zelfs dat ik het kan opnemen tegen grote organisaties die veel geld uitgeven om hoog in de (niet-betaalde) zoekresultaten in Google te komen. (ha)
En de enige reden dat dat gelukt is, is Google Search Console.
Meer lezen over hoe je Google Search Console kunt gebruiken
Ik heb daar best veel over geblogd, over hoe ik dat doe:
- Blogonderwerpen vinden? Google search console.
- Simpele SEO in 5 stappen (voor Maaike*)
- Je blog verbeteren door te bloggen en analyseren met plezier
- Bouwen aan je website met cornerstone content
Qua privacy en data moest ik even denken of ik mijn gebruik van search console nog wel kon verantwoorden. Maar volgens mij geeft Google vooral mij data. Want in Google Search Console kan ik zien hoe ik rank op zoektermen in Google.
Hoe ik Google Search Console gebruik
Ik kan het niet laten om het even toe te lichten … sorry.
Wat ik regelmatig doe – vooral als ik een tijdje wat minder opdrachten heb en dus tijd heb – is er voor gaan zitten. Ik download de data uit Google Search Console naar een excelsheet en dan ga ik dat excelbestand doorzoeken op voor mij belangrijke woorden. Zoals ‘workshop’ of ’training’.
Hoe die data er uit ziet zie je in onderstaand screenshot:
Google vertelt me:
- Op welke zoekterm er is gezocht;
- Hoeveel clicks ik heb gekregen uit die zoekopdrachten;
- Hoe vaak een van mijn pagina’s is verschenen in die zoekresultaten (‘impressions’);
- Wat de conversieratio is, de click through rate (CTR); en
- Welke positie ik heb in Google, gemeten in de pagina waar je op verschijnt, waarbij 1 het hoogste is.
Als ik zie dat ik niet scoor op die termen of dat ik niet op pagina 1 van Google sta (dat kun je zien in Google Search Console), dan ga ik aan het werk om de pagina’s op mijn website die daarover gaan te optimaliseren.
Je kunt ook een overzicht downloaden met de pagina’s van je websitepagina’s en hoe die ranken in Google. Maar daarbij krijg je dan weer niet de zoektermen te zien (schooiers). Dat moet je dan een beetje zelf uitzoeken, want 1 pagina kan op heel veel zoektermen scoren in Google:
Wat ik ook wel eens doe is zo’n excelbestand sorteren op de ranking, dus op de kolom ‘Position’ van klein naar groot. Je kunt dan bijvoorbeeld eens kijken voor welke zoektermen of welke pagina op je website op de tweede pagina van de Google zoekresultaten staat. Het is makkelijker om van 2 naar 1 te komen dan van 4 naar 1, tenslotte. Ook al moet je dat laatste ook vooral proberen, als het een belangrijke pagina is voor je werk.
Verbeter je positie in Google (en andere zoekmachines)
Je positie in de Google zoekresultaten verbeteren doe je door de pagina waarmee jehet beter wilt doen te optimaliseren. Dat doe je door o.a.:
- Te zorgen dat je de zoekterm verwerkt in de paginatitel, de hoofdstuktitels (H2) en in de tekst, inclusief alternatieve termen
- Relevante afbeeldingen toe te voegen
- De informatie op de pagina uit te breiden en te updaten
- De schrijfstijl en duidelijkheid van je pagina te verbeteren.
Vaak gaat het om oude pagina’s waar je nooit meer naar gekeken hebt en die een update verdienen. Althans, dat is mijn ervaring. Maar mijn website heeft er dan ook zo’n 2500 inmiddels!
Je zou ook kunnen kijken of je meer ‘inbound’ links kunt verzamelen door bevriende bloggers of website-eigenaren te vragen om naar je pagina te linken. Ik doe dat zelf nooit. Geen zin in. En het voelt een beetje geforceerd. Ik heb het ook nooit nodig gehad.
(omgekeerd werkt het ook: ik heb wel eens voor een bevriende blogger een linkje toegevoegd naar haar pagina op een plek waar ik haar toch al noemde, waarna zij haar positie in Google aanzienlijk zag verbeteren. Zo kon ik mijn hoge ranking in Google gebruiken om haar te helpen. Maar dat doe ik verder nooit. Ik krijg wel iedere week verzoeken om dat tegen betaling te doen 🙄)
Google is stap 1
Waaorm zou je je best doen om in Google zoekresultaten te scoren? Goede vraag.
Ik weet niet of de marktpositie van Google nog hetzelfde is, maar ik dacht dat die in Nederland vroeger ver boven de 90% lag als het ging om de markt voor zoekmachines. Of voor zoekmachineverkeer, liever gezegd.
Dat betekent dat je Google niet kunt vermijden. En dat geldt niet alleen als je inkomen afhankelijk is van de vindbaarheid van je diensten of producten. Maar ook als je invloed wilt hebben. Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen jouw informatie eerder vinden dan die van de concurrent of van partijen waar je het niet mee eens bent.
En weet je, het gaat niet langer alleen om Google. Vroeg of laat komen er andere partijen. Het tij gaat zich langzaam keren, al dan niet geholpen door regelgeving. Er komt echt wel concurrentie, door meer of minder gewenste partijen gezien hun marktmach. Denk maar aan zoekmachines als
- Neeva
- Duck Duck Go
- Bing (Microsoft’s zoekmachine, die bezig is aan een enorme AI-race. Overigens werkt Neeva ook aan AI-integratie, te vergelijken met ChatGPT)
Ik ga er van uit dat het werk dat je doet om beter gevonden te worden in Google, ook zal helpen in het vindbaar worden in al die andere zoekmachines. Het kan nooit kwaad!
Ook al moet ik helaas concluderen dat ik, als ik op ‘Elja’ zoek in Neeva, niet zo hoog scoor als ik in Google gewend ben.
Maar misschien is dat maar goed ook. Het is tijd dat mensen zoals ik met eeuwenoude historie (in internetjaren) plaats gaan maken voor nieuwere website.
* Feitelijk staat de code er nog, want ik kon na uren zoeken nog steeds niet achterhalen waar ik die had gezet en hoe ik hem weg moest halen. En mijn FTP-software deed het niet meer dus ik kon niet echt in de code graven. Dus toen heb ik gewoon mijn hele Google Analytics property (inclusief historie) verwijderd.
** Dank @Darius voor de vraag!
*** Met die privacypagina is vast van alles mis, ik heb hem gewoon zelf verzonnen. Aanvullingen of wijzigingen zijn altijd welkom
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie