Wil je nou eindelijk ook eens leuke Instagram reels maken? Ik ook. En als je even een beetje oefent is het prima te doen. Vooral als je al ervaring hebt met Instagram stories. Of, beter nog, met TikTok. Maar zo niet, ook geen probleem. Met deze stappen maak jij je eerste Instagram reels. En ze worde nog leuk ook!
Wat zijn Instagram Reels?
Instagram Reels zijn verticale video’s van maximaal 15 seconden die een verhaal vertellen en waarbij muziek of andere audio een belangrijke rol speelt. Het is Instagram’s antwoord op TikTok’s succes.
Of dat nou wel of niet ethisch is om zo’n feature zo maar te kopiëren, Instagram wil graag meedoen op de trend van vrolijke, muzikale videoverhalen en vooral de creativiteit die ervoor zorgt dat mensen TikTok niet meer uit zetten als ze de app eenmaal geopend hebben.
Waar kun je Instagram Reels bekijken?
Als je Instagram Reels van anderen wilt kijken, kun je een paar dingen doen.
Onderin je Instagram app vind je het Reels-tekentje. Als je daarop klikt, kom je in een speciale Reels-feed waar je alleen nog Reels te zien krijgt.
Omdat Reels ook gepubliceerd worden als gewoon ‘bericht’, vind je ze ook tussen de andere berichten in je feed. Je herkent ze aan de vorm, maar je ziet ook het Reels-tekentje:
Heb je eenmaal op ‘Reels bekijken’ geklikt, dan kom je weer in de aparte Reels feed. Je kunt dan weer omhoog swipen om andere Reels te kijken die Instagram voor je klaar heeft gezet.
Tot slot bevat iedere hashtagpagina momenteel minimaal 1 Reel, net als de Explore-pagina (het vergrootglasje onderin de Instagram app):
Ken je accounts of creators die Reels maken? Je vindt hun Reels door naar hun profiel te gaan en op het Reels-tabje te klikken:
Als ze Reels hebben gepubliceerd, vind je ze onder het speciale ‘Reels’-tabje. TIP: ga eens lekker bij de concurrentie kijken. Of bekijk welke Reels een account nog meer heeft, als je een goede Reel tegenkomt.
Wat is een GOEDE Instagram Reel?
First things first: goede Insta Reels vertellen een verhaal waarbij het altijd draait om de combinatie van muziek en beeld. Of audio en beeld: sommige creators nemen gewoon hun eigen stem op als audio. Je ziet ook steeds meer Reels (een trend die van TikTok komt) die geluidsfragmenten uit films en series gebruiken, dus teksten van anderen, waarbij ze een act bedenken en de audio nasynchroniseren.
Ik zie in mijn Instagram feed nu heel veel Reels van mensen die voor het eerst aan het experimenteren zijn, maar heel vaak hebben die geen muziek. Een goede Reel heeft ALTIJD audio, het liefste een bekend of pakkend muziekfragment. Dat is het bijzondere aan Instagram Reels en TikTok: mensen zetten daarvoor hun geluid juist aan in plaats van uit. Vergeet dus niet om tijd te steken in het kiezen van de muziek.
De ideale Reel vertelt een verhaal in 15 seconden en houdt de aandacht vast, vaak doordat er dingen gebeuren en het beeld iedere paar seconden verandert of er telkens tekstjes of stickers verschijnen. Liefst dan ook nog op de maat van de toegevoegde muziek.
En let op: je kunt bij Reels ook zoeken op muziekfragment. Als je onderin een Reel (van wie dan ook) klikt op het muziekbalkje onderin, krijg je andere Reels met dat muziekfragment te zien. Ook dit is gekopieerd van TikTok, waar je zelfs kunt zoeken op muziek zonder dat je eerst een bestaande video aanklikt. Dat kan helaas op Instagram nog niet. Je kunt alleen muziek opzoeken als je een Reel maakt of als je een Reel tegenkomt met een bepaald muziekfragment.
TIP Kom je een leuk muziekje tegen? Klik dan op het vaantje bovenin om het fragment te bewaren. Kun je het later makkelijk terugvinden.
Ga je Instagram Reels maken? Denk goed na over een onderwerp
Er zijn vier manieren om het aan te pakken, het maken van Instagram Reels. Namelijk:
- Ga spontaan aan de slag en kijk waar het schip strandt
- Denk vantevoren alles uit, maak een script en voer het uit
- Gebruik videomateriaal dat je al had liggen en doe iets in combinatie met muziekfragmenten
- Ga eens kijken wat er op TikTok gebeurt met jouw onderwerp en laat je inspireren
Spontaan aan de slag
Het kan geen kwaad om het gewoon een beetje te gaan proberen. Hieronder lees je hoe het werkt. Je kunt het alleen leren door het te doen, dus waarom zou je niet gewoon iets proberen? Maak wat video’s, doe er wat tekst bij, zoek een muziekje uit … simpel.
Maak een script
Het kan bij meer ingewikkelde TikToks, eh, sorry, Instagram Reels wel handig zijn om het te plannen. Of je je Reel nou opneemt direct in de app, of dat je een video maakt en edit in een editingprogramma en uploadt naar Reels, als je echt iets in scene wil zetten of iets bijzonder kunt doen is het slim om na te denken.
Als ik een ding geleerd heb van TikTok is het dat mensen heel veel werk kunnen steken in een video van 15 seconden. En dat dat ook veel views kan opleveren. Dus wil je het zeker goed goed, kan een plan geen kwaad.
Gebruik bestaande video
Als je leuke videobeelden hebt waarbij je kat gekke dingen doet, je vrienden ergens vanaf springen of raar kijken, je hebt 15 video’s waarbij je baby lacht of je hebt een prachtige (verticale) opname van wuivende bossen of een strandfeest op Ibiza, zou je daar best een Reel van kunnen maken.
Het is waarschijnlijk het handigst om de video even bij te knippen op je telefoon of beelden te combineren in een editing app (dat kan zelfs met foto’s die je achter elkaar zet!). Upload de video naar Reels en voeg tekst en muziek toe en klaar ben je.
Als je wilt zien hoe je dat doet, de video’s van je telefoon bekijken, kun je dat hieronder zien:
Doe eerst elders inspiratie op
De mooie Reels op Instagram blijven nog een beetje uit. Je kunt zeker wat onderzoek doen, bijvoorbeeld door op hashtags te zoeken. Want dan kom je ook Reels tegen, te herkennen aan het speciale icoontje. Maar meer vind je als je gewoon TikTok op je telefoon zet.
Ga maar eens op TikTok zoeken op hashtags of zoektermen rondom jouw hobby of business of zoek je favoriete artiest op: je zult ongetwijfeld leuke dingen tegenkomen die je ook op Instagram kunt nadoen.
Aan de slag: zo kun je zelf Reels maken
Het is misschien even zoeken, maar Instagram Reels zitten verstopt op twee plekken: via het plusje rechtsboven in je ‘home’ scherm, of via het plusje bovenin je profielpagina.
Om Instagram Reels te maken via je home scherm doe je het volgende:
- Open de Instagram app op je telefoon
- De app opent automatisch in je ‘home’ scherm
- Rechtsboven, links van het hartje, zie je een plusje. Klik er op.
- Je scherm opent in ‘Nieuw bericht’, maar onderin zie je een balk met ‘bericht verhaal reels’. Swipe naar ‘Reels’.
- Je bent nu in het Reels-scherm terecht gekomen. Voor tips voor het maken van Reels, zie verderop.
De andere manier om naar het Reels-scherm te komen is iets logischer en makkelijker, namelijk via je profielpagina:
- Klik op je eigen profielfoto (rechts onderin de app)
- Klik op het plusje rechts bovenin
- In het menu dat je nu te zien krijgt kies je voor ‘Reel’
- Instagram opent nu in het Reels-scherm.
Reels maken in de oude Instagram app?
Er zijn momenteel verschillende versies van de Instagram app in omloop. Mocht je nog een versie hebben met een cameraatje bovenin (zie onderin) dan is het waarschijnlijk tijd om de app te updaten.
Zie ook deze instructie:
Een Instagram Reel opnemen in de Instagram app
Zo maak je Instagram Reels
Ben je eenmaal in het Instagram Reels scherm beland, kun je aan de slag! Een Instagram Reel maken is makkelijker dan je denkt. Zo doe je dat:
- Open Reels in de Instagram app
- Kies de lengte van je reel (eerste knopje links): 15 sec of 30 sec
- Kies de muziek;
- Neem je Reel op in 1 stuk of met meerdere fragmenten; of
- Upload een of meerdere video’s vanaf je telefoon;
- Bewerk eventueel met tekst etc.
- Schrijf een bericht om je Reel te publiceren, inclusief relevante hashtags.
- Klik op ‘Delen’.
Je kunt natuurlijk gewoon op de opnameknop klikken en 15 -60 seconden aan video opnemen. Maar leuker is het om je Reel in te delen in verschillende scenes (mini-scenes, eigenlijk) van 3-5 seconden.
Bovenin je scherm zie je de roze streep, die laat je zien hoeveel tijd je nog hebt. Klik op het terugknopje om alle individuele elementen te zien en eventueel te verwijderen.
Hoe kun je muziek toevoegen aan je Reel?
Je kunt muziek toevoegen voordat je de Reel gaat maken, of nadat je de laatste video hebt gemaakt, of tussendoor. Je kunt maar 1 muziekfragment tegelijkertijd gebruiken als je althans gebruik maakt van de aangeboden muziekbibliotheek.
Zo voeg je muziek toe aan je Instagram Reel:
- Klik op het ‘audio’ icoontje
- Kies een nummer uit de voorgestelde muziek; of
- Zoek via de zoekfunctie op nummer of artiest;
- Gebruik het schuifje om de 15 seconden te selecteren die je wilt gebruiken voor je Reel.
- Klik op ‘Klaar’ bovenaan het scherm rechts.
Wat kun je doen als je geen muziekoptie hebt in Reels?
Het kan zijn dat het icoontje voor het toevoegen van muziek vervaagd is, zoals hier:
Helaas is dat probleem niet zo makkelijk op te lossen. De belangrijkste reden dat je geen muziekoptie hebt is waarschijnlijk dat je een business account hebt (die gekoppeld is aan een Facebookpagina). Onder de licentierechten die Instagram heeft afgesproken met de uitgevers van muziek was het voorheen niet toegestaan voor bedrijven en merken om muziek te gebruiken. Inmiddels (mei 2021) hebben de meeste bedrijfsaccounts wel toegang tot alle muziek.
Het kan helpen om over te schakelen naar een Creator account. Hoewel creators technisch natuurlijk ook bedrijven zijn, lijkt dat wel toegestaan. Vaak krijg je dan als nog de muziekoptie.
Protip: bewerk je video en upload hem naar Reels
Als je je afvraagt hoe het toch kan dat mensen zo goed zijn in het maken van kunstige reels, komt dat meestal doordat ze de video niet via de Reels-optie hebben gemaakt, maar als aparte video.
Pro’s doen dat via dure bewerkingssoftware, maar de bewerkingsapps op je telefoon werken ook prima. Handige apps zijn o.a.:
- InShot
- Mojo
- VidLab
- Cute CUT Pro
- iMovie
Het nadeel van aparte apps is dat je daarin de muziek niet hoort. Zorgen dat je Reels precies aansluiten op de muziek, is dan een stuk lastiger. Wil je toch aparte apps maken, doe je dat zo:
- Open Reels
- Kies als eerste stap het muziekfragment
- Klik onderin de app links voor je bibliotheek
- Kies uit je bibliotheek de video
- Kort de video eventueel in en klik op het vinkje
- Je komt nu weer in het Reels-scherm
- Bewerk de Reel met tekst, wijzig de muziek, voeg nog een video toe via de opnameknop …
- Klaar? Klik op het pijltje rechts
- Je ziet nogmaals je Reel. Klik nogmaals op het pijltje naar rechts
- Maak een bericht aan en plaats de Reel.
Zie ook de video hierboven.
Hoe zorg je dat je Reel bekeken en gevonden wordt?
Net als met alle andere berichten op Instagram geldt dat je Reel niet zo maar kijkers krijgt. Daar moet je wel iets voor doen. Je hebt 4 mogelijkheden om te zorgen dat je Reel zoveel mogelijk kijkers krijgt, inclusief mensen die je nog niet volgen:
1 Publiceer je Reel als bericht zodat je volgers de video zien
Als je je Reel af hebt, wordt je gevraagd er een tekst bij te schrijven. Dat is ook meteen de mogelijkheid om er hashtags bij te zetten, zie verderop. Het bericht dat je schrijft kan gewoon kort zijn. Als mensen het tegenkomen via de hasthagpagina of de explorepagina zullen ze waarschijnlijk niet eens de eerste zin lezen. Dus die is het belangrijkste.
Maar je kunt ook een langer bericht schrijven en kiezen voor de optie ‘Ook delen in overzicht’:
De reden om dat niet te doen is eigenlijk alleen dat het er vaak niet zo mooi uitziet in je grid, het overzicht met al je berichten. Net als IGTV-video’s wordt de Reel in dat overzicht afgebroken en als vierkante uitsnede weergegeven.
Als mensen Instagram openen en je Reel in hun overzicht tegenkomen, zien ze de Reel ook niet in hun geheel. Hier zie je een voorbeeld van het leuke account @wandawandelt (je kunt haar Reels hier bekijken):
Moet je bij het maken van je Reel rekening houden met hoe je Reel er uit ziet in je grid? Wat mij betreft niet. Als je het niet mooi vindt, kun je hem na een dag altijd uit je grid verwijderen. Hij blijft zichtbaar onder het Reels-tabje op je profiel (en in de Reels feed).
2 Deel je Reel in je stories
Heb je een Reel gemaakt? Deel hem in je stories. Iedere extra view helpt je om je volgende doel te behalen: de explore-pagina en de hashtagspagina’s.
3 Gebruik hashtags in de berichten bij je Reels
Het is natuur leuk als je huidige volgers je Reel zien. Maar nog leuker is het als mensen die je nog niet volgen die Reel te zien krijgen! Met de mogelijkheid dat ze er voor kiezen om je te gaan volgen. Dat kan op drie manieren gebeuren:
- Iemand anders deelt je Reel in zijn of haar stories
- Je Reel is vindbaar via een hashtag
- Je Reel komt op de explorepagina te staan
Reels worden getoond op hashtagoverzichtspagina’s, althans, op de overzichtspagina’s van hashtags wordt 1 reel geplaatst. Hoe Instagram kiest weten we niet precies, maar als je Reel goed aansluit bij een bepaalde hashtag en bij wat mensen daarbij verwachten, bestaat de kans dat hij zichtbaar wordt op de overzichtspagina.
Hashtags voeg je toe in de berichttekst die je schrijft als je je Reel publiceert, zie hierboven.
Meer over hashtags vind je hier. Let op: je kans op zichtbaarheidneemt toe wanneer je Reel echt iets toevoegt aan een bepaalde hashtag. Zo maar wat hashtags opnemen in je bericht heeft geen zin. Het helpt om eerste eens onderzoek te gaan doen naar de Reels die getoond worden op hasthagpagina’s, zodat je weet wat volgens gebruikers en Instagram het beste aansluit.
4 Maak een fantastische reel, zorg voor interactie en haal de explore-pagina
De explorepagina van Instagram, het vergrootglasje onderin de app, geeft voor iedereen iets anders weer. Het is een gepersonaliseerde pagina, grotendeels gebaseerd op je eigen gedrag op Instagram. De mensen die je volgt en wat zij op hun beurt leuk vinden, het soort berichten dat je eerder hebt geliked, de onderwerpen waarvan Instagram denkt dat je ze leuk vindt … al die dingen dragen bij aan wat je op de explore-pagina te zien krijgt.
Als je Reel al snel veel views krijgt en mogelijk zelfs likes, saves en reacties, vergroot dat de kans dat sommige volgers je Reel op de explorepagina te zien krijgen. Het interessante is dat de Reel op dit moment nog een groot gedeelte van het Explorescherm in beslag neemt, dus mocht hij daar getoond worden kun je er bijna niet omheen! Meer over het Instagram algoritme vind je hier.
Instagram Reels: een kwestie van doen
Instagram Reels zijn een hele creatieve nieuwe manier van video maken. Het is eigenlijk ongelofelijk dat een app op je telefoon je zulke vergaande editingmogelijkheden geeft voor video. Ik zou zeggen: ga er mee aan de slag, ga een beetje experimenteren. En zoek je inspiratie? Dan zou ik toch vooral nog even op TikTok gaan kijken 😀
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
- Radertje - 12 januari 2025
Joelle zegt
Hallo!
Ik ben docent en coach aan de UCLeuven hogeschool. Onze studenten van de opleiding “Kmo & Ondernemen” richten zelf een small business op en brengen een product op de markt. Ik wil hen als communicatieopdracht een Instareel laten maken. Maar ik worstel nog wat met de inhoudelijke vereisten. Momenteel heb ik: in 15 seconden teamleden en product op een creatieve manier voorstellen en jullie USP moet duidelijk zijn. Heb jij nog tips voor me? Alvast enorm bedankt!
Karin metselaar zegt
Ik wil graag teksten op mijn reels plaatsen die elkaar afzonderlijk opvolgen.
Hoe doe je dit?
Tekst lukt wel.
Elja Daae zegt
Dat doe je zo:
– Maak voor ieder gedeelte van je tekst een apart, nieuw tekstblokje aan
– Je ziet nu onderin je Reel voor alle tekstblokjes een kleine grijs/zwarte blokje
– Klik op het grijze tekstblokje en sleep het dikkere, witte uiteinde rechts terug naar links. Zo geef je aan hoe lang het tekstblokje zichtbaar is
– Klik op ‘klaar’
– Ga naar het volgende tekstblokje onderin je Reel en klik het aan
– Versleep het linkeruiteinde naar het punt waar het vorige tekstblokje gestopt is. Je ziet dit in de reel meebewegen, zodat je kunt zien waar je volgende tekstblokje moet beginnen. Versleep het rechteruiteinde naar rechts, tot je het volgende blokje wilt laten beginnen.
– Klik op klaar
– Speel je reel af vanaf het begin om te zien of ze elkaar niet overlappen
– Herhaal voor alle blokjes.
– Je kunt de plek van de blokjes wijzigen door ze in de Reel aan te klikken en te verschuiven.
Het klinkt ingewikkelder dan het is, je moet het even in de vingers krijgen.
Sandra zegt
Ik wil een reel maken met 5 foto’s. Kan ik dan ook bij elke foto een andere tekst plaatsen en mensen in die foto taggen?
Dus niet dat ik de tekst van te voren al op de foto’s zet, want dan werkt de tag niet denk ik?
Elja Daae zegt
Hoi Sandra, je kunt 5 verschillende tekstblokjes maken en die zo instellen dat ze precies zo lang duren als de foto’s in beeld zijn. De tekstduur moet je voor iedere tekst instellen. Maar je kunt helaas niemand taggen in een reel zelf, in die tekt. Taggen kan alleen in de begeleidende test die je na het maken van je Reel plaatst.
mirjam wiersma zegt
Dank je wel Elja voor deze info over reels. Echt nuttig met veel info en makkelijk te verteren. Top!
Elja Daae zegt
Graag gedaan! Het artikel is niet helemaal up to date maar je zou er zo wel goed uit moeten kunnen komen.
Mila zegt
Kan je op een later moment je reel nog toevoegen aan je overzicht?…
Elja Daae zegt
Als je hem uit je overzicht hebt gehaald, kan hij niet terug. Helaas. Dan kun je hem ook niet meer ‘pinnen’ bovenaan je profiel. Je ziet de reel dan alleen nog als je onder het ‘reels’-tabje kijkt. Helaas – ik ben daar zelf te laat achter gekomen en kon de reel die ik graag wilde pinnen daarom niet toevoegen.
claud zegt
Hi Elja, Heb al 2 reels gemaakt maar zou het leuk vinden om meer gezien te worden en miss op ‘explore’ pagina te komen.. Heb artikel gelezen maar kom er niet uit..
Het lijkt mij zo leuk😂☺️
Elja Daae zegt
Oei was het maar zo makkelijk. Als ik wist hoe je op de explore pagina moest komen zou ik dat geheim graag verklappen. Maar ik ken het niet. Het is wel zo dat de explore-pagina persoonlijk is, en voor iedereen verschilt. En voor zover ik kan zien gaat het niet altijd om hele grote, viral reels maar ook om kleinere.
Het belangrijkste is om veel te proberen. Met twee reels lukt het hoogstwaarschijnlijk niet. Zelf scoor ik denk ik ongeveer 1 op 20 – en dat hangt er dan totaal van af of ik op het juiste moment een populair muziekfragment toepas. De beste tip die ik heb is dat je zelf veel reels moet kijken om te ontdekken wat er populair is en welke trends je kunt toepassen.
Hoop dat het lukt!
Sandra zegt
Interessant artikel! Ik probeer al weken een Reel te maken maar iedere keer als ik iets heb opgenomen of een bestaande video probeer te uploaden en doorga naar ‘voorbeeld’, krijg ik een foutmelding: “Er is iets fout gegaan: 2”. Zegt dit jou iets?
Het maakt dus geen verschil of ik live iets opneem of een bestaande video probeer te uploaden als Reel.
Elja Daae zegt
Nee, dat heb ik nog nooit gehoord. Wat irritant. Heb je de laatste versie van Instram op je telefoon? En ben je al een keer helemaal uitgelogd en weer ingelogd? Je zou zelfs kunnen overwegen om Instagram helemaal van je telefoon te verwijderen en dan weer te installeren en in te loggen met je wachtwoord en gebruikersnaam. Het klinkt een beetje alsof er een soort bug in zit, misschien dat een ‘harde reset’ wel helpt? Laat even weten of het werkt, anders ga ik ook even verder zoeken voor je.
esther zegt
Vreemd genoeg laat insta na een aantal reels de video s niet meer zichtbaar zien. Niet bij reels en ook niet in mijn grid. Als ik er op klik dan wordt het weer wel zichtbaar. Geen idee hoe het er voor volgers uit ziet maar zo n grijs vlakje vind ik niet fraai staan. Heb jij enig idee hoe dit komt? Ik heb nog een kleiner prive accountje en daar is alles wel zichtbaar.
Elja Daae zegt
Hoi Esther, wat is je account? Dan kan ik even kijken. Ik heb het idee dat Instagram hard aan het werk is met Reels (de baas van Insta heeft net aangekondigd dat video, stories en Reels de focus hebben de komende maanden) dus het kan ook een beetje een bug zijn. DM me anders even op @supersocialboek?
Lynda zegt
Hoi Elja,
Instagram heeft mij onlangs 24 uur beperkt. Zou dat kunnen zijn vanwege het schenden van auteursrecht bij een reel? Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Elja Daae zegt
Het zou aan een schending van het auteursrecht kunnen liggen, als je muziek van buiten Instagram hebt gebruikt. Dus bijvoorbeeld als je je video hebt opgenomen terwijl er muziek op de achtergrond speelde of als je zelf muziek uploadt naar je Reel.
Je kunt nooit het auteursrecht op muziek schenden, als je alleen de muziekfragmenten gebruikt die al in Reels zelf zitten. Daarvoor zijn de rechten afgedekt door Instagram.
Willie zegt
Vreemd ik kan op mijn profiel geen reels maken, ik kan het nergens vinden. Mijn persoonlijke profiel heeft het wel naar mijn zakelijke niet… ik kan nergens vinden waarom niet. De app is wel up to date…
Heb jij een idee hoe dit kan?
Elja Daae zegt
Nee, heel vreemd. Heb je wel onderaan je app dat Reels-tekentje? Je kunt er ook komen door van je profielpagina op het plusje te klikken, lukt dat wel? Ik zal de screenshots hierboven even updaten want het scherm is weer veranderd, misschien dat je het dan wel kunt vinden.
Ik heb al een tijdje niet meer gehoord dat mensen uberhaupt geen Reels kunnen maken dus ik vind het heel gek.
Lilly zegt
Interessant artikel zeg! Ik heb nog even een vraag: heeft het nut/zin om reels op andere kanalen zoals bv YouTube of je webstite te plaatsen?
Elja Daae zegt
Ha! Interesssante vraag. Ik denk wel dat het leuk is om te proberen om hem als ‘YouTube Short’ of YouTube story te publiceren. Het enige probleem dat je hebt is dat je de muziek niet mag gebruiken, want je hebt alleen binnen Instagram de rechten op die muziek. Vaak maakt dat je Reel een stuk minder leuk. Als je het doet, zorg dan dat je de muziek er uit laat, want ik denk dat YouTube ze blokkeert of verwijdert anders.