Iedereen die een platform als LinkedIn gebruikt met een zakelijk doel in gedachten, is overgeleverd aan de grillen van een organisatie. Het platform bepaalt wie je bereikt en wanneer, wat je te zien krijgt, wat je vindt als je zoekt en of anderen jou wel vinden als zij iets zoeken. Als je er veel bezig bent en veel probeert, zie je vanzelf wel patronen. Maar als je afhankelijk bent van zo’n platform, is het verstandig om verder te blijven kijken dan je eigen ervaring.
Als je wilt begrijpen wat goed werkt op LinkedIn en waar de focus op ligt, is het fijn om te weten wat LinkedIn eigenlijk wil bereiken. Wie ze zelf zeggen dat ze zijn en waar ze heen willen.
Dus toen ik dit interview met het hoofd van LinkedIn products, Tomer Cohen, tegenkwam, kon ik het niet laten om ieder woord onder de loep te leggen. Niet dat we hem op zijn woord geloven, he. Maar er werd me toch veel duidelijk.
Het gaat om een interview in de Decoder podcast, een show van de Amerikaanse uitgever The Verge. De gastheer duikt in de manier waarop LinkedIn denkt over producten. Je kunt het transcript hier lezen of, voor wie de podcast wil luisteren, je vindt hem in je favoriete podcast app als de aflevering van 20 december 2022.
Hieronder een aantal dingen die me opvielen in het interview.
1 Wat denkt LinkedIn zelf eigenlijk dat LinkedIn is?
Zo’n interview in een bekende podcast is meestal niets anders dan een PR-praatje. Vaak zie je dat tegelijkertijd allerlei grote namen van een organisatie in allerlei grote podcasts verschijnen, als onderdeel van een soort PR offensief. Maar ook al is alles waarschijnlijk afgestemd en gepolijst, het is toch leuk om wat meer te horen over hoe het bedrijf zichzelf ziet – of hoe het zichzelf wil neerzetten.
Daarover zegt Cohen dingen als:
So first and foremost, LinkedIn exists to create economic opportunity for every member of the global workforce.
En:
LinkedIn, at its core, is a community of professionals who come together to share ideas and expertise, but also to get and give help to each other.
Hij legt later uit dat dit verschillende dimensies heeft. Van het vinden van een nieuwe baan via vacatures, het plaatsen van advertenties en leadgeneratie voor bedrijven, tot het vinden van opdrachten voor zzp’ers. Hij ziet LinkedIn een community met daar bovenop een laag van verschillende ‘market places’.
Hij zegt ook:
The vision for LinkedIn is to create economic opportunity for every member of the global workforce. Our work will never be done. This would be one of those incredible things, and we can always do a lot more. The mission is to connect the world’s professionals to make them more productive and successful.
Dat klinkt allemaal nogal vaag. En een tikkeltje arrogant 🙄 Maar dat heeft een reden: LinkedIn heeft een enorme positie opgebouwd op bepaalde onderwerpen en markten. Al was het maar omdat zoveel mensen en organisaties er actief zijn. Maar vooral ook omdat LinkedIn toegang heeft tot een belachelijke hoeveelheid data. Onze data. Over, bijvoorbeeld, ons werk.
2 LinkedIn ziet de wereld (van werk) veranderen
Zoals in de podcast wordt toegegeven, zit niet iedere arbeidskracht op de wereld op LinkedIn. LinkedIn laat maar een stukje van de totale arbeidsmarkt zien. Cohen heeft het over 875 miljoen mensen t.o.v. 3 miljard totale wereldberoepsbevolking.
Volgens Cohen is dat ‘representatief’, maar dat durf ik te betwijfelen. Want zou het grootste gedeelte van de arbeidsmarkt op de wereld echt bestaan uit kenniswerkers en opgeleide mensen op MBO/HBO/WO-niveau zoals je die op LinkedIn vindt? En is LinkedIn’s geografische spreiding echt zo gelijkmatig? Hmmmm.
En toch, als het om LinkedIngebruikers gaat weet LinkedIn wel degelijk iets dat niemand anders weet. LinkedIn ziet van al die gebruikers niet alleen waar ze werken, of ze naar vacatures kijken en of ze nieuwe banen krijgen. Ze zien ook waar al die werkgevers mee bezig zijn: hoeveel vacatures ze hebben, hoeveel mensen aangeven er te werken, wat het verloop is en wat voor type mensen kiest voor een baan bij een bepaalde organisatie.
Een van de interessantste dingen aan het interview is dan ook de vraag wat LinkedIn ziet veranderen. Bijvoorbeeld de manier waarop recruiters zoeken en wie ze aannemen:
We’re also seeing trends in terms of behavior, which I think tends to be some of the most impactful. For example, skills are becoming one of those tremendous behavior changes we’re seeing on the platform as well.
Wat hij hier uitlegt, zijn een paar dingen:
- Mensen vullen meer ‘vaardigheden’ in op hun profiel;
- Recruiters zoeken meer op ‘vaardigheden’; en
- Het lijkt er op dat in tegenstelling tot vroeger de skills bepalen of je de baan krijgt ipv andere factoren.
Hij legt dat zo uit:
Jarenlang hebben als (wervings?) industrie voornamelijk gekeken naar achtergrond en de bedrijven waar je eerder voor gewerkt had (om geschikte kandidaten voor vacatures te vinden). Nu zien we meer en meer dat er een verandering is waarbij de focus ligt op de compenties die kandidaten hebben.
De tekst tussen haakjes is van mij, vrije interpretatie van wat hij bedoelt omdat het niet superduidelijk is. Maar dit is denk ik wat hij bedoelt, gezien de context.
Hij legt uit dat ze zien dat zo’n 50% van de recruiters in de tools die LinkedIn hen biedt om kandidaten te zoeken nu op vaardigheden zoekt om vervolgens mensen te benaderen. Dat was eerst niet zo. En de toename is enorm, zegt hij.
Het gaat niet meer om je netwerk (of je opleiding?)
Tegelijkertijd ziet LinkedIn ook dat kandidaten zoals jij en ik steeds meer ‘vaardigheden’ toevoegen aan hun profiel.
On the other side of the marketplace, we’re seeing many professionals add more skills into their profile. In fact, this past year there were close to 365 million skills added to people’s profiles, and that’s about a 40 percent year-over-year change. This matters when you really accelerate towards the future.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat we dat zo maar doen. LinkedIn verleidt ons hiertoe door vaardigheden beter zichtbaar te maken in vacatures, door ons te stimuleren andermans vaardigheden te beoordelen en door bijvoorbeeld als je een LinkedIn Learningcursus hebt afgerond, die vaardigheden toe te voegen aan je profiel. Maar het zal vast een trend zijn, helemaal als mensen ontdekken dat recruiters hier op zoeken.
Zijn verklaring voor de focus op vaardigheden is dat er steeds meer banen ontstaan waarvoor niemand eigenlijk opgeleid is of ervaring mee heeft. Het is onmogelijk om te voorspellen waar de vraag zal liggen over 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar. Er zijn dan vacatures voor banen die nu nog niet eens bestaan. En in die onzekerheid zijn vaardigheden misschien wel belangrijker dan je opleiding.
Het maakt het hoe dan ook interessant om, als je een baan zoekt, eens te gaan kijken naar de ‘skills’ op je profiel. Zie het einde van dit blog voor mijn tips daarover, want ik denk dat er wat slimme dingen zijn die je kunt doen.
3 Hoe meet LinkedIn succes?
Al die vaardigheden terzijde is natuurlijk de grote vraag wat LinkedIn’s algoritme belangrijk vindt. En wat LinkedIn allemaal meet – kortom, waar wil LinkedIn graag meer van zien?
Alle social media platformen hebben 1 doel: zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk laten inloggen/de app laten openen en dan zo lang mogelijk laten blijven. Hoe minder totale minuten mensen in zo’n app zijn, hoe minder waarde er te halen is voor de mensen die betalen. Of dat nou adverteerders zijn of recruiters.
Hoe actiever je wordt, hoe beter het meestal is voor je positie op zo’n platform. Dit is iets dat ik in mijn omgeving heb gezien bij mensen die LinkedIn nauwelijks gebruikten en toen op zoek gingen naar een baan en heel actief werden: het aantal keren dat ze vermeld werden in zoekresultaten ging razendsnel omhoog.
Over hoe LinkedIn weet of ze succesvol zijn zegt Cohen:
I have no idea what the time spent on LinkedIn is, but I can tell you that we track the opportunities that are created on LinkedIn a lot. For example, right now on LinkedIn, every minute, eight people are getting hired.
Ik denk dat LinkedIn wel degelijk stuurt op de hoeveel tijd die mensen in totaal op de site zijn, hoeveel mensen inloggen en hoe lang ze dat doen. Ze zouden wel gek zijn als ze niet naar dat cijfer keken. Als die getallen afnemen, hebben ze tenslotte een probleem.
Maar LinkedIn is vooral op zoek naar metrics die hun belangrijkste business drivers kunnen bewijzen. En het zou inderdaad logisch zijn dat ze daarin ook kijken naar kwaliteit. Als werkgevers bijvoorbeeld nooit de juiste mensen kunnen vinden op LinkedIn, hebben ze ook geen zin meer om te betalen voor de diensten van LinkedIn. Dan gaat het niet alleen om hoeveel mensen LinkedIn gebruiken, maar ook om de vraag of het de mensen zijn die interessant zijn voor werkgevers en adverteerders.
4 Wat weet LinkedIn over jou en je organisatie?
Dat brengt me meteen op 1 manier voor Linkedin om te meten of ze succes hebben: nieuwe banen. Als je denkt over het vinden van nieuwe banen, heeft LinkedIn het relatief makkelijk qua meten. Want de meeste mensen zullen hun nieuwe baan direct toevoegen aan hun LinkedInprofiel. En of ze nou wel of niet direct via LinkedIn gesolliciteerd hebben, die wijzigingen kan LinkedIn goed bijhouden.
That’s part of the beauty of the system. We know if you saw a job on LinkedIn and if you applied for that job, and we can actually track if you change your profile later. You can think about it as somewhat of a nice closed ecosystem of seeing job changes.
(LinkedIn weet natuurlijk niet echt of je gesolliciteerd hebt op een vacature die je op LinkedIn hebt gezien, want de kans is groot dat je dat buiten LinkedIn om doet via de website van de werkgever. Maar LinkedIn ziet wel of je op een vacature klikt. En of je binnen een bepaalde tijd daarna een nieuwe baan toevoegt.)
Hetzelfde geldt voor het aantal nieuwe connecties dat iemand heeft. Wie wel eens probeert om haar LinkedInprofiel te optimaliseren volgens de Social Selling Index, zal gemerkt hebben dat je score toeneemt als je met meer mensen connect.
De SSI of Social Selling Index is momenteel alleen nog beschikbaar voor mensen die een betaald Sales Navigator (premium) abonnement hebben.
Je lijkt beter te scoren als je zelf contacten uitnodigt (en ze accepteren je verzoek). Logisch: iemand die verantwoordelijk is voor verkoop moet haar netwerk blijven uitbreiden om succesvol te zijn. Maar je kunt je voorstellen dat LinkedIn dat ook zo ziet voor anderen. Ik weet vanuit mijn omgeving dat mensen die LinkedIn nauwelijks gebruiken en vervolgens heel actief worden, actief gaan connecten en reageren en hun profiel aanpassen, grotere kans maken om gevonden te worden in de zoekresultaten.
Ik kan me ook voorstellen dat positieve indicatoren voor LinkedIn ook dingen zijn als: ik reageer op jouw bericht en we sturen elkaar direct daarna een connectieverzoekje. Of jij stuurt mij een vacature door waar ik vervolgens op solliciteer. Als LinkedIn zou kunnen meten welke content of welk gedrag tot meer zakelijke verbindingen leidt, zou dat zeker nuttig zijn in het kader van hun missie.
Ter vergelijking: wie op Instagram actief is met een bedrijfsaccount, kan zien dat Instagram bijhoudt welke acties mensen nemen die direct toe te wijzen aan een bericht dat je hebt gedeeld. Bijvoorbeeld: zijn nieuwe mensen je gaan volgen n.a.v. je bericht.
Hoewel we bij LinkedIn dat soort uitgebreide statistieken niet krijgen, kun je je voorstellen dat die wel degelijk een rol spelen in de manier waarop LinkedIn bepaalt of wat jij doet op LinkedIn succesvol is. En of dit bijdraagt aan hun doelstellingen.
De grote kanttekening hierbij is natuurlijk dat gelukkig niet alles dat we zakelijk doen op LinkedIn gebeurt. Maar LinkedIn probeert aan de gegevens op het platform af te lezen wat belangrijke factoren zijn in succes voor gebruikers. En het is logisch dat daarbij ook wordt gelet op de dingen die uiteindelijk geld opleveren.
5 LinkedIn is 1 grote schatkist aan data over … de economie
Hoeveel connecties jij hebt en waar je gestudeerd hebt zijn interessante datapunten. Maar het wordt pas echt interessant als LinkedIn al die data kan aggregeren en sorteren. En dat doet LinkedIn ook:
A year ago the job change rate was 40 percent year-over-year. Now it’s declining year-over-year. We’ve seen massive growth in job change rate, to a declining job change rate, and we see it through the data in LinkedIn. So back to your data, this is just one aspect of where the LinkedIn economic graph comes to life.
LinkedIn noemt dat aggregeren van onze data eufemistisch de ‘LinkedIn economic graph’. Of niet zo eufemistisch, want de titel zegt al dat vooral LinkedIn die data kan bekijken 😉
Want de vraag is natuurlijk: welke vragen stelt LinkedIn en wie heeft er toegang tot al die data?
Ik ben wel eens verbaasd over het feit dat LinkedIn uit de schijnwerpers weet te blijven als het gaat om big data, algoritmes, transparantie en marktmacht. Tenslotte weet LinkedIn dingen van ons die niemand anders weet. En die onze ‘economische situatie’ betreffen. Het is 1 ding of Facebook weet dat je van hippe interieurs of porches houdt. Het is een heel ander ding of een platform weet wat je kansen op de arbeidsmarkt zijn en misschien zelfs een inschatting kan maken van je salaris (zou dat kunnen? Ik denk van wel. Heb er nog nooit iets over gelezen maar lijkt me mogelijk). Bij zulke gevoelige informatie zou je denken dat LinkedIn onder een vergrootglas ligt. Maar niets is minder waar.
Jaren geleden was ik uitgenodigd voor een diner met invloedrijke online mensen. Er was ook een hoge baas van LinkedIn aanwezig. Hij vertelde dat LinkedIn gesprekspartner was van de gemeente Amsterdam. Amsterdam wilde graag weten hoe het zat met de inkomende arbeidskrachten en de uitgaande. Komen er meer IT’ers in Amsterdam wonen? Gaan ze juist weg? Naar welke steden vertrekken ze? Met welke woonplaatsen en regio’s concurreert Amsterdam eigenlijk om talent?
Ik vond het toen al verbazend dat die data-inzichten bestonden én dat Amsterdam daar toegang toe had. Want als je even denkt over LinkedIn, weet je dat het feitelijk een soort groot CRM is. Een database vol waanzinnig belangrijke data.
Ga maar na. LinkedIn weet van 875 miljoen werkende mensen op de wereld:
- Waar ze werken
- Wat hun functietitel is
- Waar ze vroeger werkten
- Op welke vacatures ze zoeken en klikken (en soms: solliciteren*)
- Wat voor opleiding ze hebben
- Waar ze zijn gaan werken na hun opleiding
- Welke werkervaring ze hebben
- Welke vaardigheden ze hebben (beoordeeld door hun eigen netwerk!)
- Wie ze kennen
- Met wie ze connecten – dus hoe hun netwerk verandert
- Waar hun zakelijke interesse ligt
- …
Als je al die data over jezelf ziet, denk je er misschien nog niets van (of misschien wel! Het is nogal privé, tenslotte). Maar als je dit aggregeert op het niveau van bedrijven, branches, locaties, landen, universiteiten … dan ga je grote patronen zien. Hoe succesvol zijn mensen die aan de Rijksuniversiteit Groningen hebben gestudeerd vs mensen die aan de Universiteit van Amsterdam studeerden? Hoe lang duurt het voordat mensen met een opleiding verpleegkunde aan het werk zijn? Voor welke functies zijn er de meeste vacatures? Welke vaardigheden zijn het meest gewild? Welke opleiding geeft de meeste kans op managementfuncties? Welke regio’s zijn het aantrekkelijkst voor IT-ers? Etc. etc.
6 Toegang tot de data? Alleen tegen betaling
Je kunt je voorstellen dat je ongelofelijk interessante dingen kunt doen met die data, als je er toegang tot had. Met een premiumabonnement zie je een voorproefje. Afhankelijk van welk abonnement, krijg je verschillende dingen te zien. Bijvoorbeeld met het ‘career’-abonnement (je kunt gratis een maand een proefabonnement nemen, mocht je eens willen kijken, maar je kunt dan net zo goed een maand gratis proefabonnement nemen op het duurste abonnement natuurlijk!).
Als je met dat career-abonnement op een vacature klikt. Dan krijg je allerlei informatie die je zonder premiuminformatie niet krijgt:
Voordat je hier zenuwachtig van wordt als sollicitant, moet je goed bedenken dat data maar zo goed is als de input. Zo zijn heel veel ‘vaardigheden’ niet zo relevant of veelzeggend. Daarnaast solliciteert natuurlijk lang niet iedereen direct via LinkedIn, dus die mensen ziet LinkedIn niet terug in de data. Bovendien kun je niet zien of de andere sollicitanten die vaardigheden zelf hebben toegevoegd, of dat die onderschreven zijn door anderen. Kortom, wat dus de waarde is van die vaardigheden.
Wat we ook niet weten is wat LinkedIn voor algoritme toepast als een recruiter op een ‘vaardigheid’ zoekt om nieuwe kandidaten te vinden. Komt jouw naam hoger in de lijst met zoekresultaten als anderen je hebben aanbevolen voor zo’n vaardigheid? Of niet?
(de volgende keer dat ik een recruiter tegenkom met zo’n abonnement ga ik het even vragen :))
Ik kan met mijn premiumabonnement van bedrijven (ook van concurrenten dus) zien hoe het zit met het aantal nieuwe mensen (groei) en de afname aan mensen (krimp!). Inclusief mensen die onlangs zijn aangenomen op managementfuncties, of er hebben gewerkt:
Best handig om te weten, hoe het gaat met dat bedrijf:
Met zo’n premium abonnement (zelfs als je het maar een maand hebt, zo’n gratis proefabonnement) kun je wel je voordeel doen, bijvoorbeeld als je actief op zoek bent naar een baan of als je je concurrentie wilt analyseren. Maar als je bedenkt hoeveel informatie LinkedIn heeft, is het maar een krappe doorsnede.
7 Hoe LinkedIn ons indeelt en probeert te begrijpen (en ons gedrag stuurt)
Wat ook interessant is aan het interview, is de uitleg van hoe LinkedIn georganiseerd is en dan vooral als het gaat om het ‘product’.
We have a team dedicated to he talent marketplace, connecting job seekers with recruiters. We have a team dedicated to our products and services marketplaces, connecting marketers and sellers to buyers. We have a big team dedicated to knowledge exchange between knowledge seekers and knowledge creators.
LinkedIn deelt ons kennelijk in in 3 hoofdgroepen:
- Werkzoekenden en recruiters
- Marketeers/verkopers en kopers
- Kenniszoekers en kennis ‘creators’
Die laatste groep is nogal breed en vaag, maar als je denkt aan de reden dat veel mensen LinkedIn gebruiken een interessante. Want de mensen die LinkedIn openen om een beetje rond te kijken en te zien wat hun netwerk aan interessante informatie heeft gedeeld zijn tegelijkertijd ook weer voer voor recruiters en verkopers.
Hij vertelt daarna dat, hoewel ze duidelijke doelgroepen zien en zoals hij die noemt, market places, ze niet willen dat die groepen allemaal ergens anders op de site gaan doorbrengen. Ze willen graag iedereen op dezelfde plek houden in plaats van ze af te splitsen in verschillende delen van de site.
De hoofdingredienten van LinkedIn zijn daarom:
- Zoeken
- De feed (tijdlijn, je home page)
- Notificaties
De uitdaging die LinkedIn heeft is om van iedere gebruiker the intent te begrijpen, het doel waarmee ze op LinkedIn zijn. En daar komen natuurlijk al die data en de algoritmes om de hoek kijken. LinkedIn probeert te begrijpen wat jij belangrijk vindt en je dat vervolgens te geven.
Dat ‘zoeken’ is wel interessant, want ik vermoed al heel lang dat de zoekfunctie op LinkedIn steeds meer gebruikt wordt. Maar hij is nog niet altijd zo goed als het gaat om de resultaten die je krijgt. Misschien dat daar wel meer resources naar toe zullen gaan in de toekomst.
Deze focus verklaart misschien ook waarom LinkedIn zo weinig doet met groepen (iets dat ik maar niet begreep de afgelopen jaren): als mensen in groepen gaan zitten, zijn ze weg uit de gewone feed en splitsen ze zich als het ware af. Op Facebook is dat de pek waar mensen veel tijd doorbrengen, in plaats van in hun feed. Kennelijk is dat niet voordelig voor LinkedIn en strookt dat niet met hun andere doelstellingen en ‘market places’. Maar als ze die market places weten te koppelen aan groepen wordt het anders. Als alle specialisten op een bepaald vakgebied in een bepaalde groep te vinden zijn, is dat voor recruiters juist interessant, net als voor adverteerders. Maar goed, dat is niet de focus.
Over de berichten die gebruikers plaatsen en wat wel en niet mag op LinkedIn (wat tegengehouden wordt of gedempt) zegt hij dit:
By definition, we say on LinkedIn that we expect professional content. Not everything is great on LinkedIn. It’s not conducive for every type of conversation, but we want to make sure it has the most productive conversations in the workplace. People talk about work, how they work, and their craft. We can go deep on a vertical like workplace conversations, so that’s something we can contribute back to the brother Microsoft elements.
Dit geeft ons een duidelijk beeld als het gaat om wat werkt op LinkedIn, althans, wat LinkedIn graag ziet en zal versterken.
‘To go deep on a vertical like workplace conversations’ is mogelijk een verklaring voor het feit dat je berichten van bedrijfspagina’s die reageren op collega’s het zo goed doen. Het is natuurlijk de perfecte manier om collega’s die het met elkaar over hun ‘workplace’ hebben te stimuleren om dat nog meer te doen en met meer mensen.
Slim van LinkedIn, want vakinhoudelijk zijn die berichten niet interessant. Maar als het gaat om de arbeidsmarkt, en werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe mensen, zijn dat soort berichten waarschijnlijk juist heel effectief. Wie weet ziet LinkedIn zelfs wel een duidelijk verband tussen het viral gaan van dat soort berichten en de doorklik naar vacatures? Wie zal het zeggen (dat is typisch een voorbeeld van data die we niet hebben maar wel zouden willen hebben)?
Kanttekening: waarschijnlijk zou je hier als bedrijfspaginabeheerder zelf wel een effect kunnen zien. Ga eens opletten wat er gebeurt nadat je zo’n bericht van een collega hebt geliked of er op hebt gereageerd: zie je voor de dagen daarna het aantal bezoeken aan de bedrijfspagina of de tab ‘Vacatures’ toenemen?
8 De focus op AI
De opmerking in de vorige quote, over de samenwerking met andere Microsoftonderdelen (LinkedIn is van Microsoft), refereert aan het onderzoek naar en de experimenten met AI die Microsoft doet. Microsoft probeert wereldwijd het voortouw te nemen niet alleen in de ontwikkeling van generatieve AI – kunstmatige intelligentie die op basis van jouw vraag teksten, afbeeldingen, geluiden of andere output genereert. Maar daarin besteed Microsoft naar verluid ook veel aandacht aan de ethische kanten van AI.
Maar het is logisch dat ook LinkedIn gaat focussen op AI, nog verder dan ze al doen. Want we weten nu dat hun slimme algoritmes iedere keer dat je inlogt proberen te begrijpen of je op zoek bent naar een nieuwe baan, vakinformatie of nieuwe klanten.
Maar die generatieve AI is om andere reden interessant. Het gaat allemaal om content. Hoe meer goede content er te vinden is op LinkedIn, hoe leuker het er is. Of, zoals het adagium gaat, ‘Content is the killer app’. Als er op een platform niets interessants te lezen of kijken is, is het snel afgelopen met de gebruikersaantallen.
Je ziet dat LinkedIn al veel langer probeert om ons berichten te laten plaatsen, door middel van niet zo subtiele prompts:
Maar dat kan natuurlijk nog een stapje verder en beter. Wat als je bijvoorbeeld al een idee krijgt aangeleverd voor een tekst? Als een dienst die lijkt op ChatGPT* al een voorstel doet? In het interview wordt niet alleen het voorbeeld gegeven van gewone berichten, maar ook dat van LinkedIn blogs. Waar je zo’n AI-programma als ChatGPT zou kunnen gebruiken om titels te genereren voor je blog of op een andere manier zo’n AI zou kunnen inzetten om je artikel te perfectioneren.
Het voordeel voor LinkedIn is dat er meer goede content op het platform wordt gedeeld. Content die ze ook nog eens kunnen sturen, door suggesties te doen die te maken hebben met hun mooie market places 🙄.
Interessante opmerking in dit interview is overigens het antwoord op de vraag: als iedereen intelligente dingen over de eigen ervaring kan schrijven op LinkedIn met behulp van AI, hoe weet je dan als recruiter nog wat waar is? En hoe onderscheid je je dan nog als individu? Het antwoord volgens Cohen is dat je dan gewoon beter een video kunt maken over jezelf. Dus binnenkort kun je misschien een notificatie verwachten waarbij LinkedIn je oproept om een video op te nemen over al je werkervaring!
Wat wil LinkedIn van jou? Maar vooral: wat wil jij met LinkedIn?
Zoals gezegd weet LinkedIn altijd de dans te ontspringen als het om kritiek gaat. Het is iets dat me al jaren opvalt. Waar Meta doorlopend onder vuur ligt voor het gebruik van data, inbreuken op de privacy en dat soort zaken, is dat bij LinkedIn eigenlijk nooit het geval. Ook al is LinkedIn net zo goed een krachtige advertentiemachine op basis van jouw data en gebruikt LinkedIn net zo goed cookies om je gedrag op het internet te volgen.
En niet alleen om je dingen te verkopen! Ook om je economische waarde voor werkgevers te bepalen. Terwijl jij omgekeerd misschien niets doet om beter uit de bus te komen en je eigen economische kansen te vergroten.
Een mooi voorbeeld van LinkedIn’s ongekend positieve positie is de vraag of en hoe hun recruitmentsoftware gebruik maakt van algoritmes. Ik was daar benieuwd naar. Maar die vraag krijg je eigenijk niet beantwoord (als je gebruiker bent van de recruitment suite: mail me!). Ga maar eens Googlen. Je vindt niets anders dan honderden zo niet duizenden artikelen waarin recruiters, adviseurs en HR-specialisten kandidaten uitleggen hoe ze zo goed mogelijk kunnen solliciteren via LinkedIn. Maar je vindt maar heel weinig over de vraag of dat nou wel zo handig is voor de kandidaat (wat ik begin te betwijfelen … maar ik kan het mis hebben).
Het is fascinerend hoe LinkedIn vooral gezien wordt als een soort goede vriend waar je veel aan hebt, in plaats van een verslavend social media platform dat jouw data gebruikt voor eigen gewin en waar je als ondernemer en werkgever soms enorm afhankelijk van bent. Mijn vermoeden is dat er een heel sterk PR-team zit dat er alles aan doet om de organisatie uit de wind te houden en waarschijnlijk ook heel actief werkt aan het behouden en opbouwen van dat imago van vriendelijk platform met niets dan goede bedoelingen. Kan bijna niet anders, toch?!
Maar de vraag is eigenlijk helemaal niet wat LinkedIn wil en wat LinkedIn heeft aan jou. De vraag is vooral wat jij hebt aan LinkedIn. En hoe je kunt inspelen op wat LinkedIn wil, om zo je eigen doelen te behalen.
Als ik het interview zo samen vat is het me opnieuw duidelijk dat LinkedIn toch echt graag meer video wil (ook al lijkt video niet zo goed te werken op LinkedIn?? Raadsel), meer ‘workplace conversations’ (collega’s onderling?) en meer berichten over je vak. Dus daar kun je je in ieder geval op focussen.
Het is ook duidelijk dat die ‘vaardigheden’ belangrijker beginnen te worden als je gevonden wilt worden door recruiters. En als er een algoritme wordt gebruikt bij het sorteren van vacatures, wat ik niet zeker weet, zouden die vaardigheden ook wel eens kunnen betekenen dat je bovenop de virtuele stapel komt te liggen. Althans, dat zou ik doen als ik LinkedIn was.
Mijn tip is dan ook om goed naar je vaardigheden te kijken.
Slim vaardigheden toevoegen op LinkedIn
Ik kon het niet laten om even in die vaardigheden te duiken, natuurlijk. Ik moest me hier even in verdiepen, want ik ben al heel lang niet zo bezig geweest met solliciteren 🙂
Als je weet welke vaardigheden gevraagd worden in de functie die je ambieert, zou je eens kunnen kijken of je die toe kunt voegen. En dan kun je net zo goed slim te werk gaan. Een keer een beetje tijd investeren zou best wat op kunnen leveren.
Hier is mijn stappenplan:
- Ga naar je werkervaring (je functies) en voeg daar de 5 vaardigheden toe die belangrijk zijn voor die functie én voor de functie die je ambieert
- Sorteer daarna de vaardigheden zodat de belangrijkste bovenaan staan
- Vraag vrienden of collega’s om je vaardigheden te onderschrijven
- Doe eventueel een ‘vaardigheidsevaluatie’, een quiz, op LinkedIn. Dit is iets waarover ook in het interview gesproken wordt.
- Neem eventueel een gratis proefabonnement zodat je LinkedIncursussen kunt doen die je vaardigheden onderschrijven. Die kun je na afloop van de cursus toevoegen aan je vaardigheden (en het certificaat bij opleidingen).
1 Voeg vaardigheden toe aan je werkervaring
Zorg dat je de vaardigheden die je in je werk gebruikt eerst toevoegt onder je werkervaring (iets dat ik zelf nooit heb gedaan). Je vindt de optie door op je werkervaring te klikken, te kiezen voor het pijltje en dan per functie naar beneden te scrollen tot onder je kopregel. Daar vind je een kopje ‘Vaardigheden’ waar je 5 vaardigheden kunt kiezen die bij die functie horen:
Op die manier zorg je dat alle mensen die je vaardigheid onderschrijven dat doen bij je functie.
Omdat ik nooit vaardigheden heb gekoppeld aan mijn werkervaring, vind je in mijn profiel een ratjetoe aan vaardigheden. Ik heb bijvoorbeeld 80 onderschrijvingen voor bloggen, maar die zijn niet gekoppeld aan mijn werkervaring. Ook heb ik onderwerpen die voor mijn werk en voor mijn werk in de toekomst belangrijk zijn nooit toegevoegd aan mijn lijst met vaardigheden. Dus ik heb weer iets geleerd tijdens het schrijven van dit artikel. Doe er je voordeel mee 😉
2 Sorteer je vaardigheden met de belangrijkste eerst
Zorg daarna dat je de vaardigheden die je het liefst wil laten onderschrijven bovenaan zet door de vaardigheden te sorteren:
Zo zorg je dat mensen die naar jouw ‘vaardigheden’ gaan op je profiel direct de eerste drie vaardigheden zien die voor jou het belangrijkste zijn om te laten onderschrijven.
3 Laat je vaardigheden onderschrijven
Vraag vrienden eventueel om je op de belangrijkste vaardigheden te onderschrijven, mogelijk ook vanuit je huidige functie:
Dat doen ze door naar je profiel te gaan, naar het hoofdstuk ‘Vaardigheden’ te scrollen, en daar op ‘onderschrijven’ te klikken, zoals ik hier (ongevraagd!) bij Laura heb gedaan:
4 Doe een LinkedIn ‘evaluatie’ waar mogelijk
Je kunt ook, vooral voor meer technische vaardigheden, zo’n kort LinkedIn quizje doen. Dan krijg je dit:
Je vindt die quizjes (‘evaluaties’) als je naar je eigen profiel gaat en op ‘vaardigheden’ klikt. Bovenaan vind je een knop ‘Quiz doen’:
Als je daarop klikt, krijg je een lijst van mogelijke vaardigheden waarvoor je een soort van LinkedIn-OK-stempel kunt krijgen:
5 Volg een relevante cursus op LinkedIn Learning
Of neem een maandje een gratis proefabonnement op Premium. Als je daar cursussen afrondt, kun je na voltooing die vaardigheden automatisch aan je profiel laten toevoegen door LinkedIn, te herkennen aan het LinkedInlogootje:
Als je je vaardigheden eenmaal hebt ingevuld, komt de rest vanzelf. En ben je in ieder geval klaar om gevonden te worden, mocht dat zoeken op vaardigheden echt zo belangrijk zijn of worden als in het interview beweerd wordt.
Disrupt the data!
Tot zo ver het interview. Ik was niet van plan om er een boek over te publiceren maar dat is dit wel geworden! Sorry daarvoor (ik hoop maar dat iemand tot het einde leest!). Maar dat is ook het leuke. Een goede en ervaren interviewer als Nilay Patel kan in zo’n interview de ander uit de kast lokken en antwoorden krijgen waar jij en ik echt iets aan hebben.
Ik heb nu in ieder geval een wat beter idee van wat LinkedIn wil, en wat LinkedIn wil zijn. Maar het gaat vooral om wat jij wilt bereiken op LinkedIn.
En als het systeem je ziet als een dataverzameling, moet je dat systeem natuurlijk ook lekker de data geven die het zoekt. Toch??
* Voor een genuanceerde kijk op wat ChatGPT is, verwijs ik graag naar Jarno’s nieuwsbrief. Een van de weinigen die niet alleen de voordelen, maar ook de risico’s en beperkingen beschrijft.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie